طلاق چند وقت طول می کشد؟

در پاسخ به این سوال که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد ، باید گفت که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ از جمله ثبت دادخواست طلاق و نوبت دهی توسط دادگاه ، ، ارجاع به داوری ، انجام مراحل اعتراض به رای طلاق توسط زن و ثبت طلاق در دفترخانه که این موارد سبب می شود مدت زمان طلاق از طرف مرد مجموعا چند ماه به طول انجامد .

بعد از داوری طلاق چقدر طول میکشد | دادگاه طلاق چند جلسه است | رای دادگاه برای طلاق توافقی چقدر طول میکشد

برای مشاوره مدت زمان طلاق از طرف مرد

بر اساس قوانین موجود در نظام حقوقی ایران ، طلاق می تواند از روش های مختلفی صورت گیرد که در یک تقسیم بندی کلی ، می توان به طلاق از طرف مرد ، طلاق از طرف زن و همچنین طلاق با توافق زن و شوهر اشاره نمود که هر یک از آنها شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارند . یکی از مهم ترین ویژگی های طلاق توافقی آن است که نسبت به سایر انواع طلاق به صورت سریع تر انجام می شود و معمولا به دلیل توافق طرفین ، تشریفات کمتری در دادگاه دارد .

همین موضوع سبب می شود که آقایانی که قصد طلاق دادن همسر خود را دارند ، تمایل داشته باشند پروسه طلاق را با توافق کردن با همسرشان پیگیری نمایند ؛ چرا که برای طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق توافقی مدت زمان بیشتری نیاز است . به همین مناسبت قصد داریم در این مقاله این موضوع را بررسی کنیم که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است .

در پاسخ به این سوال ابتدا به توضیح مطالبی در خصوص طلاق از طرف مرد پرداخته و سپس به این سوال  پاسخ می دهیم که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و در پایان نیز به توضیح اینکه طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول می کشد خواهیم پرداخت .

بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت خانواده که مبنای احکام مربوط به طلاق هستند ، و احکام مربوط به آنها مشخص شده است و به استناد این قوانین بر خلاف زن که برای طلاق گرفتن از شوهر خود باید دلیل قانع کننده ای داشته باشد یا به حق طلاق خود استناد کند ، مرد این اجازه را دارد که هر زمان بخواهد همسر خود را طلاق بدهد و اصولا نیازی نیست که دلیل موجهی برای طلاق دادن همسر خود ارائه دهد .

با این حال این موضوع سبب نمی شود که مردان از این حق خود سوء استفاده کرده و بدون پرداخت حقوق قانونی زن اقدام به طلاق دادن وی نمایند . همچنین طلاق از طرف مرد ، علی رغم گذشته باید مستند به صدور حکم طلاق باشد . به این معنا که مرد نمی تواند به صورت دلبخواهی به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه و همسر خود را طلاق دهد . بلکه این موضوع نیازمند مراجعه به دادگاه و دریافت اجازه برای طلاق دادن زن یا همان دریافت است .

به این ترتیب ، دادگاه به دادخواست طلاق از طرف مرد رسیدگی می کند و پس از انجام تشریفات قانونی لازم ، حکم طلاق صادر می کند که به موجب حکم دادگاه ، تکلیف حقوق مالی زن پس از طلاق نیز مشخص خواهد شد . به این صورت که علاوه بر مهریه و نفقه زن ، سایر حقوق مالی زنان همچون اجرت المثل ایام زوجیت یا نحله و تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق تعیین تکلیف خواهند شد و در صورتی که شرایط قانونی دریافت آنها وجود داشته باشد ، حکم به پرداخت آن توسط مرد صادر خواهد شد .

در قسمت قبل توضیح داده شد که طلاق از طرف مرد چیست و چه احکامی دارد . اما سوال مهمی که در ارتباط با طلاق از طرف مرد وجود دارد آن است که مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است و در واقع طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد . این سوال از دو جهت ممکن است مطرح شود .

از یک سو آقایانی هستند که قصد دارند به دادگاه خانواده ارائه دهند و از این طریق همسر خود را مطلقه نمایند و این سوال را مطرح می کنند که طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد و از دیگر سو ، خانم هایی هستند که با درخواست طلاق از طرف شوهر مواجه شده اند و قصد دارند با توجه به فرصت های قانونی برای طلاق از طرف مرد ، با تدارک اسناد لازم از خود دفاع نمایند و احیانا برای طلاق برنامه ریزی نمایند .

در مورد اینکه طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد ، باید گفت که دادخواست طلاق باید به صورت اینترنتی و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سامانه ثنا ثبت شود . در مرحله بعدی زمان رسیدگی به دادخواست مشخص و به طرفین ابلاغ می شود . اینکه دادگاه خانواده چه زمانی را برای رسیدگی به دعوای طلاق مشخص کند ، کاملا به تراکم پرونده های موجود در آن شعبه دادگاه بستگی دارد و نمی توان مدت زمان خاصی را برای آن تعیین کرد .

در این مرحله قاضی دادگاه به استناد قانون حمایت خانواده می بایست پرونده را به منظور ایجاد سازش میان زن و شوهر به داوری ارجاع کند . پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری توسط قاضی ، هریک از زوجین اعم از زن و شوهر مکلف شده اند که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این قرار ، یک نفر از خویشاوندان متاهل خود را که حداقل سی سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد ، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند تا زمینه صلح و سازش میان آنها قبل از طلاق برقرار شود و اگر داور معرفی نکنند ، خود دادگاه نسبت به تعیین داور مبادرت می نماید .

به موجب قانون ، دادگاه باید با توجه به نظر داوران مبنی بر عدم حصول صلح و سازش ، گواهی عدم امکان سازش را در مورد طلاق از طرف مرد صادر کند ؛ هر چند در عمل دادگاه ها توجه چندانی به نظریات داور نداشته و در واقع انجام این مرحله ، تا حدودی تشریفاتی است . اما به هر حال ارجاع به داوری یکی از است و به لحاظ زمانی انجام آن مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد .

پس از اینکه دادگاه نسبت به دادخواست وارد رسیدگی شد و گواهی عدم امکان سازش در طلاق را صادر کرد ، این بار نوبت به مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق می رسد تا مرد بتواند طلاق را ثبت کند . لذا تا قبل از ثبت طلاق در دفترخانه ازدواج و طلاق ، هنوز مراحل طلاق تکمیل نشده و اگر مرد گواهی عدم سازش را ظرف مهلت سه ماه به دفترخانه ارائه ندهد ، باید برای طلاق مجددا این مراحل را طی کند .

انجام تمام این مراحل سبب می شود که مراحل طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق توافقی طولانی تر شود و بسته به شعبه ممکن است تا چندین ماه طول بکشد و حتی بعضا تا یک سال نیز انجام آن طولانی شود .

این طولانی شدن زمان طلاق به دلیل آن است که در طلاق از طرف مرد ، زن می تواند مراحل اعتراضنمی توان مدت زمان دقیقی برای طلاق از طرف زن اعلام کرد اما بسته به این که زن با چه دلایل و مدارکی اقدام به طلاق کند و با توجه به این موضوع که مرد به جدایی اعتراض کند یا نه زمان طلاق متفاوت خواهد بود اما زمان تقریبی چیزی بین سه ماه تا یک سال در نظر گرفته می شود.

برای مشاوره مدت زمان طلاق از طرف زن

طلاق در اصطلاح حقوقی به معنای انحلال نکاح با رعایت تشریفات خاص است زن و شوهری که از ادامه زندگی مشترک با یکدیگر خسته و نا امید شده اند از طریق طلاق اقدام به جدایی و پایان دادن به عقد ازدواج خود می کنند منظور از تشریفات خاص برای طلاق عبارت است از ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به مشاوره حقوقی قبل از طلاق و ثبت و تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است .

با اینکه در قانون مدنی ایران طلاق و جدایی به عنوان حق برای مرد شمرده شده است اما برای جدایی روش های مختلف دیگری نیز وجود دارد و صرفا حق درخواست طلاق برای مرد نیست در این مقاله ضمن تعریف طلاق از طرف زن و مراحل آن ، مدت زمان طلاق از طرف زن را نیز بیان شده و روش های نحوه تسریع در روند طلاق از طرف زن عنوان شده است .

طلاق از طرف زن و مراحل آن

گفتیم جدایی و پایان زندگی مشترک فقط از طریق طلاق و با رعایت تشریفات خاص طلاق امکان پذیر است و مطابق ماده 133 قانون مدنی این حق مرد است که هر موقع می خواهد زن را طلاق بدهد اما صرف آوردن واژه مرد قانون مدنی به این معنا نیست که زن حق درخواست طلاق و جدایی ندارد پس به این نتیجه می رسیم که طلاق انواع مختلفی دارد که عبارت است از : طلاق به درخواست مرد ، . طلاق توافقی ، طلاق به درخواست زن .

در این جا به بررسی طلاق از طرف زن و مراحل آن می پردازیم که در این نوع از جدایی زن خواهان طلاق است پس می تواند با ارئه دادخواست درخواست طلاق کند ، اما تفاوتی که طلاق ازطرف زن با دارد تنها در ارائه دلیل نزد قاضی دادگاه است .

زمانی که زن قصد جدایی دارد باید برای طلاقش دلایلی را در دادگاه به اثبات برساند تا بتواند جدا شود از جمله این دلایل عبارت است از عسر و حرج یا یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج که مرد آن را امضا کرده است ، زن می تواند این دلایل را در داگاه با شاهد یا هر روشی که مورد قبول قاضی دادگاه باشد به اثبات برساند تا به نتیجه دل خواه خود یعنی جدایی برسد .

 

دکمه بازگشت به بالا