پرس برک چیست

دستگاه پرس برک و خمکاری ورق‌‎های فولادی

اگر به اطراف خود نگاه کنیم حتما نشانه‌‎هایی از ورق‌‎های فولادی خواهیم دید که دارای زاویه یا خم هستند. از کیس کامپیوتر گرفته تا پروفیل‌‎های درب و پنجره و پوشش آبگرمکن همه نمونه‌‎هایی بسیار ساده از ورق‌‎های فولادی هستند که با عملیات خمکاری به شکل مورد نظر در آمده اند. پرس برک ماشینی ست که از آن برای خم کردن ورق‌‎ها و پلیت‌‎های عموما فلزی استفاده میشود. این دستگاه از یک سنبه (Punch) و یک ماتریس (Die) تشکیل شده اند و از طریق وارد آوردن نیروی فشاری به ورق باعث خم شدن آن ‌‎می‌شود.

نحوه کار دستگاه پرس برک

روش کلی کار دستگاه پرس برک به این صورت است که ورق فلزی بر روی ماتریس قرار داده ‌‎می‌شود و به کمک فشار صفحاتی سنگین ثابت نگه داشته ‌‎می‌شود. فشار این صفحات قابل تنظیم است. سپس ورق با وارد آمد یک سنبه از بالا و اعمال فشار به آن خم ‌‎می‌شود. مقدار فشاری که از طرف سنبه به ورق وارد ‌‎می‌شود نیز باید به دقت تنظیم شود چرا که زوایای خمکاری به مقدار فشار وارد شده توسط سنبه به ورق بستگی دارد. شکل نهایی ورق خم شده نیز به شکل سنبه و ماتریس وابسته است.

پرس برک cnc | پرس برک اقساطی | پرس برک دست دوم دیوار

انواع پرس برک‌‎ها

خم کردن فلزات نیاز به نیروی بسیار بالایی دارد و دستگاه پرس برک این نیرو را از طرق مختلف مانند الکتریکی، هیدورلیک، پنوماتیک و یا مکانیکی به دست تامین ‌‎می‌کند. روشی که نیروی دستگاه پرس برک توسط آن تامین ‌‎می‌شود معمولا برای نامگذاری آن هم به کار برده ‌‎می‌شود. مثلا پرس برک هیدرولیک یا پرس برک سروو الکتریک (Servo Electric)

پرس برک‌‎ها همچنین از نظر مقدار نیرویی که فراهم ‌‎می‌کنند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. مقدار نیروی یک پرس برک با عبارت تناژ بیان ‌‎می‌شود. تناژ بر حسب تن مقدار نیرویی که منتقل ‌‎می‌شود را نشان میدهد. به طور کلی پرس برک‌‎های هیدرولیک بیشترین میقدار نیرو را فراهم ‌‎می‌کنند. پس از آن پرس برک‌‎های پنوماتیک و الکتریکی قرار دارند.

فاکتورهای دیگری که به کمک آن‌‎ها ‌‎می‌توان پرس برک‌‎ها را تقسیم بندی کرد دقت و سرعت عمل است. پرس برک‌‎های سروو الکتریک از نظر دقت بهترین هستند. از نظر سرعت نیز پرس برک‌‎ها پنوماتیک و سروو الکتریک نسبت به هیدرولیک و مکانیکی سریعتر عمل ‌‎می‌کنند.

سایر قابلیت‌‎های دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک یک ماشین چند منظوره است و از آن تنها برای خمکاری ورق‌‎های فلزی استفاده ‌‎می‌شود بلکه ‌‎می‌توان با تعویض سنبه از آن برای ایجاد سوراخ یا طرح روی ورق‌‎های فلزی نیز استفاد کرد. همچنین برخی از انواع پرس برک‌ها امکان برش ورق را نیز ممکن ‌‎می‌سازند.

در هنگام استفاده از پرس برک به چه نکاتی باید توجه داشت؟

پرس برک‌‎ها ‌‎می‌توانند برای ایجاد خم بر روی طیف وسیعی از فلزات به کار برده شوند اما نکته ای که باید به آن توجه شود نوع خم، جنس ورق، ماتریس، سنبه و نیروی فشاری است. نوع فلز مساله ای ست که باید به آن دقت شود چرا که فلزات مختلف از نظر ویژگی‌‎های مکانیکی با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال یک فولاد با کربن بالا خم پذیری کمتری نسبت به آلیاژهای آلومینیوم دارد. برای فلزات معمولا یک حداقل شعاع خمکاری پیشنهادی تعریف ‌‎می‌شود که برای مقادیر بیشتر از آن شعاع ورق ‌‎می‌تواند بدون آسیب تحت خمکاری قرار بگیرد.

ماتریس و سنبهی که برای اجرای خمکاری به کار برده ‌‎می‌شوند تاثیر بسیار زیادی بر روی این عملیات دارند. ماتریس یک قطعه ی توخالی ست که ورق پیش از خمکاری روی آن قرار ‌‎می‌گیرد. ماتریس بسیار سخت و مستحکم است شکل آن نزدیک به فر‌‎می‌ست که ‌‎می‌خواهیم ورق به خود بگیرد. سنبه یک قطعه توپر است که به ورق فشار وارد ‌‎می‌کند. فرم نهایی خم کاری به شکل سنبه و ماتریس بستگی دارد. ماتریس‌‎ها معمولا به گونه ای طراحی ‌‎می‌شوند که برای محدوده ی وسیعی از کارها مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربردهای متداول پرس برک

  • ساخت وسایل خانگی مانند بدنه ی یخچال، ماشین لباس شویی و ….
  • پنل‌‎های اتومبیل
  • مبلمان
  • محفظه‌‎های فلزی
  • کارهای هنری فلزی
  • و بسیاری از کاربردهایی که نیاز به شکل دادن ورق‌‎های فلزی در آن‌‎ها وجود دارد.

دستگاه خم کن ورق یکی از دستگاه های پرکاربرد صنعتی به شمار می رود که در بخش های مختلف صنعت کارایی دارد. در ادامه این مقاله از وبسایت نوین تاک به جزئیات تکمیلی در مورد این دستگاه اشاره کرده ایم.

دستگاه پرس برک چیست؟

این دستگاه متشکل از یک قسمت ثابت به نام ماتریس و یک قسمت متحرک به نام سنبه است. ورق فلزی بر روی ماتریس قرار می گیرد و سپس با کمک صفحات و یا اعمال فشار محکم می گردد. سنبه از بالا و با اعمال فشار به ورق نیرو وارد کرده و ضمن ایجاد خم در ورق، منجر به ایجاد اشکال گوناگون هندسی در آن نیز می شود.

ویژگی های دستگاه پرس برک

دستگاه خم کن ورق دارای برخی ویژگی ها شامل مکانیزم آسان، دقت و سرعت بالا در خم کاری، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه و همینطور افزایش کارکرد و بازدهی کار می باشد. به همین دلیل است که به یکی از اجزای جدایی ناپذیر صنعت تبدیل شده است.

اجزای دستگاه خم کن ورق

دستگاه خم کن ورق متشکل از اجزای مختلفی است که در ادامه به اصلی ترین آن ها اشاره کرده ایم:

  • فریم و تنه دستگاه
  • رام
  • نیروی محرکه برای خم ‌کاری
  • فک بالا و میز پرس
  • گیره ابزار در دستگاه خم کن
  • قرارعقب
  • محور های حرکتی دستگاه
  • بازو های نگهدارنده
  • سیستم فرمان و کنترل دستگاه خم کاری

مزایای دستگاه خم کن ورق

استفاده از دستگاه خم برای خم کاری با مزیت هایی همراه می باشد که در ادامه به آن ها اشاره پرداخته ایم:

  • دستگاه پرس برک دارای یک گیره هیدرولیکی اتوماتیک و یا سریع برای قالب بالایی و پایینی می باشد که هدف از آن کاهش فشار کار رابط و همینطور بهبود بهره وری است.
  • در این دستگاه از استانداردهای بین المللی استفاده می شود؛ به همین دلیل مورد closed-loop در آن کنترل شده است و منجر به بالا رفتن دقت خم شدن و همگام سازی می شود.
  • کار کردن با دستگاه خم کن ورق آسان است و امکان برنامه ریزی و راه اندازی آن توسط یک کاربر نیمه ماهر نیز میسر است.
  • این دستگاه قادر به مدیریت هر برنامه ای می باشد. به طوری که می تواند بارهای سنگین را تحمل کرده و فشار بالایی را ایجاد کند.

انواع دستگاه پرس برک

امروزه انواع مختلفی از دستگاه پرس برک ها ساخته شده اند که از نظر قدرت، دقت و سرعت با یکدیگر متفاوت می باشند. از جمله مواردی که زمینه ایجاد انواع مختلفی از دستگاه های پرس برک را فراهم کرده است، منبع نیروی مورد نیاز این دستگاه می باشد. در حقیقت در دستگاه خم های مختلف از منبع نیروی متفاوتی نیز برای ایجاد خم کاری روی فلز استفاده می گردد.

 

دکمه بازگشت به بالا