نرم افزار محاسبات برج خنک کننده

م افزار محاسبات ظرفیت و طراحی صحیح کولینگ تاور یا برج خنک کننده یکی از ارزش مند ترین و آسان ترین راهکارهای انتخاب این تجهیز می باشد. در این مقاله سعی داریم که سه عدد از معتبر ترین نرم افزار های مربوط به انجام محاسبات ظرفیت برج خنک کننده را معرفی نماییم. دقت فرمایید دو نرم افزار اول توسط مهندسین سیالات و انتقال حرارت توسط شرکت های معتبر پرتو آبگردان و دماگستر طراحی گردیده است. نرم افزار نهایی نیز به راحتی این امکان را به شما می دهد که با وارد نمودن دیتاهای مورد نظر چگونه میزان مصرف آب برج خنک کن را محاسبه نمایید.

نرم افزار اول: نرم افزار محاسبات ظرفیت و انتخاب برج خنک کننده گرد

تعمیرات برج خنک کننده: نرم افزار های بسیاری شرکت های معتبر جهت انجام امور طراحی و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده ارائه نموده اند. نرم افزار فایل exe شرکت پرتو آبگردان راحت ترین و کاربردی ترین این نرم افزارهاست که در پایین نحوه کارکرد با آن را توضیح می دهیم.

نحوه کارکرد با نرم افزار محاسبات برج خنک کننده پرتو آبگردان

در ابتدا کار فایل exe مربوط به دانلود نرم افزار را در زیر  کلیک کنین و مراحل بسیار ساده نصب نرم افزار را پشت سر بگذارید.

در مرحله دوم وارد صفحه اصلی نرم افزار مطابق عکس زیر می شوید.

در قسمت پایینی چند پارامتر تعیین کننده طراحی و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده مداربسته یا کولینگ تاور را مشاهده می نمایید. این پارامتر های اساسی و مورد نیاز جهت انتخاب و طراحی صحیح توسط این نرم افزار می باشد.

  • approach = اختلاف دمای سرد خروجی با دمای مرطوب محیط (بر اساس درجه فارنهایت)
  • range= اختلاف دمای آب داغ ورودی و آب سرد خروجی (واحد درجه فارنهایت)
  • wet bulb= دمای اشباع محیط طراحی یا همون دمای مرطوب محیط (مطابق درجه فارنهایت)
  • water flow= میزان دبی حجمی آب در گردش براساس واحد گالن بر دقیقه(آمریکا)

توضیح: دمای مرطوب محیط را می توانید مطابق با جداول زیر تعیین نمایید.

پس از مشخص نمودن پارامتر های فوق و وارد کردن اعداد مرتبط در بخش نرم افزار خروجی نرم افزار در قسمت tower size نمایان می شود. در واقع عدد خروجی نمایش داده شده مشابه mb-50  می باشد. این بدین معنی است که مطابق طراحی و داده های وارد شده ظرفیت کولینگ تاور معادل 50 تن تبرید می باشد.

نکته مهم در انتخاب پارامتر های نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده:

اگر در هنگام انجام محاسبات ظرفیت و در این نرم افزار به ارور یا خطای out of range برخورد نمودید باید دامنه یکی از پارامتر ها را که غیر واقعی می باشد تغییر دهید. به عنوان مثال اگر دبی حجمی کولینگ تاور شما معادل 6000 گالن بر دقیقه می باشد با این ارور مواجه خواهید شد. در این صورت پیشنهاد می شود دبی را بر دو سلول برج تقسیم نمایید و از دو دستگاه به صورت موازی جهت خنک کاری با دبی 3000 جی پی ام استفاده نمایید.

نرم افزار دوم: نرم افزار تخصصی محاسبات برج خنک کننده (شرکت دماگستر)

گروه کارخانه جات دماگستر به منظور بهبود خدمت رسانی خود در زمینه اطلاع رسانی به جامعه مهندسین گرامی اقدام به تولید نرم افزار مذکور نموده است. این نرم افزار بسیار پیچیده بوده و تنها متخصصین این صنعت قابلیت استفاده از آن را دارا می باشند. در این نرم افزار کلیه محاسبات مربوط به محاسبه سطح تبادل حرارت، محاسبه NTU، HTU و میزان هوادهی لازم جهت خنک کاری میزان معین از آب ، کلیه محاسبات مربوط به محاسبه آب جبرانی نیز بیان گردیده است. پارامتر های ورودی این نرم افزار به مراتب بیشتر از نرم افزار اولیه می باشد. دیتای خروجی این نرم افزار نیز به مراتب جامع تر و دقیق تر نیز می باشد.

کلیه محاسبات صورت پذیرفته در این فایل اکسل بر اساس مشخصات طراحی کتابtreybal(در مبحث طراحی برج خنک کننده) برداشت گردیده است. این کتاب مرجع معتبر علوم انتقال حرارت و مواد در مهندسی سیالات و شیمی محسوب می شود. این نرم افزار در واقع به شما کمک می کند تا کولینگ تاور مورد نظر خود را صفر تا صد طراحی نموده و خروجی های مربوط به سطح مورد نظر کولینگ تاور، ظرفیت برج خنک کن، میزان مصرف آب برج خنک کن و میزان حجم هوادهی مورد

: محاسبه آب مصرفی در برج خنک کن

یکی دیگر از مهمترین پارامترهای طراحی و ، محاسبه آب مصرفی یا جبرانی در این سیستم می باشد. یکی از معتبر ترین نرم افزارهای آنلاین محاسبه آب جبرانی توسط شرکت SPX یا مارلی طراحی و در اختیار مهندسین قرار گرفته است. این نرم افزار با ورودی پارامترهایی همچون دبی آب گردشی، دمای ورودی و خروجی و دمای حباب تر میزان آب تبخیری، بلودان و دریفت را محاسبه می نماید. محاسبه آب جبرانی شامل همین سه پارامتر یعنی دریف یا پرتاب قطرات، تبخیر و بلودان یا جریان تخلیه میباشد

آب خنک کاری یا کولینگ واتر پس از چرخش در داخل دستگاه ها و ماشین آلات مختلف، انرژی حرارتی را از آنها می گیرد و دمایش زیاد می شود. برای خنک کردن کولینگ واتر معمولا از برج خنک کن استفاده می کنیم. به همین دلیل است که اگر برج خنک کننده بی کیفیت بوده و یا راندمان عملکرد پایینی داشته باشد، امکان دارد کل خط تولید یک کارخانه متوقف شود. با این توضیح می توانیم بگوییم:

برج خنک کننده مانند قلب مدار خنک کاری یک کارخانه است.

عداد زیادی از مدیران فنی و مالکین کارخانه ها، تصور می کنند خریدن یک Cooling tower ارزان، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. اما واقعیت این است که خرید ارزان معمولا هزینه و زمان تعمیرات را بالا می برد. به همین خاطر است که برج های ارزان معمولا باعث دردسر همیشگی پرسنل تعمیرات و نگهداری است و مقدار تولید مجموعه را هم کم می کند که این مساله در بازار رقابتی این روزها، مثل دور ریختن بخش زیادی از حاشیه سود تولید خواهد بود.

بخاطر طولانی بودن این مطلب و راحتی دسترسی شما خوانندگان عزیز به بخش مورد نظر، در ابتدا فهرستی از تیترهای این مطلب قرار می دهیم تا با کلیک بر روی هر تیتر، به بخش مورد نظر منتقل شوید.

 

 

 

 

انتخاب برج خنک کننده | دمای برج خنک کننده | راندمان برج خنک کننده

 

 

 

 

 

)، دستگاهی است که دمای سیال یا آب را با استفاده از تبخیر سطحی کاهش می دهد. بدلیل راندمان مناسب، کم هزینه و ساده تر بودن کاهش دما بر مبنای تبخیر سطحی نسبت به استفاده از چیلر یا ایر کولر، استفاده از برج خنک کننده در صنایع مختلف گسترش یافته است.

 

تصویر مقایسه نوع کارکرد برج خنک کن جریان مخالف و جریان متقاطع

برج خنک کننده انواع مختلفی دارد که پر مصرف ترین آنها، کولینگ تاور فایبرگلاس پکیج است. این نوع از Cooling tower در کارخانه شرکت سازنده و به صورت کامل تولید می شوند و نیاز به ستون جداگانه و بدنه بتونی یا کامپوزیت و فایبر ندارند. مناسب ترین نوع برج پکیچ، کولینگ تاور مکعب شکل کانترفلو یا جریان مخالف مکعبی است. البته در زمان خرید باید حتما به کیفیت محصول و داشتن استاندارد از طرف تولید کننده توجه کرد. فراموش نکنید که برج خنک کن مخروطی(مدور یا بطری) شکل از نظر کیفیت و عملکرد سطح بسیار پایینی دارد و به خاطر ایرادها و مشکلات تعمیر نگهداری، انتخاب خطرناکی است.

دکمه بازگشت به بالا