کاهش ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی

افزایش قیمت پروتئین هایی مانند گوشت قرمز ، طیور ، ماهی ، شیر و فرآورده های لبنی از ابتدای امسال منجر به افزایش نسبی تقاضا برای برخی از غذاهای جایگزین مانند سویا ، حبوبات و ماکارونی شده است.

به گزارش خبر روزانه ، روزنامه «همشهری» در ادامه نوشت: «به گفته فعالان صنفی ، در 50 ماه نخست امسال به دلیل رواج تاج گذاری تعداد مهمانی ها ، عزاداری ها و عروسی ها کاهش یافته و قدرت خرید مشتریان ، غذا کاهش یافت. مصرف 35 درصد کاهش یافته است. ” علاوه بر این ، شرایط تولید داخلی ، واردات و عرضه برخی مواد غذایی مانند غلات ، گوجه فرنگی ، سویا و غیره باعث افزایش قیمت این کالاها در 2 – چندین برابر نسبت به سال گذشته شد. ما با دبیرکل اتحادیه بانکداران مواد غذایی قاسم علی حسنی در مورد وضعیت بازار و قیمت های بانکی این کالاها صحبت کردیم.

وضعیت بازار بانکی و تقاضای غذا چگونه است؟

بر اساس تحقیقات اتحادیه بانکداران مواد غذایی ، مصرف غلات و سایر غذاها از ابتدای امسال تا پایان ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است. دلایل اصلی این کاهش تقاضا افزایش قیمت و دو برابر شدن قیمت برخی از این کالاها ، کاهش مهمانی ها ، عروسی ها و عزاداری ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش ضایعات مواد غذایی بود. در کنار کاهش 35 درصدی تقاضا برای مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز ، طیور ، شیر و محصولات لبنی ، ماهی و برنج ، بسیاری از مصرف کنندگان پروتئین سنتی را در سبد خانگی خود جایگزین سایر محصولات کرده اند. با توجه به این روند ، تقریباً در همه غذاها شاهد افزایش قیمت و کاهش مصرف بودیم و در برخی از محصولات مانند برنج ایرانی ، این کاهش تقاضا بیشتر بوده است زیرا برخی از خانوارها از ماکارونی به عنوان جایگزین برنج استفاده کرده اند. مانند افزایش قیمت ها گوشت قرمز استفاده از سویا را به عنوان غذای جایگزین افزایش داده است.

آیا این دلیل افزایش قیمت سویا بوده است؟

از ابتدای سال جاری به دلیل گرانی گوشت و جایگزینی آن با این ماده غذایی ارزشمند شاهد بازار داغ سویا بودیم به طوری که تقاضای سویا در بازار به دلیل گرانی گوشت بیش از 70 درصد افزایش یافته است. علاوه بر جایگزینی سویا در سبد مصرفی بسیاری از خانوارهای کم درآمد با گوسفند و گوشت گاو قرمز ، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و غذایی در محصولات خود گوشت قرمز را جایگزین سویا کرده یا نسبت آن غذا را در محصولات خود به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. این شرایط منجر به این شد که قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم سویا به 21000 تا 22000 تن افزایش یابد. در حالی که قیمت دولتی هر کیلوگرم سویا وارداتی با ارز 4200 تا 6800 تن. افزایش تقاضا و مصرف سویا در بخش انسانی و خوراک دام منجر به افزایش شدید قیمت سویا شده است. با این روند از ابتدای امسال ، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم دانه سویا 200 درصد افزایش یافته و تقاضا برای سویا در مردادماه امسال 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. یک پوند سویا یک پنجم قیمت یک پوند گوشت قرمز است.

رب گوجه فرنگی نیز یکی از غذاهایی است که این روزها با افزایش قیمت مواجه شده است. دلیل این قیمت بالا چیست؟

بخشی از افزایش هزینه رب گوجه فرنگی به دلیل کمبود و کاهش تولید گوجه فرنگی و افزایش قیمت برخی دیگر از مواد تولید ماکارونی مانند کوزه ها و کوزه ها بوده است. از ابتدای امسال ، کمبود بارندگی ، گرمای شدید یا یخبندان در برخی مناطق منجر به کاهش تولید و عملکرد گوجه فرنگی و همچنین میزان ماکارونی استخراج شده از این محصول شده است ، زیرا قبلاً 800 گرم رب گوجه فرنگی از هر 4 کیلوگرم رب گوجه فرنگی ، اما در حال حاضر کم آبی و حرارت ناشی از گوشت کمتر (یا سایر ریزمغذی ها) در گوجه فرنگی تولید شده است و 800 گرم ماکارونی از هر 4 کیلوگرم و 500 گرم گوجه فرنگی برداشت می شود. علاوه بر این ، تعداد گوجه فرنگی های برداشت شده از گیاهان گوجه فرنگی کاهش یافته است ، بنابراین اگر گوجه فرنگی 2-3 بار زودتر از گیاهان برداشت می شد ، این تعداد اکنون به یک بار کاهش یافته است و کمبود آب و افت فشار آب در چاه های کشاورزی نیز باعث آب شده است. ضعف و عملکرد کم گیاهان گوجه فرنگی. یکی دیگر از عوامل م inثر در افزایش هزینه رب گوجه فرنگی ، رونق صادرات این محصولات بود. در این شرایط قیمت عمده کوزه ها با 800 گرم رب گوجه فرنگی با درب که در سال 1997 به 19000 تن افزایش یافت اما به دلیل کاهش تقاضا به 11000 تن کاهش یافت ، اکنون بسته به نوع محصول دوباره به 19000 تا 22000 تن افزایش یافته است. نام تجاری ، نشان دهنده افزایش 50 تا 60 است. قیمت بانکی این محصول به همین دلیل ، هزینه رب گوجه فرنگی به حدود 97 و حتی بیشتر افزایش یافته است.

لوبیا همچنین جایگزین پروتئین است. وضعیت بازار و قیمت این اجناس چگونه است؟

کاهش سطح زیر کشت و تولید غلات ، به ویژه انواع با باران ، وابستگی کشور به واردات این محصولات را به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی افزایش داده است. 70 درصد نیاز غلات کشور از طریق واردات تامین می شود. بیشتر عدس از کانادا و سپس از روسیه وارد می شود. عدس کانادایی به دلیل اندازه و یکنواختی بیشتر مورد استفاده خانوارها قرار می گیرد ، در حالی که عدس روسی برای تولید برخی از محصولات مانند سوپ به دلیل اندازه کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و در بازار خرده فروشی از محبوبیت کمتری برخوردار است. بیشتر نخودهای لازم از استرالیا و ترکیه و لوبیا از قرقیزستان و چین وارد می شود. علاوه بر این ، به دلیل اینکه کشور تازه برداشت غلات را آغاز کرده است ، نمی توان در مورد حجم تولید داخلی و نیاز به واردات این اقلام در سال جاری اظهار نظر کرد و حجم واردات این اقلام بیش از هر چیز به ارز مورد نیاز واردکنندگان در بانک مرکزی با این روند ، متوسط ​​قیمت عمده حبوبات از 20 به 45 درصد افزایش یافته است.

وضعیت بازار عمده فروشی روغن نباتی و شکر چگونه است؟

قیمت دولتی روغن نباتی از ابتدای امسال 35 درصد افزایش یافته است. قیمت شکر نیز در دو مرحله 90 درصد افزایش یافت. با این حال ، علاوه بر کاهش مصرف این محصولات در سبد مصرفی خانوار ، شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب و نبود مهمانی ، عزاداری و عروسی نیز تقاضای شکر و روغن را نیز به طور م reducedثر کاهش داده است. تعداد هیئت های مذهبی بسیار کاهش یافت.

برنج ایرانی و وارداتی از ابتدای امسال چقدر گران شده است؟

قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج ایرانی از ابتدای امسال 48 درصد افزایش یافته و از 21 هزار تن به 46 هزار تن رسیده است. کمبود و گران بودن برخی مواد تولیدی مانند کود و سموم دفع آفات و همچنین هزینه نیروی کار و ممنوعیت واردات برنج خارجی باعث افزایش قیمت برنج ایرانی شده است. علی رغم کاهش واردات ، قیمت عمده برنج خارجی تایلندی و هندی از ابتدای امسال تغییری نکرده و به ترتیب از 19 تا 23 هزار و 500 تن است و قیمت هر کیلوگرم برنج سفید پاکستانی حدود 27 هزار تن است. به قیمت برنج خارجی نسبت به 2 ماه قبل تغییری نکرده است ، هزینه واردات برنج از نصف ارز در بندرعباس حدود 23 هزار تن است اما با نرخ 19 هزار و 500 تا 23 تن به فروش می رسد. قیمت 45000 تن برنج ایرانی نیز منطقی به نظر می رسد زیرا کشاورزی با تورم بالا یک سال منتظر بوده است تا هر کیلوگرم برنج ایرانی با کیفیت بالا را با نرخ بانکی 43000 تن و قیمت خرده فروشی 45000 تن بفروشد ، اما نکته این است که درآمد و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و این وضعیت است که قیمت برنج ایرانی را برای بسیاری از مردم عزیز می کند.

وضعیت بازار بانکی شما در زمینه چای و کنسرو ماهی چگونه است؟

می توان گفت چای خارجی یکی از معدود کالاهایی است که طی 60 ماه گذشته افزایش قیمت نداشته است. این کشور به 80 هزار تن چای نیاز دارد که تنها 5 درصد از این نیاز از چای داخلی تامین می شود و بنابراین افزایش هزینه چای ایرانی تأثیر کمی بر نرخ بازار چای بانکی و قیمت عمده کیلوگرم شل دارد. چای از 70 تا 140 هزار بسته به تنوع و کیفیت تومان در نوسان است که این قیمت در انواع مختلف چای بسته بندی شده با در نظر گرفتن سایر هزینه ها افزایش می یابد. کنسرو ماهی یکی دیگر از کالاهایی است که با ثبات قیمت بیشتری روبرو شده است زیرا افزایش قیمت این کالا مبنایی برای مصرف متعادل شده است. آخرین افزایش رسمی قیمت کنسرو ماهی قبل از عید امسال بود. با این حال ، هزینه کنسرو ماهی به دلیل افزایش هزینه های تولید به دلیل هزینه بالای ماهی و قوطی ، دوباره افزایش می یابد. اکنون متوسط ​​قیمت عمده فروشی هر قوطی ماهی از 19 تا 21 هزار تن است و قیمت خرده فروشی این محصول بسته به نوع مارک و کیفیت از 25 تا 31 هزار تن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا