علمی و پزشکی

عوامل موثر بر سرطان پستان

آفتاب‌‌نیوز :

مریم مردانی در گفتگو با خبر روزانه اظهار کرد: حدود ۱۲۰۰ مورد معاینه پستان در سه ماهه اول امسال توسط ماما‌های مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان زبرخان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سرطان پستان، دومین سرطان شایع در دنیاست، با اشاره به آمار ابتلای زنان ایرانی به این نوع سرطان عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، زنانی که در سن کم عادت ماهیانه‌شان شروع شده یا سن بالا یائسه می‌شوند، زنانی که دیرتر اقدام به بارداری می‌کنند و زنانی که مدت طولانی از روش‌های کنترل بارداری و قرص‌های هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان زبرخان عدم فعالیت جسمانی و ورزش، کم‌تحرکی، اضافه‌وزن، رژیم غذایی نادرست و مصرف الکل و دخانیات را از دیگر علل ابتلا به این بیماری دانست.

وی گفت: از شایع‌ترین علائم به این بیماری می‌توان به احساس توده در سینه و زیر بغل، تفاوت سایز بین دو پستان، ترشح مایعات، چرک و خون از نوک پستان، تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه و مشاهده تورفتگی و برآمدگی نوک سینه، تغییر در پوست سینه، احساس درد در بافت سینه، خارش و سوزش و پوسته پوسته شدن نوک سینه اشاره کرد.

مردانی در همین خصوص توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خودآزمایی سینه در هرماه، ورزش و تحرک و مصرف غذا‌های حاوی فیبر، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، عدم تعویق بارداری، تغذیه نوزاد با شیر مادر، انجام ماموگرافی در زنان بالای ۴٠ سال، مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و انجام معاینه پستان را حتماً انجام دهند.

وی زمان مراجعه برای معاینه پستان برای زنان را ٣٠ تا ۶٩ سال اعلام کرد و افزود: زنان ٣٠ تا ۴٠ سال هر دو سال یک‌بار و بالای ۴۰ سال هرسال یک‌بار باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان زبرخان خاطرنشان کرد: طی سه ماهه اول امسال در شهرستان زبرخان، ١١٨۵ نفر توسط ماما‌های مراکز بهداشت معاینه پستان انجام شده است که ۳ مورد نیز با علائم توده پستان ارجاع که بعد از پیگیری‌ها و انجام آزمایش‌های سرطان پستان تشخیص و اکنون در حال درمان هستند.

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا