مشکلات گیربکس جک s5

در این مقاله می خوانید:

جک موتورز یکی از کمپانی‌های معروف چینی است که در سال 1964 فعالیت خود را با تولید خودروهای باری با برند جیانگ‌هوای شروع کرد. گسترش تولیدات این کمپانی در سال 2001 انجام شد که وارد بازار بورس شد و سبد تولیدات خود را بزرگ‌تر کرده و وارد بازار خودروهای سواری و مسافربری شد. البته ورود رسمی جک برای تولید خودروهای سواری در سال 2008 رقم خورد و توجّهات بسیاری را جلب کرد. جک S5 اولین خودروی راه یافته جک موتور به داخل ایران بود که با فروش بالا باعث ورود دیگر محصولات آن به کشورمان شد. جهت اطلاعات بیشتر از تعمیر گیربکس جک s5 تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک جک اس 5 | زمان تعویض خنک کننده گیربکس جک s5 | سنسور گیربکس جک s5

معرفی جک S5

طراحی بدنه جک S5

چراغ‌های جلو که با طراحی کشیده حالت جدی را به این خودرو داده‌اند این حس‌ها را می‌توانید با نگاه کردن به نمای روبرویی این خودرو دریافت کنید؛ چرا که در در نمای جانبی شاهد یکنواخت و یک شکلی هستیم؛ نمای عقب دارای زاویه و چراغ‌هایی مشابه آئودی Q5 می‌باشد که شما را به یاد ماشین کره‌ای هیوندای توسان می‌اندازد.

به طور کلّی این کراس اوور دارای ظاهر ساده‌ایی است که شاخص‌های آیرودینامیکی را رعایت کرده است حرف‌هایی برای گفتن دارد.

ابعاد جک اس 5 دنده‌ای و اتومات

ابعاد و اندازه ها جک S5 دنده‌ای جک S5 اتوماتیک
طول 4430 میلی‌متر 4475 میلی‌متر
عرض 1840 میلی‌متر 1840 میلی‌متر
ارتفاع 1660 میلی‌متر 1680 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2645 میلی‌متر 2645 میلی‌متر
وزن خالص 1505 کیلوگرم 1545 کیلو گرم
ظرفیت مخزن سوخت 55 لیتر 55 لیتر
قطر رینگ 17 اینچ 18 اینچ
چرخ جلو و عقب 60/225 55/225
حجم صندوق عقب 505 لیتر 505 لیتر
تعداد سرنشین 5 نفر 5 نفر

طراحی داخلی کابین

زمانی که این خودرو به تولید رسید از لحاظ طراحی اتاق خودرو و ادوات داخلی نسبت به سایر تولیدات چینی و تولیدات داخلی بسیار مدرن و به روز به نظر می‌رسید، مخصوصاً برای کسانی که عاشق ماشین کره‌ای بودند و توانایی خرید نداشتند.

به هرحال زمانی که اس 5 به عرضه رسید نسبت به قیمت بسیار پایین حدود 75 میلیونی که داشت طراحی زیبا و قابل قبولی داشت و نیازهای بسیاری از مشتریان را برآورده می‌کرد.

با ورود به کابین این خودرو حس می‌کنید داخل توسان نشسته‌اید؛ غربیلک فرمان که سه پره و خوش دست است و پنل‌هایی که متناسب با سنسور سرعت سنج و سنسور سرعت موتور به زیبایی طراحی شده‌اند و با طرح عمودی دریچه‌های تهویه میانی داشبورد بسیار متمایز به نظر می‌رسند.

توجّه داشته باشید که جک S5 توسط طراحان ایتالیایی طراحی شده است و این موضوع نشان دهنده این می‌باشد که کابین این خودروی چینی به صورت قابل قبول و راضی کننده برای مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وجود آپشن‌های رفاهی داخل کابین از جمله تهویه مطبوع دوگانه(در مدل اتومات)، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی که جز ء آپشن‌های گران محسوب می‌شود (در مدل اتومات)، صفحه نمایش لمسی که در میان کنسول میانی قرار دارد و از طریق بلوتوث قابلیت اتصال دارد، وجود دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و … از نقاط قوت این خودرو می‌باشد.

به طور کلّی فضای داخل کابین جک S5 داری ظرفیت مناسبی بوده و نشستن روی آن‌ها کاملاً راحت و لذت‌بخش خواهد بود؛در واقع آن‌ها طبق یک طرح استاندارد طراحی شده و فضای کاملاٍ راحت و آزادانه‌ای را برای سرنشینانش فراهم می‌کند و با وجود حجم صندوق کافی نگرانی و مشکلی درباره جای دادن اسباب سرنشینان نخواهید داشت.

سیستم ترمز و پایداری جک اس 5

  • سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • سیستم ترمز اضطراری EBA
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • سیستم پایداری الکترونیکی ESC
  • سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC
  • سیستم کنترل ایستای در سر بالایی HAC
  • چهارچرخ دیسک و ABS چهار کاناله (سیستم ضد قفل برای هر چهار چرخ)

موتور جک اس 5 ساخت کدام کشور است؟

موتور جک اس 5 ساخت کدام کشور است؟ این سوالی است که زیاد شنیده‌ایم و همیشه برای خودروهای جک گفته‌ایم که موتور آن ساخت کجاست. از آنجایی که زمانی خودروسازی جک و هیوندای دو شریک بودند و بعد از مدّت‌ها از هم جدا شده‌اند شاهد کپی برداری خودروهای جک از هستیم و با توجّه به طراحی داخلی و بدنه جک اس 5 مشخص است که موتور جک اس 5 همان موتور IX35 است.

معایب جک S5 چیست که همه از آن می‌گویند؟!

اگر تا این قسمت مقاله با ما همراه بوده‌اید متوجّه خواهید بود که معایب جک s5 چیست؟ برای این موضوع و این سوال می‌توان نبود کروز کنترل، عرضه محدود مدل دنده‌ای و کمبود امکانات در مدل دنده‌ای اشاره کرد. به نظر این مسائل را نمی‌توان جزء عیب‌هایی دانست که شما را از خریدن این خودرو منصرف کند. در بخش زیر عموم معایب گیربکس جک s5 اتومات شرح داده شده است؛ در ادامه ما را همراهی کنید.

معایب جک s5 اتومات

  1. هدر دادن قدرت موتور
  2. عدم شتاب‌گیری مناسب در مقایسه با نمونه دنده‌ای
  3. خرابی زیاد گیربکس در صورت عدم استفاده صحیح
  4. تق زدن گیربکس در صورت عدم تعویض به موقع و فیلتر گیربکس

مشخصات فنی جک s5 فیس لیفت

همان‌طور که در بخش بالا گفته شد در این خودرو خبری از پیشرانه 2 لیتری نمی‌باشد و از یک پیشرانه 1.5 لیتری با تزریق مستقیم سوخت بهره‌مند شده است که این موضوع باعث ایجاد حداکثر قدرت 171 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 151 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه می‌شود.

مشخصات فنی جک s5 فیس لیفت
نوع موتور بنزینی مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت و توربو شارژ
حجم موتور 1.5 لیتر
سیستم سوخت رسانی GDI با تزریق مستقیم سوخت
استاندارد آلایندگی یورو 5
تعداد سیلندر 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
حداکثر قدرت 171 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 251 نیوتن‌متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
سیستم فرمان چرخ دنده شانه‌ای
سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر پیچشی مستقل
سیستم تعلیق عقب فنر پیچی چند اتصالی مستقل

اهمیت تعویض به موقع ضدیخ و قطعه خنک کننده

بنا بر نظر کارشناسان، توصیه می‌شود که در هر 40 هزار کیلومتر کارکرد خودروی جک، محلول ضدیخ تعویض گردد. از ریختن آب شرب داخل رادیاتور جداً خودداری نمایید و از مایع خنک کننده مخصوص رادیاتور استفاده کنید، همچنین در نهایت پیشنهاد ما تعویض قطعه ی خنک کننده خودرو جک اس ۵ در کیلومتر های ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است تا با این مشکلات مواجه نشوید.

مشکل مشترک و رایج جک اس 5، ام وی ام ایکس 55 و تیگو 7

گیربکس این ماشینها DCT دابل یا دوبل کلاچ هست. این نوع گیربکس از کلاچهای‌ خشک ساخته شده است، مانند گیربکسهای اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. برای مثال خودروهای واراداتی آلفا جولیتا و فولکس پاسات از جمله اتومبیلهایی هستند که به این گیربکس مجهز شده‌اند.

هنگامی که شما دنده را روی D  قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفتید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند.

نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت هست که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

 نکته حایز اهمیت رانندگی با خودروهای دارای گیربکس DCT چیست (اشکال فنی گیربکس خودوروهای دی سی تی چینی)؟   

وقتی میخواهید با این خودروها (اعم از خودروهای چینی و …) در ترافیک رانندگی کنید، زمانی که پای شما روی ترمز هست، نیازی نیست دست دنده حتما روی N هم قرار بگیرد. یعنی موقعی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

مواقعی که داخل ترافیک قرار دارید، راه جلوی شما باز می‌شود و قرار هست مدام یک متر به یک متر و فواصل کم، توقف کنید:

  • اصلا با خودرو از طریق نیم کلاچ کردن حرکت نکنید.
  • صبر می‌کنید به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود. پا را از روی ترمز برداشته، گاز بدهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است.

 پیامد و نشانه‌های انجام نیم کلاچ برای گیربکس DCT  به هنگام رانندگی در ترافیک چیست؟ هر چه که مسافت بیشتری را با خودروی جک اس ۵ خود می‌پیمایید، گیربکس و اجزای آن ممکن است فرسوده و در نهایت خراب شوند. صدای تقه، لرزش خودرو، کم شدن قدرت ماشین و بلند شدن بوی سوختگی روغن، می‌توانند از جمله علائمی باشند که نشان می‌دهند گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است و باید هر چه زودتر به آن رسیدگی نمایید. اما آیا امکان تعمیر گیربکس خودرو وجود دارد و یا باید آن را کلاً تعویض کرد؟ بسته به علت خرابی گیربکس، راه‌های مختلفی برای تعمیر و بازگرداندن آن به مدار وجود دارد. اما باید بدانید که این قطعه نه تنها خودش دارای قیمت بالایی است بلکه تعمیرش نیز هزینۀ زیادی می‌طلبد. به همین خاطر باید تا جایی که در اختیار شما است، نسبت به مراقبت و نگهداری گیربکس اقدام نمایید تا زمان فرسوده شدن آن را هر چه که می‌توانید به تاخیر بیاندازید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا