گوشی‌های سرقتی یا اوراق می‌شوند یا قاچاق!

اگرچه جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه به عنوان یکی از وظایف فرعی طرح رجیستری (ثبت شماره تلفن های همراه) ذکر شده است ، اما معمولاً تلفن های مسروقه یا غیرفعال هستند و برای وسایل جانبی استفاده می شوند یا به ایران همسایه ارسال می شوند. از سرقت تلفن جلوگیری نکنید.

به گزارش خبر روزانه ، ص اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره تلفن های همراه) ، فقط تلفن هایی که به طور قانونی وارد کشور شده اند در شبکه اپراتور کشور فعال می شوند. کارشناسان با تأکید بر تأثیر ثبت در جلوگیری از قاچاق تلفن های همراه ، یکی از اقدامات قابل توجه دولت در سال های اخیر رجیستری بوده است. تلفن های قاچاق ثبت نمی شوند.

واردکنندگان تلفن طرح رجیستری موبایل را در نظر می گیرند این امر از نظر شفافیت بازار موبایل کاملاً موفق بوده است. پیش از ثبت نام ، 98 درصد از بازار تلفن های همراه قاچاق بود ، اما اکنون 100 درصد تلفن های ورودی به کشور قانونی هستند. بنابراین امروز هیچ کس نمی تواند حتی یک تلفن همراه در کشور وارد و استفاده کند و قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است.

همچنین بارها تأکید شده است که چیزی به عنوان هزینه ثبت نام وجود ندارد. با معرفی رجیستری ، از قاچاق کالا در واقع جلوگیری می شود و بنابراین تلفن همراه از طریق زمینه های قانونی وارد کشور می شود که طبیعتاً باید هزینه های تجاری کالا ، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. مجموع این هزینه ها هزینه تمام کالاهای وارداتی است. در حالی که اکثر کاربران تلفن همراه فکر می کنند شما باید هزینه ثبت نام تلفن همراه را پرداخت کنید.

افزایش سرقت گوشی ها با هزینه بالای این محصول

در شرایط بحران ارزی طی دو سال گذشته ، قیمت بازار تلفن ها افزایش یافته است. از طرف دیگر ، سرقت تلفن های همراه همیشه وجود داشته است ، اما با افزایش قیمت تلفن های همراه مشکل مالکان تلفن بیشتر شده است ، زیرا اگرچه سرقت گوشی خود ضرری برای انسان به وجود آورد ، اکنون دوباره تلفن ها را بخرید ، قیمتها افزایش یافته است مشکلات بیشتر شده است زیرا آنها مجبور هستند همان تلفن موجود در بازار را با قیمت بسیار بالاتری خریداری کنند.

یکی از کارهای فرعی طرح رجیستری (ثبت شماره تلفن های همراه) پس از جلوگیری از قاچاق کالا ، جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه شناسایی شد. از آنجا که خرید تلفن های دست دوم در بازار رایج است ، اما با معرفی رجیستری و نیاز به ثبت شماره در تلفن همراه ، اگر شخصی بخواهد تلفن خود را بفروشد یا آن را به دیگری منتقل کند ، باید مراحل کار خود را انجام دهد. انتقال مالکیت ؛ در غیر این صورت ، بعد از مدتی تلفن برای سیم کارت جدیدی که در آن قرار داده شده قطع می شود. بنابراین تلفن های مسروقه در چنین شرایطی غیرقابل استفاده خواهند بود.

علاوه بر این که تلفن دزدیده شده از طریق رجیستری غیرقابل استفاده است ، مشکل دیگر تهیه تلفن برای صاحب آن است. افسران رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در مورد روند جستجو برای تلفن صحبت کردند و ثبت کردند که تلفن ها به عنوان یک جفت شماره سیم کارت و شماره IMEI در سیستم ثبت شده اند. اگر یک تلفن به سرقت رفته باشد ، می توان براساس آن جفت ردیابی کرد و از فعالیت این تلفن ها در سیستم های کشور جلوگیری کرد ، که این یکی از مزایای غیر مستقیم طرح رجیستری است.

با این حال ، بیش از دو سال پس از اجرای طرح رجیستری ، روند ردیابی تلفن های مسروقه با استفاده از قابلیت های فنی رجیستری هنوز انجام نشده است. پیش از این ، سخنگوی پیش نویس ثبت نام حمیدرضا دقانیانی در مورد دلیل چنین تأخیر گفته بود. گفت این سرویس در دسترس است و قابل ارائه است ، اما باید تعدادی از مراحل دیگر را نیز تثبیت کنیم و سپس این سرویس را ارائه دهیم.

سرقت ها در شبکه داخلی کار نمی کنند

در همین حال ، حسین رئیس اداره تنظیم مقررات رادیویی حسین فلاح جوشقانی در این باره گفت امکان سرقت تلفن ، حتی با چنین طرحیوی گفت: “اطلاعاتی که ما داریم معمولاً مربوط به آخرین باری است که تلفن روشن شده است و کافی است اطلاعات مربوط به تلفن مسروقه را گزارش کنیم ، سپس در لیست سیاه قرار گرفته و دیگر در شبکه کار نمی کند.”

با این حال ، معمولاً وقتی تلفن دزدیده می شود ، دیگر روشن نمی شود تا بتوان آن را رهگیری کرد ، مگر اینکه تلفن ها لغو شوند و برای وسایل جانبی مانند Alkyd و غیره استفاده شوند. علاوه بر این ، اگرچه یکی از دلایل افزایش سرقت های تلفن تهیه قطعات لازم برای تعمیر گوشی های آسیب دیده است ، اما اخیراً اخبار تلفن های مسروقه از کشورهای همسایه منتشر شده است ، بنابراین سارقان و قاچاقچیان پس از سرقت این تلفن ها را به سرقت برده و در بازار در کشورهای همسایه

بنابراین ، اگرچه هدف اصلی ثبت نام جلوگیری از قاچاق تلفن همراه و تنظیم این بازار است ، اما اهدافی مانند کاهش سرقت تلفن و کمک به شناسایی افرادی که تلفن های آنها به سرقت رفته هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا