همه چیز درباره نبشی و انواع آن

پروفیل نبشی (L-profile) یا همان پروفیل آهنی نبشی، یک نوع قطعه فلزی شبیه حرف L است. این پروفیل‌ها معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند. با خواندن این مقاله اطلاعاتی مفید درمورد ، انواع آن و کاربردهایش دریافت خواهید کرد. انواع نبشی کدامند؟ نبشی‌ها از نظر نوع تولید به دو دسته نبشی پرسی و فابریک تقسیم می‌شوند و از نظر ظاهری نیز دارای دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی هستند. ماهیت اولیه نبشی پرسی از فولاد بوده و از شکل دهی ورقی با طول 6 متر که از وسط عرض خم شده می‌سازند. نبشی فابریک نیز از ابتدا به شکل نبشی تولید می‌شود. نبشی بال مساوی چیست؟ نبشی بال نامساوی چیست ؟ نبشی سبک چیست ؟

  • سبک وزن و قابل حمل: نبشی سبک به دلیل وزن کمترش، برای استفاده در برنامه‌هایی است که نیاز به سازه‌های سبک و قابل حمل وجود دارد، ایده‌آل است. این ویژگی موجب می‌شود این نوع پروفیل برای استفاده در ساختمان‌ها، تجهیزات نمایشگاهی، تجهیزات تولید و… مناسب باشد.
  • آسانی در نصب و استفاده: نبشی سبک به دلیل وزن کمتر و ساختار ساده‌تر به آسانی قابل نصب و استفاده است. این ویژگی موجب می‌شود که مواد ساخته شده با استفاده از این پروفیل به راحتی قابل تنظیم و تغییر شکل باشند.
  • مقاومت در برابر خوردگی: برخلاف بسیاری از پروفیل‌های فلزی، نبشی سبک تا حد زیادی در برابر خوردگی مقاومت دارد. به دلیل استفاده از مواد سبک برای ساخت، این پروفیل‌ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی آب و رطوبت مقاوم هستند.
  • قابلیت شخصی‌سازی: نبشی سبک به دلیل ساختار ساده و استفاده از عناصر سبک، قابلیت شخصی‌سازی و طراحی مطابق با نیازهای خاص را دارد. مثلاً می‌توان در برنامه‌های خلاقانه، مبلمان، دکوراسیون داخلی و… از این نوع پروفیل استفاده شود.

نبشی سنگین چیست ؟

  • سازه‌های صنعتی و ساختمانی: پروفیل نبشی سنگین برای استفاده در سازه‌ها و ساختمان‌های بزرگ و سنگین، مانند پل‌ها، پایه‌ها، تیرها، نمای‌ها و سازه‌های استوانه‌ای استفاده می‌شود.
  • ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی: در صنایع مختلف مانند معدن، کشاورزی، تولید نفت و گاز، پروفیل نبشی سنگین برای ساخت قطعات مقاوم در برابر بار سنگین در ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.
  • نیروگاه‌ها: در نیروگاه‌ها و واحدهای تولید برق از نبشی سنگین برای پشتیبانی و تقویت سازه‌ها و برج‌ها استفاده می‌شود.
  • صنعت ساخت و تولید: در صنایع ساختمانی و تولیدی از نبشی سنگین برای تقویت و ساختن قطعات باربر استفاده می‌شود.

کاربرد نبشی نبشی‌ها در صنایع مختلف و در کاربردهای گوناگون استفاده می‌شوند. از نبشی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی برای تقویت و پشتیبانی سازه‌ها استفاده می‌شود. این کاربرد شامل پشتیبانی از دیوارها، سقف‌ها، پل‌ها، پله‌ها و سازه‌های دیگر است. همچنین در صنعت خودروسازی از نبشی‌ها برای ساخت قطعات و پشتیبانی از بدنه خودرو استفاده می‌شوند. در صنعت دریانوردی و ساخت و تولید قایق‌ها و کشتی‌ها از نبشی‌ها برای تقویت بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. ساخت کابینت‌ها، ستون‌ها و سقف‌ها تعدادی از این کاربردها هستند. در صنعت معدن، نبشی‌ها برای تقویت سازه‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تونل‌ها، طولانی‌کش‌ها و سازه‌های معدنی تعدادی از این موارد محسوب می‌شوند. در صنعت نفت و گاز، نیز نبشی‌ها در بخش‌هایی مانند نصب لوله‌ها، پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی استفاده می‌شوند. کاربرد نبشی  نحوه محاسبه وزن نبشی چیست  ؟ وزن محصول بر حسب کیلو گرم بوده و برای محاسبه آن می توانید از فرمول زیر استفاده نمایید: ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن محصول (کیلوگرم) عوامل موثر بر قیمت نبشی قبل از خرید یا تعیین قیمت پروفیل نبشی، بهتر است اطلاعاتی درمورد اینکه چه عواملی باعث کاهش یا افزایش قیمت می‌شود به دست آورید. تعدادی از این عوامل تاثیر گذار عبارتنداز:

  1.  نبشی آریان فولاد
  2.  نبشی ابهر
  3.  نبشی شکفته مشهد
  4.  نبشی ظهوریان مشهد
  5.  نبشی ناب تبریز

مشخصات کلیه محصولات از جمله نوع، سایز، حالت، استاندارد، جزئیات مکان بارگیری و تحویل (کارخانه، کارگاه یا بنگاه)، واحد، قیمت هر واحد، تاریخ و ساعت آخرین به‌روزسانی در لیست قیمت قابل مشاهده است.در صورتی که محصول مورد نظر خود را پیدا نکردید و یا احتیاج به مشاوره بیشتر در زمینه خرید آهن آهن رسان و فروش نبشی داشتید، کارشناسان آهن رسان با شما تماس خواهند بود. جنس ورق این نوع از نبشی از جنس ورق فولادی که از آن استفاده شده است بوده و ماهیت آن همین ورق فولادی است. یعنی اگر از ورق گالوانیزه استفاده شود، تولید خواهد شد.

بخوانید:  نبشی فابریک این نوع از نبشی همان طور که از اسمش پیداست، به‌صورت فابریک از کارخانه و خط تولید به شکل نبشی خارج می‌شود؛ یعنی با استفاده از ریخته‌گری فولاد درون قالب، نبشی تولید می‌شود.هر دو نوع از این نبشی‌ها با توجه به ظاهرشان نیز دسته‌بندی می‌شوند، ظاهر این نبشی‌ها با توجه به بال‌ها و ضلع‌های آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. سایز ضلع‌های هر نبشی فابریک نمایانگر بال مساوی یا نامساوی نبشی است.عدد نوشته شده سایز مربوط به هر دو بال نبشی با بال مساوی است. به‌عنوان مثال L200 که نشان دهندۀ پروفیل نبشی با بال‌های مساوی با سایز 200 میلی‌متر است.

‌پیش از آن که تعریف و مشخصات این نوع از دسته‌بندی نبشی‌ها را ببینیم، باید بدانیم که در نقشه‌های مهندسی، نبشی را با حرف L نشان می‌دهند که بعد از این حرف یک یا دو عدد نمایش داده می‌شود. این اعداد مشخص کننده اندازه و نوع نبشی است که در زیر نحوه تشخیص اسم نبشی در نقشه‌های فنی مهندسی را خواهیم دید. نبشی بال مساوی اولین نوعی که می‌خواهیم بررسی کنیم، نبشی بال مساوی است. نبشی‌ها با بال مساوی پروفیل‌هایی هستند که دو بال آن‌ها همان طور از اسم‌شان مشخص است، اندازه یکسانی دارند. در نقشه‌های مهندسی برای نشان دادن استفاده از این نوع نبشی‌ها، در جلوی حرف L فقط یک عدد نوشته می‌شود.

نبشی بال نامساوی این نوع از نبشی نیز همان طور که از نامش پیداست، دارای دو بال مساوی نیست و هر ضلع طول‌ مختلفی دارد. این نوع از نبشی‌ها برای مواردی که امکان استفاده از نبشی‌ها با بال مساوی وجود ندارد، کاربرد فراوانی دارند. برای نشان دادن این نوع از نبشی در نقشه‌ها، با حرف L دو عدد استفاده می‌شود. مثل L200*300 که مشخص می‌کند نبشی مورد استفاده با بال نامساوی است و یکی از این بال‌ها دارای سایز 200 و بال دیگر دارای سایز 300 میلی‌متر است. برای نام‌گذاری نبشی‌ها، یک عدد دیگر نیز جلوی حرف L نوشته می‌شود. این عددها نشانگر ضخامت نبشی است. این اعداد همه در خرید و اثرگذار است و باید در طراحی نقشه‌ها به این اعداد دقت و توجه کامل کرد.

‌به عنوان مثال اگر در نقشه‌ای نوشته شده بود  L 4*300*200 یعنی شما باید از یک نبشی با بال نامساوی که بال‌های آن 300 و 200 میلی‌متر است و دارای ضخامت 4 میلی‌متر است، استفاده کنید و سراغ خرید این نبشی بروید. یکی از انواع نبشی نیز، نبشی گالوانیزه است که با استفاده از ورقی آهنی که با فلز روی (Zinc) پوشانده شده است، ساخته می‌شود. این نوع از نبشی‌ها به خاطر مواد سازنده‌شان، دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی نمی‌شوند و برای پروژه‌هایی که در محیط‌های مستعد زنگ‌زدگی و پوسیدگی در حال ساخت است، بیش‌تر کاربرد دارد. به خاطر همین مزیت و خاصیت عدم زنگ‌زدگی، قیمت نبشی گالوانیزه بیش‌تر از نبشی‌های معمولی است.

کاربرد نبشی بال مساوی و نامساوی

همان طور که دیدیم نبشی‌ها کاربرد و نحوۀ استفاده بسیاری در صنایع مختلفی دارند. بسته به مکان استفاده از این نبشی‌ها، به شکل شاخه‌ای یا برش‎‌خورده استفاده می‌شود. این که کدام یک از این نبشی‌ها در صنعت استفاده می‌شود، بستگی به نقشه و طرحی که توسط مهندسان طراحی شده است، دارد. همه این نبشی‌ها با مشخصات مختلف، تعیین کننده قیمت نبشی است، مثلا قیمت نبشی تاشو با قیمت نبشی لقمه متفاوت است. در همین قسمت نیاز است تا بگوییم نبشی لقمه به مقطعی گفته می‌شود که برش خورده و در اندازه‌های کوچک‌تر از طول استاندارد استفاده می‌شود. نبشی تاشو نیز از وسط قابلیت تا شدن دارد و نوعی از ابزارآلات پی وی سی است.  بیشترین کاربرد نبشی بال مساوی و نامساوی در موارد زیر دیده می‌شود:

  • ماشین آلات صنعتی؛
  • آسانسور؛
  • اتصال پل به ستون؛
  • خرپاها؛
  • بادبندها؛
  • دکل انتقال نیرو؛
  • فوندانسیون و زیرساخت ساختمان‌ها؛
  • اتصال ستون‌ها به پایه ستون‌ها.

البته موارد گفته شده در بالا، تنها برخی از موارد استفاده از پروفیل‌های نبشی است. در برخی پروژه‌های ساختمانی استفاده از نبشی بال مساوی درست نیست به همین علت از نبشی بال نامساوی استفاده می‌کنند. در هر کدام از این مواردی که در بالا گفتیم، نوعی از نبشی‌ها کاربرد دارند و هر نوع نبشی برای همه این موارد مناسب نیست. به‌عنوان مثال برای آسانسور و سازه‌های مربوط به آن از نبشی‌های خرد یا همان نبشی لقمه استفاده می‌شود. یا در ساخت پل‌ها و در زمان وصل کردن سازه اصلی پل به ستون‌ها از نبشی با سایز 50 تا نهایتا 150 میلی‌متر استفاده می‌شود.

‌این نوع از نبشی در موارد دیگری نیز مانند اتصال ستون‌ها به صفحات در فوندانسیون، ساخت ستون و خرپا و چندین کار دیگر کاربرد دارد. برای اتصال‌های ساده‌ای که در حین ساخت سازه‌ها نیاز است نیز از نبشی استفاده می‌کنند که این اتصال‌ها انواع مختلفی دارند، اتصال با نبشی نشیمنی، اتصال گیردار، اتصال نیمه گیردار، اتصال نبشی جان بخشی از انواع مختلف این اتصالات ساده محسوب می‌شوند. نکته مهم: در تعیین قیمت نبشی، وزن نبشی نیز بسیار مؤثر است. این وزن به‌صورت تقریبی در نبشی‌های فولادی و نبشی گالوانیزه با دانستن اندازه بال و طول نبشی و همچنین ضخامت نبشی به دست می‌آید.

سخن پایانی

نبشی‌های موجود در بازار، هم تولید ایران و هم تولید کشورهای خارجی مثل روسیه و اوکراین است که در سایزهای مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان این پروفیل برای ساخت و ساز در صنایع مختلف قرار گرفته است. نبشی‌های ساخت ایران در این بازار بسیار رقابت خوبی با نمونه‌های خارجی دارد که در این بین نبشی اصفهان بسیار مرغوب بوده است که اخیرا هم روی کیفیت و هم روی کمیت محصولات خود تمرکز کرده است.وزن نبشی را بر حسب کیلوگرم به دست می‌آورند، سپس بنابر همین وزن نبشی، قیمت نبشی محاسبه و اعلام می‌شود. برای دسترسی به جدول سایزبندی نبشی روی کلیک کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا