شرایط صحت طلاق چیست؟

‏‏ ‏‏‏در صحت طلاق چند شرط است:‏

‏‏         مسأله 1- شرط اول: آن که شوهر که طلاق می‌دهد بالغ باشد بنابر احتیاط واجب، ‏‎ ‎‏پس طلاق غیر بالغ صحیح نیست بنابر احتیاط؛چه به مباشرت باشد و چه به وکالت ‏‎ ‎‏دادن به کس دیگر.‏

‏‏         مسأله 2- اگر طفل ممیز باشد و به ده سال رسیده باشد و طلاق بدهد لازم است ‏‎ ‎‏مراعات احتیاط بشود،و اگر بخواهد زن شوهر کند،لازم است تجدید طلاق در وقت ‏‎ ‎‏بالغ شدن طفل.‏

‏‏         مسأله 3- صحیح نیست طلاق دادن پدر و جد طفل،زن او را و همین‌طور صحیح ‏‎ ‎‏نیست طلاق وصی آنها و نه طلاق حاکم شرع،پس هیچ‌یک از اینها نمی‌تواند طلاق ‏‎ ‎‏بدهند زن او را.‏

‏‏         مسأله 4- اگر طفل در حال جنون بالغ شود یا بعد از بلوغ مجنون شود،پدر و جد او ‏‎ ‎‏می‌توانند زن او را طلاق بدهند با مراعات نفع و صلاح او و محتاج به اذن حاکم شرع ‏‎ ‎‏نیست و با نبودن ولیّ،حاکم شرع می‌تواند طلاق دهد.‏

‏‏         مسأله 5- شرط دوم: آن که شوهر که می‌خواهد طلاق دهد عاقل باشد،پس طلاق ‏مجنون صحیح نیست،و همین‌طور کسی که عقلش زایل شود به مستی و مثل آن، ‏‎ ‎‏طلاقش صحیح نیست.‏

‏‏         مسأله 6- شرط سوم: آن که طلاق دهنده قصد داشته باشد به واقع نمودن طلاق، ‏‎ ‎‏پس طلاق آدم خواب و کسی که شوخی می‌کند،یا لفظ طلاق را لغو استعمال می‌کند و ‏‎ ‎‏حقیقتاً اراده ندارد باطل است.‏

‏‏         مسأله 7- شرط چهارم: آن که شوهر به اختیار خود طلاق دهد نه به اجبار و اکراه، ‏‎ ‎‏پس اگر کسی به او بگوید که اگر طلاق ندهی به تو ضرر جانی یا مالی می‌رسانم و از ‏‎ ‎‏روی اکراه طلاق دهد باطل است.‏

‏‏         مسأله 8- اگر به طور اجبار و الزام طلاق داد و بعد راضی شد طلاقش صحیح ‏‎ ‎‏نمی‌شود.‏

‏‏         مسأله 9- شرط است در زنی که شوهر می‌خواهد او را طلاق دهد،این که زن ‏‎ ‎‏دائمی او باشد نه صیغۀ او.‏

‏‏         مسأله 10- شرط است که زن از حیض و نفاس و آنچه به حکم آن است مثل پاکی ‏‎ ‎‏که در بین حیض و نفاس است و به حکم آنها است خالی باشد.‏

‏‏         مسأله 11- زن از حیض و نفاس که پاک شد طلاقش صحیح است،اگرچه غسل ‏‎ ‎‏نکرده باشد.‏

‏‏         مسأله 12- شرط است در صحت طلاق که زن در حال پاکی از حیض و نفاس باشد ‏‎ ‎‏که مرد با او نزدیکی نکرده باشد،پس اگر از حیض یا نفاس پاک شد و مرد با او جمع ‏‎ ‎‏شد طلاقش در این حال صحیح نیست.‏

‏‏         مسأله 13- اگر زنی گرفت و با او نزدیکی نکرد،طلاقش در حال حیض و نفاس ‏‎ ‎‏صحیح است.‏

‏‏مسأله 14- اگر زن حامله باشد و حیض شود طلاقش در حال حیض صحیح است.

‎‏         مسأله 15- اگر زن غایب باشد و مرد نداند که او حائض است و نتواند حال او را ‏‎ ‎‏به دست بیاورد یا مشکل باشد به دست آوردن،طلاق او صحیح است،اگرچه بعد ‏‎ ‎‏معلوم شود که در حال حیض بوده.‏

‏‏         مسأله 16- اگر زن حاضر باشد و ممکن نباشد حال حیض او را به دست بیاورند یا ‏‎ ‎‏مشکل باشد،حکمش مثل غایب است.‏

‏‏         مسأله 17- اگر زنی یائسه باشد و آن وقتی است که زن غیر سیده به پنجاه سالگی و ‏‎ ‎‏زن سید به شصت سالگی رسیده باشد،می‌شود او را طلاق داد در طهری که با او ‏‎ ‎‏مواقعه کرده است،و همین‌طور است دختر نابالغ و زن آبستن.‏

‏‏         مسأله 18- زنی که به سن زن‌هایی که حیض می‌بینند رسیده و حیض نمی‌بیند؛چه ‏‎ ‎‏به واسطۀ آن باشد که خلقتش این‌طور است یا عارضه‌ای برای او رخ داده که حیض ‏‎ ‎‏نمی‌شود،اگر شوهر با او نزدیکی کرد و بخواهد او را طلاق دهد،باید از وقت نزدیکی ‏‎ ‎‏سه ماه بگذرد و پس از آن او را طلاق دهد و پیش از سه ماه طلاق باطل است.‏

‏‏         مسأله 19- شرط است در طلاق که زن معیّن باشد؛یا به اسم یا به اشاره یا به هر چه ‏‎ ‎‏ممکن است که او را تعیین کند.‏

وکیل طلاق در مشهد: یکی از مسائل مطرح شده در مورد طلاق شرایط درستی صیغه طلاق است. در چه صورت می توانیم بگوییم صیغه طلاق درست است؟ برای جاری شدن صیغه طلاق چه تشریفاتی باید رعایت شود؟ در زمان بیان صیغه عقد نیاز به حضور شاهد وجود دارد آیا برای قرائت صیغه طلاق میان زن و شوهر نیز شاهد لازم است؟ اگر شاهد لازم است این شاهد باید چه شرایطی داشته باشد؟ ما در این مقاله درباره مسائل مرتبط با درستی صیغه طلاق با  شما عزیزان گفتگو خواهیم کرد.

اجرای طلاق با استفاده از صیغه طلاق

همانطور که گفتیم برای درستی اجرای صیغه طلاق نیاز به رعایت شیوه و تشریفات خاصی است. بنابراین افراد نمی توانند بدون حکم دادگاه با خواندن لفظ عربی از هم جدا شوند یا اینکه صرفا وجود حکم دادگاه را طلاق تلقی کنند  .  در واقع روند طلاق شرعی و قانونی در کنار یکدیگر باید انجام شود. در فقه شیعه این قاعده وجود دارد که صیغه طلاق به زبان عربی و با کلمات مشخص شده مانت انت طالق یا فلانه طالق انجام شود. در زمان انجام تشریفات طلاق حضور شوهر الزامی نیست اما می تواند برای این کار وکیل اختیار کند ، وکیل رایگان قوه قضاییه در تهران وکیل میتواند شما را در این موارد کمک کند . یعنی با اعطای وکالت به سر دفتر، صیغه طلاق انجام میشود.

صیغه طلاق در فقه

اگر بخواهیم شرایط اجرای صیغه طلاق را در فقه و قانون مدنی بررسی کنیم باید این شرایط را در نظر بگیریم. یکی از موارد مهم در طلاق بیان صیغه عقد به لفظ صحیح و صریح عربی است. بعد از اینکه زن و مرد مراحل دادگاه طلاق را پشت سر گذاشتند و حکم طلاق صادر شد، جاری شدن صیغه طلاق تنها با زبان عربی و با کلمات مشخص شده در شرع رخ میدهد و در غیر این صورت طلاق صادر نمیشود. در فقه اسلام و در قانون مدنی ایران برای جاری شدن طلاق شرایطی وجود دارد که برای درستی طلاق لازم است رعایت شود. از جمله این شرایط میتوان به این موارد اشاره کرد.

  1. شرایط جسمی زن مانند حامله نبودن زن و قاعده نبودن زن در زمان جاری شدن صیغه
  2. نحوه جاری شدن صیغه
  3. حضور مرد یا وکیل او
  4. حضور دو شاهد عاقل و عادل برای طلاق

ما در این بخش درباره شرایط درستی صیغه طلاق و تشریفات مرتبط با آن با شما گفتگو خواهیم کرد.

شرایط درستی اجرای طلاق

برای انجام طلاق، تنها وجود حکم طلاق از دادگاه و دادخواست طلاق کافی نیست. برای اینکه طلاق رخ بدهد، باید صیغه طلاق جاری شود. جاری شدن صیغه طلاق نیز تشریفات خاص خودش را دارد  که برای درستی انجام طلاق لازم است این شرایط رعایت شوند. به همین دلیل نیز در قانون مدنی به این شرایط اشاره شده است. مطابق ماده 1134 قانون مدنی برای درستی طلاق لازم است این شرایط رعایت شود: طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.» از این مطلب می توان دو مورد را متوجه شد

  1. طلاق باید با استفاده از صیغه طلاق رخ دهد
  2. طلاق باید در حضور  حداقل دو نفر مرد عادل که صیغه طلاق را میان زوجین بشنوند انجام شود.

خواندن صیغه طلاق بدون حکم دادگاه

در برخی موارد دیده شده که زن و مرد بدون وجود حکم دادگاه الفاظ طلاق را ذکر کرده اند و طلاق گرفته اند. آیا این طلاق معتبر است؟ پاسخ این است که این نوع از طلاق از نظر شرعی اعتبار دارد و برای اجرای درست صیغه طلاق نیازی به حکم دادگاه نیست، اما از نظر قانون مدنی انجام طلاق بدون حکم دادگاه جرم است و برای این کار مجازات مشخص شده است. بنابراین هرکسی نمی تواند راه بیوفتد و با ذکر کردن چند جمله عربی در حضور شاهدین طلاق بگیرد.

حضور شاهد عادل

یکی از شرایط درست بودن صیغه طلاق، حضور دو شاهد عادل است. مطابق ماده 1134 قانون مدنی، در زمان بیان صیغه طلاق، لازم است که دو شاهد عادل بر اجرای صیغه نظارت کنند.این دو شاهد باید دو نفر مرد باشند که صیغه طلاق را بشنوند. اگر در زمان اجرای صیغه طلاق، شاهدی وجود نداشته باشد یا این شاهد عادل و بالغ نباشد، صیغه طلاق باطل میشود. منظور از شاهد عادل چیست و چه کسانی را می توان عادل شمرد؟ عادل بودن در حقیقت به معنای این است که فرد شاهد باید فردی باشد که از انجام گناهان کوچک و بزرگ پرهیز کند و از انجام کارهای خلاف بپرهیزد. یعنی شاهد طلاق نمیتواند یک فرد خلافکار یا فاسق باشد.

باردار نبودن زوجه

یکی دیگر از شرایط صحت طلاق  که در گذشته به آن توجه میشد عدم بارداری زوجه است. به لطف پیشرفت تکنولوژی این مسئله الان از روزهای اول بارداری قابل تشخیص است و با یک آزمایش مشخص میشود و همانطور که قبلا در مقاله طلاق زن باردار مطرح کردیم طلاق زن باردار امکان پذیر است مشروط بر اینکه مرد تا پایان عده که در اینجا به معنای تولد کودک است شرایطی را رعایت کند. به عنوان مثال در طول این مدت مخارج خانم و نفقه او برگردن مرد می باشد و پدر در قبال فرزند به دنیا نیامده مسئولیت کامل دارد. همچنین مخارج بیمارستان و … را برعهده دارد. لازم است که زوجین قبل از تولد بچه و انجام طلاق درباره حضانت او تصمیم گیری کنند و با هم توافق نمایند.

ماهانه نبودن زوجه در زمان قرائت صیغه طلاق

از دیگر شرایطی که در زمان طلاق باید رعایت شود، طاهر بودن زوجه است. برطبق اصول فقهی طلاق در زمان حیض جایز نمیشود و طرفین باید تا پایان عادت ماهیانه خانم برای اجرای صیغه طلاق صبر کنند. امیدواریم که این مقاله اطلاعات کافی را در زمینه اجرای صحیح صیغه طلاق در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. شما می توانید با پیوستن به سوالات حقوقی خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید . در روزهای سخت ما در کنار شما هستیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا