پارکینسون در افراد کم سن هم بروز می‌کند

به گزارش شفاف، محمودرضا فقی گفت: بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که عمدتاً نورون های تولیدکننده دوپامین را در ناحیه خاصی از مغز درگیر می کند. در حال حاضر این بیماری با کهولت سن همراه نیست و در جوانان نیز بروز می کند.

با 9 میلیون سالمند در کشور، بروز بیماری پارکینسون بیشتر خواهد بود. این بیماری به طور ناگهانی رخ می دهد و پیشگیری از آن غیرممکن است. معمولا در مردان شایع تر است.

وی گفت: اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بیماری موثر است. 90 درصد عفونت ها ژنتیکی نیستند، اما علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. مشکل در حال حاضر این است که وزارت بهداشت آمار دقیقی از تعداد این بیماران ندارد.

امیرحسن حبیبی، فلوشیپ اختلالات حرکتی گفت: درمان این بیماری شامل دارو، جراحی و توانبخشی است. هزینه تحویل دارو به این افراد بسیار بالاست. به دلیل شرایط اقتصادی و قیمت بالای داروها و به دلیل وجود دارو در این افراد که نیمی از آنها ایرانی هستند، برخی از بیماران نسبت به هزینه و اثربخشی واکنش متفاوتی نشان می دهند. آنها به دارو و قیمت مناسب نیاز دارند.

به گفته حبیبی، علائم این بیماری دست دادن در زمان استراحت، کندی راه رفتن و حرکت و خندیدن است.

وی با تاکید بر پرهیز از ازدواج های فامیلی به دلیل خطر بالای ابتلا به پارکینسون، گفت: بروز سکته مغزی و کمبود اکسیژن به مغز در بروز این بیماری موثر است.

مهری سالاری، استاد مغز و اعصاب گفت: تعداد مبتلایان به پارکینسون در کشور 250 هزار نفر تخمین زده می شود. هنوز آمار دقیقی از این بیماری در کشور نداریم.

وی گفت: در هر کشوری نوع ژنتیک و تاثیر آن بر بیماری متفاوت است. طبق آخرین اخبار، شیوع این بیماری در شرق آسیا بسیار بیشتر است. کاردرمانی و ورزش درمانی در درمان بیماری پارکینسون موثر است.

به گفته سالارا، از جمله علل این بیماری جراحات و تماس با سموم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا