شناسایی 1.6 میلیون “معلول” در کشور/ پیگیر توسعه برنامه‌های «پیشگیری از معلولیت» هستیم

خبر روزانه/کرمانشاه معاون پیشگیری سازمان حفاظت اجتماعی کشور از ثبت یک میلیون و 600 هزار معلول در پایگاه مددکاری اجتماعی خبر داد و افزود: برای کاهش تعداد معلولان، تدوین برنامه های پیشگیری از معلولیت ضروری است. را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.»

به گزارش خبر روزانه، دکتر شبنم جهانشاد در حاشیه نشست تخصصی طرح «تحقیق درباره شیوع و علل آسیب ها و اختلالات دائمی منجر به ناتوانی» که امروز (23 دی ماه) در کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به رکورد یک میلیون و 600 هزار معلول به بانک اطلاعاتی سازمان اجتماعی کشور، گفت: این تعداد معلولانی است که به سازمان اجتماعی مراجعه کرده اند و آمار دقیقی از سایر معلولان در این سازمان نداریم. کشور. .

وی با بیان اینکه همه افراد دارای محدودیت عملکردی به تامین اجتماعی نمی روند، گفت: برخی افراد تمایلی به مراجعه به دستگاه های حمایتی مانند تامین اجتماعی ندارند.

جهانشاد با بیان اینکه سازمان اجتماعی کشور تنها به حمایت از معلولان نمی پردازد، گفت: یکی از وظایف اصلی ما در این حوزه پیشگیری است و در این زمینه فعالیت گسترده ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه انجام ندهیم قطعا تعداد معلولان در کشور بیشتر از الان می شود بنابراین امکان توسعه این برنامه ها را بررسی می کنیم.

غربالگری شنوایی 95 درصد کودکان متولد شده در کشور / 75 درصد کودکان 3 تا 6 ساله نیز از نظر بینایی غربالگری می شوند.

به گزارش خبر روزانه، وی با تشریح برخی از مهمترین برنامه های پیشگیری از معلولیت در سازمان تامین اجتماعی، غربالگری شنوایی نوزادان را یکی از مهم ترین این طرح ها برشمرد و افزود: در این طرح نیروهای تامین اجتماعی در تمامی بخش های دولتی و خصوصی حضور داشتند. بیمارستان ها و غربالگری نوزادان در سه ماهه اول تولد آنها انجام می شود.

وی افزود: سالانه بیش از 95 درصد نوزادان در کشور تحت معاینه شنوایی قرار می گیرند.

جهانشاد خاطرنشان کرد: در 9 ماهه امسال 480 هزار نوزاد مورد آزمایش شنوایی قرار گرفتند.

این مسئول همچنین غربالگری بینایی کودکان سه تا شش ساله را یکی از مهم ترین طرح های بهزیستی اجتماعی در حوزه پیشگیری از معلولیت عنوان کرد و افزود: در این زمینه 75 درصد کودکان کشور در این سن تحت بینایی قرار می گیرند. غربالگری. هر سال..

وی افزود: در نیمه اول امسال یک میلیون و 200 هزار کودک معاینه چشم شدند که پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سال به 4 میلیون و 400 هزار کودک برسد چرا که والدین عمدتاً در نیمه دوم سال برای معاینه چشم مراجعه می کنند. سال

جهانشاد خاطرنشان کرد: با غربالگری شنوایی و بینایی، مداخلات درمانی از سنین پایین آغاز می شود و از ایجاد اختلالات بینایی و شنوایی در بزرگسالی جلوگیری می کند.

1.8 میلیون نفر مشاوره ژنتیک / اجرای برنامه های آگاهی برای 1.5 میلیون دانش آموز دریافت کردند

این مسئول همچنین اجرای طرح مشاوره ژنتیک را از دیگر طرح های مهم در حوزه پیشگیری از معلولیت عنوان کرد و افزود: در این طرح لزوماً مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل از بارداری و در دوران بارداری به زوجین ارائه نمی شود.

وی افزود: در این طرح که از سال 1393 آغاز شده است، یک میلیون و 800 هزار نفر تحت مشاوره ژنتیک قرار گرفته اند و 7 هزار و 700 سقط جنین قانونی انجام شده است.

جهانشاد گفت: این برنامه اختیاری است و هم اکنون با رضایت خانواده ها مشاوره ژنتیک برای آنها در حال انجام است.

وی افزود: سالانه 120 هزار نفر به این برنامه مراجعه می کنند که پیش بینی می شود امسال این تعداد به 140 هزار نفر برسد.

این مسئول همچنین به اجرای طرح اطلاع رسانی پیشگیری از معلولیت اشاره کرد و افزود: این طرح ویژه سالمندان و دانش آموزان از سال 1394 اجرا شده و تاکنون یک میلیون و 500 هزار دانش آموز و 150 هزار سالمند تحت پوشش برنامه های آن قرار گرفته اند.

وی افزود: در دوره ولیعهد، اجرای این طرح با محدودیت هایی مواجه بود، اما از سال گذشته برنامه ها در این حوزه احیا شده است و در نظر داریم زنان سرپرست خانواده را جزو آموزش های خود قرار دهیم.

جهانشاد در پایان تاکید کرد: قطعا در همه زمینه ها پیشگیری بهتر از درمان است و در این زمینه به افراد دارای معلولیت در خانواده یا اقوام توصیه می شود قبل از ازدواج و بارداری اقدامات لازم را انجام دهند تا از افزایش بیماری پیشگیری کنند. ناتوانی در سطح جامعه کاهش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا