گردش مالی صنعت رسانه در ایران به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است

گردش مالی صنعت رسانه در ایران به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است

مرکز خدمات رسانه ساترا میزبان نشست معرفی فرصت‌های تجاری تاجیکستان در زیست‌بوم رسانه با هدف تقویت روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و تاجیکستان در حوزه محصولات شبکه نمایش خانگی بود. در این نشست بر تأسیس سکوهای نمایش خانگی با فرهنگ قدیم ایران و تاجیکستان تاکید شد.

به گزارش خبر روزانه به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان در زیست‌بوم رسانه با حضور محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا، رضا زمانیان مدیرکل توسعه کسب و کار و تسهیلگری ساترا، محمد عمرانی مدیرعامل شرکت نمایشگاهی و مجری پروژه هیئت تجاری تاجیکستان، امیر رحیم‌زاده رئیس خانه سرمایه گذران شبکه نمایش خانگی همچنین نمایندگانی از سازمان توسعه و تجارت، اتاق مشترک ایران و تاجیکستان و رسانه‌ها، در سالن همایش‌های مرکز آومیک ساترا برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجری پاویون ایران در نمایشگاه تاجیک اکسپو توضیحاتی را درباره این نمایشگاه ارائه داد و از مدیران سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی دعوت کرد از این نمایشگاه که یکم تا ششم آبان ماه برقرار است بازدید کنند و با فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی بیشتر آشنا شوند.

در ادامه خلعتبری در سخنانی تأکید کرد: همان‌طور که می‌دانید یکی از اتفاقات مهمی که برای هر زیست‌بومی باید بیفتد، رسیدن به بلوغ و توسعه است. این توسعه نه تنها به معنای گردش مالی مشخص است، بلکه باید بضاعتی نیز در حوزه‌های اقتصادی و ویژگی‌های مختلف وجود داشته باشد؛ از آن‌جا که یکی از عوامل مثبت در این زمینه، تعاملات و ارتباطات آن زیست‌بوم با دیگر زیست‌بوم‌ها است، ضروری است که به ایران فرهنگی به‌صورت ویژه توجه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: زیست‌بوم رسانه در کشور ما، از نظر کمی و کیفی، پتانسیل‌های بالایی دارد. گردش مالی صنعت رسانه در ایران به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این رقم ممکن است در کشورهای دیگر قابل مقایسه نباشد.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا گفت: ما سکوهایی همچون «سکوی ایران و تاجیکستان» ایجاد کرده‌ایم و اگر کسی در بخش خصوصی ظرفیت‌هایی در کشورهای مقصد دارد، می‌تواند به ما مراجعه کند. ما تلاش خواهیم کرد از آنها حمایت کنیم و اطلاعات اقتصادی زیست‌بوم صنعت و بازار را در اختیارشان قرار دهیم.

در ادامه رحیم‌زاده در سخنانی عنوان کرد: به‌ عنوان فردی که در حوزه صنعت صوت و تصویر فراگیر فعالیت دارم، مایلم اعلام کنم که امروزه سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای که مد نظر داشته باشیم، کم‌ریسک‌ترین و پرسودترین سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. پلتفرم «ایران و تاجیکستان» به‌خصوص در این زمینه نویدبخش است؛ چراکه زبان فارسی در تاجیکستان به‌ خوبی رواج دارد و تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین روسای جمهور دو کشور در حوزه شبکه ملی به امضاء رسید، بشارت‌دهنده اتفاقات خوبی در این حوزه است.

رحیم‌زاده افزود: ما آمادگی داریم تا در زمینه تأسیس سکوهای نمایش خانگی یا تولید محتوا با فرهنگ قدیم ایران و تاجیکستان همکاری کنیم. با توجه به دستورالعمل‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند با یک طرح تجاری مشخص و مدون به ما مراجعه کنند تا نشان دهیم که حوزه صوت و تصویر به مراتب سوددهی بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.

وی ادامه داد: روزی خواهد رسید که دیگر نیازی به ارزآوری از نفت و پتروشیمی نخواهیم داشت. اگر کارهای اصولی و درست در حوزه صوت و تصویر انجام شود، بالغ بر ۸۰ درصد سوددهی خواهد داشت. این سوددهی در حوزه تولید و در آمدهای پلتفرم، تبلیغات و فروش اشتراک به‌دست می‌آید و از جمله کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.

عمرانی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: ما در زمینه ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در تاجیکستان شاهد رشد قابل توجهی از واحدهای صنعتی بوده‌ایم. واقعا جای خالی فرهنگ و رسانه‌ها در این کشور احساس می‌شود. پیش از این در فعالیت‌های خود امتیاز خاصی کسب نکرده بودم، اما خوشحالم که توانستیم زمینه ورود بسیاری از شرکت‌های ایرانی را به تاجیکستان فراهم کنیم و برای حفظ بازار و تداوم این روند به‌عنوان مشاور و مجری در آنجا خدمت کنیم.

وی اظهار کرد: ماه قبل موفق به دیدار با وزیر فرهنگ تاجیکستان شدیم. وزیر فرهنگ تاجیکستان از علاقه مندان هنر ایرانی است و مایل است که ارتباط میان ایران و تاجیکستان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا