اشتباه توییتر باعث هجوم کاربرانش به شبکه‌های اجتماعی رقیب شد

توییتر اواخر هفته‌ی گذشته، روزهای آشفته‌ای را سپری کرد. ایلان ماسک روز شنبه‌ی هفته‌ی جاری با انتشار توییتی اعلام کرد این شبکه‌ی اجتماعی با محدودسازی حساب‌هایی که مشترک سرویس Blue نیستند، فقط امکان مشاهده‌ی ۶۰۰ پست در هر روز را به آن‌ها ارائه می‌دهد و کابران عادی پس‌ از رسیدن به این سطح، با پیام خطای rate-limit exceeded در بالای سایت مواجه خواهند شد.

محدودیت اخیر توییتر باعث شد بسیاری از کاربران این پلتفرم به استفاده از سرویس‌های رقیب رو بیاورند و همین موضوع رشد انفجاری تعداد کاربران برخی رقبای توییتر را طی روزهای اخیر به‌دنبال داشت.

از میان همه‌ی رقبای جدید توییتر، ظاهراً اسپیل (Spill) میزبان بیشترین تعداد کاربران شبکه‌ی اجتماعی مذکور بوده است. هدف Spill که جمعی از کارمندان سابق توییتر آن را راه‌اندازی کرده‌اند، ایجاد پلتفرم اجتماعی برای جوامع مختلف است. این برنامه چند هفته قبل به‌طور آزمایشی شروع شروع به‌ کار کرد اما گفته می‌شود طی روزهای اخیر بیش‌ از ۱۰۰ هزار کاربر جدید گرفته است.

اسپیل در جذب مخاطبان سرشناس نیز موفق عمل کرده و افرادی مثل Keke Palmer و Ava DuVernay اخیراً پیوندی در حساب توییتر خود منتشر کردند که کاربران را به صفحه‌ی اسپیل آن‌ها هدایت می‌کند.

در لحظه‌ی نوشته‌شدن این مقاله، اپلیکیشن Spill در بخش شبکه‌های اجتماعی اپ‌استور، رتبه‌ی اول را دارد و بین کل برنامه‌ها نیز جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده است.

آلفونزو ترل، مدیرعامل اسپیل با انتشار توییتی گفت: «آن‌ها سعی کردند ما را دفن کنند اما نمی‌دانستند که در واقع بذر بودیم.»

برنامه‌ی غیرمتمرکز Bluesky که جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر آن را راه‌اندازی کرده نیز طی روزهای گذشته، شرایط بسیار خوبی داشت. براساس اعلام تِک‌کرانچ، تعداد کاربران این پلتفرم اجتماعی از حدود ۱۸۴ هزار نفر در روز جمعه، به حدود ۲۳۸ هزار نفر در روز دوشنبه افزایش یافت. البته ثبت‌نام در بلواسکای همچنان فقط با دعوت‌نامه امکان‌پذیر است.

رقیب دیگر توییتر که Post نام دارد و بیشتر روی ناشران متمرکز است، اعلام کرد تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این پلتفرم از روز شنبه تقریباً چهاربرابر و تعداد ثبت‌نام‌های جدید حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

اگرچه به‌نظر می‌رسد محدودیت نمایش تعداد پست‌ها به کاربران رایگان توییتر کاهش یافته، هر اقدام اشتباه از طرف این پلتفرم باعث می‌شود تعداد بیشتری از کاربرانش به شبکه‌های اجتماعی رقیب مهاجرت کنند. Mastodon که نسخه‌ی اندروید آن هفته‌ی گذشته منتشر شد درحال‌حاضر به‌عنوان رقیب پیشتاز توییتر شناخته می‌شود. قبل از اینکه ماسک توییتر را تصاحب کند، Mastodon حدود ۳۸۰ هزار کاربر فعال ماهانه داشت و فقط طی دوماه این تعداد به ۲٫۵ میلیون نفر افزایش یافت. البته درحال‌حاضر کاربران فعال پلتفرم اجتماعی منبع‌باز به ۱٫۴ میلیون نفر کاهش یافته اما همچنان نسبت‌ به تعداد کاربران فعال ماهانه‌اش در سال قبل سه‌برابر بیشتر است.

از طرف دیگر متا قصد دارد به‌زودی از شبکه‌ی اجتماعی مشابه توییتر با نام Threads رونمایی کند.

227227

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا