بیمارستان غدیر، شاهکار مهم بیمارستان‌سازی نوین است

با اشاره به افتتاح کلان بیمارستان غدیر که صبح امروز مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت، گفت: این بیمارستان شاهکار مهم بیمارستان‌سازی نوین است.

به گزارش خبر روزانه، دکتر علیرضا زالی که در یک برنامه تلویزیونی با محوریت «گسترش زیرساخت‌های درمانی برای کاهش هزینه‌های سلامت» سخن می‌گفت، بیمارستان غدیر را از نظر سازه‌ای، ابنیه، عمرانی و تجهیزاتی، بیمارستانی نوین دانست و افزود: به طور مثال در ساخت این بیمارستان از روش‌ها و سازه‌های بسیار مقاوم در برابر زلزله استفاده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به سایر ویژگی‌های ساخت بیمارستان غدیر اشاره کرد و گفت: سقف این پروژه توسط کامپوزیت( ترکیبی از بتن و فولاد) ساخته شده که در عین عایق‌بندی مناسب، موجب استحکام بیشتر سازه شده است.

وی توضیح داد: در نمای بیمارستان نیز از سرامیک خشک استفاده شده، امروزه در ساخت بیمارستانهای نوین، سرامیک‌های خشک به دلیل نصب آسان، قابلیت تعویض و شست‌و شو، مقاومت کافی و ایزولاسیون صوتی مورد توجه است.

دکتر زالی با بیان اینکه بیمارستان شهدای تجریش یکی از مهمترین بیمارستانهای ارجاعی کشور است، ادامه داد: تقریبا اکثر تخصص‌ها در بیمارستان شهدای تجریش به مردم خدمت ارایه می‌دهند، نکته اینجاست که در بیمارستان جدید غدیر علاوه بر خدمت رسانی در تمام رشته‌ها و تخصص‌ها، توسعه این خدمات نیز در دستور کار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که مجتمع بیمارستانی شهدای تجریش و مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی غدیر به عنوان عالی‌ترین مراکز ارجاع بیماران ترومایی، جراحی‌های پیچیده عروق، ستون فقرات، جراحی مغز و اعصاب و گروه‌های اطفال به درمان بیماران می‌پردازند، ادامه داد: در مجموعه جدید ۱۳۲ تخت مراقبت‌های ویژه و اتاق عمل در بالاترین سطح استاندارد مستقر است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تجهیزات مورد نیاز جراحی در بیمارستان غدیر وجود دارد، گفت: عمده تجهیزات موجود با همت دانشمندان و مهندسان ایرانی و بومی و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و در بالاترین سطح کیفی ساخته شده است.

دکتر زالی از استقرار سیستم تهویه هوشمند با کارکرد به صفر رساندن عفونت‌های بیمارستانی در بیمارستان غدیر خبر داد و تاکید کرد: این سیستم در اتاق عمل‌های بیمارستان و در هر ۱۳۲ تخت مراقبت‌های ویژه اجرا شده است، همچنین ۶۸ تخت جراحی اورژانس در بیمارستان غدیر ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: اولین بالگرد نشین استاندارد امدادی(هلی‌پورت) که مجوز سازمان هواپیمایی کشور را کسب کرده، در بیمارستان غدیر مستقر شده است، ضمن اینکه بتن ضد فرسایش در محل فرود بالگرد یکی از ویژگی‌های ممتاز این پروژه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از این گفت‌و گو با بیان اینکه سالیان متمادی است که درمانگاه طب سنتی و ایرانی بیمارستان شهدای تجریش با حضور متخصصان این رشته درحال فعالیت و درمان بیماران است، گفت: در بیمارستان جدیدالاحداث غدیر هم درمانگاه طب سنتی ایرانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

دکتر زالی با اشاره به اینکه در حوزه طب تلفیقی، طب سنتی ایرانی و طب مدرن در زمینه آنکولوژی، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی انجام شده است، ادامه داد: در زمینه اصلاح سبک زندگی، تقلیل عوارض شیمی درمانی و درمان‌های ناباروری با استفاده از طب سنتی و ایرانی در بیمارستان شهدای تجریش فعالیت‌هایی ویژه و اثربخشی انجام شده است.

وی از راه‌اندازی مجموعه «محنا» با تمرکز بر دانش طب سنتی و ایرانی در دانشگاه خبر داد و افزود: همکاران و اساتید دانشگاه طب مدرن زنان در کنار متخصصان طب سنتی به صورت تلفیقی روش‌های نوینی برای باروری ایجاد خواهند کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در درمان‌های جدید، امکان تلفیق طب سنتی و جدید ایجاد شده است، گفت: از تمام این ظرفیت‌ها در بیمارستان غدیر نیز بهره‌ خواهیم برد.

دکتر زالی در پاسخ به این که استفاده از روش‌های کمک درمانی طب سنتی به چه میزان در اقتصاد سلامت اثربخشی دارد؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر حتی در کشورهای توسعه یافته نیز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بار سبد دارویی و درمانی را، استفاده روش‌های طب مکمل یا سنتی تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی استفاده از طب مکمل ایرانی مبتنی بر شواهد علمی را راهکار موثری برای بهبود خدمات سلامت محور عنوان و در خاتمه درباره پوشش بیمه‌های تکمیلی نیز اظهار کرد: اخیرا طرحی در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است که بر اساس این در طرح بخشی از دهک‌های پایین جامعه تحت پوشش این بیمه‌ها قرار خواهند گرفت و به دلیل شمولیت بیشتر این بیمه‌ها، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۵ درصد مردم تحت پوشش این بیمه‌ها قرار بگیرند.

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا