برترینهای کسب و کارعمومی

آشنایی با عوارض کاشت ابروی طبیعی

کاشت ابرو چیست ؟

کاشت ابرویک عمل زیبایی است که به منظور جبران ریزش ابرو یا کم پشتی ابرو انجام می شود. با کاشت ابرو، فرد از داشتن ابروهایی زیبا بهره منده می شود.  این عمل جراحی نیز مانند بسیاری از جراحی های دیگر دارای عوارض خاصی است؛ اما در مجموع یکی از کم خطرترین جراحی ها محسوب می شوند. ما در این نوشتار به طور کامل عوارض احتمالی کاشت ابرو و راهکارهای درمانی هر کدام را بیان خواهیم کرد.

برخی از عوارض احتمالی کاشت ابرو به راحتی و به صورت خود به خودی برطرف می شوند. کبودی، تورم، قرمزی و خارش در ناحیه اهدا کننده و ناحیه کاشت ابرو به صورت خود به خودی و به راحتی برطرف می شود. خونریزی نیز از دیگر عوارض احتمالی کاشت ابرو است. در صورت عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون بعد از کاشت معمولا بیمار دچار خونریزی نمی شود. با وجود این در صورت بروز خونریزی، استفاده از کمپرس گرم باعث توقف آن می شود.

التهاب یا فولیکولیت، ریزش ابروها مدتی بعد از کاشت، حالت غیرطبیعی ابروها، رشد ناهماهنگ موهای کاشته شده و موهای طبیعی، عفونت و پوسته پوسته شدن، برخی از دیگر عوارض احتمالی کاشت ابرو هستند که در این نوشتار به آنها پرداخته و راه کارهای درمانی هر کدام از آنها نیز بیان شده است.

عوارض کاشت ابرو چیست ؟

ابروها به دلایلی از قبیل افزایش سن، زمینه های ژنتیکی یا برخی بیماری ها یا داروهای خاص، دچار ریزش می شوند. بسیاری از افراد از عمل کاشت ابرو برای یا جبران ریزش موی ابرو استفاده می کنند. با استفاده از کاشت ابرو، ابروها پرپشت، حالت دار و زیبا می شوند. با بروز تکنیک های جدید و روش‌های با کیفیت بالاتر در کاشت ابرو، امروزه افراد زیادی گرایش به استفاده از این عمل زیبایی دارند، اما این جراحی زیبایی نیز مانند تمام جراحی های دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد.

آگاهی از عوارض و معایب این روش زیبایی می‌تواند در روند بهبود بعد از کاشت و حفظ سلامت ابروها تاثیرگذار باشد.

قرمزی پوست

انتظار می رود که مدت ۳ الی ۴ روز بعد از جراحی کاشت ابرو، پوست منطقه اطراف ابرو قرمز شود و جوش ها و لکه های ریز قرمز رنگ در پوست مشاهده شود. معمولا بعد از گذشت چند روز این لکه ها از بین می روند و پوست اطراف ابرو به حالت عادی بر می گردد؛ بنابراین نیازمند درمان خاصی نیست. در صورتی که قرمزی پوست برای مدت طولانی ادامه داشت و محو نشد، بیمار باید به پزشک مراجعه و به او اطلاع دهد. مطمئنا پزشک با انجام معاینات، راهکارهای درمانی مورد نیاز را ارائه می دهد.

باز هم تأکید می کنیم که قرمزی بعد از کاشت ابرو، بسیار طبیعی است و معمولا بعد از چند روز به طور کامل برطرف می شود؛ بنابراین در صورت مشاهده قرمزی در پوست نگران نشوید.

ظاهر ناخوشایند ابروها بعد از کاشت

ظاهر ناخوشایند ابروها از عوارض احتمالی کاشت ابرو است. معمولا در صورتی که کاشت ابرو به درستی انجام نشود و فولیکول های مو در زاویه این مشخص کاشته نشوند، بعد از عمل کاشت، ابروها در جهت عمودی و نامطلوب رشد می کنند و حالت غیرطبیعی به خود می گیرند. در این شرایط بیمار از انجام عمل کاشت ابروها احساس رضایت نمی کند. بسیار مهم است که کاشت ابرو در یک مرکز تخصصی و توسط فردی متخصص انجام شود. در صورتی که پزشک تبحر کافی در این زمینه نداشته باشد و زاویه مناسب برای کاشت فولیکول ها انتخاب نکند، موها در روندی خلاف روند ابروهای طبیعی رشد می کنند و در این حالت ابروها، حالت غیرعادی به خود می گیرند.

در انتخاب پزشک و مرکزی که کاشت ابرو را در آن انجام می دهید، دقت کنید. پس از انجام تحقیقات کافی، اقدام به کاشت ابرو کنید. به این ترتیب از بسیاری از عوارض بعد کاشت ابرو پیشگیری می شود و از نتیجه کاشت ابرو، رضایت بیشتری خواهید داشت.

ظاهر غیرعادی ابروها

یکی از مشکلاتی که بعد از کاشت ابرو مشاهده می شود، ظاهر غیرعادی ابروها به دلیل تفاوت موهای کاشته شده با ابروهای طبیعی فرد است. لازم است که افراد در این زمینه کمی صبور باشند، چراکه بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی با خوابیدن ابروهای پیوند زده شده، ابروها کمی حالت طبیعی پیدا می کنند. ابروهای کاشته شده نیز مانند ابروهای طبیعی، حالت خوابیده و یکدست پیدا می کنند.

تفاوت رنگ بین ابروهای کاشته شده و ابروهای طبیعی فرد

یکی دیگر از عوارض احتمالی کاشت ابرو این است که تفاوت رنگ و نوع مو بین ابروهای طبیعی و ابروهای کاشته شده مشهود است. موهای ابروها معمولا با موهای سایر بخش های بدن تفاوت دارند. معمولا برای اینکه تفاوت بین ابروی کاشته شده و ابروهای طبیعی کمتر باشد، موها را از پشت گوش بر می دارند و به ابرو پیوند می زنند. به این ترتیب تفاوت بین موهای ابرو و موهای کاشته شده به کمترین حد ممکن می رسد؛ اما با این حال ممکن است، هنوز تفاوت رنگ و ضخامت مو در این ابروها واضح باشد، برای رفع این مشکل، رنگ کردن ابروها بسیار مؤثر است. در برخی مواقع با رنگ کردن ابروها، هیچگونه تفاوتی بین موهای کاشته شده و طبیعی قابل تشخیص نیست.

خونریزی بعد از کاشت

یکی از عوارض احتمالی کاشت ابرو، احتمال خونریزی حین و بعد از عمل است. در این عمل نیز مانند هر جراحی دیگری احتمال خونریزی وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این عارضه لازم است که به مدت ۲ روز بعد از کاشت ابرو از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کنند و زمینه را برای خونریزی فراهم می کنند، خودداری شود. آسپیرین، موترین و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی از داروهایی هستند که اغلب سبب رقیق شدن خون می شوند. البته در صورتی که پزشک شما، این داروها را برای شما تجویز کرد، لازم است که طبق تجویز پزشک رفتار کنید.

بعضی مواقع با وجود رعایت این نکات و عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون، خونریزی در ناحیه کاشت ابرو یا ناحیه اهدا کننده اتفاق می افتد. در چنین شرایطی لازم است که با استفاده از گاز استریل یا یک پارچه تمیز، روی قسمتی که دچار خونریزی شده است فشار دهیم و مدت ۵ دقیقه در همین حالت نگه داریم که خونریزی متوقف شود. در صورتی که با استفاده از این روش خونریزی متوقف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه شود یا با کلینیکی که کاشت ابرو را برای شما انجام داده است، تماس بگیرید.

احتمال بروز خونریزی بعد از کاشت ابرو بسیار ضعیف است. معمولا  خونریزی بعد از کاشت ابرو در افراد مشاهده نمی شود.

تورم در ناحیه کاشت

تورم یکی دیگر از عوارض احتمالی کاشت ابرو است. برای جلوگیری از ایجاد تورم، به مدت ۵ ساعت بعد از کاشت ابرو از خم شدن بپرهیزید. در صورتی که نیاز به برداشتن یک شیء از روی زمین داشتید، بهتر است بنشینید و آن را بردارید. علاوه بر این کمپرس گرم نیز برای کاهش تورم در ناحیه کاشت مؤثر است. بنابراین بهتر است که چند ساعت اول بعد از کاشت ابرو از انجام حرکات شدید، خم شدن، تند راه رفتن و دویدن بپرهیزید و در صورتی که تورم در این نواحی مشاهده کردید، با استفاده از کمپرس آب گرم، آن را برطرف کنید.

نکته بسیار مهم این است که فردی که کاشت ابرو را انجام داده است، لازم است که مدت ۷ روز بعد از عمل کاشت از انجام هر گونه ورزشی خودداری کند. بعد از مدت ۷ روز، انجام ورزش های سبک مجاز است.  انجام سایر ورزش های پرتحرک نیز بعد از ۱۴ روز مانعی ندارد.

خارش در ناحیه کاشت یا اهدا کننده

خارش از دیگر عوارض احتمالی کاشت ابرو است. بسیاری از افراد، در ناحیه کاشت و اهدا کننده بعد از کاشت ابرو، دچار خارش می شوند. البته از اولین نشانه های ترمیم زخم بعد از کاشت ابرو است. لازم است که از خاراندن و دست زدن به ناحیه ای که دچار خارش می شود، خودداری شود. در چنین شرایطی برای کاهش شدت خارش، استفاده از کمپرس های سرد، پد یا لمس ملایم استفاده کنید.

در صورتی که خارش ادامه پیدا کرد، لازم است که به پزشک مراجعه شود. در برخی مواقع لازم است که از داروهای آنتی هیستامین استفاده شود. به‌هرحال این عارضه نیز، چندان جدی نیست و به زودی برطرف می شود.

پوسته پوسته شدن در ناحیه کاشت ابرو

یکی از دیگر عوارض احتمالی کاشت ابرو، پوسته پوسته شدن در ناحیه کاشت ابرو در اطراف فولیکول های موهای کاشته شده است که در برخی افراد بروز پیدا می کند. این پوسته ها پس از گذشت ۵ الی ۱۴ روز به طور خود به خودی برطرف می شود. برای اینکه این حالت زودتر برطرف شود و پوسته پوسته شدن این ناحیه متوقف شود، توصیه می شود که از ژل آلوئه ورا استفاده شود. پس از شستشوی روزانه، محل مورد نظر را با ژل آلوئه ورا آغشته کنید. باید از کندن پوسته ها پرهیز شود. کندن پوسته ها سبب تأخیر در ترمیم زخم می شود.

فولیکولیت یا التهاب فولیکول مو در محل کاشت

در برخی مواقع،  بیمار در محل کاشت دچار فولیکولیت هایی می شود که شبیه آکنه یا جوش هستند. برای درمان این عارضه لازم است که پارچه های خیس و مرطوب را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل التهاب قرار دهید. علاوه بر این هر روز ۳ مرتبه از پماد آنتی بیوتیک در محل استفاده کنید. پماد آنتی بیوتیک سبب کاهش التهاب می شود. فولیکولیت معمولا در بسیاری از افرادی که کاشت ابرو را انجام می دهند، مشاهده می شود و به راحتی نیز قابل درمان است.

ریزش موقت مو در محل اهدا کننده

یکی دیگر از عوارض احتمالی کاشت ابرو که در برخی بیماران مشاهده می شود، ریزش مو در ناحیه بالا و زیر خط بخیه است. این عارضه سبب نگرانی های زیادی در افراد می شود. افراد در چنین شرایطی فکر می کنند که تمام هزینه و وقتی که برای کاشت ابرو صرف کرده اند، هدر رفته است و کاشت ابرو را بی نتیجه تصور می کنند. در صورت مشاهده چنین عوارضی نگران نشوید، این عوارض موقتی هستند و پس از مدت زمان کوتاهی برطرف می شوند. معمولا بعد از گذشت ۳ الی ۴ ماه، شاهد رویش مجدد موها در این محل خواهید بود.

احساس درد

بدیهی است که کاشت ابرو نیز مانند هر جراحی دیگری، همراه با احساس درد است. برای کاهش درد، معمولا پزشک داروهای مسکن تجویز می کند. لازم است که داروهای مسکن طبق دستورالعمل پزشک استفاده شوند. علاوه بر این در صورتی که هنگام خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهید که سر کمی بلند شود یا یک حوله لوله شده را زیر گردن خود قرار دهید، درد در شما تسکین می یابد.

در صورت صلاحدید پزشک، استفاده از قرص تیلنول نیز برای تسکین درد قابل استفاده است. استفاده از قرص های خواب آور نیز به داشتن خوابی آرامی و بدون درد کمک می کند. لازم است که استفاده از قرص خواب آور نیز مانند هر داروی دیگری طبق نظر پزشک انجام شود.

رشد سریع و مداوم ابروها

یکی از مشکلاتی که بانوان بعد از کاشت ابرو با آن مواجه هستند، رشد سریع و مداوم ابروها است. ابروهای پیوند شده با سرعت بیشتری نسبت به ابروهای طبیعی فرد رشد می کنند؛ بنابراین فرد باید به طور مداوم ابروها را مرتب کند. در غیر این صورت ابروها ظاهری نامرتب پیدا می کنند. این موضوع برای برخی افراد ناراحت کننده است.

رشد کم موهای پیوند زده شده

یکی از مشکلات و عوارض بعد از کاشت ابرو، رشد نامطلوب موهای کاشته شده است. این موضوع باعث دلسرد شدن فرد می شود. معمولا موها و گرافت هایی که برای کاشت ابرو انتخاب می شوند، از پشت گوش برداشته می شوند. جا به جایی موها و گرافت ها باعث می شود که قدرت رشد آن ها در محل ابروها کم شود؛ بنابراین در ماه های اول بعد از کاشت ابرو، نتیجه ای که مطلوب و مد نظر فرد است، حاصل نمی شود.

با توجه به این نکته، بهتر است که فرد مدت زمانی حدود ۶ الی ۹ ماه، صبر کند که روند رویش موها مشخص شود. در صورتی که بعد از گذشت این مدت زمان، رشد موها روند طبیعی و مناسبی نداشت، برای کاشت ابرو مجدد اقدام کرد. این امکان وجود دارد که در دفعات بعدی کاشت ابرو، نتیجه بهتری حاصل شود.

عفونت

یکی از خطرات احتمالی بعد از کاشت ابرو، احتمال بروز عفونت است. برای جلوگیری از بروز عفونت، استفاده از آنتی بیوتیک ها الزامی است. معمولا به مدت ۳ روز بعد از جراحی و هر روز ۱ بار از آنتی بیوتیک استفاده می شود. البته شرایط افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. استفاده از هر گونه دارویی لازم است که با تشخیص و تجویز پزشک انجام شود. در رابطه با استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز نظر پزشک مهم است. برای استفاده از آنتی بیوتیک، حتما طبق دستورالعمل پزشک رفتار کنید.

ایا کاشت ابرو درد دارد نی نی سایت | پشیمانی از کاشت ابرو | تجربيات كاشت ابرو

بی حسی در ناحیه اهدا کننده و کاشت

یکی دیگر از عوارض کاشت ابرو بی حسی در ناحیه اهدا کننده و ناحیه کاشت است. بی حسی از عوارض داروهای بی حسی موضعی است که به منظور کاهش درد استفاده می شوند. عوارض بی حسی معمولا چند روز پس از کاشت ابرو به طور کامل برطرف می شود و شرایط بیمار به حالت عادی بر می گردد. بنابراین بیماران در صورت بی حسی در ناحیه پشت گوش و ابروها، نگران این موضوع نباشند. معمولا بعد از چند روز و از بین رفتن اثرات داروهای بی حسی،  این عارضه به طور کامل برطرف می شود.

مراقبت‌های مهم بعد از کاشت ابرو

رعایت برخی نکات سبب جلوگیری از بسیاری از عوارض بعد از کاشت ابرو می شوند. رعایت نکات زیر بعد از کاشت ابرو ضروری است:

  • برخی از داروهایی که بعد از کاشت ابرو استفاده می شوند، سبب افزایش اشتها می شوند. برای جلوگیری از عوارض پرخوری مراقب رژیم تغذیه ای خود باشید؛
  • برای ریزش پوسته های تشکیل شده روی ابروها، ۷ روز بعد از کاشت ابرو روی ابروها را به آرامی بسابید. زودتر از این زمان اقدام به تمیز کردن و ساییدن پوسته ها نکنید؛
  • بعد از گذشت ۱۴ روز از کاشت ابرو، ابروهای خود را به صورت عادی و معمول بشویید؛
  • شستشوی منطقه اهدا کننده حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از کاشت ابرو امکان پذیر است. شستشو و رعایت مناطق اهدا کننده و منطقه کاشت ابرو در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مؤثر است؛

بعد از ۲۴ ساعت پس از جراحی نوار پانسمان روی محل کاشت توسط پزشک برداشته می شود. فرد باید از برداشتن خودسرانه نوار پانسمان خودداری کند. روز بعد از کاشت ابرو، فرد به کلینیک یا مطب پزشک مراجعه می کند و پزشکدلایل متعددی می‌توانند باعث ریزش ابروها و کم‌پشت یا نازک شدن آن‌ها شوند و زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. برخی راهکارهای خانگی یا کلینیک برای مقابله با این مشکل یا جلوگیری از آن وجود دارد که در مقاله‌ای جداگانه در خصوص دلایل ریزش ابرو و راهکارهای درمان آن توضیح داده‌ایم؛ اما از آنجایی که این راه‌حل‌ها اغلب دیر جواب می‌دهند یا بر روی مواردی که ریزش بسیار شدید است پاسخ نمی‌دهند بسیاری از افراد به سراغ روش‌های سریع‌تر و موثرتری همچون می‌روند. در این روش موهای کاملا طبیعی از پشت سر یا نواحی اطراف گوش برداشت و به ابروها پیوند زده می‌شود؛ به این ترتیب بعد از قطعی شدن نتایج ابروهای شما مثل روز اول و حتی بهتر و زیباتر از آن خواهند شد.

مسئله اینجا است که بسیاری از افراد با عمل آشنایی کافی ندارند و بر اساس شنیده‌های خود و شایعاتی که درباره آن شنیده‌اند از این عمل می‌ترسند و به سراغ آن نمی‌روند. برای آشنایی کامل با عمل کاشت ابرو توصیه می‌کنیم که مقاله مربوط به آن در همین مجله را بخوانید؛ اما اگر دوست دارید بدانید که شایعاتی که درباره عوارض بعد از کاشت ابرو و خطرات آن شنیده‌اید صحت دارد یا خیر جایی نروید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رایج‌ترین عوارض کاشت ابرو چیست؟

هر عمل زیبایی یا درمانی که انجام می‌دهیم دارای عوارضی است که با برخی مراقبت‌های قبل یا بعد از عمل می‌توان آن‌ها را کاهش داد. اگر دوست دارید درباره مراقبت‌های قبل از کاشت ابرو و مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو اطلاعات کافی را به دست آورید، می‌توانید مقالات مربوط به هریک را در همین وب سایت مراجعه کنید. خوشبختانه عوارض بعد از کاشت ابرو چندان زیاد نیست و به لطف روش‌های جدیدی که اخیرا ایجاد شده‌اند دوران نقاهت بسیار کوتاه‌تر شده و فرد بعد از چند روز می‌تواند به محل کار خود برگردد؛ اما این عوارض چه هستند و تا کی ادامه خواهند داشت؟ در ادامه شایع‌ترین عارضه‌های بعد از کاشت ابرو را بیان می‌کنیم.

قرمزی و التهاب پوست بلافاصله بعد از کاشت ابروها تا حدود 3 یا 4 روز بعد از آن کاملا طبیعی است؛ این موضوع به دلیل زخم‌هایی است که بعد از کاشت ایجاد شده و تغییراتی که در گرافت‌ها به وجود آمده است. ممکن است در نواحی کاشت جوش‌ها و لکه‌های زیر پوستی قرمزی هم دیده شود که کاملا طبیعی است و بدون نیاز به درمان یا داروی خاصی در همان روزهای اول برطرف خواهد شد.

طبیعی است که بعد از برطرف شدن اثرات داروهای بی‌حسی احساس درد داشته باشید و پزشک نیز به منظور کنترل همین موضوع برای شما مسکن تجویز می‌کند. با مصرف به موقع و مداوم مسکن‌ها دیگر احساس دردی نه در ناحیه برداشت و نه در ناحیه کاشت نخواهید داشت. توجه کنید که مسکن‌ها را باید با تجویز پزشک مصرف کنید؛ مصرف خودسرانه آن‌ها یا خودداری از مصرف می‌تواند باعث آسیب رساندن به فولیکول‌های کاشته شده یا ایجاد درد زیاد شود. برای کاهش درد بعد از کاشت کارهای دیگری مانند بالاتر قرار دادن سر در زمان خوابیدن و دراز کشیدن، کمپرس گرم ناحیه دردناک و… را نیز انجام دهید.

  • ظاهر غیرعادی ابروها بعد از رشد موها

یکی از مواردی که بعد از کاشت ابرو افراد را نگران می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها فکر کنند که کاشت ابرو با شکست مواجه شده است ظاهر غیرعادی ابروها بعد از رشد اولیه موها است.  این موضوع کاملا طبیعی است و به دلیل تفاوت بین مشخصات موهای ناحیه کاشت و برداشت به وجود می‌آید. درست است که پزشک در زمان کاشت شبیه‌ترین موها از نظر ویژگی‌ها، رنگ، ضخامت و نحوه رشد را برای پیوند به ابروها انتخاب می‌کند اما باز هم تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

در این مورد به متقاضیان توصیه می‌شود که کمی صبور باشند و تا زمان تثبیت کامل نتایج صبر کنند؛ موها کم‌کم خود را با محیط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اند وفق می‌دهند و بعد از مدتی تشخیص بین فولیکول‌های اهدایی و فولیکول‌های طبیعی ابرو مشکل خواهد شد. برای اینکه در این مدت ظاهر ابروهای خود را کمی طبیعی‌تر کنید می‌توانید با استفاده از قیچی آن‌ها را کوتاه کرده و با ژل یا فوم‌های تایید شده توسط پزشک به ابروهای خود حالت دهید.

  • تفاوت رنگ بین موهای پیوندی و طبیعی ابرو

در بعضی موارد حتی بعد از گذشت یک سال و طبیعی شدن فرایند رشد و خواب ابروها باز هم تفاوت جزئی بین رنگ موهای پیوندی و طبیعی ابروها دیده می‌شود. البته این تفاوت رنگ خیلی واضح نیست؛ زیرا پزشکان از محلی که نزدیک‌ترین مشخصات را به موهای ابرو دارند انتخاب می‌کنند؛ اما اگر فکر می‌کنید که این موضوع شما را آزار می‌دهد بهتر است با مشورت پزشک؛ البته بعد از تثبیت نتایج از رنگ‌های مخصوص ابرو استفاده کنید.

قبل و بعد از کاشت ابرو به روش SFUE

این موضوع نیز یکی از عوارض طبیعی کاشت ابرو است که می‌تواند ناشی از استفاده از مواد بی‌حسی باشد و ظرف چند روز به طور کامل برطرف می‌شود. معمولا توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از بروز تورم و کاهش آن در روزهای اول و به خصوص ساعات اولیه بعد از کاشت تحرک خیلی زیادی نداشته باشید، خم نشوید، پیاده‌روی تند نداشته باشید و ندوید.

در صورت مشاهده تورم در ناحیه صورت یا محل کاشت ابرو می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. به این منظور باید مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و در یک حوله بپیچید و روی ناحیه متورم شده قرار دهید. 2 دقیقه این کار را انجام دهید و سپس 2 ساعت به پوستتان استراحت دهید. یکی دو روز اول بعد از کاشت می‌توانید این کار را هر روز 3 تا 5 بار انجام دهید ولی بعد از آن تعداد دفعات را کمتر کنید.

توجه داشته باشید که کمپرس سرد را به هیچ وجه نباید به طور مستقیم روی ابروها بگذارید یا محل کاشت بگذارید؛ آن را در نواحی اطراف مثلا روی چشم‌ها یا پیشانی قرار دهید و مراقب باشید که زخم‌ها مرطوب نشوند. حتما در صورت مرطوب شدن ناحیه بلافاصله آن را خشک کنید تا رطوبت باعث عفونت زخم‌ها نشود.

  • خارش ناحیه کاشت یا برداشت ابرو

خارش بعد از کاشت ابرو در نواحی کاشت یا برداشت کاملا طبیعی است و نشانه‌ای از بهبود زخم‌ها و ترمیم پوست به شمار می‌رود. اکیدا توصیه می‌کنیم که در صورت خارش پوست از خاراندن پوست یا دست‌کاری آن خودداری کنید و تا حد امکان تا زمان خوب شدن زخم‌ها این موضوع را تحمل کنید. اگر خارش قابل تحمل نیست با مشورت و تجویز پزشک از پمادها یا داروهای ضد خارش استفاده کنید. هرگز به صورت خودسرانه یا با توصیه دیگران هیچ‌گونه پماد و دارویی مصرف نکنید.

اگر پزشک برای کنترل خارش پماد برای شما تجویز کرد در زمان استفاده از آن مطمئن شوید ک دستانتان کاملا تمیز است. بهتر است با استفاده از یک پد پنبه‌ای تمیز و بدون هیچ فشاری پماد را روی موضع بزنید و در مواردی نیز با استفاده از کمپرس سرد خارش را کنترل کنید.

  • پوسته پوسته شدن ناحیه کاشت ابرو

ممکن است یکی دو روز بعد از انجام عمل کاشت پوسته‌هایی در اطراف فولیکول‌های تازه مشاهده شود و پوست حالتی شوره مانند به خود بگیرد. این موضوع نیز کاملا طبیعی است و حدود 5 روز تا دو هفته بعد از کاشت پوسته‌ها به صورت خود به خودی می‌ریزند. توصیه می‌کنیم که پوسته‌ها را دست‌کاری نکنید و از کندن آن‌ها خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث ایجاد زخم و حتی خونریزی در محل کاشت می‌شود که اصلا به صلاح موهای کاشته شده نیست.

اگر فکر می‌کنید که صورتتان به واسطه وجود پوسته‌ها حالتی ناخوشایند دارد و دوست دارید آن‌ها را هرچه سریع‌تر از بین ببرید می‌توانید مقداری ژل آلوئه ورا بر روی ناحیه بمالید. بعد از اینکه صورتتان را به طور کامل شستید و از آلودگی‌های مختلف پاک کردید، مقداری آلوئه ورای تازه را باز کنید و ژل آن را به آرامی و بدون فشار روی پوسته‌ها بمالید تا زودتر بریزند.

کاشت ابرو به روش پلاس

یکی از عوارض شایع بعد از کاشت ابروها فولیکولیت یا التهاب فولیکول‌های کاشته شده است؛ در بسیاری از افراد چند روز بعد از کاشت یا بعضا زمانی که موها برای بار اول شروع به رشد کردند در اطراف آن‌ها فولیکولیت به وجود می‌آید. منظور از فولیکولیت چیزهایی شبیه به جوش و آکنه است که بسیار ریز هستند و زمانی که روی پوست دست بکشید کمی برآمده به نظر می‌رسند. مثل حالت‌های قبل نباید آن‌ها را دست‌کاری کنید یا بکنید؛ زیرا با این کار به گرافت‌های کاشته شده آسیب می‌رسانید.

این موضوع در بسیاری از افراد رایج است و به راحتی درمان می‌شود؛ تنها کافی است که در زمان بروز عارضه یک پارچه تمیز را کمی خیس کنید و برای 15 دقیقه بر روی محل التهاب قرار دهید. سپس آن را با یک دستمال تمیز به طور کامل خشک کنید. همچنین روزی 3 بار از پمادهای آنتی بیوتیکی که توسط پزشک معالجتان تجویز شده است استفاده کنید.

  • ریزش موها در ناحیه کاشت و برداشت

در بعضی از متقاضیان مشاهده می‌شود که موهای ناحیه برداشت بعد از مدتی شروعی به ریزش می‌کند و این موضوع باعث نگرانی آن‌ها می‌شود.  این مشکل نیز کاملا طبیعی است و معمولا تنها در نواحی اطراف محل بخیه (در افرادی که از روش FUT برای کاشت استفاده کرده‌اند) رخ می‌دهد.

افرادی که از سایر روش‌های کاشت ابرو که در آن‌ها گرافت‌ها به صورت دانه‌ای برداشت می‌شوند استفاده می‌کنند معمولا این مشکل را تجربه نخواهند کرد؛ اما ممکن است ریزش خفیفی در این روش ها نیز رخ دهد. در هر حال این ریزش موقتی است و معمولا بعد از گذشت 3 یا 4 ماه، زمانی که زخم‌ها به طور کامل ترمیم شدند رویش موها نیز مجددا آغاز خواهد شد و کاملا روی ناحیه بخیه‌ها را می‌پوشانند.

علاوه بر محل برداشت ممکن است ریش موها در ناحیه کاشت نیز مشاهده شود و شما را نگران کند. معمولا موهای کاشته شده حدود 2 تا 3 هفته بعد از برطرف شدن عوارض اولیه بیرون می‌زنند و شروع به رشد می‌کنند؛ اما بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که موها کم‌کم می‌ریزند و دیگر اثری از آن‌ها نیست. این موضوع شاید شما را نگران کند اما یکی از مراحل طبیعی کاشت ابرو است.

این مرحله شوک ریزشی نام دارد و برای تقویت ریشه‌های فولیکول‌ها رخ می‌دهد؛ بعد از ریزش اولیه ریشه‌های مو مقدار بیشتری مواد مغذی را جذب می‌کنند. به این ترتیب خود را برای مراحل بعدی رشد که حدود 3 تا 4 ماه بعد اتفاق می‌افتد آماده می‌کنند. بعد از گذشت چند ماه زمانی که موها مجددا شروع به رشد کردند دیگر نمی‌ریزند و کم‌کم ابروهای طبیعی و زیبای شما خود را نشان می‌دهند.

کاشت ابروی طبیعی به روش SFUE

یکی از مشکلاتی که متقاضیان کاشت ابرو بعد از انجام این عمل با آن درگیرند، رشد نامنظم ابروها و ظاهر نامرتب آن‌ها است. این موضوع نیز کاملا طبیعی است و ناشی از تفاوت‌های ساختاری موهای طبیعی ابرو و موهای پیوندی است. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که سرعت رشد موهای پیوندی و ابروهای طبیعی خود فرد یکسان نباشد و ظاهری نامرتب به ابروها می‌بخشد. با توجه به این موضوع لازم است که شخص به طور مرتب ابروهای خود را تمیز کند؛ البته برای این کار نباید از موچین، موم یا شمع استفاده کنید. با قیچی ابروها را کوتاه کنید یا با استفاده از ژل به آن‌ها حالت دهید.

یکی از مواردی که می‌تواند باعث ناامیدی افراد از کاشت ابروها شود رشد کم آن‌ها و عدم بروز نتایج بعد از گذشت چند ماه است. توجه داشته باشید که فرایند جا به جایی برای گرافت‌های مو نوعی شوک محسوب می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث شود که آن‌ها برای مدتی وارد فاز استراحت شوند و هیچ رشدی نداشته باشند. در بیشتر افراد نشانه‌ها اولیه رشد موهای واقعی ابرو حدود 3 یا 4 ماه بعد از کاشت دیده می‌شود و با گذشت 6 تا 9 ماه می‌توان تغییر محسوس ابروها را احساس کرد.

برای اینکه رشد موها کمی سریع‌تر شود و شما زودتر به نتایج دلخواه خود برسید و دلگرم شوید می‌توانید از روش‌های تقویت ابروها بعد از کاشت استفاده کنید. درباره این روش‌ها در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده‌ایم؛ توصیه می‌کنیم که حتما آن را بخوانید و روش‌های گفته شده را با مشورت و مجوز پزشک خود به کار ببرید.

همه روش‌های کاشت ابرو با استفاده از بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شوند؛ به همین دلیل شما بعد از عمل احساس بی‌حسی در محل کاشت و برداشت خواهید داشت. معمولا این اثرات تا چند روز بعد از عمل باقی خواهند ماند و در زمان برطرف شدن اثرات داروهای بی‌حسی از بین خواهند رفت؛ اما در مواردی نیز ممکن است تا چند ماه این احساس را داشته باشید که جای نگرانی نیست و بدون نیاز به اقدام خاصی در نهایت از بین خواهد رفت.

عوارض کاشت ابرو در مراکز نامعتبر

شاید چیزهای خطرناک و استرس آوری که درباره کاشت ابرو شنیده‌اید به دلیل همین کاشت ابرو در مراکز نامعتبر باشد؛ متاسفانه کلینیک‌های زیادی در کشور هستند که بدون مجوز فعالیت می‌کنند و شخصی که در آن‌ها کاشت را انجام می‌دهد واقعا پزشک نیست و به صورت تجربی چیزهایی را یاد گرفته است. در مواردی نیز ممکن است دستگاه‌ها قدیمی باشند یا پزشک حاضر تجربه کافی نداشته باشد؛ در نتیجه برخی عوارض رخ می‌دهد که افراد را از کاشت ابرو پشیمان می‌کند.

باید بگوییم که هیچ‌چیز به اندازه یک کلینیک معتبر و پزشک متبحر در کاشت ابرو مهم نیست و شما باید قبل از هر کاری به اندازه کافی برای پیدا کردن یک محل مطمئن وقت بگذارید. در ادامه این بخش برخی از عوارض ناشی از انجام کاشت در مراکز نامعتبر را بیان می‌کنیم تا هشیار باشید و درست انتخاب کنید.

  • رشد نامناسب ابروها به دلیل زاویه نادرست قرارگیری فولیکول‌ها،
  • ظاهر غیرطبیعی یا نامتقارن ابروها،
  • خونریزی شدید بعد از کاشت ابرو،
  • عفونت زخم‌ها،
  • مشاهده جای زخم و اسکار در ناحیه کاشت یا برداشت.

پرسش و پاسخ با پزشک متخصص

  • در صورت عدم تهیه داروهای تجویز شده توسط پزشک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

همواره به یاد داشته باشید که هر دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود دلیلی دارد و عدم مصرف آن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. به همین دلیل باید همه داروهای تجویز شده توسط پزشک را در دوز کامل و زمان مناسب مصرف کنید. عدم مصرف آن‌ها می‌تواند باعث تداوم عوارض یا ایجاد عفونت در زخم‌ها شود و همه زحمات شما برای کاشت ابرو را به خطر بیندازد.

  • آیا خونریزی بعد از کاشت ابرو طبیعی است؟

برخی متقاضیان ممکن است بعد از کاشت ابرو دچار خونریزی شوند که این موضوع اغلب به دلیل استفاده از داروها و مواد غذایی رقیق‌کننده خون مانند آسپرین یا ویتامین E است. اگر پزشک شما این داروها را برایتان تجویز کرده حتما آن‌ها را مصرف کنید و در صورت مشاهده خونریزی یک گاز استریل یا پارچه کاملا تمیز را حدود 5 دقیقه بر روی ناحیه فشار دهید یا از کمپرس سرد استفاده کنید. این خونریزی‌ها معمولا کوتاه مدت هستند و با انجام این کارها برطرف می‌شوند؛ اما اگر ادامه داشت حتما پزشک خود را مطلع کنید.

  • در چه صورت برای کنترل عوارض باید به پزشک مراجعه کنیم؟

این موضوع یکی از سوالاتی است که بسیاری از متقاضیان با آن درگیر هستند؛ معمولا بیشتر افراد با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ها نگران می‌شوند و به سراغ پزشک می‌روند؛ اما باید بدانید که بسیاری از عوارض بعد از کاشت ابرو طبیعی است و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در صورتی که عوارض بعد از کاشت ابرو روند رو به بهبودی نداشتند یا بسیار شدید شدند حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید؛ اما اگر بعد از چند روز شاهد بهبود آن‌ها بودید جای نگرانی نیست و بعد از چند روز همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

  • در چه صورت عوارض بعد از کاشت ابرو تشدید می‌شوند؟

اغلب مواردی که عوارض بعد از کاشت ابرو خوب نمی‌شوند یا بدتر از قبل می‌شوند، ناشی از عدم رعایت توصیه‌ها و دستورات پزشک است. شما باید همه مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو را به درستی انجام دهید و همه داروهای تجویز شده را کامل بخورید تا هیچ مشکلی برای ابروهایتان پیش نیاید.

مریزش ابرو پدیده‌ای است که ممکن است در هر سنی یا مبنی بر هر حادثه یا دلیلی برای هر یک از ما اتفاق بیفتد. یکی از دلایل ریزش ابرو استفاده از خدمات تتو ابرو است. بانوان عزیزی که سابقه استفاده از خدمات تتو ابرو و ریزش ابرو بر اثر استفاده از این خدمات را دارند، قادر به استفاده از خدمات کاشت ابرو به روش FUT هستند.

همچنین از جمله دلایل دیگر ریزش ابرو که می‌توان در آن از خدمات کاشت ابرو استفاده کرد مواردی هم‌‌چون کم‌کاریِ غده‌ی تیروئید اشاره داشت، که علاوه بر دیگر مشکلات ایجاد شده در بدن منجر به ریزش موی ابرو می‌شود و همچنین کَندن ابرو بر اثر اختلالات روحی – روانی یا ضربه‌ی شدیدی که منجر به شکستگی ابرو شده باشد را شامل می‌شوند.

عوارض کاشت ابرو چیست ؟

یک جراحی بسیارکم خطر است؛ اما عوارض مخصوص به خود را دارد. در این نوشتار به بررسی عوارض بعد از کاشت ابرو پرداخته شده است. شایان ذکر است که بسیاری از عوارض مطرح شده، عوارض احتمالی هستند. این عوارض در برخی افراد مشاهده شده اند و برخی افراد تنها تعداد محدودی از این عوارض را با شدت کم شاهد بوده اند. بنابراین بیان آن ها به این معنی نیست که در صورت کاشت ابرو، شما نیز حتما شاهد این عوارض خواهید بود. از طرف دیگر بسیاری از عوارض در صورت بروز به صورت خود به خود و با گذشت زمان، برطرف می شوند.

علاوه بر این، و مهارت پزشک، نقش مهمی در کاهش شدت عوارض و خطرات کاشت ابرو دارند. لطفا در ادامه مقاله با ما همراه باشید و با این عوارض آشنا شوید.

قرمزی پوست

یکی از عوارض بعد از کاشت ابرو، قرمزی پوست در ناحیه ابرو است. قرمزی پوست ناحیه ابرو ممکن است همراه با جوش و لکه های ریز باشد. معمولا بعد از چند روز قرمزی پوست به طور کامل برطرف می شود و درمان خاصی به منظور رفع قرمزی نیاز نیست. در شرایطی که قرمزی پوست مدتی ادامه داشت و برطرف نشد، لازم است که بیمار مجددا به پزشک مراجعه کند. پزشک از روش های درمانی مختلف برای رفع مشکل قرمزی پوست بیمار استفاده می کند.

ظاهر ناخوشایند ابروها

موهای ابرو تفاوت های اساسی با موی سر دارند. به عنوان مثال زاویه رشد مو نسبت به پوست، بیشتر از زاویه رشد موی سر است. گاهی اختلاف این زاویه بین موی سر و ابرو به بیش از ۴۵ درجه نیز می رسد.

تفاوت دیگر این است که مو در بخش های مختلف ابرو در جهات مختلف رشد می کند. اگر ابرو را به سه قسمت سر (قسمت ابتدایی ابرو در بالای بینی)، تنه (بخش میانی ابرو)  و دم (بخش انتهایی ابرو) تقسیم کنیم. جهت رشد مو در این سه بخش متفاوت است.

با توجه به این تفاوت ها و تفاوت در حالت و ضخامت موها در سر و ابرو، گاهی ابروهای کاشته شده ظاهر ناخوشایندی پس از کاشت پیدا می کنند.

تجربه و مهارت پزشک در انتخاب زاویه و جهت مناسب کاشت ابرو سبب می شود که موهای کاشته شده، تطابق بیشتری با موهای طبیعی ابرو داشته باشند. بنابراین لازم است که در انتخاب کلینیک کاشت ابرو، بیشترین دقت را داشته باشید.

علاوه بر این موهای کاشته شده مدتی بعد از کاشت هماهنگی بیشتری با موهای ابرو پیدا می کنند؛ اما مدت کوتاهی بعد از کاشت ابرو گاهی ابرو ظاهر ناخوشایندی پیدا می کند که مطلوب بیمار نیست. به طور یقین پس از گذشت مدتی، ابروها ظاهر بهتری پیدا می کنند. موهای کاشته شده در محل ابرو پس از رشد ابتدا نازک هستند؛ اما بعد از ۵ الی ۶ ماه این موها ضخیم می شوند.

متفاوت بودن رنگ و ضخامت ابروها

موهای بخش های مختلف بدن از نظر رنگ، حالت، ضخامت، سرعت رشد، زاویه رشد نسبت به پوست و چرخه رشد با موی سر متفاوت هستند. در کاشت ابرو، موها از سر برداشت و در ابرو کاشته می شوند. تفاوت در رنگ و ضخامت بین موی ابرو و سر، سبب ناهنجاری در ابروهای کاشته شده می شود. ویژگی های فردی در این مورد بسیار مهم است. در برخی افراد این تفاوت کاملا مشهود و در برخی افراد نیز تفاوت ها کمتر است.

خارش در ناحیه ابرو و ناحیه اهدا

یکی دیگر از عوارض و خطرات کاشت ابرو، خارش در ناحیه برداشت و کاشت است. هرچند خارش نشانه ای از ترمیم زخم است؛ اما برای بیماران دردسر ایجاد می کند. توصیه می شود که از خاراندن ناحیه ای که دچار خارش شده است، پرهیز شود. زیرا فولیکول های کاشته شده، سست هستند، خارش و وارد کردن فشار به آن ها، سبب آسیب های جدی می شود.

در شرایطی که خارش شدید باشد یا مدت زیادی ادامه پیدا کند، لازم است که بیمار به پزشک مراجعه کند. استفاده از سیتریزین به رفع مشکل خارش کمک می کند. خارش با شدت های متفاوت در افراد مشاهده می شود؛ اما به طور کلی مشکل چندان جدی نیست و معمولا مدت کوتاهی بعد از کاشت رفع می شود.

پوسته پوسته شدن ناحیه کاشت ابرو

یکی دیگر از عوارض احتمالی کاشت ابرو، پوسته پوسته شدن ناحیه کاشت ابرو است. معمولا ۳ الی ۷ روز بعد از کاشت ابرو، این پوسته ها نمایان می شوند. در صورتی که ۷ روز از کاشت ابرو گذشته باشد، بیمار اجازه دارد که به آرامی و ملایمت پوسته های محل کاشت ابرو را بزداید. اگر در این زمان، شاهد خونریزی در محل ابروها بود، توصیه می شود که از دست زدن به ابروها خودداری کند و این کار را به ۲ روز دیگر موکول کند. دستکاری محل کاشت به منظور زدودن پوسته ها سبب اعمال فشار و آسیب زدن به فولیکول های کاشته شده می شود. علاوه بر این روند ترمیم و درمان زخم ها نیز کندتر می شود.

این پوسته ها از جمله عوارضی هستند که به طور خود به خود، بعد از گذشت دو هفته کاملا برطرف می شوند. استفاده از ژل آلوئه ورا نیز به توقف پوسته پوسته شدن، کمک می کند.

تورم بعد از کاشت ابرو

تورم در ناحیه کاشت، یکی دیگر از عوارض و خطرات کاشت ابرو است. تورم نیز از جمله عوارضی است که به صورت خود به خود برطرف می شود. اگر تورم در چشم ها نیز مشاهده شد و ۲۴ ساعت بعد از کاشت ابرو برطرف نشد، توصیه می شود که بیمار به پزشک مراجعه کند.

برخی مراقبت های بعد از کاشت، سبب کاهش عوارض از جمله تورم می شوند. به عنوان مثال توصیه می شود که بیمار برای مدتی از خم کردن سر بپرهیزد. در صورتی که نیاز به برداشتن چیزی از روی زمین داشت، بهتر است ابتدا به صورت عمودی، با خم کردن زانو، بنشیند و سپس آن وسیله را بردارد.

انجام فعالیت های ورزشی نیز، تورم در این ناحیه را تشدید می کند. کاشت ابرو یک جراحی سنگین نیست و جزو کم عوارض ترین جراحی ها محسوب می شود. بیمار این امکان را دارد که از فردای روز جراحی به زندگی روزمره خود بپردازد؛ اما توصیه می شود که بعد از و ابرو، از انجام هرگونه فعالیت های ورزشی به مدت ۷ روز خودداری شود. ورزش های پرتحرک و سنگین نیز حداقل به ۱۴ روز بعد از کاشت ابرو موکول شوند. بعد از ۱۴ روز بیمار تنها با اجازه پزشک مجاز به انجام ورزش های پرتحرک و سنگین است. بنابراین بهتر است که در رابطه با زمان شروع فعالیت های ورزشی با پزشک مشورت شود.

خونریزی حین و بعد از کاشت ابرو

در جراحی کاشت ابرو نیز مانند هر جراحی دیگری، خطر خونریزی بیمار را تهدید می کند. البته باید ذکر کنیم که خونریزی بعد از کاشت ابرو و مو، اتفاق نادری است.

 برای جلوگیری از خطر خونریزی، معمولا توصیه می شود که ۱۰ روز قبل از انجام جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپیرین، وارفارین، موترین و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی که سبب رقیق شدن خون می شوند، خودداری شود. علاوه بر این گاهی به بیمار توصیه می شود که به مدت ۲ روز بعد از جراحی نیز از مصرف این داروها پرهیز کند. توصیه به عدم استفاده از این داروها به منظور پیشگیری از خونریزی یک توصیه کلی است. در شرایطی که پزشک برای شما استفاده از این داروها را قبل یا بعد از کاشت تجویز کند، لازم است که طبق دستورالعمل پزشک این داروها مصرف شوند.

در شرایطی که با وجود مراقبت های مختلف، بیمار شاهد خونریزی در ناحیه ابرو یا ناحیه برداشت باشد، بهتر است که با استفاده از گاز استریل، پنبه یا پارچه بسیار تمیز، محل خونریزی را کمی فشار دهد و مدت ۵ دقیقه در همین حالت نگه دارد. با توجه به اینکه خونریزی معمولا بسیار خفیف است، با این روش متوقف می شود؛ اما اگر با این روش خونریزی متوقف نشد، توصیه می شود که بیمار به پزشک یا کلینیک کاشت مو مراجعه کند.

در کلینیک زیبایی ساعی، بیمار در تمام مراحل کاشت ابرو همراهی می شود. پرسنل دوره دیده این مرکز، هیچ گاه بیماران را تنها نمی گذارند. در صورت مشاهده خونریزی یا هر گونه عارضه دیگری بعد از کاشت ابرو، بیمار این امکان را دارد که از طریق تماس تلفنی، راهنمایی و مشاوره های لازم را  در این زمینه دریافت کند.

ریزش ابروها پس از کاشت

یکی از عوارض شایع بعد از کاشت مو و ابرو است. این عارضه برای بسیاری افراد دلسرد کننده خواهد بود؛ اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. ریزش بعد از کاشت یک فرآیند طبیعی است. چرخه رشد موها شامل سه مرحله رشد (آناژن)، استراحت (تلوژن) و ریزش (کاتاژن) است. ریزش موهای کاشته شده مربوط به مرحله ریزش می شود که موقتی است. بعد از این مرحله، موها در مرحله رشد، مجددا رشد خود را شروع می کنند.

معمولا ابروها ۲ الی ۳ هفته بعد از کاشت، شروع به ریزش می کنند.

رشد سریع ابروهای کاشته شده

قبلا بیان شد که یکی از تفاوت های موی سر و ابرو، تفاوت در چرخه رشد است. طول مدت مرحله رشد یا آناژن در موی سر ۳ الی ۷ ماه و در موی ابرو ۴ ماه است. بنابراین ابروهای پیوند شده رشد بیشتری نسبت به ابروی طبیعی فرد دارند.

با توجه به این تفاوت لازم است که فرد به طور مرتب ابروها را کوتاه کند چراکه در غیر این صورت ابرو ظاهری ناخوشایند پیدا می کند.

نتیجه نامطلوب از کاشت ابرو

یکی از مشکلات پیوند ابرو این است که ابروها بعد از کاشت، رشد نامطلوبی داشته باشند یا کیفیت و تراکم مورد نظر فرد را نداشته باشند. در نتیجه فرد احساس رضایت کامل ندارد.

گاهی هنگام برداشت و کاشت فولیکول ها، آسیب می بینند و در نتیجه بعد از کاشت، رشد مطلوبی ندارند یا برخی از فولیکول های آسیب دیده به رشد خود در محل جدید ادامه نمی دهند.

نکته مهم در رابطه با کاشت مو و ابرو این است که برای مشاهده نتیجه نهایی باید صبور بود. نتایج نهایی کاشت ابرو، ۱ سال بعد از کاشت ابرو مشاهده می شود. در صورتی که بعد از این مدت فرد باز هم از نتیجه کاشت ابرو احساس رضایت نداشت، این امکان را دارد که به کاشت مجدد ابرو یا ترمیم آن اقدام کند.

احساس درد

احساس درد یکی از عوارض شایع در کاشت ابرو، کاشت مو و بسیاری از جراحی های دیگر است؛ البته با توجه به اینکه داروهای مسکن برای بیماران تجویز می شود، بیمار درد را چندان احساس نمی کند.

لازم است که بیماران داروهای مسکن تجویز شده را به طور دقیق و طبق دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک مصرف کنند، مصرف داروها و رعایت توصیه های مراقبتی بعد از کاشت ابرو، نقش بسیار مهمی در کاهش درد دارد.

برخی مراقبت ها به کاهش درد کمک می کنند. به عنوان مثال در صورتی که هنگام خواب دو بالش زیر سر بیمار باشد و سر کمی بلند باشد، مقدار درد کمتر می شود.

نکته بسیار مهم در استفاده از داروهای مسکن این است که استفاده از هر دارویی تنها با صلاحدید پزشک مجاز است. مصرف خودسرانه هر دارویی از جمله مسکن ها، عوارض جانبی را به همراه دارد. بنابراین در شرایطی که فرد با وجود استفاده از مسکن ها، احساس درد شدیدی داشت، بهتر است مجددا به پزشک مراجعه کند و از پزشک در این زمینه کمک بگیرد.

التهاب فولیکول های مو در محل کاشت

یکی دیگر از عوارض و خطرات کاشت ابرو، التهاب فولیکول ها در محل کاشت است. التهاب فولیکول ها، فولیکولیت نامیده می شود، فولیکولیت، همراه با عوارضی از قبیل جوش و آکنه است. به منظور کاهش التهاب فولیکول ها توصیه می شود که روزی ۳ مرتبه از پماد آنتی بیوتیک استفاده شود. قرار دادن پارچه ای مرطوب و تمیز به مدت ۱۵ دقیقه نیز در کاهش التهاب موثر است.

فولیکولیت نیز یکی از عوارض شایع  بعد از کاشت ابرو و مو است و معمولا دردسر زیادی نیز برای بیمار ایجاد نمی کند.

بی حسی در ناحیه اهدا و کاشت

احساس بی حسی در ناحیه اهدا و کاشت که از عوارض داروهای بی حسی موضعی است، مدتی بعد از کاشت ابرو بیمار را همراهی می کند. معمولا بی حسی چند روز بعد از کاشت کاملا برطرف می شود. بنابراین بی حسی موضوع نگران کننده ای نیست و با از بین رفتن اثرات داروهای بی حسی، شرایط بیمار عادی می شود.

بروز عفونت از دیگر عوارض و خطرات کاشت ابرو

عفونت نیز بعد از کاشت مو و ابرو، بیمار را تهدید می کند. معمولا به منظور پیشگیری از عفونت، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. معمولا استفاده ازآنتی بیوتیک به مدت ۳ روز و روزی ۱ مرتبه توصیه می شود.

البته این مطلب بسیار کلی است. شرایط هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. پزشک با در نظر داشتن شرایط افراد آنتی بیوتیک تجویز می کند و دستورالعمل استفاده از آنتی بیوتیک ها ممکن است در فردی با فرد دیگر متفاوت باشد. نکته مهم این است که استفاده از آنتی بیوتیک باید کاملا مطابق با دستورالعمل پزشک باشد.

نگران عوارض و خطرات کاشت ابرو نباشید

کاشت ابرو یک جراحی زیبایی کم خطر است؛ اما این جراحی نیز مانند بسیاری از جراحی های دیگر، دارای برخی عوارض احتمالی است. در این نوشتار به برخی عوارض و خطرات کاشت ابرو از قبیل قرمزی ناحیه کاشت و اهدا، احساس درد، تورم، فولیکولیت در ناحیه کاشت، پوسته پوسته شدن در ناحیه کاشت، ریزش موهای کاشته شده، رشد نامطلوب موهای کاشته شده، عفونت، ظاهر ناخوشایند موهای کاشته شده، باقی ماندن جای زخم و اسکار در ناحیه برداشت و خونریزی اشاره شد.

باز هم تاکید می کنیم که عوارض عنوان شده، در واقع عوارض احتمالی هستند. بسیاری از افراد اقدام به کاشت ابرو کرده اند و تنها تعداد محدودی از این عوارض را با شدت بسیار کم، مشاهده کرده اند.

توجه دقیق به توصیه ها و مراقبت های بعد از کاشت، نقش مهمی در کاهش شدت این عوارض دارند. نقش پزشک نیز در کاهش عوارض بعد از کاشت ابرو، قابل توجه است. زیرا با توجه به ویژگی های ابرو و تفاوت هایی که بین موی ابرو و سر وجود دارد، کاشت ابرو از حساسیت بیشتری نسبت به کاشت مو برخوردار است و تبحر پزشک در نتیجه نهایی تاثیر قابل توجهی دارد.

دکمه بازگشت به بالا