درگذشت فضانورد مشهور لهستانی – خبر روزانه

میروسلاو هرماشفسکی که اولین و تا کنون تنها شهروند لهستانی است که به فضا پرواز کرد در سن 81 سالگی درگذشت.

درگذشت او توسط دامادش ریشارد زارنکی که عضو پارلمان اروپا است در توییتر تایید شد. زارنکی در توییتر نوشت: از طرف خانواده، خبر بسیار غم انگیز درگذشت ژنرال میروسلاو هرماسفسکی را تایید می کنم. اولین فضانورد لهستانی، یک خلبان عالی، یک شوهر و پدر خوب و یک پدربزرگ دوست داشتنی درگذشت.

به عنوان خلبان در نیروی هوایی لهستان، هرماشفسکی به عنوان یکی از 500 نامزد برای تبدیل شدن به اولین فضانورد کشورش انتخاب شد، اما او در آن زمان این موضوع را نمی دانست. در ابتدا، او نمی دانست که او و خلبانانش برای چه چیزی تحت بررسی هستند، تا اینکه گروه محدود شد و ژرماشفسکی فهمید که این روند به چه چیزی منجر می شود.

سرانجام، در نوامبر 1976، هرماشفسکی به همراه هموطنش زیانون یانکوفسکی و دیگران از آلمان و چکسلواکی برای شرکت در برنامه Intercosmos انتخاب شدند، پروژه ای از اتحاد جماهیر شوروی که از متحدان دعوت می کرد تا شهروندان خود را به فضا بفرستند و برای پرواز فضایی روسیه آموزش ببینند. .

پس از دو سال آموزش مقدماتی در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین در روسیه، به هرماشفسکی مأموریت داده شد تا با یک موشک سایوز-30، پیوتر کلیموک، فضانورد شوروی، به یک پرواز هشت روزه به ایستگاه فضایی سایوز-30 برود.

هرماشفسکی چند دقیقه قبل از پرتاب از فضاپیمای شوروی سایوز-30 و ماندن در ایستگاه مداری گفت: برای من، شهروند جمهوری خلق لهستان، افتخار بزرگی است. ایستگاه فضایی بایکانور پایگاه در قزاقستان در 27 ژوئن 1978. سالیوت 6 به من تحویل داده شد. من از اعتمادی که به من می شود قدردانی می کنم و هیچ کس را ناامید نخواهم کرد.

با راه اندازی دومین ماموریت برنامه Intercosmos، هرماشفسکی نود و هفتمین فردی بود که به فضا پرواز کرد و هشتاد و نهمین فردی بود که به دور زمین می چرخید.

او و کلیمکو پس از اتصال به ایستگاه تک ماژول سالیوت به اولادزیمیر کووالنکو و الکساندر ایوانچنکو در ایستگاه فضایی پیوستند.

ژرماشفسکی در طول مدتی که در مدار بود، به انجام 11 آزمایش علمی، از جمله رشد کریستال ها و ارزیابی اینکه چرا برخی از غذاها در ریزگرانش طعم بهتری نسبت به سایرین دارند، کمک کرد. او همچنین از فضا، به ویژه لهستان، از زمین عکاسی کرد، اگرچه پوشش ابری بر فراز کشورش تا حد زیادی مانع از تصاویر واضح لهستان شد. او همچنین ظرفیت ریه و ضربان قلب را در طول ماموریت خود، هم در حین ورزش و هم در لباس فضایی اندازه گیری کرد.

در 5 ژوئیه 1978، ژرماشفسکی و کلیموک ایستگاه فضایی سالیوت-6 را در فضاپیمای سایوز-30 ترک کردند و به زمین بازگشتند. بدین ترتیب هرماشفسکی در اولین و تنها پرواز فضایی خود به مدت هفت روز و 22 دقیقه در فضا بود.

ژرماشفسکی در 15 سپتامبر 1941 در شهر لیپنیکی که قبلاً در لهستان بود به دنیا آمد و اکنون در اوکراین است. او در سال 1961 گواهینامه خلبانی خود را گرفت و آموزش خلبانی جنگنده را در مدرسه عقاب ها در دوبلین لهستان آغاز کرد. پس از پایان تحصیلات، به هنگ پدافند هوایی در پوزنان پیوست و آموزش های خود را برای کنترل جنگنده جت MiG-15 ادامه داد. سرانجام در سال 1971 از آکادمی نظامی به نام کارول سورچفسکی فارغ التحصیل شد.

به زودی هرماشفسکی به فرماندهی مدرسه خلبانان جنگنده در دوبلین منصوب شد و در سال 1987 مدیر این موسسه شد. در سال 1988 به درجه سرتیپی ارتقا یافت و سه سال بعد به عنوان دومین فرمانده نیروی هوایی لهستان خدمت کرد. او تا سال 2005 به پرواز با هواپیماهای جنگنده ادامه داد و با بیش از 2000 ساعت پرواز بازنشسته شد.

هرماشفسکی دو بار ناموفق برای یک کرسی پارلمان لهستان شد، اما در انتخابات محلی در سال 2002 پیروز شد.

در سال 2009، هرماسفسکی زندگی نامه خود را با عنوان «بی وزن. داستان یک خلبان فضانورد».

برای خدمات به میهن و شرکت در برنامه فضایی شوروی، میروسلاو ژرماشفسکی مدال ها و جوایز زیادی از جمله نشان لنین دریافت کرد.

5858

دکمه بازگشت به بالا