قیمت و خرید تار

تار یکی از سازهای اصیل ایرانی است که قدمتی دیرینه دارد. سابقه این ساز به قرن چهارم هجری بازمی‌گردد. اولین تارها تقریباً ظاهری متفاوت با تارهای امروزی داشته‌اند. با استفاده از ساز تار می‌توان تمام سبک‌های موسیقی ایرانی را نواخت. ازاین‌رو تار در میان ایرانیان یکی از سازهای محبوب و پرفروش است. افراد و هنرجویان مختلفی اقدام به نواختن این نوع ساز می‌نمایند. اولین قدم در نواختن خوب؛ انتخاب ساز مناسب است. تنوع سازهای موجود در بازار بسیار زیاد است. ازاین‌رو ممکن است افراد هنگام انتخاب ساز مناسب دچار اشتباه و سردرگمی شوند. در این مطلب قصد داریم راهنمای دقیقی درباره  قیمت و خرید تار را به شما ارائه دهیم تا محصولی مناسب را خریداری نمایید.

نکاتی که باید در هنگام خرید تار رعایت کنید

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در حرفه‌ای نواختن تار انتخاب ساز مناسب است. ازاین‌رو نکاتی که باید در هنگام خرید تار رعایت کنید را بیاموزید. ازجمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

وزن تار

وزن تار ازجمله نکاتی است که باید حتماً در هنگام خرید تار به آن توجه داشته باشید. وزن تار نباید خیلی سنگین و یا خیلی سبک باشد. تارهای خیلی سبک و یا خیلی سنگین از چوب مرغوب تولید نشده‌اند. این تارها پس از مدتی استفاده ممکن است دچار ترک و شکستگی شوند.

ساختمان تار

از دیگر نکاتی که باید در هنگام خرید تار رعایت کنید توجه به ساختمان تار می‌باشد. شکل کلی تار باید مطابق با الگوهای استاندارد طراحی‌شده باشد. تار یحیی، تار شاهرخ و تار جعفر صنعت برخی از اشکال استاندارد تار محسوب می‌شوند. به عبارتی باید کاسه تار تقارن داشته باشد.

خرک تار

خرک تار یکی از قطعات مهمی است که ارتباط مستقیمی با نوع صدادهی آن دارد. جنس خرک تار باید از شاخ حیوانات باشد. به نوع تراش و شکل ظاهری خرک تار نیز توجه داشته باشید. باید به ارتفاع خرک تار توجه داشت. اگر خرک تار خیلی مرتفع باید انگشت گذاری و نواختن مشکل خواهد بود.

گوشی تار

گوشی تار وسیله‌ای برای کوک‌کردن آن می‌باشد. ازاین‌رو باید هنگام خرید تار حتماً گوشی تار نیز بررسی شود. گوشی تار باید از جنس چوب مرغوب باشد و به‌راحتی چرخانده شود. با چرخاندن گوشی، ساز کوک می‌شود. گوشی‌های سست ممکن از پس از مدتی دچار شکستگی شوند.

سیم تار

یکی دیگر از نکات چک کردن سیم تار می‌باشد. برای این کار بهتر است به تک‌تک سیم‌ها ضربه بزنید. صدای سیم تار باید شفاف و بدون گز باشد.

انواع مدل‌های تار

نوازندگان و سازندگان اصلی تار افرادی مانند یحیی، شاهرخ، جعفر و عباس بوده‌اند. تارهای این افراد با نام خود آن‌ها نام‌گذاری شده است. امروزه نیز تارها بیشتر با توجه به این الگوها طراحی و تولید می‌شوند. بااین‌حال برخی از انواع مدل‌های تار عبارت‌اند از:

تار ایران ساز

تار ایران ساز دارای مدل‌های مختلفی همچون مولانا، مهرگان، آذرخش، ارغوان، همایون، فیروزه، ویدا، شاهکار، سپهر، ماهور، دو مهر، پاسارگاد و… می‌باشد. این برند از بهترین مواد اولیه تولیدشده و از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. معمولاً کاسه این تار از چوب درخت توت و دسته تار از درخت گردو می‌باشد.

تار قیصری

تار قیصری نیز یکی دیگر از بهترین تارهای موجود در بازار است که سازنده آن استاد قیصریان می‌باشد. این تار نیز دارای صدایی خوش بوده و از مدل‌های مختلفی برخوردار است.

تار آذربایجانی

تار آذربایجانی نیز جزء مدل‌های پرفروش است. این تار دارای قیمت کمتری بوده و از فروش بالایی برخوردار است.

قیمت روز تار

قیمت تار بستگی به عوامل متعددی دارد. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • نوع برند تار
  • نوع چوب و مواد اولیه تار
  • نوع مدل تار

برای اطلاع از قیمت روز تار می‌توانید به سایت‌های خرید تار مراجعه کرده و یا با مراکز فروش این ساز تماس برقرار نمایید.

نکات مهم در نگهداری از تار

برای اینکه همیشه تاری خوش‌صدا داشته باشید باید اصول نگهداری درست از تار را نیز بلد باشید. برخی از نکات مهم در نگهداری از تار عبارت‌اند از:

استفاده از کاور

رطوبت و گردوخاک دشمن اصلی تار محسوب می‌شوند. رطوبت باعث ایجاد صدای ناخوشایند سیم‌های تار خواهد شد. همچنین گردوخاک تار را فرسوده و پوسیده خواهد کرد. ازاین‌رو باید استفاده از کاور در نگهداری از تار فراموش نشود.

قرار دادن ساز در مکان مناسب

بهتر است تار را به دیوار تکیه ندهید چراکه ممکن است دسته آن آسیب ببیند. قرار دادن ساز در مکان مناسب باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد. تار را در محیط‌های خیلی سرد و خیلی گرم نگهداری نکنید.

نگهداری درست از پوست تار

پوست تار از معده حیواناتی مانند بره تولید می‌شود. ازاین‌رو این پوست بسیار حساس است. برای نگهداری درست از پوست تار باید از هرگونه ضربه به آن جلوگیری کرد.

خالی کردن کوک

خالی کردن کوک نیز از دیگر نکاتی است که باید در نگهداری از تار به آن توجه داشته باشید. اگر تار را برای مدت طولانی نمی‌نوازید بهتر است کوک آن را خالی کنید. این کار از فشار و آسیب به دسته تار جلوگیری می‌کند.

خرید تار از دلشاد موزیک

خرید تار از دلشاد موزیک یکی از روش‌های آسان و به‌صرفه می‌باشد. فروشگاه دلشاد موزیک انواع مدل سازهای ایرانی و خارجی را با بهترین کیفیت و به‌صورت غیرحضوری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. دلشاد علاوه بر انواع ساز سایر لوازم جانبی ساز را نیز با قیمت مناسبی عرضه می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا