برترینهای کسب و کارعلمی و پزشکی

سکسکه جنین چه احساسی دارد؟

سکسکه جنین در بارداری چیست؟

به طور ساده، سکسکه جنین در رحم مادر اغلب ناشی از حرکات کوچکی است که دیافراگم جنین هنگام شروع تمرین نفس‌کشیدن تولید می‌کند. زمانی که جنین نفس می‌کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه‌های او می‌شود و سبب انقباض دیافراگم درحال‌رشد او می‌شود. در نتیجه جنین در رحم مادر به سکسکه می‌افتد. فرزند شما قبل از به‌دنیاآمدن، مراحل مهمی را طی می‌کند که هر کدام از این مراحل او را برای زنده‌ماندن در دنیای واقعی آماده‌تر می‌کنند. احتمالاً در هفته ۱۸ بارداری تا هفته ۲۰ بارداری متوجه حرکات جنین شوید.

علائم سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟

سکسکه جنین نشانه چیست؟ زمانی که جنین سکسکه می‌کند شکم مادر حرکت می‌کند. این حرکات همچون انقباضات ریتمیک هستند و ممکن است احساسی همچون اسپاسم عضلانی را برای مادر تداعی کنند. سکسکه معمولاً یک ریتم منظم دارد و بارها و بارها در یک قسمت مشخص از شکم رخ می‌دهد و چند دقیقه طول می‌کشد. عارضه سکسکه همچون یک ضربه ناگهانی یا تپش‌دار است که ممکن است شکمتان را کمی تکان دهد. سکسکه جنین در شکم مادر چگونه احساس می‌ شود؟ سکسکه جنین در شکم مادر شامل یک سری حرکات سریع و تکراری است که کاملاً می‌توانید حس کنید که از سمت جنین آمده‌اند.

اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که ریتم سکسکه جنین شبیه سکسکه‌های بزرگسالان است. در بزرگسالان هم سکسکه در اثر حرکات دیافراگم ایجاد می‌شود. البته در بزرگسالان، علت این سکسکه‌ها به‌جای مایع آمنیوتیک، ورود مقدار زیادی هوا به داخل است. طبق اظهارات Anne Brown، مدیر بخش پزشکی خدمات سلامت زنان در بیمارستان Inova Loudoun در لیسبورگ، ویرجینیا، زمانی که سه‌ماهه سوم بارداری شروع می‌شود اکثر زنان سکسکه جنین را حس می‌کنند. البته می‌توانید آنها را در سه‌ماهه اول، زمانی که دیافراگم جنین درحال‌رشد است نیز در سونوگرافی مشاهده کنید.

در دوران بارداری، افراد انواع غلت زدن، لگد زدن، ضربه زدن و حرکات ضرباندار را در حالی که کودکشان رشد میکند و برای زندگی خارج از رحم تمرین میکند، تجربه میکنند. یکی از این حرکات سکسکه جنین است. حرکتی ریتمیک که در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد، به خصوص اگر اولین نوزاد شما باشد. چرا سکسکه جنین رخ می‌دهد سکسکه جنین حرکاتی است که در دیافراگم کودک رخ می‌دهد که شروع به تمرین تنفس می‌کند. اما برخلاف نوزادان آنها هوا را استنشاق نمی‌کنند، بلکه مایع آمنیوتیک را دریافت می‌کنند.  در رحم، دیافراگم جنین به طور کامل رشد نکرده است، بنابراین زمانی که جنین مایع آمنیوتیک اطراف را استنشاق می‌کند، دیافراگم منقبض می‌شود که منجر به سکسکه در رحم می‌شود.

سکسکه جنین چه زمانی شروع می‌شود؟

اگرچه ریه‌های کودک بین 13 تا 16 هفتگی شروع به رشد می‌کنند،  تحقیقات نشان می‌دهد که سکسکه جنین ممکن است در اوایل هفته نهم در سونوگرافی دیده شود. معمولاً بسیار مکرر است و سپس در سه ماهه سوم به صورت ثابت رخ می‌دهد. هنگامی که سکسکه جنین رخ می‌دهد، معمولاً به طور متوسط سه دقیقه و نیم طول می‌کشد.  اما برخی ممکن است فقط یک دقیقه طول بکشد در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد، به میزان هشت دقیقه. تغییر وضعیت، راه رفتن و نوشیدن آب بیشتر نیز می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. آنها دوره‌های کوتاه تنفس تمرین شده هستند و کاملا طبیعی هستند. معمولاً از سه ماهه دوم شروع می‌شوند و در سه ماهه سوم آشکارتر هستند.

سکسکه شبیه حرکت ریتمیک تنفس در خارج از رحم است، اما با شدت بیشتری رخ می‌دهد. برخی از افراد باردار می‌توانند آن را احساس کنند و برخی دیگر نمی‌توانند. سپس خود به خود از بین می‌روند. وقتی آنها را احساس می‌کنید، ممکن است به صورت ریتمیک و ضربان‌دار ظاهر شوند.  آنها حرکات تصادفی و ناگهانی مانند ضربات جنین نیستند. همچنین می‌توانند از ضربات جنین سازگارتر باشند. بسیاری از مادران می‌گویند که تجربه آن می‌تواند احساسی عجیب و غریب داشته باشد، به خصوص اگر اولین بارداری باشد و توقع آن را نداشته باشید. حتی موقعیت کودک می‌تواند بر نحوه تجربه سکسکه جنین تاثیر بگذارد.

آیا جنین می‌تواند بیش از حد در رحم سکسکه کند؟

ممکن است در اینترنت خوانده باشید یا از دیگران شنیده باشید که سکسکه جنینی که در اواخر بارداری رخ می‌دهد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در بند ناف باشد، مانند بند ناف فشرده یا افتادگی.  اما این نظریه ریشه در یک مطالعه روی گوسفند دارد و در انسان ثابت نشده است. در واقع، سکسکه جنین به طور کلی به عنوان یک نشانه خوب در نظر گرفته می‌شود. با نزدیک‌تر شدن به تاریخ زایمان، وقوع سکسکه‌های جنینی کاهش می‌یابد. مادر باردار در دوران حاملگی با تغییرات و حرکات مختلف جنین مانند لگد، ضربه و غلت مواجه می‌شود.

سکسکه جنین (Fetal Hiccups) یکی دیگر از تغییرات مهم این دوره به‌شمار می‌آید که معمولا نشان‌دهنده رشد صحیح نوزاد است. متخصصان در اغلب موارد سکسکه را نشانه بلوغ ریه و آمادگی آن برای شروع فرآیند تنفس جنین می‌دانند. از همین‌رو می‌توان گفت سکسکه کوتاه و معمولی جنین نگران‌کننده نیست، اما اگر این تغییر با کاهش حرکات جنین همراه شود یا بیش از حد طول بکشد، می‌تواند نشان‌دهنده خطر جدی باشد. در چنین وضعیتی باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان یا دکتر ماما مراجعه کنید.  برای اینکه بدانید سکسکه‌جنین چه احساسی در شکم مادر ایجاد می‌کند و علائم آن چیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

معمولا مادر در هفته ۱۸ یا ۲۰ بارداری متوجه اولین حرکات جنین می‌شود. این حرکات شامل مراحل مهمی هستند که جنین قبل از به دنیا آمدن، آن‌ها را تمرین می‌کند تا بتواند در دنیای واقعی زنده بماند. به زبان ساده‌تر، سکسه جنین در رحم را می‌توان حرکات کوچکی دانست که دیافراگم جنین برای تمرین نفس کشیدن، ایجاد می‌کند. وقتی جنین برای اولین بار نفس می‌کشد، مقداری مایع آمونیاک وارد ریه‌های او می‌شود که نتیجه آن انقباض دیافراگم در حال رشد و سکسکه جنین در رحم مادر است. متخصصان معتقدند مادران باردار با شروع ماه سوم حاملگی، سکسکه جنین در رحم را احساس می‌کنند.

معمولا در ابتدا ضربه ملایم احساس می‌شود، اما پس از گذشت چند لحظه، ضربات دچار ریتم تند و تکراری خواهند شد که پشت سر هم ادامه دارند. اولین نشانه سکسکه‌جنین به صورت ضربه ناگهانی، تپش‌دار و تکان خوردن شکم مادر ظاهر می‌شود. این حرکات شبیه انقباض شکمی هستند؛ به همین دلیل برخی زنان انقباضات ریتمیک سکسکه را با اسپاسم شکمی اشتباه می‌گیرند. در حالی که ریتم سکسکه منظم است و در تعداد دفعات بیشتری رخ می‌دهد. معمولا مادر باردار، سکسکه جنین را در قسمت مشخصی از شکم، حدود پنج تا ۱۰ دقیقه احساس می‌کند.

سکسه را می‌توان یکی از عوارض جانبی آغاز فعالیت سیستم‌های بدن و عامل موثری در سیر تکامل جنین دانست. به طور کلی این عارضه ناشی از موارد زیر است: تکامل سیستم تنفسی: توانایی دم و بازدم مایع آمونیاک و سکسکه، نشان‌دهنده رشد دیافراگم جنین است. رفلکس‌ها: تمریناتی مانند مکیدن، خمیازه کشیدن و مکیدن شست می‌تواند منجر به سکسکه شود. رشد سیستم عصبی: نشان‌دهنده فعال شدن عصب کنترل‌کننده دیافراگم است. همچنین می‌توان از عملکرد درست مغز و نخاع برای زنده نگه داشتن جنین بیرون از رحم مطمئن شد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا