آپشن های موجود در خودروی نیسان رونیز

نیسای ان رونیز یک شاسی بلند آفرودی است که در فاصله سال‌های 1382 تا 1389 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید. این خودرو با نام‌همختلفی در مناطق مختلفی از جهان عرضه شد. برای مثال آمریکایی‌ها آن را به نام نیسان اکسترا و چینی‌ها با نام نیسان پالادین می‌شناسند. نیسان رونیز پیشرانه مشترکی با نیسان پیکاپ دارد و در کنار نیسان قشقایی، نیسان ماکسیما و نیسان مورانو، سبد محصولات نیسان را در شرکت پارس خودرو تشکیل می‌داد. نیسان رونیز از قابلیت‌های آفرودی مناسبی برخوردار است و در کنار آن نیز ظاهری قابل قبول را ارائه می‌دهد. نیسان رونیز طی سال‌های حضور در بازار، با سوزوکی گرند ویتارا و هیوندای توسان هم‌نسل خود به رقابت پرداخت. در مقایسه با خودروهای یاد شده، نیسان رونیز توانایی‌های حرکتی بهتری دارد اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی ضعیف است. عمده نقطه ضعف نیسان رونیز به کمبود امکانات ایمنی و رفاهی مربوط می‌شود. در زمینه امکانات رفاهی این امکان وجود دارد که مالک با استفاده از قطعات افترمارکت و براساس بودجه خود، تجهیزات مورد نیاز خود را به نیسان رونیز اضافه کند. با این وجود کمبودهای ایمنی نیسان رونیز به راحتی قابل برطرف سازی نیستند.

بررسی نیسان رونیز

نیسان رونیز نخستین بار در سال 1382 وارد بازار کشور شد و تا سال 1389 که خودروسازان تصمیم به توقف تولید خودروهای فاقد ترمز ABS گرفتند روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. رونیز البته نامی ایرانی است و در بازار جهانی با نام اکسترا شناخته می‌شود. این خودرو روی شاسی همان نیسان پیکاپ طراحی و ساخته شده است و به همین دلیل یک اس یو وی تمام عیار سنتی است. در حقیقت این خودرو نسخه اس یو وی از همان نیسان پیکاپ است. رونیز با ظاهری که ما دیدیم بین سال‌های 1999 تا 2004 روی خط تولید جهانی قرار داشت و البته ظاهر آن در برخی بازارها متفاوت است. نسخه عرضه شده در ایران ظاهری دقیق مشابه نسخه آسیایی اکسترا دارد که در بازار چین با نام نیسان پالادین عرضه شده بود.

رونیز دیوار | عکس ماشین رونیز | قیمت رونیز مدل 89

داخل نیسان رونیز

با وارد شدن به کابین نیسان رونیز متوجه خواهید شد که این کابین تقریبا هیچ فرقی با نیسان پیکاپ ندارد. داشبورد طرحی کاملا قدیمی دارد و کاملا نشان می‌دهد که از طرح‌های دهه 90 میلادی است. آمپرها و غربیلک فرمان چهار شاخه نیز قدیمی، ساده و فاقد هرگونه جذابیت هستند. در بخش فضای داخلی اما رونیز نمره خوبی می‌گیرد به خصوص که بازار ایران پیش از این خودرو اتومبیلی ناراحت به نام پاترول را تجربه کرده بود. در بخش عقبی نه تنها فضای پای خوبی وجود دارد بلکه به دلیل بالا بودن سقف فضای سر نیز بسیار مناسب است. صندلی‌های ردیف عقب در رونیز مانند سینما کمی بالاتر از صندلی‌های ردیف جلو هستند و همین باعث شده است تا سرنشینان عقب دید خوبی هم به اطراف داشته باشند که این برای آفرود رفتن و طبیعت گردی یک نکته مثبت است. صندوق عقب نیز بزرگ و کاربردی است و به دلیل حالت جعبه‌ای خودرو فضای آن مکعبی بوده و می‌توان استفاده خوبی از آن کرد. به طور کلی رونیز در بخش طراحی داخلی نمره پایین ولی در بخش فضای داخلی نمره بالایی را دریافت می‌کند و تنها چیزی که کم دارد یک ردیف سوم صندلی است.

طراحی نیسان رونیز

طراحی خارجی بدون شک اولین نقطه‌ای است که بیننده را به سمت رونیز جلب می‌کند. در زمانی که ما فقط اس یو وی‌های جعبه‌ای مانند پاترول و لندروور را دیده بودیم، رونیز با طراحی مدرن خود، یک اس یو وی فوق زیبا و جدید برای بازار بود. ظاهر این خودرو البته آنقدر طراحی معقول و متناسبی دارد که حتی امروز نیز مورد پسند بسیاری از خریداران است. در طراحی خارجی بدون شک جالب‌ترین نکته سقف برآمده قسمت عقب است که البته در فضای داخلی نیز تاثیر مثبت خود را گذاشته است. همچنین دستگیره در عقب به جای مکان متداول روی کناره‌ی در قرار گرفته است و جذابیتی زیادی برای بیننده ایجاد می‌کند. نمای جلوی خودرو پر قدرت و مانند اس یو وی های آن زمان نیسان است. در نمای عقبی نیز گرچه رونیز طرح ساده‌ای دارد ولی ایراد چندانی هم نمی‌توان با توجه به قدیمی بودن خودرو وارد دانست. یکی از جذابیت‌های ظاهری رونیز گلگیرهای پف کرده این خودرو هستند که هم در عضلانی دیده شدن اتومبیل تاثیر زیادی دارند و هم باعث عریض تر دیده شدن خودرو شده اند.

آخرین مدل رونیز در ایران؛ نیسان رونیز مشخصات

مدل رونیز تولید ایران در حقیقت همان نیسان Paladin XE بوده که در کارخانه Zhengzhou در ایالت Henan چین تولید می‌شود. تفاوت‌های عمده ظاهری آن با مدل Xterra در طراحی جلو پنجره، چراغهای عقب، گلگیرها، درب موتور، سپرها و داشبورد است و به این معنی‌ست که خودروی Paladin و Xterra تنها روی یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند و به هیچ عنوان، یک مدل خودرو محسوب نمی‌شوند. نیسان رونیز با طراحی ظاهری خشن و اسپرتی که دارد، به اندازه کافی دارای ماهیت آفرود است؛ ولی با نصب امکانات و تجهیزات آفرود مانند اسنورکل، وینچ، لاستیکهای بزرگ و پهن و سپر و گارد آفرود، ظاهری تهاجمی تر و اسپرت تری پیدا نموده است.

تست آفرود نیسان رونیز  در کویر

در مجموع کیفیت قطعات بدنه و تجهیزات داخل کابین مناسب بوده و گذر زمان و شرایط سخت رانندگی آفرود تأثیر چندانی روی کیفیت آنها نگذاشته است. کابین جادار با داشبورد زیبا و باکیفیت و صندلیهای راحت، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و محفظه بار عقب با فضای کافی، این خودرو را برای سفرهای طولانی مناسب ساخته شده است. این خودرو با طول 4560 میلیمتر، عرض 1910 میلیمتر، ارتفاع 1880 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2494 میلیمتر، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. البته ارتفاع رونیز مورد تست به علت تقویت سیستم تعلیق و زیربندی، حدود 15 سانتیمتر بیشتر از یک «رونیز» معمولی است.

مزایا و معایب نیسان رونیز؛ نیسان رونیز جدید

از مزایای خودروی نیسان رونیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ این خودرو با حجم دقیق 2389 سی سی از نوع KA24DE با سیستم تزریق سوخت انژکتوری است که قدرتی معادل 160 اسب بخار در دور موتور 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری برابر با 208 نیوتن متر را در دور موتور 3600 دور در دقیقه ایجاد می‌کند.
  • سیستم دیفلاک (Diff-Lock) یا قفل دیفرانسیل وکیوم (Differential Air Locker) نیز در این خودرو از برند ARB تهیه شده است و توسط دکمه های Compressor و Air-Locker در سمت چپ داشبورد فعال میشود که عملکرد آن در قسمت تست رانندگی تشریح گردیده است.
  •  در داخل کابین و در قسمت بالای داشبورد خودرو، سیستم شیب سنج (Gradienter)، ارتفاع سنج (Altimeter)، فشار سنج (Barometer) و دماسنج (Thermometer) از نوع فابریک مدل Xterra توسط مالک خودرو نصب گردیده است.
  • قدرت موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی از نوع FS5W71C به محور جلوی خودرو منتقل می‌گردد که در صورت درگیر نمودن دنده کمکی مدل  TX10A با دو حالت سبک و سنگین، انتقال قدرت به چهار چرخ صورت خواهد گرفت.سیستم وینچ خودرو از برند T-Max است که با قدرت کشش 12500 پوند معادل 6.5 تن به سیمی از جنس الیاف مصنوعی (Synthetic) مجهز میباشد تا علاوه بر سبک بودن، خواص کششی بهتری را نسبت به سیمهای فولادی ارائه کند.
  •  شاسی محکم این خودرو همراه با سیستم تعلیق تقویت شده، موتور نسبتاً پرقدرت، گیربکس مناسب و سیستم چهارچرخ (دو دیفرانسیل) آن را به یک خودروی ایده آل برای عملیات آفرود تبدیل کرده است.
  • اسنورکل (Snorkel) نصب شده روی گلگیر سمت چپ خودرو، جهت افزایش فشار هوای ورودی به محفظه موتور و پرخوران کردن پیشرانه خودرو تعبیه شده‌اند
  • این سیستم گیربکس حداکثر سرعت 161 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد 15 ثانیه را برای این خودروی 1800 کیلوگرمی فراهم می‌نماید.
  • در سیستم تعلیق جلو، بازوهای تعادلی با بازوهای تقویتی پیچشی(Torsion bar) و کمک فنرهای آفرودی ARB تقویت شده‌اند
  • مالک خودرو مجموعاً در حدود 25 میلیون تومان برای نصب لوازم اضافی «رونیز» 80 میلیون تومانی خود، هزینه کرده است
  • تقویت فنر تخت (شمش) تعلیق عقب نیز توسط نصب کمک فنرهای ARB تکمیل شده‌اند
  • سادگی و استحکام سیستم تعلیق
  • دارای یک شاسی فولادی نردبانی
  •   سیستم ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای بوده و فاقد سیستم ضد قفل (ABS) است.
  • مصرف سوخت ترکیبی خودرو 11.3 لیتر بوده که باک 60 لیتری خودرو، طی مسافت متوسط 530 کیلومتر را برای خودرو فراهم کرده است.
  • رینگ‌های فابریک خودروی موردآزمایش، با رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی آفرودی 16 اینچی با پهنای 8 اینچ جایگزین شده است
  •  لاستیکهای فابریک 245/70 R16 آن با پهنای 6 اینچ با لاستیکهای آفرود Dunlop AT3) All Terrain) سایز 275/70 R16 تعویض گردیده‌اند.
  •  در هنگام عبور خودرو از مناطق رودخانه ای، از ورود آب به موتور جلوگیری می نماید.
  • سپر Offroad با گارد جلوی ARB  زاویه حمله خودرو را بهبود بخشیده و پروژکتورهای مه شکن روی سپر جلو نصب شده است.
  • همچنین Light Bar مغناطیسی پورتابل برای این خودرو تهیه شده است که به راحتی قابلیت نصب و برداشتن از روی سقف خودرو را داشته است.

شرکت ما بیش از ۱۵ سال است که در حوزه لوازم یدکی رونیز  مشغول به کار است . شما مشتریان عزیز میتوانید لوازم یدکی هیوندای اصل را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از فروشگاه کرمان موتور یدک خریداری کنید .

دکمه بازگشت به بالا