برترینهای کسب و کارعلمی و پزشکی

پودر جوانه گندم برای زن شیرده

یکی از معضلاتی که مادران تازه زایمان کرده دارند، عدم شیر کافی است. راه‌های متفاوتی برای افزایش شیر مادر وجود دارد؛ اما سریع ترین راه برای افزایش شیر مادر چیست؟ اگر شما هم به دنبال راه‌های مناسب افزایش شیر مادر هستید، مطالب زیر را مطالعه کنید.اگر می‌خواهید درباره شیردهی فرزند خود سوالاتی بپرسید یا روش‌های مناسب شیردادن و افزایش شیردهی را بهتر بیاموزید، می‌توانید از کمک بگیرید. قیمت پودر جوانه گندم برای چاقی بستگی به برند آن دارد.

خرید پودر جوانه گندم دکتر بیز - سی سلامتی

معرفی چند روش سریع برای افزایش شیر مادر

احتمالا شما هم مانند بسیاری دیگر از مادران نگران این هستید که شیر کافی برای نوزاد خود نداشته‌باشید. اگر به‌دنبال راهکارهای افزایش شیر مادر هستید و می‌خواهید از طریق روش‌های طبیعی و سالم این کار را انجام‌دهید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم سریعترین راه برای افزایش شیر مادر چیست؟ چه غذاهایی شیر را افزایش می‌دهند؟ در روزهای اول زایمان چگونه می‌توان شیر را افزایش‌داد؟ چه چیزی برای افزایش شیر مادر خوب است؟

راهکارهای عمومی برای افزایش شیر مادر

آرامش روحی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت و شبیه به مواد افزایش دهنده شیر مادر است. استرس، علاوه بر کم‌کردن میزان شیر، کیفیت آن را نیز دچار تغییراتی خواهدکرد که می‌تواند باعث کاهش تمایل نوزاد به مکیدن پستان شود که این مسئله، خود دور باطلی را به وجود می‌آورد و به کاهش بیشتر شیر منجر خواهدشد.

به تغذیه مادران در دوران شیردهی توجه کافی داشته‌باشید. متاسفانه بسیاری از مادران جوان، به جای آنکه به فکر سلامت خود و نوزاد دلبندشان باشند؛ به دنبال به‌دست‌آوردن تناسب‌اندام از دست‌رفته هستند و در دوران شیردهی اقدام به گرفتن رژیم می‌کنند که کاری است بسیار ناپسند و غیرعملی.

این کار می‌تواند علاوه بر محرومیت نوزاد از شیر با کیفیت و کافی، عوارض ناگواری از جمله ریزش موی شدید مادر را به دنبال داشته‌باشد و این در‌حالی است که خود شیردهی، یکی از مهم‌ترین عوامل بازگشت وزن مادر به حالت سابق است. برای اطلاع از لیست قیمت محصولات شرکت بیز به سایت دکتر بیز مراجعه کنید.

قبل از ورود به بحث اصلی، باید به این نکته توجه داشت که غذاهایی که در هر زن شیرده باعث افزایش شیر می­‌شوند؛ ممکن است با زنان دیگر کمی متفاوت باشد؛ به نحوی که دارو یا غذایی که در یک نفر باعث افزایش فراوان شیر می­‌شود؛ ممکن است در دیگری اثر چندانی نداشته‌باشد. آنچه در پی می‌­آید، دستوراتی است نسبتا عمومی که در اکثر موارد، مفید واقع می‌­شود.

استرس، علاوه بر کم کردن میزان شیر، کیفیت آن را نیز دچار تغییراتی خواهد‌کرد که می‌تواند باعث کاهش تمایل نوزاد به مکیدن پستان شود که این مسئله، خود دور باطلی را به وجود می‌آورد و به کاهش بیشتر شیر منجر خواهد‌شد.

۱. مکیدن سینه توسط نوزاد

چه چیزی باعث افزایش شیر مادر میشود؟ یکی از پاسخ‌ها بسیار ساده و منطقی است. مکیدن سینه از سوی کودک، مهم‌ترین عامل تحریکی ترشح شیر است. بنابراین از کارهایی که تمایل او به پستان مادر را کم می‌کنند، خودداری کنید. شیر در صورتی تولید می‌شود که کودک شیر بخورد و میزان شیری که کودک می‌خورد به بدن مادر می‌فهماند که باید چه مقدار شیر تولید‌کرد. اگر کودک کمتر شیر بخورد، بدن مادر هم شیر کمتری تولید خواهد‌کرد.

۲. عدم فعالیت های ورزشی

اگرچه ورزش منظم و در حد متعادل در زنانی که قبل از بارداری از نظر جسمانی متناسب بوده‌اند، مانعی برای شیردهی نیست. اما پس از فعالیت بدنی شدید مادر شیرده، به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، ممکن است طعم تلخی در شیر ایجاد شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع کند.

ضمن توصیه به خودداری از هر‌گونه فعالیت سنگین (به‌ویژه در روزهای نخست پس از زایمان)، در این مواقع لازم است مادر قبل از شیر دادن، سینه خود را بشوید و اگر هنوز کودک مایل به شیر خوردن نیست مقدار کمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار بدوشد و دور بریزد.

۳. محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی

مصرف نوشابه‌های کافئین‌دار اعم از چای، قهوه و کوکاکولا ممکن است سبب تحریک‌پذیری، بی‌اشتهایی و کم‌خوابی شیرخوار شود.مصرف برخی غذاها مانند سیر، انواع کلم، پیاز، مارچوبه، تربچه و یا غذاهای پر ادویه و پر چاشنی ممکن است روی طعم شیر اثر بگذارد و تغییر ناگهانی طعم شیر سبب تمایل نداشتن شیرخوار به شیر خوردن می‌گردد. بهتر است مادران از مصرف این مواد خودداری کرده یا مصرف آن را محدود کنند.

۴. کاهش مصرف شیرخشک

هر شیشه شیر خشک، آب، آب‌میوه و هرگونه خوراکی جز شیر که به کودک می‌دهید؛ به همان اندازه از شدت و مدت مکیدن سینه از سوی شیرخوار کم می‌شود و این باعث می‌شود که بدن مادر شیر کمتری تولید کند. بنابراین سعی کنید تا ۴-۶ ماهگی، غذایی غیر از شیر به فرزند خود نخورانید.

  • تغذیه با شیشه: برای کودک، مکیدن شیر از شیشه راحت از مکیدن شیر از سینه مادر است،؛ بنابراین تغذیه کودک با شیشه باعث می‌شود که کودک سینه را به خوبی نگیرد و ترجیح دهد که برای راحتی بیشتر با شیشه تغذیه کند.
  • پستانک: مکیدن پستانک باعث می‌شود کودک با نحوه شیر خوردن از سینه مادر مشکل پیدا کند و همچنین مقدار زمانی که کودک با سینه مادر ارتباط برقرار می‌کند کمتر شده، در نتیجه میزان شیر کاهش می‌یابد.

۵. افزایش تعداد دفعات شیردهی

در چند هفته اول، برخی کودکان غالبا می‌خوابند و خیلی کم تقاضای شیر می‌کنند. اما شما در هر صورت ۲ ساعت یکبار در روز و هر ۴ ساعت در شب به کودک شیر دهید تا میزان شیرتان کم نشود.

نباید طبق زمانبندی خاصی به کودک شیر داد. اگر هر وقت که کودک احساس گرسنگی بکند، به او شیر دهید، شیرتان افزایش پیدا می کند. اما زمانبندی مشخص برای شیردهی به تولید و ازدیاد شیر لطمه وارد می‌کند. زمانبندی برای شیردهی، چنانکه در بند قبل گفتیم، تنها در چند هفته اول و آن هم برای کودکانی که زیاد می‌خوابند باید اجرا شود.

۶. عدم قطع شیردهی

قطع شیردهی به هر دلیل که باشد (حتی به صورت موقت و کوتاه مدت) به تولید شیر و میزان آن آسیب می‌رساند. همچنین، باعث می‌شود که چربی موجود در شیر (که موجب وزن گرفتن کودک و پر انرژی ماندن او در بین فواصل شیردهی می‌شود) به او نرسد.

در چند هفته اول، برخی کودکان غالبا می‌خوابند و خیلی کم تقاضای شیر می‌کنند. اما شما در هر صورت ۲ ساعت یکبار در روز و هر ۴ ساعت در شب به کودک شیر دهید تا میزان شیرتان کم نشود.

۷. تناوب در مکیدن پستان ها

اگر تمایل دارید که شیر شما افزایش یابد، بگذارید کودک در هر وعده، از یک سینه به طور کامل تغذیه کند و سپس سینه دیگر را به او بدهید.

۸. داشتن استراحت کافی

خستگی مادر از شایع‌ترین علل کاهش تولید شیر خصوصا در ۴ تا ۶ ماه اول شیردهی می‌باشد. مادر شیرده را باید تشویق کرد تا در طول روز به اندازه کافی استراحت کند. حجم کارهای خود را کاهش دهد و از اطرافیان در کارهای خود کمک بگیرد. حمایت همسر در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم‌ترین توصیه در این بخش به مادران شیرده آن است که عصرها، ۲ ساعت استراحت کنند تا شیر به اندازه کافی ساخته‌شود.

راه هایی برای افزایش شیر مادر در طب سنتی

راههای افزایش شیر مادر بسیار است. یکی از سوالات مادران این است که برای افزایش شیر مادر چه غذاهایی بخوریم. در طب سنتی برای افزایش شیر مادر توصیه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبار‌ت‌اند از:

  • گندم را بو دهید و با کنجد و خشخاش و نبات مخلوط کرده، آسیاب کنید و میل کنید.
  • خوردن سیراب گوسفند، همراه با آب آن؛ همه روزه عصرها.
  • خوردن کاهو با سرکه شیره. (۱/۲ پیمانه سرکه خانگی با ۵ پیمانه شیره انگور مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه حرارت می‌دهیم، مقداری از آن را با آب مخلوط کرده و میل کنید.)
  • رازیانه یکی از بهترین داروها برای افزایش شیر مادر است. رازیانه علاوه‌بر ایجاد تعادل هورمونی در مادر، محرک بسیار خوبی برای ترشح شیر است، اما می‌تواند خونریزی دوره نفاس را تشدید کند؛ بنابراین شروع مصرف آن باید پس از این دوره باشد.
  • جوانه گندم منبع سرشار ویتامین “E” است و در ایجاد تعادل هورمونی و افزایش شیر مادر، یک داروی فوق العاده است. روزی یکی، دو قاشق مرباخوری از پودر خشک شده یا ۵، ۶ قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه را به هر نحو که دوست دارید؛ میل کنید.
  • مصرف زیره به خصوص زیره سبز. تخم شاهتره، گلپر، بالنگو، زنیان، تخم ریحان: برخی دیگر از داروهایی که باعث افزایش شیر می‌شوند؛ می‌توانید این داروها را به دلخواه انتخاب کرده با نبات مخلوط و آسیاب کرده و میل کنید.
  • مغزهای خام؛ به خصوص پسته، بادام و فندق.
  • شیرگاو تازه و محلی همراه با عسل، خرما یا شیره (به شرط عدم حساسیت نوزاد)
  • آبمیوه‌های طبیعی که در منزل تهیه‌شده و با عسل شیرین شده‌باشد. (در مجموع در دوران شیردهی بهتر است کمی مصرف خوراکی‌های آبکی افزایش یابد.)

نحوه مصرف سیاه دانه برای افزایش شیر

برای مصرف سیاه‌دانه می‌توانید از روغن آن و ترکیب آن با عسل و چند برگ نعنا، استفاده کنید. این ترکیب می‌تواند به افزایش شیر کمک کند. اما نباید در مصرف هیچ دارویی زیاده روی کنید.سیاهدانه؛ ۱۰۰ گرم سیاهدانه را آسیاب کرده و بلافاصله با یک شیشه بزرگ عسل مخلوط کنید و روزی ۳ قاشق چایخوری میل کنید.مادران شیرده میتوانند لاغری با سبوس برنج دکتر بیز را امتحان کنند و نتیجه عالیش رو ببینن.

غذاهای افزایش دهنده شیر مادر

برای تولید شیر بیشتر نیازی به خوردن غذاهای خاصی ندارید. فقط یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات، پروتئین و کمی چربی باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سیر، پیاز و نعناع طعم شیر مادر را متفاوت می‌کنند، بنابراین ممکن است کودک شما بیشتر شیر بخورد و به نوبه خود، شیر بیشتری تولید کنید. اگر کودک شما بعد از خوردن کلم بروکلی، کلم یا لوبیا دچار فتخ شده‌است، از مصرف آن غذاها خودداری کنید.

کدام غذاها باعث افزایش شیر مادر میشود؟

طبق تحقیقات بنیاد تغذیه با شیر مادر در کانادا برخی غذاها و گیاهان می‌توانند تاثیر مثبتی در افزایش شیر مادر داشته‌باشند. یکی از بهترین گیاهانی که در کمتر از ۷ روز تاثیر خود را نشان‌می‌دهد، شنبلیله است. اما به جز شنبلیله چه غذایی باعث افزایش شیر مادر میشود؟ غذاهایی که باعث افزایش شیر مادر می‌شوند عبارتند از:

  • سیر
  • زنجبیل
  • ماهی به خصوص ماهی قزل آلا
  • غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ و تخم‌مرغ
  • زغال اخته
  • کدوحلوایی
  • یونجه
  • جو دو سر
  • هویج
  • کدوحلوایی
  • برگ ریحان و شوید
  • مارچوبه
  • اسفناج و برگ چغندر
  • دانه رازیانه، شنبلیله و زیره
  • نخود
  • برنج قهوه‌ای
  • کنجد
  • زردآلو
  • شیر
  • انواع آبمیوه
  • بادام
  • سیب‌زمینی.

برای افزایش شیر مادر باید مواد غذایی زیر در رژیم غذایی گنجانده شوند. البته دقت داشته‌باشید که در مصرف هیچ نوع ماده غذایی زیاده‌روی نکنید.

 

دکمه بازگشت به بالا