مقایسه ری را و چانگان CS۳۵ پلاس؛ تقابل کراس اوور ملی و خوش قیمت چینی
به گزارش خبرگزاری خبر روزانه به نقل از آخرین خودرو با توجه به آنکه تب خرید خودروهای کراس اوور طی چند سال اخیر بسیار داغ تر شده و مشتریان تمایلات زیادی به این گونه خودروهای شاسی بلند شهری عمدتاً خوش قیمت پیدا کرده اند تولیدکنندگان سراسر جهان تمرکز ویژه ای روی ساخت کراس اوورها گذاشته و انواع مختلفی از این محصولات را به سبد تولیدات خود اضافه کرده اند.

شرکت ایران خودرو نیز جهت نشان دادن توانایی های خود در ساخت خودروهای جدید کراس اوور و دور شدن از حال و هوای پلتفرم های قدیمی پژو این بار البته یک پلتفرم جدیدتر پژو را به خدمت گرفت تا اولین شاسی بلند شهری بومی خود را با نام ری را به مرحله تولید برساند و به دیگران بقبولاند من آنم که رستم بود پهلوان و قرار نیست همیشه خودروهای قدیمی خارج از رده و دور از رقابت با محصولات روز را تولید کنم.
به هر حال حاصل این حریف طلبی ایران خودرو رسیدن به محصولی با نام ری را است که می تواند رقیب مستقیم برخی شاسی بلندهای وارداتی نظیر چانگان CS۳۵ پلاس سایپا باشد و حتی در برخی جنبه ها از این ماشین چینی بهتر عمل کند. به سراغ مقایسه ری را با چانگان CS۳۵ پلاس برویم تا بدانید که این ماشین ایرانی در مقابل رقیب مطرح چینی چه گل هایی برای نشاندن کنج دروازه حریف دارد و نکات مثبت یا منفی آن چیست.
مقایسه طراحی بدنه
طراحی ری را کمی نامتناسب و غیرمعمول به نظر می رسد. طرح چهره این خودرو به طور واضح از روی نسل قبلی هیوندای سانتافه الگوبرداری شده و نمی توان آن را خیلی زیبا دانست اما به هر حال در قیاس با سایر محصولات ایران خودرو جذابیت بیشتری در المان های این بخش نظیر چراغ های اصلی و دیلایت جلو پنجره سپر و سایر موارد دیده می شود. اما نمای چهره چانگان ابهت و وقار بیشتری به نمایش می گذارد. نوع طراحی چراغ ها در مقایسه با سبک جلو پنجره و جزئیات سپر کاملاً هماهنگ به نظر می رسد و ضمن ارائه یک چهره متین و سرشار از آرامش زیبایی خود را به رخ می کشد.
نمای بغل ری را کمی اسپرت تر احساس می شود ولی ناحیه جانبی چانگان CS۳۵ پلاس بیشتر شبیه کسی است که کت و شلوار رسمی پوشیده و برای تمامی شرایط این لباس زیبا و برازنده به نظر می رسد.
در نمای عقب نیز همین توصیف برقرار است با این تفاوت که چانگان CS۳۵ پلاس در این قسمت سعی کرده تا خودرویی عضلانی تر باشد و به واسطه المان هایی همچون چراغ های عقب پهن تر یا سر اگزوزهای دایره ای دو طرف فرم خشن تری به نمای پشت خود بدهد.
بنابراین به طور کلی می توان گفت که طراحی چانگان از تناسب بیشتری برخوردار بوده و در مجموع هماهنگی بالاتری بین المان های آن دیده می شود. اما شاید خلاقیت به کار رفته در طراحی ری را و ظاهر کمی اسپرت تر آن بتواند نظر برخی از مشتریان را به سمت خود جلب کند و در چشم آن ها خودروی جذاب تری محسوب شود.
مقایسه مشخصات فنی
ری را ایران خودرو از نسخه به روز شده موتور EF۷ توربو با نام EFP استفاده می کند و به کمک این پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی ۴ سیلندر می تواند چیزی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس شش سرعته اتوماتیک تحویل دهد. گیربکس با قابلیت تعویض دستی توسط شیفترهای دنده پشت فرمان عرضه شده که می تواند تجربه رانندگی ری را را لذت بخش تر از حریف کند.
جعبه دنده ری را از نوع اتوماتیک سنتی AT مجهز به مبدل گشتاور است که در قالب برندهایی نظیر DAE یا لاندا در بازار ایران وجود دارد و روی خودروهایی مثل ۲۰۷ اتوماتیک یا تارا اتوماتیک نصب شده است. این نوع گیربکس از لحاظ کیفی در حد نمونه های ژاپنی یا فرانسوی نیست و معمولاً نیاز دارد تا هر ۲۰ هزار کیلومتر سرویس روغن و صافی آن انجام شود تا دچار خرابی زودتر از موعد نشود.
در طرف دیگر چانگان CS۳۵ پلاس با موتور ۱.۴ لیتری مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت داخل سیلندر وارد بازار ایران شده است. این پیشرانه حدود ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر خود تحویل می دهد. گیربکس های دوکلاچه نیز معمولاً استهلاک نسبتاً زیادی از جهت دابل کلاچ دارند اما نمونه های روغنی یا خیس در مقایسه با سیستم های دابل کلاچ خشک کم استهلاک تر هستند و کمتر نیاز به تعویض سیستم کلاچ پیدا می کنند.
هر دو خودرو از نوع دیفرانسیل جلو هستند و چانگان حدود ۳۵ کیلوگرم نسبت به حریف ایرانی وزن کمتری دارد. عملکرد فنی چانگان CS۳۵ پلاس به همراه وزن کمتر باعث شده تا این خودرو در شتاب گیری نسبت به ری را هیجان بیشتری در سرنشینان ایجاد کند و در حالت استاندارد ظرف مدت ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما شتاب صفر تا صد ری را تقریباً ۱۰.۴ ثانیه است که اگرچه برای کراس اوور شهری در این ابعاد کاملاً قابل قبول به نظر می رسد اما به هر حال نسبت به حریف چینی کندتر عمل می کند.
در مورد مصرف سوخت باید بدانید که هر دو کراس اوور تقریباً پایاپای هم عمل می کنند اما ری را نسبت به حریف کمی برتر ظاهر شده و با ۷.۳ لیتر مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر حدود سه دهم لیتر نسبت به چانگان در مصرف بنزین صرفه جویی می کند که البته شاید در عمل خیلی قابل تشخیص نباشد.
از لحاظ سیستم تعلیق و فنربندی هم باید بدانید که با توجه به اقتصادی بودن نسبی رده قیمتی این دو کراس اوور ایرانی و چینی جای تعجب ندارد که از تعلیق نیمه مستقل محور پیچشی برای بخش عقب استفاده شود تا هم قیمت تولید پایین بیاید و هم مشتریان هنگام سرویس و نگهداری این بخش هزینه غیرعادی صرف تعمیرات تعلیق عقب نکنند.
این نوع سیستم یک سواری و هندلینگ متعادل اما نه چندان دقیق را ارائه می دهد که برای خودروهای اقتصادی و نیمه اقتصادی گزینه مطلوبی به شمار می رود و هندلینگ در حد متوسط اما اطمینان بخش و نسبتاً کارآمد را برای خودرو به وجود می آورد.
خودرو | ری را ایران خودرو | چانگان CS۳۵ پلاس |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi |
حجم موتور | ۱.۶۴۵ سی سی | ۱۳۹۲ سی سی |
توان خروجی | ۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر | ۱۵۵ اسب بخار – ۲۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶سرعته اتوماتیک | ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک تر |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۴ ثانیه | ۹ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۶۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۵ کیلومتربرساعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۲۵ کیلوگرم | ۱۳۹۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۵۳ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۳۸-۱۸۰۸-۴۳۳۴ میلیمتر | ۱۶۶۰-۱۸۲۵-۴۳۳۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلیمتر | ۲۶۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۱۰ لیتر | ۴۰۳ لیتر |
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
نوع فضای داخلی این دو خودرو تقریباً از یک شیوه کلی پیروی می کند که در آن نمایشگرهایی به هم چسبیده حالت چندلایه داشبورد و غربیلک فرمان D-Cut مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال در حالت کلی به نظر می آید که طراحی داشبورد چانگان زیباتر بوده و ظرافت بالاتری در ترسیم المان های مختلف داشبورد این خودرو به کار رفته باشد. به ویژه مواردی مثل طراحی هنرمندانه کلیدهای وسط داشبورد به همراه دستگیره روی کنسول وسط سمت شاگرد از نکات مثبت این نوع طراحی تقریباً راننده محور داشبورد به شمار می رود.
طراحی داخلی ری را نیز در نوع خود زیبایی قابل قبولی دارد که در مقایسه با دیگر خودروهای ایرانی تحول بزرگی به شمار می رود اما به نظر نمی رسد که در جزئیات به اندازه نمای داخلی چانگان CS۳۵ پلاس جذابیت داشته باشد.
ضمناً نکته منفی دیگری که در ری را دیده می شود کیفیت مونتاژ نسبتاً پایین و فواصل غیریکنواخت درزهای بخش های مختلف داشبورد و رودری هاست که جزو ایرادات مونتاژ محسوب شده و نسبت به ادوات داخلی محصول چانگان رده پایین تر قرار می گیرد.
منتها فضای داخلی چانگان از پلاستیک های خشک بیشتری استفاده کرده و از این جهت شاید ری را حس بهتری به کاربر منتقل کند. البته نقاط پرلمس رودری ها در هر دو خودرو با روکش های چرمی و مواد نرم پوشش داده شده تا کاربران رفاه بیشتری داشته باشند.
فضای داخلی این دو خودرو به اندازه شاسی بلندهای بزرگ نیست اما می توان گفت که افرادی با قد ۱۸۵ سانتی متر در ردیف عقب آن ها می توانند با کمترین محدودیت و فضای پای و سر کافی حضور پیدا کنند.
صندوق عقب ری را حدود ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد اما صندوق چانگان CS۳۵ معادل ۴۰۳ لیتر گنجایش دارد و تقریباً اختلاف چندانی میان این دو از بابت ظرفیت صندوق دیده نمی شود.
مقایسه آپشن های ریرا و چانگان CS۳۵ پلاس
چانگان CS۳۵ پلاس در قالب تیپ ۲ و ۳ وارد بازار ایران شده که تیپ ۲ این خودرو فاقد مواردی مثل سقف پانورامیک دوربین جانبی تهویه اتوماتیک و کیسه های هوای جانبی و پرده ای است.
اما تیپ ۳ این خودرو در مقایسه با ری را از مواردی مثل رادار هشدار نقطه کور دوربین ۳۶۰ درجه صندلی های برقی جلو با گرمکن سنسور باران و شیفتر دنده پشت فرمان بهره می برد.
بنابراین به طور کلی ری را نسبت به چانگان CS۳۵ پلاس سطح تجهیزات متنوع تری دارد و خودروی پرآپشن تری محسوب می شود.
خودرو | ری را | چانگان cs۳۵ پلاس |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | – |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | – |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS و EBD | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | دارد | ندارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۴ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | دارد | – |
تنظیم برقی آینه های جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | – |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجه گیری؛ ریرا ارزنده تر است یا چانگان CS۳۵ پلاس؟
با توجه به نکاتی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم می توان این طور نتیجه گرفت که خودروی ری را به عنوان یک محصول ایرانی با تیراژ بالاتر می تواند خیال مالکان خود را از بابت تأمین لوازم بدنه و قطعات یدکی به قیمت مناسب و با فراوانی مطلوب راحت کند. ضمن آنکه ری را دارای امکانات متنوع تر و قیمت رسمی پایین تر است که باعث می شود خرید این خودرو از کمپانی سازنده برای مالک صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد کند.
اما چانگان CS۳۵ پلاس نیز طراحی ظاهری متناسب تر نمای داخلی زیباتر کیفیت مونتاژ بهتر و شتاب حرکتی سریع تری را در اختیار شما می گذارد. بنابراین گزینه بهتری برای مشتریانی خواهد بود که به دنبال خودرویی با شتاب بالاتر و نمای داخلی جذاب تر هستند. البته محدودیت عرضه و مشخص نبودن سرنوشت تداوم حضور آن در بازار ایران باعث می شود تا بازار خریدوفروش و همچنین قیمت قطعات آن احتمالاً نسبت به حریف ایرانی در شرایط نامناسب تری قرار گیرد و راحتی مالکیت آن را در سطح پایین تری نسبت به محصول ایرانی قرار دهد.
۲۲۷۳۲۲