اثرات مخرب نوشابه و قهوه بر سلامت دندان‌ها

خبر روزانه/خراسان شمالی مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برخی از خوراکی ها اثر مخربی بروی دندان ها دارند و بهتر است که از مصرف آن ها اجتناب شود.

دکتر یاهوئیان در گفت و گو با خبر روزانه اظهار کرد: نوشابه ها از این مواد غذایی هستند که مضرات آن برای همه محرز است، همه ما می دانیم که نوشابه برای بسیاری از جنبه های سلامت و بهداشت دهان مضر بوده و استثنا نیست و تعداد زیادی از مطالعات، ارتباط بین مصرف نوشابه و حفره سازی را نشان داده اند.

وی با بیان اینکه قهوه نیز عوارضی برای دندان ها دارد، افزود: لکه های قهوه یکی از بدترین ها برای دندان های شما هستند، زیرا بسیار مقاوم اند. علاوه بر این، قهوه هم دهان شما را خشک و هم دندان ها را چسبنده می کند.

وی ادامه داد: اگر به قهوه شکر اضافه کنید بدتر می شود، زیرا دندان های شما از قهوه بدون شکر کمی کمتر آسیب می بیند.

یاهوئیان با اشاره به اینکه قهوه نوشیدنی اسیدی است که مینای دندان را می پوساند، گفت: برای به حداقل رساندن آسیب دندان توسط قهوه بعد از مصرف آن مقدار زیادی آب نوشیده و از مواد افزودنی مانند شکر اجتناب شود.

وی به تاثیر آبمیوه روی دندان نیز اشاره و بیان کرد: اگرچه آبمیوه به اندازه قهوه، چای و نوشابه مضر نیست، اما بد نیست بدانید که بسیاری از آب میوه ها بسیار اسیدی هستند و با افزایش خطر حفره سازی دندانی ارتباط دارند. البته، آبمیوه های کاملا طبیعی دارای خواصی نیز هستند، پس فقط از طبیعت اسیدی آن ها آگاه باشید و حداقل بعد از نوشیدن با آب دهان خود را بشویید.

وی ادامه داد: آبنبات چسبنده برای دندان ها مضر است، محتوای قند بالای آن ها همراه با طبیعت چسبنده، آن ها را کابوسی برای دندان های شما و میان وعده های مورد علاقه باکتری های دهان می سازد.

وی تاکید کرد: تنها چیزی که در مورد آبنبات ها وجود دارد، این است که لای دندان ها گیر می کند، همان تکه کوچک قطعه ای از دندان را خراب می کند. اگر شما آبنبات های سخت بخورید، همیشه خطر آن مینای دندان را تهدید می کند و در موارد شدید، دندان را از بین می برید.

یاهوئیان از میوه های خشک نیز به عنوان مخرب دندان ها نام برد و افزود: بسیاری از مردم میوه های خشک را که یک انتخاب میان وعده سالم هستند، انتخاب می کنند و قطعا برخی از مزایا در این انتخاب وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که بیشتر میوه های خشک بسیار چسبناک و با قند بالا هستند. آن ها با دُزهای زیاد، قندهای طبیعی و فیبرهای سلولزی غیر محلول همراهند که باعث می شود به عنوان آبنبات های گیاهی مشکل ساز شوند، بهترین جایگزین این است که به جای میوه خشک، میوه های تازه میل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا