برترینهای کسب و کارعمومی

چه انتظاراتی باید پس از ترک سیگار و رو آوردن به ویپ داشته باشیم؟

تمایل به ترک سیگار موضوعی رایج است، ولی هر کسی که اقدام به ترک سیگار کرده باشد می‌داند که کار بسیار سختی است. سیگار کشیدن نه تنها اعتیادآور است، بلکه باعث شکل‌گیری یک عادت نیز می‌شود؛ به این معنی که اگر می‌خواهید در ترک سیگار موفق بشوید، باید به طور هم‌زمان با دو مشکل دست و پنجه نرم بکنید. به همین دلیل می‌تواند ابزار قدرت‌مندی جهت ترک سیگار باشد. ویپینگ مغز شما را از نیکوتینی که به آن عادت کرده است محروم نمی‌کند، اما بسیاری از مواد شیمیایی و ترکیبات خطرناک ناشی از تنباکو و دود تنباکو حذف می‌شوند. بر خلاف چسب یا آدامس نیکوتین، با ویپینگ شما مجبور به ترک عادت سیگار کشیدن نمی‌شوید بلکه آن را با یک عادت کم‌ضررتر، انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر جایگزین می‌کنید.

در این مقاله به بررسی تاثیر ترک سیگار و شروع ویپینگ بر بدن شما می‌پردازیم. این آثار بسیار مثبت هستند، اما برخی عوارض جانبی جزئی وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه بود. فروشگاه تهران اسموک با ارائه محصولات اورجینال و وارداتی با کیفیت چندین سال سعی بر این داشته کیفیت متفاوتی را ارائه دهد.

با ترک سیگار چه اتفاقی می‌افتد؟

تخمین زده می‌شود تنها 5 درصد از افرادی که اقدام به ترک یک‌بارة سیگار می‌کنند موفق به ترک آن برای بیش از شش ماه می‌شوند. این در حالی است که آمار موفقیت افرادی که برای ترک سیگار ابتدا به ویپینگ روی می‌آورند به 50 درصد می‌رسد. همین مورد استدلالی عالی جهت جایگزینی سیگار با ویپ است. ولی اگر به دنبال دلایل بیشتر هستید، در ادامه برخی از عوارض شناخته شدة ترک ناگهانی تنباکو آورده شده است.

  • سیری‌ناپذیری و افزایش اشتها
  • نوسانات روحی و کج‌خلقی
  • بی‌خوابی، خستگی و ضعف تمرکز
  • سردرد و سرگیجه
  • اضطراب و افسردگی

قائدتا هیچ یک از این عوارض جالب نیستند و به راحتی قابل درک است که چرا درصد کمی از افراد بدون کمک موفق به ترک سیگار می‌شوند. اما ممکن است بپرسید در صورت جایگزین کردن سیگار با ویپ، باز هم چنین عوارضی را تجربه خواهید کرد؟

خوشبختانه پاسخ این سوال منفی است. در حالی که پس از جایگزین کردن سیگار با ویپ انتظار تغییرات قابل توجه را دارید، با تعداد کمی از عوارض جانبی (تازه اگر وجود داشته باشند) روبرو خواهید شد. در واقع بر اساس تجربة ما، اکثر تغییراتی که به دنبال جایگزینی سیگار با ویپ ایجاد می‌شوند مثبت هستند. اتفاقاتی که پس از جایگزینی سیگار با ویپ می‌افتد در ادامه آورده شده است. به سرعت متوجه فواید این تغییر برای سلامتی‌تان خواهید شد

یکی از دلایل اصلی جایگزین کردن سیگار با ویپ فوایدی است که این جایگزینی برای سلامتی دارد. با این وجود، تصور غلطی در مورد بروز فوری این فواید رایج شده است. در حقیقت بسته به مدت زمان و شدتی که سیگار کشیده‌اید، مدتی طول می‌کشد تا متوجه تمام آثار ترک سیگار بشوید. با این حال، این موضوع که یک هفته پس از ترک سیگار ده سال جوان‌تر نمی‌شوید بدان معنا نیست که بدن و سلامتی شما در حال بهبود نیست. در ادامه اتفاقاتی که پس از ترک سیگار و شروع ویپینگ در بدن شما می‌افتد ارائه شده است.

پس از 48 ساعت: تقریبا تمام کربن مونوکسید ناشی از سیگار از بدن‌تان خارج می‌شود. ریه‌ها شروع به پاک‌سازی مخاط می‌کنند و احتمالا متوجه بهبود طعم و بوی دهان می‌شوید.

پس از 72 ساعت: برونشیول‌ها که راه‌های هوایی باریکی در ریه هستند منبسط شده و التیام می‌یابند. در این زمان متوجه می‌شوید که تنفس‌تان راحت‌تر شده و نسبت به زمانی که سیگار می‌کشیدید انرژی بیشتری دارید.

پس از 2 تا 12 هفته: گردش خون طی چند هفته بهبود می‌یابد. قلب خون را با شدت بیشتری پمپاژ می‌کند که منجر به اکسیژن‌رسانی موثرتر به ماهیچه‌ها و اندام‌ها می‌شود.

پس از 3 تا 9 ماه: در عرض سه ماه، عملکرد ریه‌تان ممکن است تا 10 درصد بهبود یابد. این مقدار ممکن است زیاد به نظر نرسد، ولی یک پیشرفت قابل توجه است. در مقایسه با زمانی که سیگار می‌کشیدید، سرفه و خس‌خس سینه‌تان کاهش خواهد یافت.

پس از 12 ماه: خطر بروز حملة قلبی در شما تقریبا نصف افراد سیگاری خواهد بود. تمامی فواید فوق نیز مشهودتر خواهند شد. تنفس آسان‌تر خواهد شد، گردش خون مشابه افراد سیگاری خواهد بود و بهبود عملکرد ریه ادامه خواهد یافت.

پس از 10 سال: اگر برای یک دهه از سیگار کشیدن خودداری کنید، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مقایسه با افراد سیگاری به نصف کاهش می‌یابد. همچنین اشاره شده است که خطر بروز حملة قلبی در شما بیشتر از افرادی که تا به حال لب به تنباکو نزده‌اند، نخواهد بود.

زمان‌بندی فوق بر اساس میانگین‌ها است. مدت زمان و شدت سیگار کشیدن، سبک زندگی و سطح تناسب اندام ممکن است بر این زمان‌بندی تاثیر بگذارد.

همچنین این زمان‌بندی بر پایة ترک کامل سیگار است، و نه جایگزین کردن آن با ویپینگ. با این حال از آن‌جایی که تصور می‌شود ویپینگ تا 95 درصد کم‌ضررتر از سیگار کشیدن است، بهبود سلامت شما در صورت جایگزین کردن سیگار با ویپ تقریبا در حد ترک سیگار خواهد بود.

بهبود حواس چشایی و بویایی

سیگار کشیدن حواس چشایی و بویایی را به شدت ضعیف می‌کند. مواد شیمیایی مضر موجود در دود تنباکو، مانند کربن مونوکسید، جوانه‌های بویایی را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث کاهش خون‌رسانی به سایر اندام‌های حسی، از جمله اعصاب بویایی در بینی، می‌شوند. نشان داده شده است که سیگار کشیدن با کاهش گردش خون در حلزون گوش، حس شنوایی را نیز تخت تاثیر قرار می‌دهد.

اگرچه ایجویس‌های ویپ نیز دارای نیکوتین هستند که می‌تواند بر جوانه‌های چشایی تاثیر بگذارد، اما اثر مخرب آن بسیار کمتر است. پس از جایگزینی سیگار با ویپ، حواس چشایی و بویایی شما فورا تقویت می‌شوند. ممکن است با گذشت تنها چند روز بهبودی را احساس کنید، اما به طور معمول بهبود حواس چشایی و بویایی چند هفته یا چند ماه به طول می‌انجامد.

با بهبود یافتن حواس چشایی و بویایی نه تنها از طعم غذاهایی که می‌خورید لذت می‌برید، بلکه به سمت یک سبک زندگی سالم‌تر نیز سوق داده می‌شوید. ممکن است از نمک و روغن کمتری در غذا استفاده کنید یا به غذاهای سالمی علاقه‌مند شوید که موقع سیگاری بودن از آن‌ها لذت نمی‌بردید.

کاهش هزینه

ممکن است بلافاصله متوجه این موضوع نشوید، ولی فارغ از نوع ویپی که قصد استفاده از آن را دارید بی‌شک در میان‌مدت و بلندمدت می‌توانید انتظار صرفه‌جویی را داشته باشید. با استفاده از ویپ‌های یک‌بار مصرف هزینه‌ها کاهش بیشتری می‌یابند چرا که نیازی به نخواهد بود.

در صورت استفاده از ویپ قابل شارژ و بطری ایجویس، در میان‌مدت و بلندمدت بیشترین میزان صرفه‌جویی را خواهید داشت. فردی که روزانه 20 نخ سیگار می‌کشد، می‌تواند با جایگزین کردن سیگار با پادسیستم یا ویپ قلمی تا 90 درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند؛ مبلغی حدود 2000 دلار در سال.

شما می‌توانید با مطالعة تجزیه و تحلیل عمیق ما در مورد صرفه‌جویی، اطلاعات بیشتری در رابطه با میزان ارزان‌تر بودن ویپ در مقایسه با سیگار کسب کنید.

شاید این موضوع که با جایگزینی سیگار با ویپ خودتان و خانه‌تان بوی دل‌پذیرتری خواهید داشت دلیل مهمی برای ترک سیگار نباشد، ولی یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید. بنا بر بررسی‌های پیشین ما سیگار کشیدن به حس بویایی شما آسیب می‌زند، ولی مشخص نیست که بوی سیگار بر دیگران چقدر تاثیر می‌گذارد.

وقتی حس بویایی‌تان کاملا به حالت اولیه برگردد، متوجه خواهید شد که بوی تنباکو تا چه حد روی لباس و در خانه می‌ماند. حتی اگر تصمیم به استفاده از ایجویس تنباکویی بگیرید، بخار آن به اندازة دود سیگار روی پوست، لباس یا سایر سطوح جمع نخواهد شد.

عوارض جانبی بالقوه (اما اجتناب‌پذیر) ویپینگ

اگرچه فواید جایگزین کردن سیگار با ویپ به طور گسترده تایید شده است، اما این احتمال وجود دارد که در پی این تغییر برخی عوارض جانبی را تجربه کنید.

خوشبختانه اکثر این عوارض موقتی بوده یا به راحتی می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد. ما در سایر مطالب با جزئیات بیشتری به عوارض جانبی احتمالی ویپینگ پرداخته‌ایم، اما برخی از رایج‌ترین عوارض عبارتند از:

خشکی دهان: پروپیلن گلیکول (PG) و گلیسیرین گیاهی (VG)، که اجزای اصلی تشکیل‌دهندة ایجویس‌ها هستند، به عنوان جاذب رطوبت محیط شناخته می‌شوند. هنگام ویپینگ و پک زدن، محیطی که این مواد از آن عبور می‌کنند دهان، بینی و گلوی شماست.

شما می‌توانید با نوشیدن آب به مقابله با این عارضة جانبی بپردازید. به طور کلی، افزایش سطح آب بدن منجر به کاهش این عارضه می‌گردد. ایجویس‌های حاوی درصد بالای PG بیشتر باعث خشکی دهان می‌شوند، بنابراین انتخاب ایجویس‌های حاوی VG بیشتر می‌تواند چاره‌ساز باشد.

سرفه: احساسی که ویپ ایجاد می‌کند با سیگار متفاوت است. بخار ویپ به گلو نمی‌زند و ریه‌ها را به اندازة دود سیگار درگیر نمی‌کند. بنابراین، اینکه ویپرهای تازه‌کار کام‌های سنگین می‌گیرند یا زیاد ویپینگ می‌کنند غیرعادی نیست. این امر موجب سرفه و تحریک گلو می‌شود.

سرفه کردن معمولا زود رفع می‌شود. به دست آوردن قلق سنگینی کام‌ها و عادت کردن بدن به بخاری که وارد گلو می‌شود خیلی زمان نمی‌برد. اگر سرفه‌ها ادامه‌دار شدند، سطح توان دستگاه ویپ را کاهش دهید یا سراغ ایجویسی با نسبت بیشتر VG بروید (ایجویس‌های حاوی VG بیشتر معمولا گلو را اذیت نمی‌کنند).

سردرد: به نظر می‌رسد سردرد ناشی از ویپینگ به دلیل تاثیر هم‌زمان نیکوتین و کم‌آبی ناشی از PG و VG موجود در ایجویس ایجاد می‌شود. ویپرهای تازه‌کار معمولا در پایان روز دچار سردرد می‌شوند، زمانی که سطح نیکوتین و کم‌آبی به اوج می‌رسد.

نوشیدن آب بیشتر هنگام ویپینگ یا در طول روز همان‌طور که مانع خشکی دهان می‌شود، در این مورد نیز اغلب کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید از ایجویس‌های حاوی نیکوتین کمتر استفاده کنید تا بدن‌تان به ویپینگ عادت کند.

سرگیجه: بخار به خوبی نیکوتین را وارد جریان خون می‌کند. حتی سیگاری‌هایی که مدت طولانی سیگار می‌کشیدند، اوایل ممکن است دچار سرگیجة خفیف شده یا چشمان‌شان سیاهی برود.

این عارضه نیز معمولا زود رفع می‌شود، چرا که مغزتان زود به نیکوتین‌رسانی سریع‌تر عادت می‌کند. اگر سرگیجه بیشتر از چند روز ادامه داشت، استفاده از ایجویس‌های حاوی نیکوتین کمتری به راحتی به شما کمک خواهد کرد.

چهار نکته برای آسان‌تر شدن جایگزینی سیگار با ویپ

  1. دستگاه ویپ‌تان را با دقت انتخاب کنید

اولین ویپ مقرون به صرفه‌ای را که می‌بینید نخرید. شما ممکن است با ویپی که کام‌های غلیظ‌تر تولید می‌کند سازگار باشید یا با ویپی که برای ایجویس نیکوتین سالت 50/50 مناسب است. مقالات ما در مورد و گامی عالی جهت انتخاب ویپ مناسب است.

  1. هر زمان که هوس کردید ویپینگ کنید

به عنوان یک مبتدی، شاید وسوسه‌انگیز باشد که از ویپ مانند سیگار استفاده کنید؛ یعنی چند پک بزنید و تا هوس بعدی آن را کنار بگذارید. ایرادی هم به این کار وارد نیست، ولی چرا خودتان را محدود می‌کنید؟ هر وقت که نیاز بود می‌توانید برای فرونشاندن هوس‌تان تعدادی پک بزنید. این کار به ترک عادت سیگار کشیدن به صورت روتین نیز کمک می‌کند.

  1. عوارض جانبی را کنترل کنید

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، ویپینگ دارای برخی عوارض جانبی احتمالی است. کسب آگاهی در مورد این عوارض و نحوة کنترل آن‌ها کمک می‌کند تا پیش از شروع صحیح ویپینگ از آن دل‌زده نشوید. کمی بیشتر آب نوشیدن در روز احتمالا بهتر از روی آوردن مجدد به سیگار است!

  1. طعم‌های مختلف ایجویس را امتحان کنید

درست مثل دستگاه ویپ، دنبال ایجویسی باشید که باب سلیقه‌تان است. شاید این‌طور به نظر برسد که بعد از جایگزینی سیگار با ویپ به وضوح باید سراغ ایجویس با طعم تنباکو یا منتول رفت، ولی از امتحان کردن نترسید. شاید با ویپینگ طعم‌هایی مثل توت فرنگی، کیوی یا لیو شگفت‌زده بشوید!

 

دکمه بازگشت به بالا