برترینهای کسب و کارعمومی

درمان پوسته پوسته شدن ناخن دست

علت پوسته پوسته شدن ناخن و روش ترمیم آن

پوسته پوسته شدن ناخن‌ها که به دلیل شستن بیش‌ از حد دست‌ها، قرار گرفتن ناخن در معرض مواد شیمیایی یا استفاده زیاد از لاک ناخن یا ژلیش ناخن ایجاد می‌شود، معمولاً بر اعتماد به نفس ما تأثیر منفی گذاشته و احساس ناخوشایندی به وجود می‌آورد. برای رفع این مشکل ناخن، چند راهکار وجود دارد.

ناخن پوسته پوسته را چطور درمان کنیم

 

در اولین قدم، باید برای مدتی به ناخن‌هایتان استراحت بدهید و تا جایی که ممکن است، لاک ناخن نزنید و از لاک ژل و کاور ناخن نیز استفاده نکنید. در این مدت، باید بر آبرسانی ناخن‌ها به کمک انواع روغن‌ها و لوسیون‌ها تمرکز کنید. اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند استفاده از دستکش هنگام تمیزکاری منزل و همچنین استفاده از مکمل‌های تقویت ناخن هم مواردی هستند که نباید آن‌ها را فراموش کرد.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا از راه‌های ترمیم ناخن‌های لایه لایه شده و جلوگیری از پوسته شدن ناخن‌ آگاه شوید.

علت پوسته پوسته شدن ناخن چیست؟

ناخن از کراتین ساخته شده‌ است، پروتئینی که در ساختار مو نیز یافت می‌شود. ناخن دارای چندین لایه سخت است که امکان لایه لایه شدن، نازک شدن یا ضعیف شدن آن‌ها وجود دارد. پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند ناشی از آسیب خارجی به آن‌ها باشد. قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض آب به مدت طولانی، فشار آوردن به ناخن، کندن یا تراشیدن لاک ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی از عواملی هستند که می‌توانند باعث پوسته پوسته شدن ناخن‌ها شوند. این عارضه به ندرت ممکن است نشانه یک بیماری سیستمیک باشد. گاهی ممکن است کمبود برخی ویتامین‌ها (مانند بیوتین -B7- یا نیاسین -B3-) یا مواد معدنی (معمولاً آهن) باعث خشکی و پوسته شدن ناخن‌ها شود.

با ناخن‌های پوسته شده چه باید کرد؟

اگر به‌ تازگی متوجه پوسته پوسته شدن ناخن‌هایتان شده‌اید، باید به مدت چند هفته از لاک‌زدن خودداری کنید و روی ترمیم ناخن‌های آسیب‌دیده متمرکز شوید. برای پاک‌سازی ناخن‌های خود، از داروخانه یک لاک‌پاک‌کن بدون استون تهیه کنید. توجه داشته باشید که استون، کوتیکول ناخن را خشک و آسیب‌پذیر می‌کند. کوتیکول ناخن لایه‌ای از پوست شفاف است که در امتداد لبه پایینی ناخن قرار دارد.

علاوه بر این، موارد زیر را نیز رعایت کنید تا ناخن‌هایتان هرچه سریع‌تر ترمیم شوند:

  • هرگز لاک ناخن‌هایتان را نتراشید. این روش نتیجه رضایت‌بخشی به دنبال ندارد و معمولاً باعث از بین رفتن لایه‌های سطحی ناخن می‌شود.
  • برای استفاده از لاک‌پاک‌کن، سراغ توپک‌های پنبه‌ای یا سواب (وسیله‌ای شبیه گوش‌پاک‌کن) بروید. برای این کار، توپک پنبه‌ای یا سواب را به لاک‌پاک‌کن آغشته کنید و به ‌آرامی روی هر ناخن مالش دهید تا اثر لاک از بین برود.
  • اگر در حال حاضر لاک ژل دارید، برای پاک کردن آن باید از پاک‌کننده حاوی استون استفاده کنید. پس حتماً لازم است پس از پاک شدن ژل، به ناخن‌های خود بیشتر رسیدگی کنید.
  • همیشه پس از پاک کردن لاک ناخن، از مرطوب‌کننده ناخن استفاده کنید. حتی لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون هم می‌توانند باعث خشکی ناخن‌های شما شوند.
  • برای جلوگیری از ترک خوردن یا شکستن ناخن، بهتر است بعد از استحمام آن‌ها را کوتاه کنید. به‌‌منظور کمک به روند ترمیم و بهبودی ناخن‌ها، می‌توانید آن‌ها را به مدت چند هفته کوتاه نگه ‌دارید.

پیدا کردن بهترین ناخن کار در تهران که در حال حاضر در هر کوچه و خیابانی از آن یک سالن ناخن در حال ارائه خدمات است دغدغه گروهی از افراد است

درمان خانگی خشکی دور ناخن | درمان خانگی ریش شدن پوست اطراف ناخن | زخم شدن اطراف ناخن

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی، که به علت وجود اشعه UVB در آفتاب رخ می‌دهد، اصطلاحی است که برای تاثیر این اشعه فرابنفش بر پوست و قرمزی، تورم و پوست انداختن آن به کار می‌رود. این اتفاق گاه بسیار دردناک است و باعث سوزش می‌شود. آفتاب سوختگی همچنین بر شکل ظاهری پوست تاثیر زیادی دارد و مواردی مانند درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن را ضروری می‌کند. برآمدن پوست ود دلیلی برای پوسته پوسته شدن آن است. آفتاب سوختگی چنین اثری دارد. البته این پدیده موقتی است و پس از گذشت یک یا دو هفته بهتر می‌شود، یا این که با روش‌های درمانی مانند استفاده از پماد و… زودتر خوب شود. اگر در این دوران پوست را دست‌کاری کنید بعدا دچار مشکل می‌شوید. برای مثال اگر پوست اطراف ناخن را بکنید، باید درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن را انجام دهید. استفاده از ضد آفتاب تنها راه رهایی از این عامل محیطی است.

مکیدن انگشتان

بسیاری از کودکان با عادت مکیدن انگشتان خود، به خصوص انگشت شست بزرگ می‌شوند و در سنین پیش از مدرسه این عادت را دنبال می‌کنند. مکیدن پوست باعث خشکی آن می‌شود و به مرور اطراف ناخن‌ها را نیز ضعیف می‌کند. اگر فرزند شما به درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نیاز دارد و یا عادت کرده انگشت‌های خود را در دهان قرار دهد، با روش‌های مختلف او را ترک دهید. اگر چنین عادتی در او وجود ندارد اما اطراف ناخن‌هایش پوسته پوسته است، لازم است چاره دیگری بیندیشید.

عوامل غیر محیطی

احتمال ابتلا به پوسته پوسته شدن اطراف ناخن با انواع بیماری‌ها، مشکلات پوستی و حساسیت‌ها گسترش می‌یابد و به همین علت تصور رایج درباره درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن مصرف ویتامین است. لازم به ذکر است که اگر پوست به طور ژنتیکی خشک باشد احتمال بروز این علائم بیشتر است.

آلرژی

پوست بسیار حساس است و تقریبا می‌توان گفت که از دیگر ارگان‌های بدن زودتر واکنش نشان می‌دهد. این لایه بیرونی و دوست داشتنی، با چیزهایی مثل جواهرات ارزان قیمت تحریک می‌شود و شروع به تورم، تاول، قرمزی و خارش می‌کند. اگر این تغییرات در پوست کناره ناخن و برای مثال به علت استفاده از یک انگشتر رخ بدهند به درمان پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نیاز داریم. حساسیت به لاتکس نیز بسیار رایج است و ممکن است باعث شوک آنافیلاکسی شود که بسیار خطرناک است. حساسیت پوستی به مواد غذایی، فصل و هر چیزی که فکرش را بکنید سبب شده که کنده شده پوست دور ناخن در اکثر ماها دیده شود و به آن توجه نکنیم یا علت آن را ندانیم. به هر حال، بهتر است تلاش کنیم عوامل آلرژی‌زا را بشناسیم و ببینیم که پوستمان به کدام یک واکنش دارد و از آن دوری کنیم.

تغذیه مناسب در جهت داشتن ناخن هایی محکم

داشتن تغذیه مناسب از جمله مواردی است که ناخن‌هایی زیبایی برای شما به ارمغان می‌آورد خوردن انواع پروتئین‌ها و محصولات لبنی سبب می‌شود تا ناخن‌های دست محکم و مقاوم شوند.

دکمه بازگشت به بالا