بررسی آثار کوتاه و بلند مدت فیلترینگ

کارشناسان فضای مجازی بر این باورند که فیلتر کردن به معنای اعمال حاکمیت است نه حاکمیت ، زیرا در کوتاه مدت جواب نمی دهد و باعث نارضایتی جمعی در طولانی مدت می شود.

به گزارش خبر روزانه با مراجعه به وزارت ارتباطات و فناوری های اطلاعاتی ، جلسه نقد و بررسی “مدیریت در فضای مجازی” با حضور روحول گنوارور – استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف و محمدرضا رسولی – عضو دانشگاه علم و صنعت – برگزار شد.

روحولا گناروار با بیان اینکه مشکل مدیریت فضای مجازی موضوعی است که در ایران زیاد درباره آن صحبت شده اما قابل درک نیست ، گفت: دلیل آن این است که روشهای مختلفی که ممکن است برای مدیریت فضای مجازی وجود داشته باشد در کشور ما شناخته نشده است. ” و مهمترین مسئله حاکمیت فضای مجازی این است که دولتها می توانند سیاستها و منافع خود را با توجه به ارزشها و اصول اجتماعی که در آن فضا دارند مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه مدل حکمرانی در دنیا وجود دارد ، اضافه کرد: مدل چینی که براساس اولویت دولت در حوزه های مختلف بنا شده است ، مدل اروپایی که مبتنی بر حمایت از حقوق بشر و حقوق بشر و جلوگیری از انحصار شرکت های قدرت است. که همیشه اینگونه بوده و ما می توانیم مدل چهارمی را در کشور توسعه دهیم.

مدیریت زیرساخت آسان تر است

یک استاد مدعو در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینترنت از معماری رایگان برخوردار است و ماهیت چند لایه آن به همه امکان می دهد برنامه خود را بر اساس برنامه هایی که دیگران به صورت آنلاین ایجاد کرده اند ، ایجاد کنند. دولت ها باید به این فکر کنند که چه سطحی را می توانند مدیریت و کنترل کنند.

وی گفت: “بیشتر این لایه ها زیرساخت هستند.” به شرطی که آنها را دنبال کنیم ، در دسترس هستند. دو لایه کلیدی زیرساخت ها و شبکه ملی اطلاعات از ابزارهای مهم مدیریت فضای مجازی هستند. برای نزدیک به هشت سال ، آمریکایی ها در حال جمع آوری اطلاعات در مورد شبکه اطلاعات ملی ایران بوده اند که به اعتقاد آنها بر پویایی اینترنت تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به دسترسی کاربران به فضای مجازی گفت: “ما باید مکانیسم هایی برای ایجاد کنترل ایجاد کنیم.” اما در سیستم این تنها اهرم فیلتر اصلی است که باعث شده همه با سیستم و دولت روبرو شوند و هزینه سیستم را بسیار افزایش داده است. اگر می خواهیم با پاکسازی سایر عوامل فعال در این فضا مدیریت کنیم ، ابتدا باید انتقال بخشی از کار در سطوح پایین به سکوهای سطح دیگر را در نظر بگیریم و در این صورت دولت نیازی به این کار ندارد. در این مناطق مستقیماً مداخله کنید و در این فضا حتی می توان دسترسی کودکان را نیز در نظر گرفت.

یک استاد مدعو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: “ما در حال حاضر در زمینه کودکان ضعیف و خالی هستیم و مکانیزمی غیر از فیلتر ارائه نکرده ایم.” کاربران سایر کشورها می توانند از طریق ISP برای کودکان خدمات بگیرند. . اگر می خواهیم این سازوکار را در کشور ایجاد کنیم ، باید بخشی از آن را در ISP قرار دهیم و بخشی – در خانواده ها و ایجاد سازمان های دولتی برای معرفی سایت های امن ، و این می تواند با برنامه ریزی به یک صنعت تبدیل شود و دولت می تواند به طور فعال مردم بتوانند قانون شما

هنرور با اشاره به اینکه مدل های مختلف این طرح را می توان با تمرکز بر خانواده ها ، سازمان ها و سیستم عامل های آنلاین آغاز کرد ، ادامه داد: نکته اصلی امکان گفتگوی مناسب بین سیاستمداران و کارشناسان و ایجاد سلسله مراتب مشخص تصمیم گیری در این زمینه است. . در حال حاضر ، نهادهای مختلفی در فضای مجازی دارای صدا و نفوذ هستند ، اما با یکدیگر هماهنگی ندارند و گروه های خارج از سازوکارهای حاکمیتی نمی دانند که با کدام نهاد مکاتبه می کنند و این علاوه بر گیج کردن جامعه کاربران – جامعه بزرگی است. سیاست مشترک مشترك سیستم در فضای اینترنت نیز گیج كننده است.

ما باید یک زبان مکالمه با شرکت های بین المللی پیدا کنیم

وی گفت: هنگام بحث در مورد موضوعات حاکمیت در فضای مجازی ، اگر طرف مقابل یک بستر بین المللی است ، ایجاد یک مسیر گفتگو بسیار مهم است. “برخی از این سیستم عامل ها هنگامی که از توییتر می پرسید مکانیزم گفت وگو ایجاد کرده اند زیرا این واقعیت که محتوای متناسب با ارزش ها و آرزوهای کشور لازم نیست حذف شود ، بعید است کار کند ، اما شما باید زبانی را پیدا کنید که این سیستم عامل ها باید بدانند.

با دعوت از یك استاد دانشكده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف ، با اشاره به اینكه برای ایجاد مشروعیت در این فضا باید دو نكته را در نظر بگیریم ، گفت: اول ، ما باید فرآیندهایی را كه در مرحله تصمیم گیری هستند روتین كنیم و این دو مورد است: اول ، دادخواست برای فیلتر کردن سایت است که افراد می توانند اعتراض و پیگرد قانونی کنند و ثانیا ، اگر دستور فیلتر برای یک سایت صادر شود ، حکم دادگاه و روش آن مشخص است.

حنارور ادامه داد: “دوم مشاوره است که در سطح بین المللی نیز انجام می شود ، زمانی که شرکت های بزرگ و کوچک به طور مداوم با سیاست گذاران دولت در تماس هستند تا آنها را از روندها مطلع کنند تا با هر پیشنهادی ، این کار را انجام دهند.” . اگر سازوکار تصمیم گیری ما از مردم و نهادهای مردمی باشد ، در اجرای آن مشکل کمتری خواهیم داشت. این طرح سازوکاری را ایجاد می کند که مشروعیت دولت و همچنین موفقیت آن را افزایش می دهد.

وی با تأکید بر اینکه اگر محور داده را در اولویت قرار دهیم و برای آن برنامه ریزی کنیم ، می توانیم در سایر برنامه های فضای مجازی موفق شویم ، گفت: “اولین برنامه توسعه ظرفیت ذخیره سازی است که یکی از بزرگترین نقاط ضعف در فضا. ” این مجازی در نظر گرفته می شود و برنامه دوم ملی سازی داده های دولت و دولت است که در آن در مرحله اول از آنها در نهادهای تصمیم گیری و سیاست گذاری استفاده می کنیم و در مرحله دوم شرکت ها می توانند براساس این داده ها به مردم خدمات ارائه دهند. گام سوم ایجاد مکانیزمی برای جمع آوری اطلاعات شخصی افراد در داخل کشور و میانجیگری به منظور محافظت از حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات شرکت ها برای استفاده از این داده ها برای راه اندازی تجارت است. اگر این مرحله را شکل دهیم ، می تواند به اندازه اقتصاد نفتی و حتی بیشتر درآمد برای جامعه به همراه داشته باشد.

مدیریت فضای مجازی مسئله امنیتی نیست

یک استاد مدعو در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اینکه از ظرفیت جامعه داده استفاده می کند ، گفت: در این زمینه ابتدا مشتریانی از جهان اسلام و سپس فارسی زبانان کشورهای همسایه هستند که می توانند از شرکت ها و خدمات ایرانی استفاده کنند. ما حتی می توانیم بسترهای ویژه ای برای این جوامع ایجاد کنیم و حتی می توانیم به یک مرکز آموزش منابع انسانی برای کشورهای منطقه تبدیل شویم و با جذب استعدادها بتوانیم درآمد کسب کنیم.

Honorvar اضافه کرد: “اگر سلسله مراتب دیگری غیر از همکاری با شرکت های بین المللی را دنبال کنیم ، ممکن است در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم ، اما منابع انسانی کافی نداریم که جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات ، حقوق بین الملل در فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال را بشناسند تا به طور فعال در انجمن های بین المللی شرکت کنید. ” یک شرکت کننده شوید

همچنین محمدرضا رسولی ، مدرس دانشگاه علم و صنعت ، درباره مفهوم حاکمیت در فضای مجازی گفت: “حاکمیت باید در سطح مدیریت صورت گیرد و هدف تشکیل ساختارها و سازوکارهای تصمیم گیری است که منافع ملی کشور را تضمین می کند.” . در حوزه فضای مجازی ، هامکرانی به معنای استفاده از امکانات این فضا برای دستیابی به منافع ملی و حاکمیتی است. در سطح مدیریت داده ها ، ما سعی در استفاده از این روش برای به حداکثر رساندن منافع ملی و در عین حال محدود کردن حفاظت از دارایی های اطلاعاتی و داده ها و استفاده فرصت طلبانه از این فضا داریم.

وی با بیان اینکه برای بنیادهایی که برای مدیریت در فضای مجازی وجود دارد ، نیاز به ایجاد لایه های زیرساختی ، سیستم عامل ها و سطح سرویس و کاربری داریم ، گفت: برای محافظت از دارایی های اطلاعاتی ارزشمند ، باید یک سیاست مدیریت زیرساخت مشخص داشته باشیم ، اما باید این بدان معنی است که هرچه به سمت بالا برویم ، مدیریت سخت تر و دشوارتر می شود و با خطرات بیشتری روبرو می شویم.

یک استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مداخله و مدیریت زیرساخت آسان تر است ، افزود: “هرچه بالاتر برویم ، با کاربران ، مشاغل و ارائه دهندگان اطلاعات تولید محتوائی که در آن فضا توزیع می شود ، روبرو می شویم و آنها را مدیریت می کنیم.” بسیار پیچیده است.

رسولی تأكید كرد كه در ادبیات مدیریت با سه سازوكار ساختاری ، رویه ها و روابط روبرو هستیم: “سازوكارهای ساختاری عمدتاً روشهایی هستند كه بر اساس سلسله مراتب از بالا به پایین فرموله ، انتقال و اجرا می شوند.” بیشتر زیرساخت ها را کنترل می کند و ابزار سیاسی لازم برای این کار را دارد. اما هرچه بالاتر برویم ، سخت تر می شود و از سازوکارهای ساختاری به مکانیزم های رویه ای می رسیم.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد یک استاندارد ملی و یکپارچه سازی رویه ها در سطح بستر یک مشکل جدی وجود دارد ، خاطرنشان کرد: در بالاترین سطوح مکانیسم های مداخله عملا مکانیسم ها و سازوکارهای رابطه ای هستند که بر آموزش ، فرهنگ و انسجام اجتماعی متمرکز هستند ، که ما می توانیم بازیگران مختلف اجتماعی با استفاده از محتوا و سطح کاربر ، منافع جمعی ملی را در اختیار داشته و با محافظت از آنها در برابر خطرات ، آنها را در جریان خطرات قرار دهند.

یک مدرس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تفسیر رهبری مبنی بر اینکه فضای مجازی به کشتارگاهی برای عموم مردم تبدیل شده است ، گفت: “این بیانیه از آنجا ناشی می شود که ما نتوانسته ایم در این زمینه روش های اجتماعی ایجاد کنیم و عموم مردم را متقاعد کنیم که در این فضا رفتار کنند. برای تأمین منافع بلند مدت کشور ، نقاط ضعف و سخت کوشی در پیش رو داریم.

رسولی با بیان اینکه عمده این ناکارآمدی به این دلیل است که ما در این زمینه دانش عینی ، عملی و تجربی نداریم ، ادامه داد: برای اجرای چنین تجربه ای در کشور ، ما در مورد چگونگی مداخله در این زمینه گیج شده ایم. این منطقه. به عبارت دیگر ، ما نمی دانیم که کجا باید با امنیت و کجا با فرهنگ برخورد کنیم و شکاف بعدی این است که این اضطرار هنوز در دستگاه های حاکمیتی و اجرایی کشور شکل نگرفته است.

ما باید برخی از کارها را به سکوهایی در سطوح دیگر واگذار کنیم

وی با بیان اینکه اگر فضای ردیف دوم را برای همه ذینفعان ایجاد کنیم ، نتیجه خواهیم گرفت که مداخله سیستم در این زمینه به نفع همه و ایجاد طعم حکمرانی خوب برای مردم است – به نفع همه ، گفت: اهداف بزرگی که دنبال می کنیم ، محقق خواهد شد و شفافیت و دسترسی به داده ها به مشاغل کمک می کند احساس کنند که مدیریت به آنها کمک می کند به محتوای شفاف ، دسترسی آزاد و حریم خصوصی دسترسی داشته باشند. تا کار در این فضا برای فرزندانشان آسان شود. در سطح سوم ، به لطف خدماتی که می توان به مردم ارائه داد ، و ادغامی که بین منابع اطلاعاتی و سیستم عامل ها در لایه های مختلف شکل می گیرد ، این فضا را برای مداخله موثر ایجاد می کند.

مدرس دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر اینکه می توان سازوکارهای ساختاری را در این سه لایه بهتر شکل داد و تقسیم کار و روش هماهنگی بین گروه های فعال در این زمینه تعیین می شود ، گفت: متأسفانه هماهنگی در کشور حدود 12 سال به طول می انجامد. . مجموعه های مختلف و نقش آنها در فضای مجازی به یک چالش تبدیل شده است و این چالش همچنان ادامه دارد و ما در سطح زیرساخت و محتوا با این چالش روبرو هستیم.

رسولی با اشاره به اینکه اکنون همه خانواده ها ، کودکان و نوجوانان درگیر فضای مجازی هستند و در این فضا معضل آموزش و پرورش را شکل داده است ، گفت: ما در کشور بحث چگونگی کنترل و مدیریت این فضا و اینکه چه زمانی این انسجام و قدرت ما یک دستگاه اجرایی داشتیم. در اصل ، سازوکار ساختاری ما قرار بود 15 سال پیش شکل بگیرد ، اما ما هنوز در این زمینه مشکل داریم.

با درگیر کردن افراد در مسائل ، واقعه مورد نظر رخ داد

وی با اشاره به اینکه قسمت دوم حاکمیت بحث رویه ها و استاندارد سازی است و جامعه پذیری مفاهیم در سطح سوم پیچیده تر است ، گفت: “تجربه ما در کشور این است که هر کجا مردم را به درستی درگیر کنیم ، مطلوب اتفاق افتاده است. بنابراین ، اگر در فضای مجازی بتوانیم به الگویی برای حاکمیت شرکتی (Co Governance) مبتنی بر نقش افراد در آن فضا تبدیل شویم ، می توانیم موفق شویم.

یک استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به عملکرد خوب دولت در شرکت های نوپا گفت: اگر بتوانیم این زمینه را گسترش دهیم تا چنین نتیجه ای را در بخش محتوا ایجاد کنیم و مردم را قادر به تولید محتوای خوب کنیم و مشکلات کشور در این زمینه برطرف می شود.

رسولی گفت: فیلترینگ به معنای اعمال حاکمیت است ، نه دولتی که در کوتاه مدت و در دراز مدت واکنش نشان ندهد و باعث فاجعه شود و کشور را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. به این مسئله و مدل های حاکمیت شرکتی علاقه مند شوید و فرصت بازی در این زمینه را پیدا کنید. بسیاری از مسائل در زمینه کودکان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه “مدیریت تفسیری از این فضا داشتند که ما از اصطلاح فضای مجازی استفاده نمی کنیم ، اما این یک فضای واقعی است که ما نفس می کشیم.” “پیامدهای رسانه های اجتماعی بسیار واضح بود. افراد ، سیستم عامل ها و محتوای مختلف درگیر بودند.” چیزهای زیادی در این فضا شکل گرفته است و ما فقط فهمیده ایم که این منطقه ای است که ما باید معیارهایی داشته باشیم و شاید اولین کاری که می توانیم انجام دهیم فیلتر کردن برخی از این فضاها است که پیامدهای اجتماعی زیادی برای سیستم داشت.

یک مدرس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: “دلیل این انفعال که در هیئت حاکمه با آن روبرو هستیم این است که روندها را دیر تشخیص می دهیم ، و سازماندهی و واکنش به مشکلات دیر تکرار می شود زیرا ما همیشه با جو متغیر با روندهای سریع روبرو هستیم ” ما باید آنها را خیلی سریع احساس کنیم و سریع به آنها پاسخ دهیم ، و این در هیئت حاکمه ما اتفاق نیفتاده است. اکنون ، وقتی شبکه های اجتماعی ما را نگران می کنند ، بسیاری از روندهای دیگر در حال شکل گیری است که طی دو یا پنج سال مشکلات بزرگی را برای ما ایجاد می کند و ما هنوز در حضور آنها فرو نرفته ایم.

داده های مدیریت باز به ایجاد اعتماد به نفس عمومی کمک می کند

رسولی با اشاره به مشکل مدیریت داده ها در فضای مجازی ، خاطرنشان کرد: “داده ها از نظر ابعاد فنی در لایه های زیرساختی و در لایه های بالایی وجود دارند که سیستم عامل ، تولید محتوا و لایه های کاربر را تشکیل می دهند و بنابراین قسمت اصلی مدیریت فضای مجازی این شکل است. از سرمایه اطلاعاتی به نفع خود استفاده کنید. شورای عالی فضای مجازی در حال تهیه مقاله ای است که هدف آن نشان دادن این است که چگونه می توانیم از فرصت فراهم شده توسط فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن داده ها برای ایجاد ثروت ، محافظت از داده ها و امنیت و تولید رویه استفاده کنیم. ما بین مجموعه های مختلف کیفیت ایجاد می کنیم و اطلاعات را به اشتراک می گذاریم.

وی با بیان اینکه “هدف اصلی در زمینه داده ها این است که بتوانیم فرصت هایی فراهم کنیم که بتوانند تصمیم گیری مدیریت را تسهیل کنند” ، گفت: از آنجا که ما جمع آوری ، نظارت و تجزیه و تحلیل اطلاعات را نداریم ، مشاغل نمی توانند در سطح جهانی رقابت کنند. در سطح کلان برای مدیریت داده ها باید فضایی را ایجاد کنیم که بتوانیم در سطوح مختلف ثروت ایجاد کنیم. داده های باز ، که در آنها شفافیت ضمنی است ، به ایجاد اعتماد و مشارکت عمومی در زمینه های مختلف و همچنین تصمیم گیری در سطوح مختلف کمک می کند.

Прафесарска-выкладчыцкі склад Універсітэта навукі і тэхналогій заявіў, што краіна мае вельмі добрыя спецыялізаваныя магчымасці ў галіне дадзеных, колькасць экспертаў у галіне дадзеных у розных галінах і сумежных галінах, якія абсталяваны сучаснымі тэхналогіямі, – гэта магчымасць, якую многія краіны ўпускаюць. Частка дадзеных з’яўляецца суверэннай і ствараецца ўрадам альбо кіруецца ўрадам, але мы павінны мець дакладныя крытэрыі таго, як кожныя дадзеныя, у кожнай вобласці і ў якой форме павінны быць даступныя для грамадскасці, і магчыма, што дадзеныя ў Будзь у іх распараджэнні.

“Некаторыя дадзеныя, якія маюць жыццёва важнае значэнне для бізнесу, даступныя замежным кампаніям, таму мы заўсёды адстаём ад гэтых кампаній у плане бізнесу і вытворчасці, – сказаў ён. – Нам трэба апублікаваць гэтыя дадзеныя і перадаць іх калекцыям, якія могуць”. Пакладзеце яго, каб стварыць каштоўнасць і абараніць.

Расулі падкрэсліў, што кіраванне ў віртуальнай прасторы – гэта не пытанне бяспекі, а магчымасць для нас кіраваць гэтай прасторай і мець магчымасць выкарыстоўваць магчымасці гэтай прасторы на карысць нацыянальных мэтаў, грамадства і ўрада. “Безумоўна, гэты пункт гледжання ўяўляе небяспеку гэтай прасторы”, – сказаў ён. Гэта не адмяняе, і па розных прычынах у нас ёсць сур’ёзныя рызыкі і вялікія пагрозы ў гэтай галіне, і мы маем магчымасць ператварыць іх у магчымасці. Калі ў органа кіруючага органа ёсць недахопы ў гэтым плане, ролевыя гульні людзей могуць пакрыць гэта, каб мы маглі выкарыстоўваць гэтую тэхналагічную магчымасць у сваіх мэтах, і нам таксама неабходна паглыбіць наша разуменне праблемы кіравання ў розных апорах кіравання.

Ён сказаў, што выканаўчы орган павінен стварыць прававыя і судовыя нормы, якія абараняюць прыватнасць гэтай палітыкі, дадаўшы: “Мы павінны падтрымліваць ролю людзей у кіраванні віртуальнай прасторай і выкарыстоўваць тэхналагічны патэнцыял і аналіз вялікіх дадзеных для развіцця бізнесу”. Давайце прымаць меры.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا