برترینهای کسب و کارعمومی

مزایای خودرو ساینا

آشنایی با خودروی ساینا

این خودرو در سال 1395 به بازار عرضه شد که برخی آن را نسخه شده تیبا می‌دانند. سایپا ابتدا نام این خودرو جدید را 232 گذاشت، اما بعد از مدتی به ساینا تغییر نام پیدا کرد. به اعتقاد برخی از کارشناسان ساینا به لحاظ فنی تفاوت چندانی با تیبا نداشته و تنها در طراحی داخلی و خارجی دچار تغییراتی شده‌است.

با این حال، به طور کل این خودرو رفته‌رفته در حال سبقت از تیبا در داخل بازار است. ساینا به پیشرانه 1503 سی‌سی 4 سیلندر مجهز شده است که این پیشرانه با کد M15 نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که سایپا بعد از ساینا، خودرو کوئیک را به بازار ارائه کرده که به اعتقاد بسیاری از افراد نمونه هاچ‌بک ساینا به‌شمار می‌رود. در ادامه مقاله مجله خودرو همراه مکانیک با مزایای ساینا بیشتر آشنا خواهید شد.
بررسی مشخصات فنی ساینا

به لحاظ فنی بسیاری از محصولات سایپا مانند ساینا، کوئیک، تیبا و تیبا هاچ‌بک تفاوت چندان محسوسی با یکدیگر ندارند، چرا که اکثر این خودروها از پیشرانه 1. 5 لیتری بهره می‌برند. ساینا نیز به پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپه و حجم موتور 1503 سی‌سی مجهز شده‌است.

پیشرانه ساینا توان تولید حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار در 5300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 128 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه به کمک یک گیربکس 5 دنده دستی و در برخی مدل‌ها با یک گیربکس اتومات CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی ساینا در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که به نظر می‌رسد از این لحاظ ساینا خودرو پرمصرفی نباشد.

هر چند شتاب صفر تا 100 آن به صورت رسمی از جانب سایپا اعلام نشده‌است، اما تجربه رانندگی با این خودرو شتابی در حدود 13 ثانیه را نشان می‌دهد. به طور کل به‌نظر می‌رسد که سایپا در بخش فنی تلاش کرده تا خودرویی با قدرت بیشتر را نسبت به تیبا ارائه دهد.

هر چند این تغییرات به گونه‌ای نیست که کاملا محسوس و عینی باشد. از دیگر مشخصات فنی ساینا می‌توان به وزن 1050 کیلوگرمی و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت اشاره کرد، هر چند که این موضوع نیز به صورت رسمی از جانب شرکت اعلام نشده است. حجم باک ساینا 41 لیتر و استاندارد آلایندگی‌ این خودرو یورو 4 گزارش شده‌است.

تجهیزات و آپشن های ساینا

به طور کل سایپا تلاش کرده تا در خودروهای جدید خود امکانات و آپشن‌های بیشتری را قرار دهد که ساینا نیز نسبت به هم‌رده‌های خود از برخی امکانات بیشتر برخوردار بوده و از مزایای ساینا به حساب می‌آید.

به عنوان مثال، این خودرو نسبت به تیبا دارای برخی امکانات بیشتر در نمونه دنده اتومات ازجمله صفحه نمایشگر است که بر روی آن اطلاعاتی نظیر زمان و تاریخ نشان داده می‌شود. سیستم مولتی‌‌مدیا ساینا قابلیت پخش MP3 و USB و CD را داشته و دارای چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو است.

از جمله امکانات دیگر آن می‌توان به ‌رینگ‌های آلومینیومی 14 اینچی (سفارشی)، قابلیت تنظیم برقی آینه‌ها، شیشه‌های بالابر برقی جلو و همچنین گرمکن شیشه عقب اشاره کرد. امکانات ساینا نسبت به تیبا در این رنج قیمتی مناسب به‌نظر می‌رسد و توانسته قشر متوسط جامعه را راضی نگه دارد.

از مهمترین و اصلی ترین آپشن های ساینا می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

بررسی ایمنی ساینا

اگرچه تفاوت زیای بین ایمنی این خوردو با خودروهای هم‌رده دیده نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که نسبت به برخی خودروهای ایرانیزه همچون تیبا از ایمنی بهتری برخوردار باشد. با این حال، هم ساینا و هم سایر خودروهای هم‌رده از نبود استحکام و ضخامت بدنه رنج می‌برند؛ موضوعی که در تصادفات، ایمنی سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مزایای خودرو ساینا

مزایا و معایب ساینا

در طراحی ساینا برخلاف محصولات قبلی سایپا، ساختاری متفاوت عرضه شده است، استفاده از طراحی منحنی گونه زیبایی خاصی را به این محصول داده است. چراغ های جلویی ساینا بسیار زیبا تر شده است و سپر جلو خودرو هم زیبایی خاصی را به این خودرو داده است.

بررسی طراحی داخلی ساینا

ساینا یک خودرو کوچک اقتصادی است که برای مصارف مختلفی تولید شده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، ساینا پس از عرضه به خودرویی محبوب برای استفاده خانواده‌ها و تاکسی‌های حمل مسافر درون شهری تبدیل شد. در این گونه خودروها کابین جادار و راحت برای سرنشین حرف اول را می‌زند و خوشبختانه ساینا در این قسمت می‌تواند نمرات قبولی را کسب کند.

در مقایسه با خودرویی مانند پژو 206 تیپ 2، کابین ساینا بسیار جادار است و یک صندوق عقب نیز آمده قرار دادن وسایل و بارهای سرنشینان خواهد بود. طبیعی است که در شرایط فعلی بازار، خرید ساینا به عنوان خودرویی خانوادگی یک گزینه منطقی محسوب می‌شود.

یکی از مزایای خودرو ساینا مصرف سوخت بسیار مناسبی است، ساینا در هر 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف میکند که در مقایسه با سایر خودرو ها هم رده مصرف سوخت بسیار مناسبی است.

ساینا در سیستم گرمایش و سرمایش از قطعات با کیفیتی استفاده کرده است که باعث شده عملکرد سیستم تهویه خودرو بهتر از مدل های قبلی همچون تیبا باشد.

اگر توجهی به روند رشد محصولات سایپا داشته باشیم، سایپا در سری محصولات خود رو به رشد بوده است و این رشد در ساینا بسیار بیشتر به چشم می خورد. می توان گفت سایپا توانسته است خودرویی متفاوت نسبت به خودرو های دیگر خود در این مدل جدیدش ارائه نماید. ساینا در مدل های مختلف ساینا از سیستم تهویه دیجیتال هم استفاده کرده است که نشانگر ایده رو به جلو سایپا در محصولات جدید خود است.

معایب اصلی خودرو ساینا

معایب اصلی خودرو ساینا کدام ها هستند در ادامه این مقاله به بررسی ساختار کلی خودرو ساینا خواهیم پرداخت و معایب این خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مشکلات خودروی ساینا

یکی دیگر از معایب ساینا سبکی این خودرو است، اگر در شرایط آب و هوایی بد با این خودرو رانندگی کنید وزن کم این خودرو تکان هایی که در خودرو پراید و تیبا تجربه می کنید را در این خودرو هم وجود دارد.

ساینا مجهز به پیشرانه ۱. ۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب‌بخار است که دقیقا همان موتور تیبا بوده و متاسفانه بیشتر از آنکه قدرت داشته باشد، صدا دارد و در ساینا این صدا اگرچه نسبت به تیبا کمی کمتر شده اما هنوز هم وجود دارد و آزاردهنده است.

علاوه بر این اگر خودروی ساینا با ۵ سرنشین بزرگسال پر شده باشد، نمی‌توان انتظار عملکرد خوب و مناسبی داشت. بنابراین اگر خانواده شما بیشتر از ۴ نفر جمعیت دارد، ساینا انتخاب خوبی نیست.

یکی از معایب اصلی خودرو ساینا مونتاژ ضعیف آن است، درز های موجود در این خودرو کاملا به چشم می خورد و درب های خودرو همچنان مثل سایر تولیدات شرکت سایپا به سختی بسته می شود و راحتی چفت شدن درب های در این خودرو مشاهده نمی شود. از دیگر موضوعاتی که در ابتدای این پاراگراف مطرح شد ناهمگونی درز های صندوق عقب و سپر جلوی این خودرو است.

  • بدنه ای همچنان ضعیف در دیگر محصول سایپا

یکی از مشکلات اصلی در خودرو های تولیدی شرکت سایپا ضعیف بودن بدنه خودرو های تولیدی سایپا است، بسیاری از کارشناسان ایمنی خودرو های تولیدی شرکت سایپا را در خودرو هایی همچون پراید، تیبا و ساینا بسیار کم می دانند، این مشکل حاد در این خودرو سایپا هم دیده می شود یکی از معایب اصلی ساینا همین ضعف ایمنی بدنه ساینا است.

  • پلاستیک خشک در کابین خودرو

بررسی مشخصات ساینا

یکی از زیبایی های هر خودرویی بدنه و کابین داخلی خودرو است که توسط کاربر لمس می شود، در طراحی کابین متاسفانه تفاوت چندانی با تیبا در این خودرو اتفاق نیافته است، سایپا تغییرات جزئی در طراحی کابین این خودرو داده است، اما تغییرات چندان هم به زیبایی داخلی این خودرو کمک نکرده است. کنسول و داشبورد فقط با خودرو تیبا متفاوت است اما باز نمی توان گفت این تغییرات باعث زیبایی این خودرو شده است.

مشکلات رایج ساینا از نظر خریداران خودرو

اما پس از عرضه ساینا، مشتریان دچار مشکلاتی با ساینا شده اند که بعضا غیر قابل رفع نیز هستند. در اینجا به 7 مورد از آنها که توسط خریداران این خودرو عنوان شده است می پردازیم:

1- صدای زیاد فن سیستم تهویه مطبوع

طراحی غیر اصولی کانال و دریچه های سیستم تهویه مطبوع در ساینا باعث شده تا صدا پرتاب باد فراوان در دور های بالای فن سیستم موجوب آزار مشتریان ای خودرو شود و تاکنون نیز راهکاری برای حل این مشکل توسط شرکت عرضه کننده ارائه نشده است.

2- صدای کمک فنرها

استفاده از کمک فنر های ضعیف در ساینا باعث شده تا مشتریان از اضافه کمک فنرها شکایت داشته باشند. بعضی مالکان تغییر کمک فنر ها با مدل دوگانه سوز تیبا را در حل این مشکل موثر می دانند.

3- به صدا افتادن داشبرد

استفاده از پلاستیک خشک و مونتاژ و غالبگیری ضعیف قطعات داشبرد باعث شده تا علاوه بر افتادن خط و خش و براق شدن زود هنگام پوسته داشبرد، مشتریان شاهد به صدا افتادن آن در کارکرد های پایین نیز باشند.

4- لرزش و گیج زدن فرمان در سرعت های بالا 110 کیلومتر

تقسیم وزن نامناسب، سیستم تعلیق ضعیف در کنار لاستیک های نامرغوب باعث شده تا ساینا خودرویی پایدار نباشد و گاها راننده را دچار مشکل در کنترل خودرو در سرعت های نچندان بالا کند. صاحبان ساینا استفاده از لاستیک های یک سایز پهن تر و از جنس مرغوب را برای کم رنگ شدن این مشکل پیشنهاد می کنند.

5- افت بیش از حد قدرت موتور زمان استفاده از کولر

مالکان ساینا ادعا می کنند که تاثیر کولر بر روی عملکرد موتور بیش از حد انتظار است و در برخی موارد مجبور به خاموش کردن آن برای ادامه مسیر هایی با شیب معمولی خواهید شد.

6- صدای زیاد موتور داخل کابین

عایق بندی نامناسب کابین و و فایروال (قسمت جدا کننده کابین و محفطه موتور) باعث شکایت صاحبان ساینا از صدای زیاد موتور و زوزه گیربکس شده است. استفاده از نمد زیر درب کاپوت به کمرنگ شدن این مشکل کمک می کند.

7- صدا های عجیب و غریب از زیربندی

صدای تق تق از پلوس ها در حین شتابگیری و گردش ساینا گزارش شده است. هنوز راه حلی برای این مشکل از سوی مالکان اعلام نشده است.

تجربه رانندگی در مقایسه با رقبای ساینا

بررسی تجربه رانندگی ساینا

به آخرین بخش از  مقاله نقد و بررسی ساینا رسیدیم؛ ساینا همانند بسیاری دیگر از محصولات سایپا یک خودرو مناسب برای سفرهای درون شهری و همچنین رفت‌وآمد در مسیرهای پرترافیک کلان‌شهرها از جمله تهران است.

به‌نظر می‌رسد همان اندازه که ساینا با مصرف سوخت اقتصادی، ابعاد جمع‌وجور و قیمت نسبتا مناسب قطعات خودروی مناسبی برای رفت‌و‌آمد شهری محسوب می‌شود، در مسیرهای طولانی خارج از شهر ممکن است در جلب رضایت سرنشینان ناکام باشد.

با این حال در بازار کم تنوع ما، طراحی ساینا نسبت به خودروهایی همچون تیبا و پژو 405 اندکی به‌روزتر به‌نظر می‌رسد. علاوه‌بر این رانندگی با ساینا نسبت به قیمت آن و مقایسه با خودروهای هم‌رده، تجربه رانندگی نسبتا خوبی را به راننده می‌دهد. با وجود تمامی این مزایا، ساینا نتوانست موفقیت‌های تیبا را تجربه کند و در واقع بازار خرید و فروش این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده از رونق کمتری برخوردار است.

در حال حاضر ساینا با افزایش قیمت مواجه بوده که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش بیش از اندازه قیمت خودرو در یکی دو سال اخیر، قیمت منطقی داشته باشد، چراکه طراحی ظاهری و برخی امکانات آن، مناسب‌تر از سایر خودروهای ایرانیزه است.

یکی دیگر از مزایای ساینا، وجود قطعات آن در بازار و عدم مشکل گرانی قطعات است. هر چند که در یکی دو سال اخیر، این مشکل گریبان‌گیر بسیاری از مالکان شده، اما به نظر می‌رسد که ساینا از این لحاظ مشکل کمتری داشته باشد. از طرفی مشتریان می‌توانند از خدمات پس از فروش ساینا نیز استفاده کنند.

این مسائل باعث شده تا فروش دوباره ساینا یا به اصلاح فروش دست دوم آن در بازار نیز چندان کار سختی نباشد. این در حالی است که برخی دیگر از خودروها به علت کمبود قطعات و گرانی آن‌ها در بازار، بر روی دست مالکان خود مانده‌اند. چراکه هم تقاضا برای خرید آن‌ها کمتر شده و هم مشتریان حاضر به پرداخت قیمت مناسبی برای آن نیستند؛ همچنین می‌دانند بعد از خرید با برخی مشکلات مواجه خواهند شد.

اگر به دنبال یک سدان اتوماتیک باشید هم اصلاً در این حوالی انتخاب دیگری وجود ندارد که بتوانید در دایره رقابت قرار دهید. شاید تنها گزینه‌ها برای جایگزینی ساینا را بتوان از میان محصولات دست دوم (مثلاً ریو اتوماتیک مونتاژ داخل) انتخاب کرد که آنها هم ریسک هزینه نگهداری بالاتر و کمبود خدمات را در پی خواهند داشت.

ایا شاسی ساینا ضعیف است | مزایا و معایب ساینا s | مزایا و معایب ساینا اتوماتیک

هزینه استهلاک ساینا

مشکلات فنی خودروی ساینا

توصیه ای که کارشناسان همیشه به خریداران خودروها می کنند این است قبل از  خرید اقساطی ساینا اس با هزینه و قیمت قطعاتی که باید در دراز مدت تعویض شوند، آشنا شوند و هزینه ای را بصورت سالانه در این مسیر باید صرف کنند.

با این وجود زمانیکه شما اقدام به خرید هر خودرویی می کنید، بهتر است با هزینه استهلاک آن هم آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل، رینج قیمتی از قطعات خودرو خود را مطلع باشید. از این رو در ادامه با قیمت برخی از قطعات ساینا که باید در طول زمان تعویض شوند آشنا خواهید شد.

اولین هزینه ای که باید در نظر بگیرید هزینه بیمه شخص ثالث خودرو می باشد که برای خودرو ساینا حدودا بین 2. 300. 000 الی 2. 450. 000 تومان می باشد. یکی دیگر از قطعاتی که بهتر است هر 50 هزار کیلومتر اقدام به تعویض آن نمائید، شمع خودرو است که حداقل قیمت شمع خودرو ساینا 150 هزار تومان و حداکثر 300 هزار تومان می باشد که بنابر شرکت تولید کننده، متغیر است.

همچنین با صدا در آمدن لنت های ترمز، حداقل هزینه برای خرید همزمان لنت های عقب و جلو 300 هزار تومان و حداکثر 700 هزار تومان می باشد.

تسمه تایم نیز یکی دیگر از قطعاتی است که باید 60 هزار کیلومتر تعویض شود که برای تعویض این قطع در ساینا باید حداقل 150. 000 تومان و حداکثر 250. 000 تومان در این زمینه هزینه نمائید.

همچنین برای خرید دو جفت لاستیک ساینا باید حداقل 3 میلیون تومان و حداکثر 4 میلیون تومان هزینه کنید. با این وجود با یک جمع و تفریق ساده بصورت عادی و با در نظر گرفتن حداقل قیمت های گفته شده باید در طول سال حدودا 6 میلیون تومان برای خودرو ساینا هزینه کنید.

همچنین بخوانید:

تفاوت ساینا اتوماتیک با دنده ای

وقتی حرف از تفاوت دو خودرو اتوماتیک و دنده ای می شود بسیاری فکر می کنند که تنها تفاوت این دو خودرو در دنده ای و اتومات بودن آن است اما زمانی که آپشن اتومات به خودرو اضافه می شود ویژگی های لوکس تری مانند صفحه نمایش دیجیتالی و لمسی و همچنین سردنده های لوکس به آن اضافه می شود که هر دو از ویژگی های ساینا فول اپشن نیز به حساب می آید.

از سایر امکانات و آپشن های رفاهی این خودرو می توان به امکان اتصال به بلوتوث صفحه نمایشگر اتومبیل و همچنین استارت دکمه ای و کروز کنترل خودرو اشاره کرد.

تفاوت ساینا با ساینا پلاس

ساینا پلاس یا همان ساینا آپشنال، نسخه کاملتر ساینا ساده یا همان ساینا EX است که یک سری قابلیت ها بر روی این خودرو اضافه شده است و شما با پرداخت هزینه نسبتا بیشتر از ساینا ساده، می توانید اقدام به خرید ساینا پلاس نمائید.

با این وجود از مهم ترین و اصلی ترین قابلیت های ساینا پلاس می توان به فرمان جدید با دکمه های کنترل، مولتی مدیا، شیشه های دودی، کف پوش کابین و صندوق عقب، مولتی مدیا 7 اینچی، دوربین دنده عقب، صندلی های چرم، سپرهای دو رنگ، نگهدارنده صندلی کودک و. . . . اشاره کرد.

تفاوت ساینا با ساینا s

تفاوت ساینا با ساینا s

اما نسل جدید ساینا به ساینا S می باشد که تغییرات کلی و جزئی را در این خودرو نسبت به ساینا ساده می توان مشاهده کرد. اولین بخشی که می توان به آن اشاره کرد، ظاهر و بدنه آن است که تغییراتی در سپرهای عقب و جلو و همچنین چراغ های عقب و جلو و همچنین تغییر طراحی صندوق عقب را می توان مشاهده کرد. همچنین از مهمترین تغییرات اساسی ساینا S در داخل کابین آن می باشد که از مهم ترین آنها می توان به مالتی مدیا، کیلومترشمار جدید و فرمان آپشنال آن اشاره کرد.

خودرو ساینا با تیبا چه تفاوتی دارد؟

بررسی تفاوت ساینا و تیبا

در حقیقت خودرو ساینا با تیبا از نظر حجم موتور، سوخت مصرفی و قدرت بدنه تفاوتی ندارند. تنها تفاوت این دو خودرو در طراحی ظاهری آن است که به مدل لیفت شده تیبا معروف است. از نظر مشخصات فنی، خودرو ساینا با ارتقای گشتاورد ۱۰۶ نیوتون متری به ۱۲۶ نیوتون متر، قدرت حرکت ماشین در سربالایی ها را بیشتر و بهتر کرده است.

کلام آخر

خریداران ساینا معمولا یک دسته بیشتر نیستند؛ کسانی که نمیخواهند خیلی بیشتر از پراید برای خرید خودرو هزینه کنند و البته میخواهند خودروی بزرگتر، پرشتاب تر و شاید کمی ایمن تر نسبت به پراید سوار بشوند.

خودرویی که مصرف سوخت کمی دارد، استهلاک کمی دارد و قرار است خودرو را بیشتر داخل شهر یا حداکثر در سفرهای بین شهری استفاده کنید. در این صورت ساینا با توجه به قیمتش که در این بازار نسبتا قیمت مناسبی محسوب میشود میتواند گزینه ی خوبی برای این افراد باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا