نکات مهم تغذیه‌ای برای مبتلایان به عفونت ادراری

شهیده بهشتی کارمند گروه تغذیه عمومی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به شیوع عفونت ادراری در زنان توصیه های تغذیه ای موثر در کاهش ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

به گزارش خبر روزانه، دکتر آرزو حقیقیان رودسری با اشاره به اینکه عفونت ادراری در خانم ها بسیار شایع است، گفت: از مهمترین علائم این بیماری می توان به درد یا سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار و درد در ناحیه تحتانی شکم اشاره کرد.

وی باکتری را عامل عفونت ادراری معرفی کرد که می تواند هر قسمتی از دستگاه ادراری را آلوده کند.

این مربی خدمات غذایی خاطرنشان کرد: خوردن غذاهایی که محیط اسیدی ایجاد می کنند در از بین بردن باکتری های عامل عفونت ادراری بسیار مفید است.

وی در ادامه به اهمیت نوشیدن مایعات فراوان مانند چای و آب در طول روز در حین عفونت ادراری اشاره کرد و راهنمایی هایی در این زمینه ارائه کرد. این بیماران باید روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشند و از نوشیدنی های شیرین و آبمیوه های شیرین پرهیز کنند.

وی عصاره زغال اخته را معرفی کرد که حاوی ترکیبی به نام “پروانتوسیانیدین” است که از چسبیدن باکتری ها به بافت مثانه جلوگیری می کند و مصرف منظم آب زغال اخته نیز به کاهش خطر عفونت ادراری کمک می کند، اگرچه راه حل اصلی برای درمان عفونت نیست. .

وی همچنین کاهش مصرف مواد غذایی حساسیت زا (مواد حساسیت زا) را در این بیماران ضروری دانست. به خصوص در افرادی که سابقه حساسیت به لبنیات، گندم (گلوتن)، ذرت، مواد نگهدارنده و افزودنی های غذایی دارند.

از دیگر توصیه های این متخصص تغذیه برای این بیماران، افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات و افزایش دریافت منابع فیبر غذایی مانند لوبیا، جو، سبزیجات ریشه دار (سیب زمینی) بود.

وی افزود: این بیماران باید از مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی، ماکارونی و به ویژه شکر پرهیز کنند. همچنین مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و سعی کنید آن را با گوشت سفید مانند مرغ، ماهی و پروتئین های گیاهی جایگزین کنید.

حاجیگیان با اشاره به لزوم مصرف متعادل روغن‌های آشپزی سالم مانند روغن زیتون، به این بیماران توصیه کرد که مصرف اسیدهای چرب ترانس را که معمولاً در غذاهای فرآوری شده و آماده مانند کلوچه، کراکر، سرخ شده یافت می‌شود، کاهش دهند. سیب زمینی، غذاهای فرآوری شده و مارگارین.

به گفته این دانشیار تغذیه، بیماران مذکور باید از مصرف قهوه و سایر محرک ها مانند الکل و تنباکو پرهیز کنند.

وی افزود: پنج روز در هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط، مصرف روزانه مکمل ویتامین C یا منابع غذایی، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مانند روغن ماهی و بذر کتان برای کاهش التهاب از دیگر توصیه های مهم به بیماران مبتلا به عفونت است. . همچنین مصرف گریپ فروت یا آب آن به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی برای این افراد مفید است. همچنین نوشیدن چای سبز به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش چربی در رژیم غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، گفت: به همین دلیل توصیه می شود در زمان عفونت حاد چربی کمتری مصرف شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حقیقیان در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و فیبرهای غذایی به دلیل قابلیت پیشگیری از عفونت ادراری در زنان مستعد عفونت، می باشد. توصیه شده.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا