گوگل ترندز چیست | معرفی ابزار استخراج آمار جستجوی کلمات در گوگل
در دنیای محتوا و سئو اطلاع از کلمات کلیدی مهم، وضعیت جستجوی آنها و تحلیل رقبا برای بهبود عملکرد سایت اهمیت زیادی دارد. برای دستیابی به این اهداف سئو ابزارهای زیادی وجود دارد که یکی از بهترین نمونههای رایگان آن گوگل ترندز است. در این مقاله به طور کامل درباره این ابزار رایگان صحبت کرده و راهکارهای بینظیری را به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید تحقیق کلمات کلیدی تان را بهتر پیش ببرید و در نهایت استراتژی بازاریابی محتوایی بهتری را تدوین کنید. اگر سوالی داشتید، تیم مشاوره سئو ما آماده راهنمایی به شما عزیزان می باشند.
سایت گوگل ترندز چیست؟
گوگل ترندز ابزاری رایگان از شرکت گوگل است. با استفاده از این میتوانید ترندهای جستجو را دنبال کنید و میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف را با هم مقایسه کنید. گوگل برای اولین بار در سال 2006 این ابزار را راهاندازی کرد. آخرین ورژن این سایت در سال 2018 به بازار عرضه شد. زمانی که ما در گوگل جستجویی انجام میدهیم، دادههای مربوط به این جستجو به صورت ناشناس، طبقهبندی میشوند و در دستههای مختلفی جای میگیرند. سپس ما میتوانیم اطلاعات مربوط به این جستجوها را در Google Trends مشاهده کنیم. شما میتوانید با جستجوی کلمه مورنظر در این ابزار قدرتمند متوجه شوید که میزان، زمان و مکان جستجوهای این کلمه در طول زمان چه تغییری کردهاند.
گوگل ترندز چطور کار می کند؟
گوگل ترندز داده های جستجوی کاربران در گوگل را جمع آوری می کند و به کاربرانش اجازه می دهد میزان فراوانی عبارت جستجو شده را در مقایسه با سایر کلمات کلیدی مشابه در مناطق جغرافیایی مختلف ببینند. داده های این ابزار را می توانید براساس 7 روز گذشته یا براساس محدوده زمانی خاصی که خودتان مدنظرتان است، مرتب کنید. گوگل ترندز به عنوان راهی برای تجزیه و تحلیل و جمع آوری علاقه کاربران در موضوعات یا زمینه های مختلف آغاز شد و اکنون به یک ابزار برای استفاده از داده های بزرگ تبدیل شده است که می تواند میزان سرچ و فراوانی کلمات یا عبارت های کلیدی را در مقیاس بسیار بزرگتری به کاربران ارائه دهد.
گوگل ترندز در چه مواردی استفاده می شود؟
از این ابزار می توان برای همه چیز از پیش بینی فناوری گرفته تا بهینه سازی سئو سایت استفاده کرد. در واقع زمانی که شما تحقیق کلمات کلیدی را انجام می دهید نیاز است، فراوانی دو یا چند کلمه کلیدی را باهم مقایسه کنید که ابزار گوگل ترندز این امکان را به شما می دهد. نکته بسیار مهم این است که این ابزار میزان جستجو واقعی کلمه یا عبارت کلیدی را به شما نشان نمی دهد، بلکه میزان نسبی جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی را بین عددی از 0 تا 100 به شما نشان می دهد.
آموزش کار با گوگل ترندز
در حالت اول میتوانید جستجوهای تصادفی را در 7 روز گذشته مشاهده کنید، اما در حالت دوم میتوانید زمان جستجوهای تصادفی را از سال 2004 تا 36 ساعت گذشته بررسی کنید.
- در نمودار اول میتوانید تغییر وضعیت جستجوی کلمه مورد نظر خود را در زمان مشخص شده مشاهده کنید.
- در بخش بعدی میتوانید ببینید که کلمه کلیدیتان بیشتر در چه مناطقی جستجو میشود.
- در دو نمودار آخر هم میتوانید موضوعات و کلمات کلیدی مربوط به کلمهتان را ببینید.
- با استفاده از گوگل ترندز حتی میتوانید دو واژه و روند جستجوی آنها را نیز مشاهده و مقایسه کنید. برای این کار کافیست واژه دوم را در Add comparison اضافه کنید و میبینید که آمار هر یک از کلمات با دو رنگ مختلف نمایش داده میشود.
مثلا اگر واژه لپ تاپ نو و استوک را با هم در 30 روز گذشته مقایسه کنیم میبینیم که میزان جستجوی لپ تاپ نو بسیار کمتر از لپ تاپ استوک است. با توجه به همین آمار میتوان نتیجه گرفت که ورود به بازار لپ تاپ نو در حال حاضر احتمالا توجیه پذیری کمتری دارد. در گوگل ترندز میتوانید برای موضوعی خاص در زمانهای مختلف اطلاعات مفیدی به دست آورید. مثلا اگر کلمه برنی سندرز را در گوگل جستجو کنیم میبینیم که میزان جستجوی این کلمه در ورمونت بیش از بقیه نقاط آمریکا بوده است.
با استفاده از گوگل ترند میتوانید نیچ مورد نظر خود را بیابید. به مثال زیر نگاه کنید:
واژه ضدعفونیکننده طی 5 سال گذشته تقریبا جستجوی بسیار کمی داشته است؛ اما با شیوع کرونا و افزایش استفاده از این محصول به طور ناگهانی دچار رشد در جستجو شده است. اما در مقابل به نمودار زیر دقت کنید:
واژه مد مردان تقریبا در طول 5 سال گذشته جزو کلمات کلیدی پرجستجو بوده است. با وجود اینکه این گوشه بازار گاها دچار افت و خیزهایی شده است، اما همچنان روندی نسبتا ثابت و همیشگی دارد. شاید از خودتان بپرسید علت نزول ناگهانی نمودار حوالی ماه مارس چه بوده؟ با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که دقیقا در همان روزها بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین سخت گیرانهای برای کرونا اعمال کردند و قانون منع رفت و آمد اجرا شد به همین دلیل احتمال میزان جستجوهای این واژه هم کم شده است. شاید همین صعود آنی در جستجوی واژه ضدعفونی کننده نشان دهد که شروع کسبوکاری پایدار و طولانی مدت در این زمینه ایده خوبی نخواهد بود و در عوض این روند معمولی در جستجوی واژه مد مردان نشان دهد که این نیچی پایدار در بازار است.
چگونه از گوگل ترندز برای بهبود سئو استفاده کنیم؟
برای اینکه بتوانید از گوگل ترندز در راه بهبود سئوی وبسایت خود استفاده کنید چندین راه مختلف وجود دارد. در اینجا به تعدادی از این راهها اشاره میکنیم:
- از گوگل ترندز برای مقایسه میزان جستجو دو یا چند کلمه کلیدی استفاده کنید
- موضوعهای ترند شده در حوزه فعالیت خود را بیابید و از آنها استفاده کنید.
- از گوگل ترندز برای پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه استفاده کنید
گوگل ترندز در قسمت موضوعات مرتبط و نتایج مرتبط به شما پیشنهاداتی میدهد که میتوانید از آنها به عنوان پر بازدیدترین کلمات کلیدی استفاده کنید.
- از تغییرات فصلی مطلع شوید و در موقع مناسب محتوا تولید کنید
با استفاده از این امکان میتوانید بفهمید دقیقا از چه تاریخ تا چه تاریخی افراد برای مناسبتهای فصلی جستجو میکنند. برای این کار باید زمان جستجوی خود را در حالت 5 ساله قرار دهید.
- با گوگل ترندز، ترندهای یوتیوب را پیدا کنید
بیشترین سرچ گوگل 2021-2022در گوگل ترندز ایران
حال میخواهیم مشخص کنیم بیشترین کلمات سرچ شده توسط کاربران ایرانی در سال 2021-2022 چیست. پس از وارد شدن به سایت گوگل ترندز، وارد بخش Explore میشویم.
- انتخاب محل جستجو: در این قسمت مکان جست و جوی کلمات کلیدی را بر روی کشور ایران قرار میدهیم.
- بازه زمانی جستجو: در این قسمت میتوانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید. با توجه به اینکه میخواهیم بیشترین کلمه سرچ شده ایرانیان از سال 2021 تا 2022 را پیدا کنیم، این گزینه را بر روی این تاریخ تنظیم می کنیم.
- دستهبندی موضوعی: با توجه به اینکه میخواهیم بدانیم که بیشترین سرچ ایرانیان در کدام دسته است، گزینه All Categories را تغییر نمیدهیم.
- نوع جستجو: در این قسمت مشخص میتوانید مشخص کنید که جست و جو از نوع تصویر، خبر، محصول و یا یوتیوب باشد.
پس از انتخاب موارد بالا، نتایج جست وجو در دو بخش Rising و Top نمایش داده میشود. بخش Rising نشان دهنده کوئریهایی است که نسبت به قبل در جست و جو رشد داشتهاند. در تصویر زیر میتوانید به ترتیب نتایج بیشترین جست و جوها را در بخش Rising مشاهده کنید:
با کلیک بر روی هر یک از این نتایج، وارد صفحهای خواهید شد که روند تغییر میزان سرچ این کوئریها را در بازه زمانی سال 2020 و همچنین مناطقی که بیشترین سرچ را برای این کلمه داشتهاند، مشاهده خواهید کرد.
آیا از گوگل ترندز میتوان برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
گوگل ترندز ابزاری قدرتمند و مفید در پیشبرد بسیاری از اهداف سئویی است. با استفاده از این ابزار میتوانیم میزان نسبی جستجوی کلمات کلیدی و ترندهای روز دنیا را تعقیب کنیم. با این حال برای اینکه بتوانیم یک کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی کامل و دقیق داشته باشیم باید از ابزارهای مکمل دیگری نیز استفاده کنیم. درواقع ابتدا شما باید با استفاده از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مدنظرتان را پیدا کنید. سپس با استفاده از ابزار Google Trends میزان جستجوی کلمات کلیدی خود را باهم مقایسه کنید. از جمله ابزارهای مفیدی که میتوانید در کنار ابزار مذکور برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید ابزار “واژه گستر جت سئو” است.
مقایسه ابزار Google Trends با ابزار ایرانی جت سئو
گوگل ترندز ابزار سئویی مناسب برای سئوکاران، وب مسترها و مدیرانی است که میخواهند قدمهای محکمتری در شروع کسبوکار خود بردارند. اما همانطور که گفته شد گوگل ترندز را نمیتوان به تنهایی برای پیش برد اهداف سئویی استفاده کرد و حتما باید از ابزاری مکمل آن استفاده کرد و چه ابزاری بهتر و قابل اعتمادتر از نمونه قدرتمند ایرانی به نام جت سئو؟
ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو شامل 4 بخش به نامهای “واژه گستر”، “ساختار محتوا”، “تحلیل دامنه رقبا” و “” است که مهم ترین بخش آن برای انجام تحقیق کلمات کلیدی ابزار “واژه گستر جت سئو” است.
اما بیایید ببینیم گوگل ترندز و جت سئو در مقایسه با هم چه ابزارها و امکاناتی را در اختیارتان میگذارند.
امکانات | جت سئو | گوگل ترندز |
هزینه | رایگان | رایگان |
زبان | فارسی | انگلیسی |
تحلیل سایت | ||
نمایش ترندهای روز | ||
بررسی فنی سایت | ||
بررسی قواعد عمومی سایت و تگها | ||
تجزیه و تحلیل لینکهای سایت | ||
تجزیه و تحلیل قواعد محتوایی | ||
مقایسه یا سایتهای مشابه |
نتیجهگیری
همانطور که مشاهده کردید گوگل ترندز ابزاری بسیار مناسب برای تحلیل ترندهای روز دنیا و مقایسه نسبی میزان جستجو کلمات کلیدی است اما ابزار کاملی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی نیست. در چنین مواردی بهتر است از ابزارهای مشابه دیگری مانند ابزار “واژه گستر جت سئو” استفاده کنیم که به ما هم به زبان فارسی و هم به طور کامل خدمات معتبری ارائه دهند.
پیشنهاد می کنیم برای خود روی لینک زیر کلیک کنید و به مدت 7 روز رایگان از جت سئو استاگر به حوزهی علاقهمند باشید، بررسی آمار جستجو در گوگل حتماً برایتان جذاب است و احتمالاً نام سرویس گوگل ترندز را هم شنیدهاید.
شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.
نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و ؛ همچنین گاه وعدههای داده شده در زمینهی توسعهاش، عملی نشده است.
اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گهگاه مورد بیتوجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه میدهد و به شدت مورد استفاده وبمسترها و کاربران قرار میگیرد.
از طریق آدرس میتوانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.
منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟
واژهی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت میکنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظهای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.
با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، میتوانیم روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.
به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمهی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان میدهد. همانطور که میشد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.
استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی
یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسهی حجم جستجو برای واژههای مختلف است.
به عنوان مثال در نمودار زیر میتوان میزان جستجوهای انجام شده برای واژههای و را با یکدیگر مقایسه کرد:
همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیبهایی است که در جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
به عنوان مثال در تصویر زیر میبینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیبهایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفتهاند را نیز معرفی میکند.
کسانی که در زمینهی فعالیت میکنند، با استفاده از این اطلاعات، میتوانند در زمینهی انتخاب واژهها، اصطلاحات و ترکیبها در نوشتههای خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وبسایتها، جایگاه بهتری پیدا میکنند و حتی میتوانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.
البته این کار، ظرافتهای زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.