انتخاب پمپ برج خنک کن

انتخاب پمپ برج خنک کن بر اساس دو پارامتر دبی آب در گردش و مجموع هد آب به دست می‌ آید. دبی آب در گردش عبارتست از مقدار حجم آب در واحد زمان که در مدار برج خنک کننده به گردش در می‌ آید و هد به معنی اختلاف فشار لازم برای به جریان انداختن آب درون مدار می‌ باشد.انتخاب صحیح پمپ و رعایت اصول و تجهیزات بسیار مهم می‌ باشد و در صورت طراحی نامناسب مشکلات شدیدی به وجود خواهد آمد. بنابراین در این مقاله از سایت نکات صحیح انتخاب پمپ برج خنک کن و لوله کشی صحیح آن را بررسی خواهیم کرد.

برج خنک کننده چیست؟ | کولینگ تاور | انواع | کاربرد | قیمت

میزان افت فشار آب پمپ برج خنک کننده

برای محاسبه میزان افت فشار آب در سیستم مدار برج خنک کننده، از یک فرمول و قانون معیّنی استفاده می‌ شود. بر این اساس، مقدار هد و افت فشار آب در سیستم مدار برج خنک کننده شامل (هد برج خنک کننده + هد تجهیزات متصل شده به برج خنک کننده مانند چیلر + هد طولانی ترین مسر لوله کشی) می‌ باشد.

براساس یک قانون سر انگشتی برای چیلر بیان می‌ شود که (مقدار طول مسیر رفت از کندانسور تا برج خنک کننده به واحد فوت ضرب در 0.075 + ارتفاع لوله ورودی برج خنک کننده از تشت به واحد فوت = هد مورد نیاز به واحد فوت). قانون ذکر شده، یک قانون عمومی است و برای جلوگیری از اشتباه بهتر است به صورت دقیق‌ تر به محاسبه بپردازید.

در نظر داشته باشید برای هد مسیر لوله‌کشی، باید طولانی‌ترین مسیر را در نظر بگیرید. همچنین ارتفاع مسیر لوله‌کشی را محاسبه کنید تعداد زانویی‌ ها یا تغییر سایز لوله‌ ها را حتماً بررسی کنید. چرخش پره‌های اکسیال سبب ایجاد فشار نسبی در اطراف تیغه پروانه های برج خنک کننده شده و در نتیجه سبب جابجایی هوا می‌شود

افت فشار مدار آب در برج خنک کننده و در دستگاه مقصد (چیلر یا تجهیزات دیگر) را از کاتالوگ شرکت سازنده بدست آورید. اکنون با جمع این اعداد به هد کلی می‌رسیم و در نهایت بهتر است ضریب اطمینانی برای آن در نظر بگیرید.

با مشخصات ذکر شده دو انتخاب داریم:

  1. پمپ 315-65 با سرعت 1450 دور بر دقیقه
  2. پمپ 160-50 با سرعت 2900 دور بر دقیقه

برای انتخاب پمپ برج خنک کن دقت داشته باشید با توجه به اینکه استهلاک پمپ در دورهای بالا بیشتر است، اگر کارکرد پمپ و سیستم به صورت مداوم است از پمپ گزینه 1 استفاده کنید و در صورتیکه کارکرد پمپ و سیستم به صورت فواصل زمانی است، از پمپ گزینه دوم استفاده نمایید.

نکات مهم انتخاب پمپ کولینگ تاور

ناحیه مکش پمپ را درست طراحی کنید تا حباب‌ های هوا به پمپ وارد نشود، زیرا عمر آن را به شدت کاهش می دهد. البته که آب در گردش برج خنک کننده پر از هوا می‌ باشد. بنابراین باید بیشتر دقت کنید

و مطمئن شوید که هیچگونه اخمحاسبه هد پمپ برج خنک کننده، از جمله اقدامات مهم قبل از می باشد. همانطور که در مقالات قبلی از سایت اشاره شد برای انتخاب پمپ برج خنک کننده نیاز به دو پارامتر هد کل مورد نیاز و دبی آب در گردش در برج خنک کن می باشد.

محاسبه هد پمپ برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

محاسبه هد برج خنک کننده مدار باز متفاوت از محاسبه هد در پکینگ برج خنک کننده مدار بسته می باشد. تفاوت این دو در محاسبه هد استاتیک در برج خنک کننده مدار باز است. در نیازی به محاسبه هد استاتیک برای انتخاب پمپ نیست به دلیل اینکه هد استاتیک بین رایزرهای رفت و برگشت خنثی می شود.

افت هد استاتیک جریان آب با هر ارتفاعی در لوله رفت با بازیابی هد استاتیک جریان آب در برگشت جبران می شود. تنها هد مورد نیاز در برج خنک کننده مدار بسته افت هد در مسیر کوئل های داخل برج خنک کننده به دلیل اصطکاک جریان می باشد و در نتیجه در برج خنک کننده مدار بسته هد استاتیک محاسبه نمی شود.

مدار لوله کشی برج خنک کننده مدار بسته

همانطور که می دانیم مدار لوله کشی برج خنک کننده مدار باز از مدار لوله کشی برج خنک کننده مدار بسته متفاوت است. در برج خنک کننده مدار باز به دلیل نوع لوله کشی آن، هد استاتیک غیر قابل جبران است و باید در محاسبات لحاظ گردد.

در برج خنک کننده مدار باز پمپ باید آب را از خط مبدا پایین به خط مقصد بالا انتقال دهد که این نیاز به کار پمپ دارد در نتیجه در بررسی هد مدار باز محاسبه هد استاتیک اهمیت ویژه ای دارد.

محاسبه هد پمپ برج خنک‌ کننده مدار باز

در بیشتر نیاز به محاسبه افت فشار مورد نیاز در نازل ها، لوله ها و سایر تجهیزات می باشد که حتماً باید لحاظ شود. به طور کلی در محاسبه هد برج خنک کننده باید افت فشار آب در اثر اصطکاک جریان آب در طول لوله کشی، افت فشار آب در کندانسور، افت فشار آب در برج خنک کننده و شیرها مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این در برج های خنک کننده مدار باز باید هد استاتیک برای انتقال آب در نقطه پایین به نقطه بالا در نظر گرفته شود.

محاسبه هد پمپ برج خنک کننده

معمولاً در برج خنک کننده مدار باز بیشتر توجهات معطوف به ارتفاع هد استاتیک Ho است (ارتفاع باز مدار) همانطور که در شکل ملاحظه می کنید این در واقع فرض اشتباهی است که در آن ارتفاع سیفون یعنی DE در نظر گرفته نمی شود. این ارتفاع به نام داون کامر سیفون (Downcomer siphon) شناخته می شود که باید در صورت وجود این نوع لوله کشی در محاسبات مورد توجه قرار گیرد.

    • تلاف فشار ناگهانی میان برج و مکش پمپ بوجود نیاید که در این صورت هوا وارد پمپ شده و شفت آن را از بین می برد
    • لوله‌ها به صورت هم مرکز نصب شود
    • شیرها، آشغالگیرها و اتصالات بهتر است در مسیر خروج پمپ قرار گیرند
    • به فشار منفی که معمولاً در ناحیه مکش پمپ بوجود می‌ آید دقت کنید. یک یا دو psi فشار معمول و طبیعی است و مشکلی نیست. فقط در نظر داشته باشید که اگر فشار منفی زیاد بود و همزمان دما هم بالا رفت موجب خواهد شد.
    • بروی ناحیه مکش، گِیج نصب کنید تا از فشار منفی مطلع شوید

واتر لگ در انتخاب پمپ برج خنک کننده

  • تمام لوله‌ های افقی پس از خروج پمپ باید پایین تر از ناحیه سر ریز برج خنک کننده باشد
  • در مسیر پس از خروج از پمپ شیر یکطرفه بگزارید تا آب برنگردد
  • طراحی و طول مسیر لوله خروج پمپ را بر اساس ASHRAE 90.1-2010 طراحی کنید
  • وجود رسوب و فولینگ فاکتور را در طول زمان در مسیر لوله‌کشی در نظر بگیرید؛ اضافه نمودن 5 تا 10 فوت ضریب اطمینان کفایت می‌ کند.

 

دکمه بازگشت به بالا