اقتصادی

حقتان را از قبض برق بگیرید!

یکی از موارد قبض برق ، حق بیمه است که برابر با 100 تومان در هر ماه از مشترکین شهری و 50 تومان در ماه از مشترکان روستایی است ، به طوری که در صورت بروز حادثه برای وسایل برقی ، مردم می توانند ضررهای بیمه ای را دریافت کنند.

به گزارش خبر روزانه ، از آگوست 2012 همه دستگاه های برقی باید توسط توانیر بیمه شود و میزان مشترکان در قبض های برق از مشترکان حاصل می شد و با توجه به این مبلغ ، مشترکان خانه از مشکلات برق در خانه مطلع می شدند. آنها می توانند بیمه شوند. اما مشکل این است که به اقدامات زیر در این زمینه توجه کنیم و اینکه آیا مشترک به دلیل نوسانات برق هزینه وسایل برقی سوخته را پرداخت می کند یا خیر.

در حال حاضر این کشور 35 میلیون مشترک برق دارد که به طور متوسط ​​در حدود 3.5 میلیارد تومان در ماه به عنوان حق بیمه در قبض های برق پرداخت می کنند.

اما به دلیل کم بودن پرداخت بیمه در مقایسه با تعداد قبض های برق ، برخی از مشترکین به این امر توجه نمی کنند؛ به همین دلیل ، آنها در هنگام حادثه از چنین امکاناتی آگاهی ندارند و از حقوق آنها پیگیری نمی کنند. از طرف دیگر ، برخی از افراد که از چنین راه حل هایی آگاهی دارند ، حق بیمه را دنبال می کنند که بسیاری از آنها رضایت بخش نیستند.

اگرچه بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده را برای بیمه در حساب ها مشاهده کرده اند ، اما تقریباً اطلاعات دقیقی درباره نحوه استفاده مشترکین از بیمه و سؤالات بی شماری در دسترس نیست. سوالاتی مانند ، بیمه دقیقاً چه چیزی را پوشش می دهد؟ حد ضرر پرداخت برای هر ضرر چیست؟ اقدامات برای ضرر و زیان چیست؟ در صورت بروز اختلاف بین مشترک و شرکت بیمه ، با کدام موسسه باید ارتباط برقرار شود؟ و ده ها سؤال دیگر که همه بی پاسخ مانده اند.

به گفته توانیر ، مطابق ماده 12 قانون “الحاق” هر وزارت نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذیربط مبلغی مجاز است که مطابق قانون بودجه سالانه در قبوض گاز و برق برای هر بلوک آپارتمان و شرکت بازرگانی با دریافت و به طور واضح اقدامات لازم برای جبران خسارات مالی و انسانی از جمله نارسایی اعضای بدن و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار ، آتش سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و همچنین گاز و برق شهرک های عشایری از طریق شرکت های بیمه انجام شود. .

چگونه می توان مطالبه جبران خسارت کرد؟

طبق روال قانونی ، مناقصه انتخاب شرکت بیمه پس از اعلام قانون بودجه برگزار می شود و توافق نامه های مناقصه در صورت امکان به دلیل حساسیت موضوع در اسرع وقت 45 روز به طول می انجامد. بیمه دانا در سال 1391 و Bime Day در سال 1392 و 1393 برنده شد و در این مناقصه توسط شرکتهای بیمه برای مشترکین برق انتخاب شد. در سال 2015 و پس از مناقصه ، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه گذار انتخاب شد. علاوه بر این ، در سال 2017 و 1397 بیمه دی و در سال 1398 بیمه کوثر برنده مناقصه شد.

مشترکانی که سال گذشته دچار قطع برق شده بودند نیز می توانند اسناد را به شرکت های توزیع برق ارسال کنند که در اسرع وقت پس از مبادله قرارداد و مطابق با قوانین ، توسط بیمه گذار بررسی و پرداخت می شود.

چقدر ضرر به مردم وارد می کند؟

به گفته توانیر ، حداکثر 121 میلیون و 280 هزار ریال برای خسارت به تجهیزات ، حداکثر 4 میلیارد و 169 میلیون ریال برای آتش سوزی و انفجار ، حداکثر 4 میلیارد و 548 میلیون ریال برای مرگ ، حداکثر ضرر 3 میلیارد و 32 میلیون ریال و ارزش است. به پزشکی حداکثر 3 میلیارد و 221 میلیون و 500 هزار ریال اهدا می شود.

چه مدارکی لازم است؟

اسناد متداول شامل تصویری از آخرین فرقه برای پرداخت مشترک (مصرف کننده) یا تصویری از آخرین اسم یک حساب پیامکی ، فتوکپی از کارت ملی عمومی (مصرف کننده) ، تصویری از اجاره نامه یا عنوان عنوان شده است.

همچنین برای خسارت به تجهیزات ، به جز مشترکین تجاری ، باید یک فاکتور را به فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با آنلاین و امضا) ارائه دهید ، یک گزارش معتبر در مورد مکان یا سازمان های اجرای قانون (در صورت وجود) و در صورت بروز خسارت در آتش ، باید تصویری از مکان تهیه کنید. حوادث (2 قطعه). تصویری از آتش سوزی ، گزارش پلیس ، تصویری از یک پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود).

در صورت بروز خسارت ناشی از انفجار ، تصویر سرویس آتش نشانی یا مراجع ذیصلاح ، تصویر گزارش تخصصی خسارت ، تصویر لیست موارد آسیب دیده ، تصویر فاکتور ترمیم ، تصویر محل حادثه (2 مورد) بیمارستان ، ترسیم گزارش از مراجع ذیصلاح الزامی نیست.

در مورد آسیب اندام ، گزارش عکس از مأموران اجرای قانون یا بازرسان قانونی و خدمات آتش نشانی ، کپی شناسنامه قربانی و کارت ملی ، گزارش تصویری از مقام اول پزشکی و معالجه پزشک ، سوابق عکس و کارت پزشکی کامل قربانیان در هنگام بستری. تکمیل درمان ، معاینه اشعه ایکس پس از حادثه و بعد از درمان (در صورت شکستگی اندام) لازم نیست.

برای حادثه ای که به مرگ خاتمه یافته است ، لازم است تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی ، فتوکپی معاینه بدن اصلی ، فتوکپی معاینه پزشکی قانونی اصلی ، فتوکپی شناسنامه اصلی مرگ ، حکم دادگاه ، گواهی انحصار وراثت برداشت شود.

همچنین طبق ضوابط پیمانکاری ، مشترکین می توانند مشترکان شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور را مطلع کرده و حداکثر 15 روز پس از قطع برق ، 15 روز پس از قطع برق ، اسناد را به این دفاتر ارسال کنند که این خود عامل یکی از این موارد بوده است. بدیهی است که بررسی این اسناد در یک روند قانونی انجام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا