هوشمند سازی ساختمان با سیم

هوشمندسازی خانه یکی از تکنولوژی های جدید و بسیار کاربردی در صنعت ساخت و ساز است. صنعت ساختمان مانند سایر صنایع روز به روز در حال پیشرفت است. هوشمند سازی آپارتمان و ساختمان یکی از مسائلی است که نقش قابل توجهی در پیشرفت این صنعت داشته است. هدف از هوشمند کردن ساختمان تامین آسایش و امنیت بیشتر برای ساکنین منازل و ساختمان های اداری، صنعتی و تجاری است.  در ساختمان هایی که مجهز به سیستم هوشمند هستند، تمام تجهیزات مانند سیستم های الکتریکی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم های حفاظتی و امنیتی، درب و پنجره ها و غیره توسط یک سیستم یکپارچه مدیریت و کنترل می شوند.

آموزش هوشمند سازی برق ساختمان pdf | تابلو برق هوشمند ساختمان | سیم کشی کلید هوشمند

هوشمند سازی چیست؟

هوشمند سازی یعنی استفاده از تکنیک ها و ابزارها برای اداره صحیح امور، راحت شدن فعالیت ها، بهبود کیفیت زندگی، سرعت بخشیدن به کارها و کاهش مصرف انرژی است. به عبارت دیگر هوشمندسازی یا سیستم کنترل ساختمان به معنای نصب و استفاده از یک سری تجهیزات است که منجر به حفظ ایمنی و بهره‌وری ساکنان می‌شود که برای هر مکان یا محیط طراحی شده‌اند. البته استفاده از این ادوات، مزایای دیگری نیز دارد. که به طور کامل در مقاله مزایای هوشمند سازی ساختمان به آن پرداخته‌ایم.

چرا هوشمند سازی ساختمان؟

جنبه های مثبت به کارگیری سیستم هوشمند سازی در ساختمان نامحدودند که همه آنها در نهایت منجر به آسودگی و رفاه هر چه بیشتر می‌شود. در اینجا چند دلیل برای استفاده از سیستم هوشمند سازی ساختمان به صورت تیتروار آورده شده است.

  • جایگزین نمودن کلید لمسی هوشمند به جای کلیدهای سنتی و قدیمی بدون نیاز به نیروی متخصص.
  • کنترل هوشمند و خودکار موجب افزایش امنیت کودکان و رفاه خانواده می گردد.
  • ارسال اطلاعات مربوط به زمان ورود و خروج کودکان به تلفن همراه والدین در هنگام عدم حضور آن ها.
  • کنترل هوشمند میزان نور و روشنایی و طراحی هوشمند نورپردازی، موسیقی، سرمایش و گرمایش و… برای هر اتاق متناسب با شرایط کاربری آن اتاق.
  • امکان طراحی و تعریف سناریوی مختلف برای اتاق ها (اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق پذیرایی، آشپزخانه و… ).
  • کنترل پرده ها و کرکره ها از طریق مانیتور لمسی یا اپلیکیشن گوشی همراه.
  • ایجاد محیطی بسیار لوکس و زیبا توام با راحتی و آسایش و اطمینان.
  • استفاده از زیباترین تجهیزات، متناسب با نما و دکوراسیون داخلی ساختمان.
  • ایجاد سناریوهای انجام همزمان چند کار تنها با لمسی یک گزینه (سناریوی بیداری ،خاموشی، مهمان، تماشای تلویزیون) از مزایای خانه هوشمند محسوب می گردد.
  • چند برابر کردن ارزش افزوده ساختمان.

تفاوت سیستم خانه هوشمند بی سیم و سیمی چیست؟

به طور کلی به دو روش بی سیم و یا با سیم می توان یک ساختمان را هوشمند نمود:

سیستم بی سیم:
سیستم بی سیم به سیستمی گفته می شود که تجهیزات موجود در آن از طریق امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در خانه هوشمند وایرلس نیازی به دستکاری سیم کشی برق ساختمان نیست و تابلو برق ساختمان نیز عوض نمی شود و همان شکل و ظاهر اولیه خود را حفظ می کند.

سیستم با سیم:
ساختار سیستم با سیم بر خلاف سیستم وایلرلس است. بستر ارتباطی این سیستم به صورت سیمی می باشد؛ یعنی برای ارتباط بین تجهیزات و انتقال اطلاعات میان آن ها نیاز است تا سیم کشی برق ساختمان به روشی مشخص اجرا شود.

همچنین در این نوع سیستم از یک تابلو مرکزی استفاده می شود که تمام ماژول ها و ابزارهای لازم برای انتقال اطلاعات در آن جای دارد.

پروتکل چیست؟
پروتکل زبان ارتباطی بین دستگاه های فیزیکی موجود در خانه هوشمند است که به وسیله آن دستگاه ها و تجهیزات مختلف با ارسال و دریافت اطلاعات، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

پروتکل های خانه هوشمند بی سیم و با سیم
پروتکل ها بسته به اینکه سیستم خانه هوشمند با سیم باشد یا بی سیم متفاوت هستند و به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

پروتکل های سیستم بی سیم
پروتکل های سیستم با سیم
پروتکل WIRE-FI

هوشمند سازی سیمی احتیاج به بستری دارد تا بتواند در آن بستر سیم کشی انجام شود. در این روش از هوشمند سازی ساختمان از بستر knx و modbus استفاده می­شود. حال اگر می خواهید اقدام به هوشمند سازی ساختمان اداری کنید این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

خب سوال دیگری که پیش می­ آید این است که knx چیست و چه کارهایی را در ساختمان هوشمند انجام می­ دهد.

سیستمی که امکان هماهنگی و یکپارچه سازی طیف وسیعی از دیوایس ­هایی که در خانه هستند را تنها به وسیله­ ی یک نرم افزار یکپارچه به کاربر خود می­دهد. این  سیستم را می­توان زبان مشترک تمام دیوایس­های موجود در خانه دانست. در واقع این سیستم یک استاندارد بین المللی است که برای اتوماسیون­ های خانه هوشمند و ساختمان های هوشمند استفاده می­شود.

در برنامه نویسی خانه­ های هوشمند برای اتصال بین دستگاههای مختلف نیاز به یک زبان مشترک داریم تا از طریق آن این دستگاهها به یکدیگر متصل شوند و بتوانند باهم کارکنند. این زبان مشترک پروتکل knx است که سیستم­های امنیتی،اعلان حریق،سرقت،دوربین مداربسته و دزدگیر و غیره را در خانه­های هوشمند کنترل می­کند.

عملکرد knx باعث کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از انرژی در این ساختمان­ها می­شود. جالب اینجاست که روشنایی ساختمان ،گرمایش و سرمایش ساختمان و دوربین­های امنیتی ساختمان هم توسط این سیستم کنترل می­شود.

مقایسه تفاوت سیم کشی سنتی و هوشمند

نحوه سیم کشی خانه هوشمند با سیم کشی سنتی تفاوت هایی دارد که در یک بیان ساده می توان گفت در حالت سنتی برای کنترل هر مصرف کننده، کلیدی سر راه تغذیه آن قرار می دهیم ولی در سیم کشی هوشمند یک خانه طبق استاندارد سیم کشی هوشمند تمامی مصرف کننده ها از تابلو برق هوشمند و در واقع ماژولهای خروجی (مثل رله و …) تغذیه و کنترل می شوند.

نحوه سیم کشی هوشمند

در شکل زیر به طور شماتیک تفاوت سیم کشی هوشمند روشنایی و سیم کشی سنتی را ملاحظه می فرمایید.

سیم کشی روشنایی سنتی :

سیم کشی کلید هوشمند

همزمان در شکل شماتیک فوق نحوه سیم کشی کلید هوشمند را نیز ملاحظه میفرمایید.

خط سبز در شکل نماد کابل دیتا میباشد که عموما از کابل شبکه یا کابل  KNX استفاده میگردد.

نقشه سیم کشی خانه هوشمند

همچنین از این قسمت نمونه نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان را دانلود فرمایید.

توجه فرمایید که این نقشه صرفا جهت آشنایی بیشتر با نحوه ی سیم کشی برق هوشمند ساختمان میباشد و میتوانید جهت هرگونه سوال و ابهامی برای دیدن محصولات با سیم هوشمند از کارشناسان ما به طور رایگان مشاوره بگیرید.

خانه هوشمند بدون سیم کشی

برخی از سیستم های خانه هوشمند که بیشتر مناسب ساختمان های ساخته شده و در حال بهره برداری هستند، ارتباط بین تجهیزات هوشمند را به طور وایرلس (بی سیم) انجام می دهند.

که بدیهی است در این حالت نیز همچنان نیاز به سیم کشی برای تغذیه مصرف کننده ها مثل روشنایی ها، فن کوئل و …. هستیم و صرفا دستورات و دیتا بین قطعات به طور بی سیم منتقل می شود که برای روشن تر شدن این موضوع به مقایسه خانه هوشمند سیمی و بیسیم مراجعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا