چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

همانطور که محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان خبر می دهند، مردم دیگر نگران صید استخوان ماهی در گلوی خود نیستند.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی اولین صلیب بدون استخوان را پرورش دادند.

ماهی کپور صلیبی. سبیل ندارد و فلس های بزرگی دارد. آنها دارای باله پشتی جامد هستند و مادی شدن در آنها طبیعی است. این ماهی یک ماهی کف است و در آب های شیرین و شور زندگی می کند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در کف دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کنند. این ماهی ها کف دریاها و رودخانه های پوشیده از ماسه، شن و سیلت را اشغال می کنند.

دانشمندان موسسه تحقیقات شیلات هیلونگجیانگ آکادمی علوم و فناوری شیلات چین در مطالعه اخیر به رهبری گوی جیانگفان و چن سونگلین گونه جدیدی را در 14 ژانویه بررسی کردند. طبق گزارش‌ها، محققان با استفاده از تکنیک‌های اصلاح ژن، گونه جدیدی را توسعه داده‌اند.

کپور – ماهی محبوب آب شیرین با گوشت لطیف و طعم دلپذیر، اما استخوان های بسیار کوچک خوردن یا پردازش آن را برای مقاصد صنعتی دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً تمام اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب لبشورا زندگی می کنند برای تولید مثل باید وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان‌های کپور بسیار بزرگ هستند، تیم تحقیقاتی این موسسه پروژه‌ای را برای رسیدگی به این مشکل در سال 2009 آغاز کردند و توانستند یکی از 1600 ژن مورد مطالعه را برای ایفای نقش کلیدی در کنترل رشد ستون فقرات بین مهره‌ای انتخاب کنند.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های ویرایش ژن برای ایجاد این جمعیت کپور جهش یافته استفاده کردند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری از کپور معمولی قابل تشخیص نیست.

دانشمندان گفته اند که ایجاد آن گامی بزرگ در جهت ارتقای کیفیت گونه های کپور است و مصرف آبزیان را افزایش می دهد. آنها از زیست شناسان خواستند به تحقیقات اساسی ادامه دهند و صنعتی شدن را ترویج دهند تا مردم دیگر نیازی به بریدن استخوان ماهی نداشته باشند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجون نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که تیمی از دانشگاه کشاورزی هاجون ژن کلیدی را کشف کرده اند که باعث رشد استخوان بین ماهیچه های ماهی در ماهی ووچانگ (یک گونه دیگر از کپور) می شود. آب از طریق حوضه رودخانه یانگ) شناسایی شده است. سیم نام رایج تعدادی از ماهیان آب شیرین به ویژه ماهی های سیمی است.

پروفسور گائو تسیا، رئیس یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه هاچونگ، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو گفت: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی و استخوان‌هایی را که در گلویشان گیر کرده بود قورت دادند، بنابراین من می‌خواستم گونه‌ای از ماهی‌های بدون استخوان را پرورش دهم که می‌تواند صنعت ماهیگیری را تغییر دهد.

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را پیدا کردند و این کشف را با نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال از تکنیک های ویرایش ژن برای آزمایش 50 ژن روی گورخرماهی، گونه ای از ماهی کپور که به سرعت رشد می کند، استفاده کردند، ژن ها را یکی پس از دیگری حذف کردند و سپس رشد و تغییراتی را که در استخوان ماهی رخ می دهد، مشاهده کردند.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها در سال 2018 ژن موثری پیدا کردند که می توانست استخوان های سیمی را تا 70 درصد برش دهد، اما این ژن کلیدی نیست که بتواند روند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، این ژن کلیدی توسط محققان کشف شد و صدها گورخرماهی و فرزندان آنها بدون استخوان یافت شدند. گائو گفت که این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن یک ژن کلیدی، محققان این ژن را به یک ماهی بدون استخوان پیوند زدند تا ببینند آیا استخوان‌ها رشد خواهند کرد یا خیر، و دوباره بر عملکرد آن ژن کلیدی تاکید کردند. حذف ژن های کلیدی روی ماهی کپور Wuchang، Amur یا ماهی کپور گیاهخوار و کپور آزمایش شده است.

46

دکمه بازگشت به بالا