از اسرار جدید سیاره مشتری چه می‌دانید؟

مشتری مکان آرام ندارد. این سیاره غول پیکر فضای بزرگتری از زمین دارد که رعد و برق بزرگی دارد و جریان های ابر بزرگی در سراسر سیاره زمین وجود دارد. آب و هوای گازی و خشن آن بسیار متفاوت از آب و هوای زمین است و بسیاری از ستاره شناسان سعی در درک این موضوع داشته اند. اما بار دیگر محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی توانستند قطعه دیگری از معما مرموز را کشف کنند.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

تصاویر مادون قرمز از مشتری نشان می دهد که چگونه شار گرما از ابرهای سیاره عبور می کند. اگر این تصاویر را با تصاویری از تلسکوپ فضایی هابل ترکیب کنیم ، می توانیم درباره فعالیت های داخل و خارج از سیاره اطلاعات زیادی کسب کنیم. با مقایسه تصاویر حاصل از تصاویر مادون قرمز هابل و جمینی ، می توان دید که نواحی موجود در تاریکی هابل در مادون قرمز می درخشد.

مایکل فون ، اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی گفت: “نور مادون قرمز از مناطق بی ابر هنگامی که هیچ مکانی از نور مادون قرمز در مکان هایی که ابر وجود دارد وجود ندارد ، می آید.”

به گفته گلن اورتن ، مشاهده نور مرئی نمی تواند تفاوت بین ماده ابر تیره و پوشش ابر نازک را بیان کند. بنابراین ، ماهیت آنها رمز و راز باقی مانده است.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

هنگامی که این دو تصویر با یکدیگر مطابقت داشتند ، منحنی مادون قرمز سایه ای را برداشت ، که حاکی از پارگی عمیق در هنگام ابرهای سنگین است. اما وقتی جالب شد که نتایج چرخش مدار جونو در ناسا با این یافته ها آشتی شود. این داده ها سیگنال های رادیویی جوی به نام های Sferic و Whistlers را نشان می دهد که توسط رعد و برق قدرتمند تولید می شوند. در هشت عکس اول پرتوهای ایکس جونو 377 اعتصاب رعد و برق را که روی قطبها رخ داد ، نشان داد. این درست برعکس زمین است و بیشتر چنین رعد و برق در نزدیکی خط استوا اتفاق می افتد.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

دانشمندان معتقدند که این امر به دلیل نحوه گرم شدن هر دو سیاره توسط خورشید است. در هر دو سیاره ، استوا توسط خورشید گرم می شود و یک جریان همگرا روی زمین تولید می کند که باعث رعد و برق می شود.

در مشتری که بسیار دورتر از خورشید است ، گرم شدن گرمسیری نرمتر بوده و جو بالاتر را تثبیت می کند ، اما این گرما به قطبها نرسیده و به همین دلیل این رعد و برقها بسیار قوی هستند. این تیم دریافتند که اعتصاب رعد و برق در مناطق روشنایی به دلیل وجود همگرایی هوای مرطوب در ابرها به دلیل آب و یخ ایجاد می شود و در مناطقی که در اطراف آن وجود دارد چنین رعد و برق احتمالاً به دلیل رطوبت کم و هوای خشک است. مشاهده نشده است

مأموریت مدار جونو در ژوئن سال آینده به پایان خواهد رسید و یافته های او حقایق بیشتری را درباره وضعیت شگفت انگیز مشتری نشان می دهد.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا