ارائه خدمات تجاری‌سازی از سوی ۴۱۳ شرکت دانش‌بنیان/تغییر معیار ارزیابی دانش‌بنیان‌ها

با توجه به اهمیت موضوع تجاری‌سازی و فروش محصولات برای شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از چالش‌های اصلی این شرکت‌ها، ۴۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه خدمات تجاری‌سازی ارزیابی شده و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبر روزانه، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی که در حوزه تجاری‌سازی و ارائه خدمات تجاری در راستای رونق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فعالیت دارند را به عنوان شرکت‌ تجاری‌سازی مورد تأیید قرار می‌دهد.

شرکت‌های تایید شده بر اساس آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نوع ۱، نوع ۲ و نوع ۳ (مستعد دانش‌بنیان) مصوب کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزیابی و تأیید شده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، از میان ۴۱۳ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تجاری‌سازی، دو شرکت نوع ۱، ۳۶۹ شرکت نوع ۲ و ۴۲ شرکت نوع ۳ هستند.

برهمین اساس شرکت‌های تولیدی و نوپای نوع ۲ یا نوع ۳ (مستعد دانش‌بنیان)، مشمول معافیت مالیاتی نخواهند بود.

معیار ارزیابی شرکت‌های فعال در حوزه خدمات تجاری‌سازی در نوع یک این است که تمامی کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند.

همچنین معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوع ۲ را بر اساس اینکه کالاهای ارائه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند، ارزیابی می‌کند و خدمات این شرکت‌ها نیز باید دارای اسناد فروش باشند.

بر همین اساس، معیار ارزیابی شرکت‌های نوع ۳ فعال در حوزه خدمات تجاری‌سازی نیز باید به گونه‌ای باشد که شرکت طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد.

خدمات ارزیابی، خدمات حقوقی و مالکیت فکری، خدمات تبادل فناوری، خدمات توسعه بازار از جمله عناوین کالا و محصولات حوزه فناوری در بخش خدمات تجاری‌سازی است.

همچنین از دیگر محورهای عناوین و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجاری‌سازی می‌توان به خدمات مالی و سرمایه‌گذاری، خدمات مالی و کسب و کار، شتابدهی و توسعه‌گری نواحی نوآوری و خدمات سیاست‌گذاری اشاره کرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معیار ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در حال تغییر بوده و به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا