اقتصادی

پارک فناوری بین‌المللی ایران «هاب صادراتی دانش‌بنیان» می‌شود

رییس پارک‌ فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: پارک بین‌المللی قرار است هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان باشد؛ چرا که این پارک‌ها تسهیل‌گری در حوزه فناوری و نوآوری هستند.

به گزارش خبر روزانه، علیرضا زراسوندی در نشست خبری امروز سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، افزود: وزارت علوم راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی را به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار کرده است.

وی به تفاوت پارک‌های بین‌المللی با سایر پارک ها اشاره کرد و افزود: پارک بین‌المللی قرار است هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان باشد؛ چرا که این پارک‌ها تسهیل‌گری در حوزه فناوری و نوآوری هستند.

زراسوندی خاطر نشان کرد: از این رو در این پارک‌ها به دنبال جذب واحدهای فناور با گردش مالی بالا هستیم.

رییس پارک‌ فناوری بین المللی جمهوری اسلامی با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک شرکت‌هایی با گردش مالی بالایی هستند که بر اساس آمارهای این معاونت، ۱۵۰ شرکت را شامل می‌شوند و با استقرار این پارک‌ها، فرآیند صادرات برای آنها اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه هدف دیگر این پارک‌ها که کمتر به پتانسیل آنها توجه شده، ایرانیان مقیم خارج از کشور است که دارای شرکت‌های بزرگ هستند و از آنها دعوت شده تا در این پارک مستقر شوند.

زراسوندی، شرکت‌های خارجی را سومین مخاطبان این پارک را شرکت‌های خارجی نام برد و یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های خارجی در تعامل با شرکت‌های ایرانی هستند.

وی کشورهای عضو «اکو»، «شانگهای» و «کامستک» را از دیگر زمینه‌های تعامل ذکر کرد.

رییس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ایجاد زیر ساخت‌ها برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: طرح «نان» (سامانه نظام ایده‌ها و نیازها) سامانه‌ای برای اعلام نیازمندی‌ها است که مسؤولیت آن به مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) واگذار شده است. 

زراسوندی افزود: سامانه «جان» (سامانه جریان اقتصاد نوین) نیز به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است و این سامانه راهی برای معرفی و تجاری‌سازی محصولات دانش‌ بنیان خواهد بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا