نجات جان ۳۵۰۰ نفر با افزایش مبلغ جریمههای رانندگی/به آموزش همگانی هم توجه شود
موضوع افزایش مبلغ جریمههای رانندگی مدتی است که به خبر روز رسانهها بدل شده است، اقدامی که گرچه هنوز زمان قطعی برای اجرایش معین نشده است اما به نظر میرسد که در سال جاری اجرایی خواهد شد، در همین راستا نیز یک حقوقدان و معاون پیشین پلیس راهور فراجا معتقد است افزایش مبلغ جرائم موجب کاهش بین ۳ تا ۳۵۰۰ نفری قربانیان حوادث رانندگی خواهد شد.
عیناله جهانی در گفتوگو با خبر روزانه درباره افزایش مبالغ جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی و تاثیر آن بر کاهش تصادفات و قربانیان حوادث رانندگی گفت: در کشور ما، سالانه حدود ۱۹ هزار نفر، جان خود را در تصادفات رانندگی از دست میدهند که این آمار بسیار تلخ بود و به هیچ عنوان زیبنده کشور ما نیست. شما تصور کنید هر سال، چند خانواده بی سرپرست میشود؟چند کودک یتیم میشوند؟ چند خانواده فرزندان خود را از دست میدهند؟ چند نفر برای همیشه با قطع عضو و معلولیت مواجه میشوند؟ و … بنابراین برای کاهش این آمار باید اقداماتی فوری و اثرگذار صورت گیرد که در این میان افزایش مبالغ جریمهها، یکی از راه هایی است که میتواند باعث کاهش تخلفات حادثهساز و در نتیجه کاهش مجروحان و جانباختگان تصادفات شود.
پیشبینی کاهش ۳۵۰۰ نفری قربانیان تصادفات با افزایش رقم جرائم رانندگی
این حقوقدان و معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: بر اساس پژوهشهای انجام شده و تجربه ۳۵ ساله من در پلیس راهور، افزایش جریمهها می تواند سالانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات را کاهش دهد. من معتقدم میزان مبالغ جریمههای تخلفات حادثهساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، حرکت دنده عقب در بزرگراهها و رانندگی در حالت مستی و … که منجر به تصادفات با آمار بالای کشتههای تصادفات میشود؛ باید افزایش پیدا کند.
این مدرس دانشگاه افزود: وقتی در دهه ۸۰، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به تصویب رسید و در ماده هفت آن، نمرات منفی گواهینامه لحاظ شد، این موضوع در آن ایام خودبهخود منجر به کاهش تخلفات و فوتیهای تصادفات شد، چرا که بر اساس این ماده ، فرد ممکن است صلاحیت رانندگی و حتی گواهینامه رانندگی خود را از دست بدهد. در حال حاضر نیز اگر میزان جریمه تخلفات پرخطر مثل سرعت و سبقتهای غیرمجاز، حرکت با دنده عقب در اتوبانها و بزرگراهها، رانندگی در حالت مستی، حرکات مارپیچ، تجاوز به چپ در جادههای دوطرفه و … بازدارنده شوند، در اینصورت میتوانیم به ایجاد ایمنی و آرامش ترافیکی امیدوار شویم. شما تصور کنید که اگر این افزایش جریمهها هرچه زودتر اجرایی شود؛ میتوان از کشته شدن بیش از سه هزار نفر و داغدار شدن تعداد بسیاری از هموطنان خود جلوگیری و پیشگیری کنیم.
معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا در پاسخ به این پرسش که گفته میشود، افزایش جریمهها باری به روی دوش مردم خواهد شد، گفت: این موضوع درست نیست. باید به این نکته توجه کرد که حدود ۹۵ درصد از رانندگان، قانونمند بوده و متخلف نیستند، تنها پنج درصد از رانندگان، مرتکب این تخلفات حادثه ساز میشوند و باعث به وجود آمدن مشکلات و آسیبهای بسیار زیادی برای خود و دیگران میشوند؛ بنابراین جریمههای مورد سخن، فقط برای افرادی است که تخلف را انجام میدهند و اگر کسی تخلف نکند پس جریمه هم پرداخت نمیکند چه مبلغ آن کم باشد و چه زیاد باشد .
وی افزود: برای این تعداد معدود از رانندگان، باید سختترین جرائم وضع شود تا کمتر تخلف کنند و کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در کشور باشیم. من مطمئنم مردم از این مسئله استقبال میکنند؛ مخصوصا افرادی که عزیزشان را در تصادفات از دست دادهاند یا خودشان با تحمل صدمات جسمانی یا روحی وارده در اثر تصادف، قربانی حوادث شدهاند. دقت داشته باشید که سالانه حدود ۱۹ هزار زن، مرد، کودک، مادر، پدر، خواهر، برادر و… در تصادفات جان خود را از دست داده اند ، بر همین اساس اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از اوجب واجبات است.
در کنار افزایش مبلغ جرائم، آموزش همگانی هم اجرا شود
جهانی در پاسخ به این سوال که به جز افزایش جریمهها، چه راهکار دیگری برای کاهش میزان تلفات حوادث ترافیکی وجود دارد، به خبر روزانه گفت: آموزش همگانی در حوزه ارتقاء فرهنگ صحیح رانندگی باید صورت گیرد. اهمیت آموزش را هیچ زمان نباید دست کم گرفت. به عقیده من آموزش فرهنگ صحیح عبور و مرور باید از مهدهای کودک و مدارس آغاز شود و در دانشگاه ها و همچنین صداوسیما، فضای مجازی و رسانه ها ادامه یافته و مستمر باشد .البته به این نکته نیز باید توجه کرد که خود قانون نیز ، فرهنگ ساز است.
وی با اشاره به اینکه در سایر کشورها مبالغ جریمه های راهنمایی و رانندگی متفاوت است؛ افزود: به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶، من در یک کنفرانس بینالمللی با عنوان «پیشگیری از مصدومیتها و ارتقای ایمنی» در فنلاند شرکت کردم و در آن جا دیدیم که میزان مبالغ جرائم راهنمایی رانندگی افراد، متناسب با درآمد و وضعیت مالیشان با هم متفاوت است. به طوریکه یک تخلف سبقت غیرمجاز متناسب با میزان درآمد آنها بود. زیرا آنها معتقد بودند که مبالغ جرائم باید برای همه طیف ها بازدارندگی داشته باشد و هدف از اجرای قانون، بازدارندگی است. همچنین در برخی از کشورها ، ابطال گواهینامه، جلوگیری از رانندگی و توقیف وسیله نقلیه نیز از جمله عواملی است که پلیس در راستای حفظ نظم انجام می دهد.
رانندگان ایرانی در سایر کشورها، جزو قانونمندترینها هستند
این کارشناس ارشد ترافیک ادامه داد: در بررسیهای ما مشخص شد ایرانی ها در سایر کشورها بسیار قانونمندتر هستند و درواقع یکی از قانونمندترین رانندگان، ایرانی ها هستند؛ و سوال اینجاست که چرا؟ زیرا ایرانیان از مبالغ جرائم رانندگی سایر کشورها که سنگین تر از ایران است؛ هراس دارند و در صورت تکرار تخلف، ممکن است دیپورت شوند. بنابراین قوانین را بهخوبی رعایت می کنند.بر اساس همین مشاهدات و بررسیها، می توان دریافت کرد که افزایش جریمهها، میتواند بازدارندگی و قانونمداری درپی داشته باشد.
مبلغ جریمه تخلفات حادثهساز حتما باید افزایش پیدا کند
معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: من نمیگویم همه ۱۷۶ کد جریمه تخلفات رانندگی افزایش پیدا کنند؛ اما برای تخلفات حادثه ساز، تاکید میکنم حادثه ساز، که بسیار خطرناک هستند باید بازدارندگی بیشتری داشته باشند.
جهانی با بیان اینکه در کشور ما، ۱۷۶ کد جریمه وجود دارد؛ گفت: تعداد کد جریمههای ما خوب است و بیشتر از این نیز، نیازی برای افزایش وجود ندارد. اما مسئله «بیکیفرمانی» در تخلفات رانندگی کشور ما باید حل شود. در اینصورت راننده متخلف از ارتکاب یا تکرار تخلف اجتناب خواهد کرد. هوشمندسازی سیستم های کنترل ترافیک مسئله مهمی است که باید توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها تهیه و نصب شوند تا پلیس نظارت بهتری بر کنترل رانندگان پرخطر داشته باشد.
انتهای پیام