تفاوت ترمینال سرامیکی و پیچی در چیست؟

انواع ترمینال تقسیم برق و کاربرد هریک از آنها

ترمینال شاخه ای

ترمینال سرامیکی برق شاخه ای برای مواقعی که نیاز به افزودن طول سیم داریم استفاده می شود.برای مختلف و در اندازه های مختلف که دارای سیستم ورودی و خروجی است استفاده می شود. بطور معمول دارای دوازده انشعاب است که به راحتی از هم باز و بسته می شوند .در عایق های مختلف پی وی سی، پلی آمید و پلی اتیلن موجود است.یک اتصال موقت است به همین دلیل می توان با باز کردن سیم ها مشکلات آن ها را برطرف کرد.دلیل نام گذاری فروش شاخه ای آن است.امروزه بیشتر برای مصارف روشنایی کاربرد دارد.

ترمینال برق ریلی

برای گرفتن انشعاب از تابلو برق ها از ترمینال پیپی برق ریلی استفاده می کنیم.اتصالات این ترمینال به صورت کشویی در کنار هم قرار دارند که برای مصارف مختلف بر حسب نیاز کاربرد دارند. انواع سیستم ترمینال تقسیم برق ریلی می توان به ترمینال ارت، ترمینال برق فشاری، ترمینال شمش خور، ترمینال دو طبقه، ترمینال سه طبقه و ترمینال فیوز خور اشاره نمود.

ترمینال فشاری

کانکتور فشاری یا ترمینال فشاری بدون پیچ ، در سه مدل دو پل ، سه پل و پنج پل از جنس پلی کربنات ارائه گردیده است. این ترمینال بر اساس استاندارد بین المللی EN 60998 تست شده و جهت سیم ها مفتولی و افشان (چند رشته) است و به طور کلی انعطاف پذیر به صورت بدون پیچ طراحی گردیده است.کانکتور فشاری مجهز به یک اهرم قفل کننده و آزاد ساز می باشد تا بتوان به سادگی سیم ها را به ترمینال متصل یا از آن جدا نمود. همچنین می توان انواع سیم را به صورت مستقیم به ترمینال متصل نمود که در صورت استفاده از سیم های مفتولی استفاده از این اهرم ضروری نیست.

ترمینال پیچی

ترمینال تقسیم برق پیچی برای اتصال سیم ها به جای نوار چسب های قدیمی است که درون آن با استیل رزرو شده است که چند سیم را به یکدیگر متصل می کند.  بسیار بهتر از ترمینال شاخه ای می باشد . از مزایا های این ترمینال می توان به قیمت مناسب، نصب آسان و سریع، امکانهمزمان اشاره کرد.کانکتور پیچی محصول شرکت OBO ، در دو سری اصلی VDE و CE عرضه گردیده است. ترمینال های پیچی در سری VDE از جنس برنج بوده و تعداد 10 و 12 پل موجود می باشد. همچنین ترمینال ها و پیچ های سری CE از جنس استیل بوده و تعداد ترمینال ها 12 پل است. بعلاوه اینکه هر دو سری فوق دارای ترمینال های یک ردیفه و دو ردیفه هستند و می توان آنها را به عنوان کانکتور نیز مورد استفاده قرار داد.

ترمینال تقسیم برق پیچی مخصوص جعبه تقسیم سری T ، محصول شرکت ابوبترمن در چهار مدل با جنس پلی آمید و غیر قابل اشتعال تا دمای 960 درجه سانتیگراد طراحی گردیده است ترمینال تقسیم برق پیچی OBO سری A محصول شرکت ابوبترمن آلمان ، از جنس پلی آمید نسوز تا دمای 980 درجه سانتیگراد ساخته شده ، هادی های داخلی برنج پوشیده از ورق نیکل بوده و پیچ ها استیل گالوانیزه و پسیو می باشد. سطح مقطع نامی سیم های قرار گرفته در ترمینال از 0.8 تا 2.5 میلی متر مربع است. ترمینال پیچی OBO متشکل از 5 ترمینال است و ولتاژ نامی 660 ولت خواهد بود.

انواع ترمینال سرامیکی | ترمینال ریلی‬‎ | ترمینال سرامیکی 25 امپر

ترمینال توزیع برق

ترمینال تقسیم برق توزیع ای برق حداکثر یک کابل 4 ولتاژی را برای ورودی می پذیرد و این نیرو را به 4 خروجی جداگانه توزیع می کند که هرکدام یک سیم 8 سنج را می پذیرند. سخت افزاری با روکش طلایی برای هدایت الکتریکی بهینه و نمای پلاتین که در برابر خوردگی مقاوم است و شامل پایه قالب بادوام و پوشش اکریلیک شفاف است.ترمینال تقسیم برق مخصوص اتصالات روشنایی مدل 61WS از سری محصولات ترمینال های بدون پیچ شرکت ابوبترمن آلمان ، جهت اتصال کابل بدون نیاز به پیچ کردن طراحی گردیده و بر اساس استاندارد بین المللی EN 60998 تست گردیده است. این ترمینال برای اتصال کابل های تک رشته ای به چند رشته ای نیز مناسب می باشد.

جنس این ترمینال از مواد مواد ترموپلاستیکی (پلی آمید ) که فاقد هالوژن و بدون مواد کلوراین ، فلوئوراین و برومین بوده که تا دمای 850 درجه سانتیگراد غیر قابل اشتعال است.از انواع دیگر ترمینال تقسیم برق سرامیکی , تابلویی ,پشت بند , رابط مینیاتوری می توان نام برد.

چرا باید از ترمینال برق کوچک استفاده نمود؟

استفاده از ترمینال‌های برق یا کانکتور درصنعت و برق کشی به خاطرکاهش فشار ولتاژ می‌تواند تا حد زیادی خطر آتش سوزی و همین طور برق گرفتگی را کاهش دهد. به همین خاطر نیز ایمنی زیادی ایجاد می‌کند.

برخورداری از اتصالات استاندارد

جنس این نوع ترمینال‌ها اغلب به شکلی است که حرارت با درجه بالا را می‌توانند تحمل ‌کنند. فرسودگی در طول زمان و همچنین کاهش فشار برق هم گفتنی است که در این ترمینال‌ها خیلی کم است.

  • با کمک گرفتن از ترمینال برق به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توان برای چند مرحله پیاپی محل اتصالات سیم‌ها را باز و بسته کرد بدون این که به هیچ وجه ایرادی برای کار پیش بیاید.
  • از ترمینال تقسیم برق هم می‌شود برای اتصالات موقت یا حتی اتصالات دائمی سیم هم به راحتی استفاده نمود. همچنین خوب است بدانید که، در صورت اتصالی دائمی در سیم یا دستگاه می‌شو تا بار‌ها این ترمینال یا کانکنور برق را باز و بسته کرد و همچنین سیم‌ها را با همدیگر تعویض نمود.
  • از ترمینال تقسیم برق ریلی جهت انشعاب گیری از تابلو برق، بدون این که خطری تشکیل دهد، می‌توان به آسانی استفاده نمود و همچنین استفاده از کانکتورها یا ترمینال‌ها شرایط ایمنی و مناسب خوبی را برایتان ایجاد می‌کند.

همان طور که پیش‌تر گفته شد، بهره‌برداری از ترمینال برق اغلب همیشه به نفع و برای مصرف کننده است. بهره‌برداری از این نوع قطعات و تجهیزات اغلب سلامت و ایمنی را برای همه افراد به وجود خواهد آورد.

ترمینال برق یک به چند چیست؟

ترمینال برق 1 به 2 (ترمینال برق یک به دو)در واقع همان ترمینال تقسیم یک به چند است. که می‌تواند از یک ورودی دو خروجی بدهد. اغلب به دلیل ایمنی بالایی که در استفاده از ترمینال یا کانکتور در برق کشی حاصل می‌شود، می‌تواند در خروجی‌ها با این ترمینال به راحتی علت کاهش فشار ولتاژ و همین طور دلایل رخداد خطر آتش سوزی و همچنین برق گرفتگی را به صورت جدی کاهش داد. به همین خاطر ایمنی بالایی دارند.این ترمینال‌ها اغلب در مصارف صنعتی زیادی استفاده می‌شوند و به همین دلیل به راحتی می‌توان از آن‌ها برای اتصالات چند شعبه‌ای و همچنین سیم کشی‌های چند شاخه‌ای استفاده کرد.

یکی دیگر از مزایای مهم دیگری این نوع از ترمینال‌ها دارند این است که، در واقع در زمان بروز حادثه در سیم کشی یا هر وسیله برقی‌ای که از این نوع وسیله در آن استفاده شده است، می‌توان به راحتی شعبه اتصال داده شده را جدا کرد اما کاری به سایر نقاط سیم کشی نداشت. همانطور که بیان شد، استفاده از ترمینال‌های برق یا کانکتور درصنعت و برق کشی به خاطرکاهش فشار ولتاژ می‌تواند تا حد زیادی خطر آتش سوزی و همین طور برق گرفتگی را به شکل موثری کاهش دهد.این ویژگی عمده و بزرگ ترمینال باعث شده است که در صنعت نوین برق کنونی کشور و جهان بتواند از رنک بالایی در بهره‌برداری‌های عظیم صنعتی در حوزه برق باشد.

با جعبه اتصالات, اتصالات سیم های خود را تمیز کرده و پوشش دهید. جعبه اتصالات دارای یک پوشش قالب و یک محوطه است. شامل پنج گروت باز ، پنج گروت بسته و سخت افزار لازم است. جعبه اتصال دارای هفت گل میخ است که درون جعبه ساخته شده اند. که سوراخ های نصب جعبه در مرکز آن قرار دارند.

مزایای استفاده از کانکتور یا ترمینال تقسیم برق:

  • در مقایسه با استفاده از چسب برای افزایش سیم که موجب می شود با استفاده از ترمینال تقسیم برق این خطر از بین می رود و ایمن می باشد.
  • با اتصال سیم به کانکتور برق استاندارد توان جریان برق و حرارت بالا می رود.در صورتی که در اتصال نامناسب خلاف این عمل اتفاق می افتد و موجب کاهش فشار برق و برق گرفتگی و آتش سوزی می شود.
  • با استفاده از ترمینال تقسیم برق می توان به دفعات سیم ها را باز و بسته نمود جهت برطرف کردن عیوب و نواقص
  • با ایمنی بالا امکان انشعاب گیری را از تابلو برق ها فراهم می آورند.
  • برای اتصال دائمی و موقت می توان از ترمینال تقسیم برق استفاده کرد و امکان باز و بسته کردن و تعویض سیم در آن وجود دارد.

منبع : بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا