شکایت مدرنا از فایزر به خاطر کپی‌برداری از فناوری واکسن کووید

شرکت مدرنا از فایزر و بیووانتک، شریک آلمانی خود شکایت کرد و مدعی شد که آنها از فناوری این شرکت در ساخت واکسن کرونا استفاده نادرست کرده اند.

به گزارش خبر روزانه، شانون تایم کلینگر، مشاور ارشد مدرنا در بیانیه ای گفت: ما معتقدیم که شرکت فایزر و بیوانتک به طور غیرقانونی از پتنت های مدرنا کپی کرده اند و همچنان بدون مجوز از آنها استفاده می کنند.

به گزارش مدرنا، آنها در دادگاه منطقه ای ماساچوست آمریکا و همچنین در آلمان شکایت کرده اند.

واشنگتن پست نوشت: این شکایت یک نبرد حقوقی بین غول دارویی بین المللی فایزر و استارتاپ بیوتکنولوژی مدرنا است که قبل از دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تولید واکسن علیه ویروس کرونا در حدود یک سال پس از شیوع کووید 19- تا پایان سال 2020 هرگز دارو نفروخته است.

به گفته واشنگتن پست، این اختلاف می تواند از سه تا پنج سال به طول بینجامد.

فایزر روز جمعه گفت که هنوز این شکایت را بررسی نکرده و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

مدرنا گفت که تلاشی برای حذف واکسن Pfizer-Biovantech از بازار نخواهد کرد زیرا باید از “دسترسی مداوم به این داروهای نجات دهنده زندگی” اطمینان حاصل شود.

استفان بونسل، مدیرعامل مدرنا در بیانیه‌ای گفت: «ما این شکایت‌ها را برای محافظت از پلتفرم فناوری نوآورانه MRANA، که ابتدا میلیاردها دلار در توسعه آن سرمایه‌گذاری کردیم و ده سال قبل از همه‌گیری کووید-19 ثبت کردیم، تشکیل دادیم.»

هر دو شرکت ده‌ها میلیارد دلار از فروش واکسن در طول همه‌گیری به دست آوردند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، عملکرد واکسن های این دو سازنده مشابه است، یعنی زنجیره ای از RNA پیام رسان را به سلول های انسان می فرستد و دستورالعمل ایجاد یک پروتئین سنبله روی سطح ذرات ویروس کرونا را ارسال می کند. این روش باعث می شود که سیستم ایمنی واکنش نشان دهد و بدن را در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا