آیا کلیه سنگ ساز خطرناک است؟

وظیفه اصلی کلیه ها دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن از طریق ادرار است. اگر مقادیر زیادی از این سموم و مواد زائد در بدن جمع شوند و مایع کافی برای دفع آنها وجود نداشته باشد، می توانند به کریستال تبدیل شده و در کلیه ها جمع شوند و این گونه کریستال ها به مرور زمان به سنگ تبدیل می شوند. به آن سنگ کلیه می گویند. در این مقاله از سایت دکتر کیوان آقامحمدپور خطرات سنگ کلیه را توضیح خواهیم داد.

چاقی، مصرف زیاد پروتئین، خوردن نمک و شکر زیاد تنها برخی از عواملی هستند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند. سنگ کلیه یک مشکل رایج است که هم مردان و هم زنان را درگیر می کند، اما مردان بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. علاوه بر این، افراد بین 30 تا 60 سال بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. می دانیم که سنگ کلیه پدیده ای شایع و دردسرساز است. بنابراین وقتی به درد و رنج این سنگ ها فکر می کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا این سنگ ها واقعا خطرناک هستند؟ بله، سنگ کلیه در موارد شدید می تواند خطرناک باشد. اگر درمان سنگ کلیه را به تعویق بیندازید، ممکن است برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد.

عوارض خطرناک سنگ کلیه

بیایید به عواقب خطرناک سنگ کلیه جدی یا طولانی مدت نگاه کنیم:

سنگ کلیه می تواند باعث درد شدید شود: اگر سنگ کلیه به سمت حالب حرکت کند، ممکن است حالب مسدود شود و این انسداد می تواند واقعا دردناک باشد. این درد شدید که درست زیر دنده ها احساس می شود، حتی می تواند تا شکم و کشاله ران نیز گسترش یابد.

خطر عفونت ادراری به دلیل سنگ کلیه – وقتی سنگ کلیه مجرای ادرار را مسدود می کند، جریان ادرار نیز کاهش می یابد. در این حالت، ادرار می تواند فشار بیشتری بر عملکرد کلیه وارد کند. بنابراین خطر عفونت ادراری به دلیل سنگ کلیه افزایش می یابد. بیماری کلیوی ناشی از عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع تر از مردان است، عفونت های طولانی مدت یا مکرر می تواند خطرناک باشد. هنگامی که عفونت های دستگاه ادراری ناشی از سنگ کلیه شدید باشد، ممکن است فرد تب بالا و آسیب کلیه را تجربه کند.

خطر نارسایی کلیه – یکی دیگر از خطرات سنگ کلیه، خطر نارسایی کلیه است. اگر فردی دارای سنگ کلیه های متعدد یا بزرگ باشد، برداشتن تصادفی آنها می تواند خطرناک تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. این نوع سنگ ها اغلب باعث آسیب جدی به کلیه ها می شوند و در نهایت منجر به نارسایی کلیه می شوند. حتی نگران کننده تر، ممکن است در ابتدا هیچ نشانه ای از آسیب دائمی وجود نداشته باشد. بنابراین مشورت با متخصص در مورد درمان سنگ کلیه بسیار مهم است.

بیماری مزمن کلیه (CKD) – سنگ کلیه نیز می تواند عارضه خطرناکی داشته باشد. اگر آسیب ادامه یابد و منجر به توقف دائمی عملکرد کلیه شود، آسیب مزمن کلیه رخ می دهد. اگرچه این مشکل شایع نیست، اما قطعا یکی از مشکلات عمده سنگ کلیه است. عوامل دیگری از جمله دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا می توانند باعث بیماری کلیوی شوند.

سنگ کلیه خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد – سنگ کلیه اغلب خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیه (سرطان کلیه) را افزایش می دهد. بنابراین درمان به موقع سنگ کلیه بسیار مهم است. از شما در برابر خطر سرطان کلیه محافظت می کند.

اکنون که از عواقب خطرناک سنگ کلیه آگاه شدید، می توانید اهمیت زمان و درمان مناسب را درک کنید. اگر مشکل سنگ کلیه دارید، بهتر است صبر نکنید. برای انتخاب بهترین درمان برای بیماری خود با یک متخصص مشورت کنید.

درمان به موقع سنگ کلیه

اگر اندازه سنگ کلیه کوچک باشد، امکان عبور سنگ کلیه از ادرار وجود دارد. تخمین زده می شود که اگر اندازه سنگ کلیه 4 میلی متر باشد، احتمال دفع آن حدود 70 درصد است در حالی که احتمال دفع سنگ کلیه 5 میلی متری تنها 20 درصد است. پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به فرآیند حذف سنگ کلیه تجویز کند. این داروها با شل کردن ماهیچه های مجاری ادراری عمل می کنند که باعث می شود سنگ های کوچک راحت تر دفع شوند. اما اگر اندازه سنگ بزرگتر از 5 میلی متر باشد یا در یک کلیه چندین سنگ وجود داشته باشد، امکان برداشتن آنها بسیار نادر و مشکل است.

سنگ های بزرگتر با درد و ناراحتی بیشتری همراه هستند. با افزایش اندازه سنگ، احتمال بروز عوارض نیز افزایش می یابد. اگر سنگ کیسه صفرا شما بزرگ است، پزشک ممکن است برداشتن جراحی را توصیه کند. برداشتن سنگ کلیه با جراحی دلیلی برای نگرانی نیست زیرا روش های پیشرفته تری با پیشرفت تکنولوژی توسعه یافته اند. یکی از موثرترین و رایج ترین روش های جراحی سنگ کلیه لیتوتریپسی است.

سنگ شکن

در سنگ شکنی یا سنگ شکنی، سنگ های بزرگ توسط امواج ارتعاشی به سنگ های کوچک تبدیل می شوند تا قطعات کوچک به راحتی از مجرای ادرار عبور کنند. این مقادیر اندک از طریق ادرار از بدن دفع می شود. کل فرآیند خرد کردن سنگ در کمتر از یک ساعت انجام می شود و هیچ دردی احساس نخواهید کرد. این روش کم تهاجمی است و می توانید سنگ کلیه را بدون هیچ مشکلی از بین ببرید. اگر با سنگ کلیه دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است موثرترین روش را انتخاب کنید تا دچار مشکلات جدی نشوید.

دکمه بازگشت به بالا