چرا قبرس محلی مناسب برای تحصیل است؟

شاید بتوان گفت که بهترین روش مهاجرت برای جوانان، تحصیل در کشور مقصد است. در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم که آیا کشور قبرس محل مناسبی برای تحصیل است یا خیر؟

تحصیل در خارج از ایران، به ویژه قبرس یکی از مسائلی است که تقریباً ذهن نیمی از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود کرده است. درست است که در ایران، دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی خیلی خوبی وجود دارند؛ اما به‌هرحال، تحصیل در خارج از ایران، همواره امتیازاتی را برای خانواده‌ها داشته است. قبرس، یکی از آن کشورهایی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر، متقاضی زیادی برای مهاجرت به آنجا داشته است. اغلب این مهاجرت‌ها، به‌منظور تحصیل انجام می‌شوند؛ زیرا قبرس، یکی از کشورهای پیشرو در امر تحصیل می‌باشد و اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی دارد.
اما به‌هرحال تحصیل در قبرس، مزایا و معایبی نیز دارد. اگر می‌خواهید با مزایا و معایب تحصیل در قبرس به‌طور کامل آشنا شوید، ادامه این مقاله از موسسه حقوقی دادمهر عدالت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

مزایای تحصیل قبرس
۱. رفت ‌و آمد آسان
یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایرانیان، کشور قبرس را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، نزدیک بودن آن به ایران است. قبرس در جنوب کشور ترکیه و در میان دریای مدیترانه واقع‌شده است. به همین دلیل، فاصله کمی تا ایران دارد؛ بنابراین در امر رفت‌وآمد، کار دانشجویان بسیار راحت می‌باشد.
۲. شهریه ارزان
شاید مهم‌ترین مزیت دانشگاه‌های قبرس، ارزان بودن شهریه آن‌هاست. به‌خصوص در این شرایط اقتصادی، پایین بودن میزان شهریه تحصیل، مهم‌ترین دلیل برای انتخاب مکان تحصیل می‌باشد. طبق بررسی‌های انجام‌شده، شهریه تحصیل در دانشگاه‌های قبرس، بسیار ارزان‌تر از دانشگاه‌های بین‌المللی در سایر کشورهای جهان است.

تحصیل در قبرس
3. هیچ نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست!
احتمالاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما دوست عزیزی که قصد مهاجرت به یک کشور خارجی مثل قبرس را دارید، مدرک زبان انگلیسی باشد. نکته جالب‌توجه این است که دانشگاه‌های قبرس، به‌هیچ‌عنوان از شما درخواست مدرک زبان انگلیسی نمی‌کنند.

4. امکان اشتغال، هم‌زمان با تحصیل
شاید در کنار شهریه ارزان، امکان اشتغال حین تحصیل نیز مهم‌ترین دلیل انتخاب کشور قبرس برای مهاجرت تحصیلی می‌باشد. به‌هرحال، مخارج زندگی بالاست و اگر کسی نتواند در آنجا مخارج خود را تأمین کند، قطعاً به مشکل بر خواهد خورد. نکته جالب‌توجه این است که کسب‌وکارهای ایرانی بسیاری در کشور قبرس وجود دارد؛ یعنی صاحبان این کسب‌وکارها، افراد اصالتاً ایرانی هستند که سال‌ها قبل، به قبرس مهاجرت کرده و برای خود تجارتی به راه انداخته‌اند.
دانشجویانی که به‌قصد تحصیل به قبرس مهاجرت می‌کنند، می‌توانند علاوه بر کارهایی مانند هتل داری و مهمان‌داری، در رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و مکان‌های ایرانی مشغول به کار شوند؛ بنابراین دیگر هیچ نگرانی بابت کسب درآمد و تأمین هزینه‌های زندگی، وجود نخواهد داشت.
فقط باید به این نکته توجه کنید که اگر مدرک معتبر و بین‌المللی نداشته باشید که نشان دهد در حد متوسطی زبان انگلیسی را می‌دانید، باید حتماً در آزمون تعیین سطح دانشگاه شرکت کنید تا سطح زبان شما مشخص شود. احتمالاً پس از تعیین سطح، دوره‌های آموزشی مخصوصی برای یادگیری زبان انگلیسی برای شما برگزار می‌کنند تا به سطح قابل قبولی برسید.

۵. دانشگاه‌های قبرس، مورد تائید وزارت علوم می‌باشند
یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس، این است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، به‌طور کامل مدارک مرتبط به دانشگاه‌های قبرس را تائید می‌کند؛ بنابراین خیالتان از معتبر بودن مدارک تحصیلی قبرس راحت باشد!

معایب تحصیل در قبرس
۱. می‌توانید کارکنید، اما فقط ۲۰ ساعت در هفته!
شما به‌عنوان یک مهاجر و یک دانشجوی بین‌المللی در قبرس، تنها مجاز هستید به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. ۲۰ ساعت کار در هفته، چیزی در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ یورو می‌شود؛ بنابراین اگر کل ماه را کار کنید، تنها می‌توانید ۴۰۰ الی ۶۰۰ یورو درآمد کسب کنید.
این مبلغ، تنها در صورتی می‌تواند برایتان کافی و مناسب باشد که از طرف خانواده‌تان نیز حمایت مالی شوید و از منابع مختلفی هزینه‌های زندگی‌تان تأمین شود. در غیر این صورت، با ۶۰۰ یورو حقوق دانشجویی، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید به تحصیل در قبرس ادامه دهید و این‌یک عیب بزرگ است!

۲. باید همسرتان را جا بگذارید!
اگر مجرد هستید، این مورد خیلی برایتان مهم نخواهد بود؛ اما اگر متأهل هستید، خوب است بدانید که قبرس، اجازه مهاجرت تحصیلی را فقط به شما می‌دهد و اگر همسرتان قرار نیست در آنجا ادامه تحصیل دهد، نمی‌تواند همراهتان بیاید!
البته خوشبختانه راه‌حلی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. شما می‌بایست ابتدا یک‌ترم تحصیلی را در قبرس بگذرانید، سپس درخواست الحاق همسر خود را به مراکز مربوطه ارائه دهید تا همسرتان نیز بتواند به قبرس مهاجرت کند.

۳. شغل‌های رده‌بالا، مال شما نیست!
یکی دیگر از معایب تحصیل در قبرس، این است که شما به‌عنوان یک شهروند خارجی، از همان ابتدا نمی‌توانید در مشاغل رده‌بالا استخدام شوید و باید از کارهای سطح پایین شروع کنید. مگر اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد باشید. آن‌وقت شانس این را دارید که در مشاغل رده‌بالا نیز استخدام شوید.
اما اگر مدرک تحصیلی رده بالایی ندارید و به‌تازگی می‌خواهید به سراغ مدرک کارشناسی خود بروید، متأسفانه باید شغل‌های سطح پایین را انتخاب کنید تا زمانی که به مدارج بالای علمی برسید.

۴. از کشورهای شلوغ خوشتان می‌آید؟ قبرس این‌گونه نیست!
شاید شما ازجمله افرادی باشید که زندگی در یک شهر و کشور شلوغ را به زندگی در یک مکان آرام و خلوت و بی‌سروصدا، ترجیح دهید. اگر این‌گونه هستید، قبرس نمی‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. کل جمعیت قبرس چیزی در حدود یک‌میلیون نفر است و بزرگ‌ترین شهرهای آن، حداکثر ۱۰۰ الی 150 هزار نفر جمعیت دارند.

نتیجه گیری
به‌طورکلی، اگر از لحاظ مالی در شرایط متوسطی قرار دارید و فکر می‌کنید که علاوه بر کار در قبرس، از ایران نیز حمایت مالی می‌شوید، تحصیل در قبرس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. مزایای تحصیل در قبرس قطعاً از این موارد بیشتر هستند، اما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین موارد اشاره کنیم. حتماً قبل از مهاجرت، از طریق مراکز تخصصی مانند موسسه حقوقی دادمهر عدالت به آدرس (emuregister.com) اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد زندگی و تحصیل در قبرس کنید و هرگز بدون داشتن دانش کافی در مورد این کشور، اقدام به مهاجرت نکنید.

 

https://www.baharnews.ir/news/255921/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%82%D8%A8%D8%B1%D8%B3-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8

 

دکمه بازگشت به بالا