نحوه کارکرد موتور دیزل (دیزل ژنراتور) چگونه است؟

احتراق سوخت در موتور بنزینی شامل یک پیستون در یک سیلندر همراه با حرکت رفت و برگشتی پیستون است. حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط میله های اتصال و میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می شود. در قسمت بالایی سیلندر ورودی و دو سوپاپ (سوپاپ) وجود دارد که توسط میل سوپاپ هدایت می شوند و اجازه می دهند هوای مورد نیاز برای فرآیند احتراق همراه با دود حاصل از آتش وارد شود. در یک موتور دیزل، سوخت از طریق پمپ تزریق تزریق می شود و به سیلندر تزریق می شود. حرکت پیستون در سیلندر و فشرده شدن سوخت و هوا در سیلندر و انفجار مخلوط سوخت متراکم و هوا و همچنین چرخش سر سیلندر از طریق باز و بسته شدن سوپاپ ها. یک زمان خاص زمان و آزاد شدن انرژی شیمیایی بنزین و تبدیل آن به کار مفید، چهار حرکت پیستون یا دو حرکت موتور کامل می شود. نوع اول را چهار چرخ محرک و دومی را دو چرخ محرک می نامند.

یک موتور چهار زمانه فریاد می زند

مکش (تنفس): با حرکت پیستون از بالای سیلندر به پایین سیلندر، حجم در فضای بسته در سیلندر افزایش می یابد و خلاء نسبی ایجاد می شود و فشار در سیلندر کمتر از فشار اتمسفر است. فشار. به دلیل اختلاف فشار بین فضای داخل سیلندر و اتمسفر، هوا وارد سیلندر می شود. در این مدت فشار در سیلندر از 0.8 تا 0.95 اتمسفر (موتورهای بدون توربوشارژ) و دمای هوای ورودی از 30 تا 50 درجه سانتیگراد است.

فشرده سازی: پیستون از پایین سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و در نتیجه حرکت میل لنگ به سمت بالا، هوای ورودی به سیلندر در مرحله قبل (مکش) متراکم می شود. با فشرده شدن هوای داخل سیلندر، حرکت مولکولی افزایش می یابد و مولکول ها با یکدیگر و همچنین با دیواره های سیلندر برخورد می کنند. در اثر این حرکت و برخورد، انرژی به انرژی گرمایی تبدیل شده و هوای متراکم داغ می شود. دمای هوای متراکم در یک موتور دیزلی حدود 600 درجه سانتیگراد و فشار آن حدود 40 اتمسفر است. در این مرحله میل لنگ 180 درجه می چرخد ​​و هر دو سوپاپ سیلندر بسته می شوند.

احتراق (کار): در این روش سوخت (بنزین) به وسیله یک سوزن (انژکتور) به هوای گرم در سیلندر تزریق می شود. با تزریق سوخت به داخل سیلندر، احتراق با فشار دادن پیستون به سمت پایین سیلندر اتفاق می افتد. در این مرحله هر دو غیرفعال هستند. در این مرحله دمای داخل سیلندر به 2000 درجه سانتیگراد می رسد و فشار داخل سیلندر 80 اتمسفر است، این مرحله تنها عملکرد مهم در موتور است، در این مرحله میل لنگ 180 درجه دیگر چرخیده است.

اگزوز: در این مرحله گازهای سوخته از مرحله احتراق با بالا رفتن پیستون از سیلندر خارج می شوند. در این حالت دریچه خروجی باز است و در آنجا میل لنگ 180 درجه می چرخد. پس از اتمام دود، پیستون به سمت پایین سیلندر حرکت می کند و چرخه جدیدی آغاز می شود. در یک موتور چهار زمانه، در 720 درجه چرخش میل لنگ (چهار چرخش 180 درجه برابر با دو دور میل لنگ)، زمان جرقه زنی که تنها زمان کار مفید موتور است، باعث چرخش میل لنگ و در نتیجه کارکردن آن می شود.

احتراق در موتور دیزل

مجتمع صنعتی کاشانی همواره بر این باور بوده است که آگاهی هر چه بیشتر در مورد نحوه عملکرد موتور دیزل منجر به تعمیق نظرات کاربرانی که با ماشین های دیزلی کار می کنند می شود. مرحله احتراق یا انفجار تنها مرحله مفید موتور است که در آن سوخت از انژکتور به صورت پودر شده به هوای فشرده داخل سیلندر وارد می شود و باعث احتراق سوخت و افزایش فشار داخل سیلندر می شود. فشار دادن پیستون به پایین احتراق و احتراق سوخت در موتور دیزل مبنای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی است. در یک موتور دیزل برای تولید انرژی باید سوخت را مشتعل یا بسوزانیم. احتراق با مخلوطی از اکسیژن، گرما و سوخت به نام مثلث آتش، تامین اکسیژن، سوخت و گرما در موتور به صورت زیر رخ می دهد:

اکسیژن: هوای محیط توسط یک موتور دیزل به داخل کشیده می شود، اجزای اصلی این هوا اکسیژن و نیتروژن، سایر اجزای فرعی هوا آرگون، دی اکسید کربن، نئون، آمونیاک، هلیوم، متان و کریپتون هستند.

سوخت: سوخت موتور دیزل دیزل است. درجه احتراق یا خودسوزی سوخت دیزل تقریباً 250 درجه سانتیگراد است. در برخی از موتورها، سوخت می تواند متان، متان، نفت یا سوخت های نسل جدید مانند بیودیزل و بیوگاز باشد.

گرما: گرمای مورد نیاز برای سوزاندن گازوئیل از فشار هوای ورودی به سیلندر تامین می شود. سطح هوای فشرده باید بالاتر از نقطه اشتعال سوخت دیزل باشد تا پس از تزریق سوخت به هوای گرم، فرآیند احتراق به صورت خودکار و سریع اتفاق بیفتد و انرژی تولید کند.

هوای داخل سیلندر 14 تا 22 برابر متراکم و منقبض می شود (بسته به نوع موتور) و بنابراین با حرکت و برخورد مولکول های گاز با یکدیگر و با دیواره های سیلندر و در نتیجه چگالی هوا افزایش می یابد. این حرکت باعث افزایش دمای داخلی گاز می شود. در محاسبات مربوط به موتور، دمای گاز متراکم شده بالاتر از دمای احتراق روغن در نظر گرفته می شود، زیرا مقداری از گرما هم توسط قطعات موتور و هم مایع خنک کننده موتور جذب و دفع می شود.

سوخت دیزل و هوا به نسبت های خاصی در موتور مخلوط می شوند تا احتراق کامل و قدرتمندی ایجاد کنند. سرعت موتور. مقدار سوخت تزریق شده به سیلندر موتور رودخانه نباید کمتر از حداقل باشد زیرا موتور در سرعت های بسیار پایین و غیرعادی کار می کند و از طرف دیگر مقدار سوخت تزریق شده به سیلندر نباید از حداکثر مقدار خود بیشتر شود، زیرا زیاد نیست. نیرو تولید می شود اما به موتور فشار وارد می کند و عمر قطعات و همچنین دود موتور را کاهش می دهد. البته حداقل و حداکثر سوخت تحویلی به سیلندر با توجه به قطر سیلندر و میزان هوای ورودی به آن اندازه گیری می شود و در موتورهای مختلف متفاوت است.

برای اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور به سایت مراجعه نمائید.

دکمه بازگشت به بالا