توضیحات پزشکیان درباره چرایی بروز مشکلاتی در اجرای طرح دارویاری

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی به تشریح دلایل ایجاد مشکل در اجرای طرح ترک اعتیاد پرداخت.

مسعود مزیکیان در گفت وگو با خبر روزانه، با اشاره به اجرای طرح دروری گفت: تئوری چیزی را می گوید که در عمل دیده نمی شود. مردم برای خرید دارو با گرانی مواجه می شوند و از طرفی گاهی اوقات به دلیل کمبود دارو دچار مشکل می شوند، وقتی با آقایان صحبت می کنیم می گویند ظاهراً کاری در حال انجام است، اما در واقعیت این اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: برای درک این سوال کافی است به صورت تصادفی به داروخانه ها مراجعه کنید و از مردم بپرسید که چقدر توانسته اند داروهای لازم را خریداری کنند. شرایط فعلی واقعیت تلخی است که با توجه به نتایج آن از قبل مشخص بود که با اجرای لغو ارز ترجیحی این اتفاق می تواند رخ دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی با بیان دلایل مشکلات در اجرای طرح اعتیاد گفت: دلیل آن این است که یا پول ندارند یا دیر پرداخت می کنند یا همه چیز را نمی دهند و به بیمار می گویند بیا پولت را بعداً بگیر.

وی یادآور شد: این مشکل حتی زمانی که من وزیر بودم نیز وجود داشت. روند به این صورت است که به عنوان مثال منابع به سوختگی اختصاص می یابد و منابع اختصاص یافته به 10 مورد داروی سوختگی است. اکنون که 100 مورد سوختگی رخ داده است و در نتیجه برای 90 مورد باقی مانده با مشکل پرداخت مواجه هستند، این بدان معناست که غرامت به مراتب بیش از منابع اختصاص یافته است. با فرض تخصیص منابع.

این پزشک در تشریح پیشنهاد خود برای اجرای صحیح طرح دارویی گفت: دولت باید قبل از لغو ارز ترجیحی که ریال کافی برای خرید مواد اولیه و اجرای صحیح نظام پزشک خانواده و ارجاع به تولیدکنندگان دارو می داد، این کار را انجام می داد. .. تا اینکه رابطه مالی بیمار، پزشک و داروخانه به طور کامل قطع شد. اگر سیستم را درست نکنند و به همه چیز به عنوان یک فرآیند برخورد شود، شرایط به این شکل است که نادیده گرفته می‌شود و مشکلاتی از این دست پیش می‌آید، در این شرایط قیمت دارو همچنان رو به افزایش است و حتی در برخی موارد احتمال یک کمبود دارو هیچ معنایی جز تداوم مشکلات ندارد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا