برترینهای کسب و کار

الزامات و ضوابط طراحی سازه با سقف وافل

الزامات و ضوابط طراحی سازه با سقف وافل

در طراحی سقف وافل باید نکات و پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شود تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود و هیچ اشتباهی در آن نباشد. از جمله این معیارهای مهم می توان به سیستم زلزله اشاره کرد. به نوعی می توان گفت که انتخاب سیستم لرزه نگاری یکی از مهمترین معیارهای سقف وافل است.

بعد از سایر نکات در سطح پایین تری قرار دارند، اما همچنان نیاز به توجه زیادی دارند. ارتفاع سازه و نوع کاربری آن، نوع خاک، لرزه خیزی محوطه، مساحت زیر بنا و … از دیگر معیارهای طراحی سقف وافل می باشد.

تناسب و کنترل مرکز به مرکز تیرها یکی از معیارهای طراحی سقف وافل است.

یکی از استانداردهای طراحی سقف وافل که باید مورد توجه قرار گیرد تناسب و فاصله تدریجی تیرها می باشد. به عنوان مثال، اگر سیستم وافل شما از تیرچه های بتنی متعامد ساخته شده باشد، فاصله را می توان به عنوان فاصله مرکز تا مرکز تیرچه ها در نظر گرفت. البته ضخامت دال بالایی نیز به همین صورت است و فاصله آزادی را به خود اختصاص داده است.

کنترل ضخامت سقف

ضخامت سقف یکی دیگر از معیارهای طراحی سقف وافل است. در مقررات رسمی مهندسی، مقادیری وجود دارد که در طراحی نباید از آنها تجاوز شود. در ضخامت سقف بحث خاصیت ارتجاعی آن بسیار مهم است و در صورت استفاده طولانی مدت یا کوتاه مدت نباید از مقادیر مشخص شده بیشتر شود. عدم رعایت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای موارد غیر سازه ای شود.

کنترل خمش سقف وافل

اطلاعات زیادی در مورد خمش سقف وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که اگر قصد طراحی سقف وافل را دارید، باید این فرآیند را بر اساس لنگرهای خمشی انجام دهید. در مورد آرماتور در خم سقف باید گفت که حداقل طول آن را در نظر بگیرید. محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. همچنین قوانینی در هنگام تقویت وجود دارد. به عنوان مثال، طراحی باید به گونه ای باشد که محدودیت های انعطاف پذیری را در خود جای دهد.

کنترل برش یک طرفه و دو طرفه

سقف های یک طرفه و دو طرفه نمونه هایی از سقف های وافل هستند که هنگام طراحی این سقف ها باید کنترل های خاصی بر روی عملیات برش صورت گیرد. به عنوان مثال در مورد برشکاری در سقف های یک طرفه که در مواقع بحرانی انجام می شود باید قوانین مربوط به اجرای سقف وافل که در این خصوص وجود دارد به طور کامل بررسی شود.

در کنترل برش سقف های دو طرفه وضعیت کمی متفاوت است و این فرآیند در نواحی سر ستون ها انجام می شود. البته در صورتی که دال موجود در سقف فقط توسط ستون تکیه گاه باشد، در آن صورت باید کنترل های عمیق و گسترده تری انجام شود. بنابراین یکی از معیارهای طراحی سقف وافل دو طرفه کنترل برش بالای ستون ها می باشد.

کلکتور و بند ناف در سقف وافل

نکته بسیار مهم دیگر طراحی کلکتور و طناب است. این دو گزینه باید به صورت عمودی طراحی شوند که دلیل بر توانایی تحمل بار و انتقال آن به سایر عناصر است. اگر در طراحی این قطعات اشتباهاتی وجود داشته باشد، برای خود سازه نیز مشکلاتی پیش خواهد آمد. به عنوان مثال، هر نقصی می تواند باعث انحراف در مسیری شود که وظیفه انتقال بار در زلزله را بر عهده دارد.

در نهایت نتایج به دست آمده طبق مقررات در دسترس نخواهد بود. بنابراین، تمام توجه و دقت باید به طراحی کلکتور و بند ناف معطوف شود.

کنترل لرزش سقف وافل

کنترل لرزش سقف نیز از دیگر معیارهای طراحی سقف وافل است که باید به طور کامل رعایت شود. به گونه ای که ارتعاشات موجود باید به حداقل خود برسد. این امر باعث می شود ساکنان و استفاده کنندگان یک ساختمان از زیبایی نسبی بهره مند شوند. این یکی از الزامات اصلی است که باید رعایت شود.

جزئیات

جزئیاتی که در سقف وافل طراحی می شود باید کاملاً کنترل شود. این به شما کمک می کند تا به انعطافی که در ذهن دارید دست یابید. به همین دلیل، اگر می‌خواهید این انعطاف‌پذیری را پیاده‌سازی کنید، باید کاملاً مشابه مقررات باشند و هیچ یک از اطلاعات موجود در آن از حد خود فراتر نرود.

نتیجه

سقف های وافل که در دو طرف طراحی می شوند می توانند ویژگی های باربری بهتری را به همراه داشته باشند. از آنجایی که سقف وافل از نظر فنی و اقتصادی مزایای زیادی دارد، کاربردهای زیادی را به خود جلب کرده است. بنابراین امروزه شاهد استفاده های بی شماری از آن در کشور هستیم. به همین دلیل برای گسترش کاربری آن ابتدا باید طرح های سازه ای مورد نظر را به درستی انجام دهید. همچنین این سقف ها به صورت دهانه های بلند یا کوچک ساخته می شوند که در این صورت باید حساسیت بسیار بالایی را برای آن ها رعایت کنید.

در این مقاله هر آنچه در آیین نامه طراحی سقف وافل نیاز بود بیان شد که با رعایت هر یک می توان به الگوی مناسب دست یافت و ایمنی نهایی کار ساختمان را به حداکثر رساند.

دکمه بازگشت به بالا