علمی و پزشکی

معجزه بلوبری برای زخم دیابتی

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای مراقبت از زخم هزینه می شود. زخم های مزمن مانند زخم های دیابتی و فشاری را می توان به دلیل کاهش “رشد رگ های خونی غنی از مواد مغذی” یا “عروض شدن” به عنوان زخم های غیر التیام بخش طبقه بندی کرد. آنژیوژنز برای بهبود بهبود زخم ضروری است.

محققان دانشگاه مین (UMaine) در ایالات متحده قبلا دریافتند که عصاره “فنولی” به دست آمده از زغال اخته وحشی به بهبود عروق خونی و مهاجرت سلولی در سلول های بند ناف انسان کمک می کند، که گام مهمی در روند بهبود زخم است. . . این تیم تحقیقاتی در یک پروژه جدید به رهبری دوروتی کلیمیس-زاکاس، محقق دانشگاه مین، به بررسی اثرات عصاره های فنلی بر زخم ها پرداختند. فنل ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از انواع خاصی از آسیب سلولی جلوگیری یا معکوس می کنند.

محققان گروهی از موش ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنلی مشتق شده از زغال اخته وحشی درمان کردند. گروه درمان شده مهاجرت بهتر سلول های اندوتلیال به محل زخم و افزایش 12 درصدی در بسته شدن زخم را در مقایسه با موش هایی که ژل را بدون عصاره فنلی دریافت کردند و گروه کنترلی که هیچ درمانی دریافت نکردند، نشان دادند.

Tolu Esther Adekeye، محقق ارشد این پروژه گفت: زغال اخته وحشی توانایی افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید یا رگزایی و تسریع بسته شدن زخم را دارد. این امر به ویژه برای بیماران مبتلا به زخم های مزمن مانند دیابت، سوختگی و زخم های فشاری که نیاز به بسته شدن زخم اضافی دارند، مهم است.

46

دکمه بازگشت به بالا