تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد و اختلال در فعالیت های روزانه شما شود. این احتمالاً دلیل اصلی مراجعه به پزشک است: کمردرد و کمردرد و می‌خواهید دلیل آن را بدانید.

پزشک از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. این برای تعیین محل درد و دیسک های بین مهره ای با فتق لازم است. تشخیص دقیق به پزشک کمک می کند تا درمان مناسب برای کمردرد شما را تعیین کند – راهی برای مقابله با درد فتق دیسک و علائم کمردرد، و به بازیابی سلامت شما کمک می کند.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمان هایی که به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی امتحان کرده اید، می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع شد؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی داشته اید؟
  • برای تسکین درد فتق دیسک چه کرده اید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن شما سرایت می کند؟
  • آیا چیزی درد دیسک را کاهش می دهد یا آن را بدتر می کند؟

پزشک از شما می خواهد در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. همچنین از شما خواسته می شود که حرکات خاصی را در حالت نشسته، ایستاده و خواب انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا انعطاف پذیری ستون فقرات، نواحی دردناک و هرگونه مشکل عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست های قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت برخی از عضلات را برای دیدن اعصاب تحت فشار بررسی می کند.
  • تست حسی: این تست حساسیت نقاط مختلف به لمس، نوک سوزن، گرما یا سرما را اندازه گیری می کند.
  • واکنش تاندون عمیق (حرکات غیرارادی مفصل زانو و مچ پا): پزشک با یک چکش کوچک زانوها و مچ پاهای شما را می زند. اگر عصب کمر تحت فشار باشد، ممکن است واکنشی در زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) نداشته باشید یا این واکنش ممکن است جزئی باشد.
  • تست پاساف دروغ: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. پزشک پای آسیب دیده را بلند کرده و به سمت سر می برد. با مثبت شدن تست فتق دیسک، بلند کردن پا باعث درد در ناحیه کمر، لگن و زیر زانو می شود.
  • آزمون نشستن عید پسحروی تخت نشسته اید، زانوهایتان در لبه تخت و پاهایتان در زاویه ۹۰ درجه قرار دارند. دکتر به آرامی یک پا را بالا می‌آورد تا زمانی که زانوی شما صاف شود. مثبت بودن تست فتق دیسک به معنای درد در پشت ران و زیر زانو هنگام بلند کردن ساق است.
  • تست کشش استخوان رانپاسخ: روی تخت روی شکم دراز می کشید و پاهایتان را صاف می کنید. پزشک پای شما را به سمت بالا می برد و سپس زانوی شما را خم می کند. اگر آزمایش باعث دردی شد که به قسمت جلوی ران سرایت کرد، ممکن است یکی از ریشه های عصبی در قسمت پایین کمر آسیب دیده باشد.
  • فعالیت های خاص را دنبال کنیدممکن است هنگام نشستن از شما خواسته شود سرفه کنید یا در حمام بنشینید. اگر او فتق دیسک داشته باشد، درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک را تشدید می کند.

معاینه عصبی

متخصص ستون فقرات شما همچنین یک آزمایش عصبی انجام می دهد که واکنش، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و گسترش درد را بررسی می کند.

درد ناشی از تشعشع (دردی که از یک منبع درد به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی تشدید می‌شود که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد تشعشعی است که می تواند ناشی از فتق دیسک باشد. منبع درد در ستون فقرات است، اما به دلیل عصب تحت فشار در نتیجه فتق دیسک، درد به پاها نیز سرایت می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی

معمولاً آزمایش خون برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خونی انجام می شود. مواد شیمیایی خون در خون می تواند نشان دهنده اختلالات متابولیک باشد که می تواند یکی از دلایل کمردرد باشد.

تست های تشخیصی تصویربرداری فتق دیسک کمر

آزمایش تصویربرداری ممکن است شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تومور، عفونت یا سندرم دم اسبی باشد.

در اینجا برخی از آزمایشات تصویربرداری رایج مورد استفاده برای تشخیص فتق دیسک آورده شده است:

  • M.R.Iمعمولاً دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد و محل دقیق فتق دیسک و اعصاب آسیب دیده را نشان می دهد. MRI معمولاً برای برنامه ریزی جراحی تجویز می شود. این تصویر ممکن است فتق دیسک و نحوه فشار آن بر اعصاب را نشان دهد.
  • نوار عصب عضلانی از فیزیوتراپیست پرسیده می شود که آیا فیزیوتراپیست به آسیب عصبی مشکوک است و درخواست آزمایش نوارهای عصبی و عضلانی برای تعیین سرعت پاسخ اعصاب شما می کند.
  • سی تی عمدتاً در مواقعی استفاده می شود که ام آر آی قابل استفاده نباشد.
  • اشعه ایکس عمدتاً برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، بدشکلی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات مربوط به انحراف ستون فقرات استفاده می شود. معمولاً نمی توان از اشعه ایکس فقط برای تشخیص فتق دیسک استفاده کرد.
  • سی تی میلاگرام یکی از روش های CT تزریق رنگ به نخاع و استفاده از اشعه ایکس برای دیدن رنگ است. این روش می تواند اندازه و موقعیت فتق دیسک را نشان دهد، اما روشی تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری یا ویدئویی از استخوان ها ایجاد می کند. مقدار کمی از یک ماده رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و این ماده وارد جریان خون می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر شناسایی می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر کمردرد یا گردن درد دارید که به بازوها و پاهایتان سرایت می کند، یا در صورت احساس بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا