برترینهای کسب و کارعمومی

مزایا اتصالات استیل جوشی

اتصالات جوشی استیل در سیستم های لوله کشی برای ایجاد تغییر در جهت جریان، تغییر قطر و چند شاخه کردن یک لوله به سمت چندین لوله کاربرد دارند.

فرآیند ، کار بسیار حساس و مهمی است.

علت حساسیت بالای این اتصالات، احتمال نشت مواد و خرابی است.

پس قاعدتا هر کسی صلاحیت ایجاد اتصالات یا تغییر در آنها را ندارد.

باید در دوره های خاصی شرکت کرده تا به خوبی به این کار مسلط باشند.

روش های اتصال لوله ها دارای انواع مختلفی است مانند:

  • لحیم کاری و طناب کشی
  • جوشکاری و استفاده بهینه از اتصالات جوشی استیل

که این بند آخر از همه محبوب تر و مورد اعتمادتر است.

این اتصالات همانطور که از نامشان مشخص است به لوله های مربوطه مستقیما جوش میخورند.

این موضوع که در هنگام ایجاد اتصالات جوشی، بخشی از لوله ها ذوب می شوند نیز باید مدنظر داشته باشید.

با وبسایت همراه باشید.

نکته مهمی که در این بخش اهمیت دارد این است که جنس لوله و اتصالات، یکسان یا دارای سازگاری خوبی با هم باشند.

پس زمانی از اتصالات جوشی استیل استفاده می شود که جنس لوله ها نیز استیل یا از جنس آلیاژی مشابه باشد.

در پایان فرآیند جوشکارین نیز، لوله ها و اتصالات مورد آزمایش قرار خواهند گرفت تا مشکلی ایجاد نشود.

هرچند که این نوع اتصالات بسیار کاربردی هستند، گاها پرهزینه هم هستند.

البته این نکته که این اتصالات همچنان بادوام ترین نوع هستند، می تواند گران بودن آن را پوشش دهد.

بیشترین کاربرد این اتصالات جوشی، در راکتورهای شیمیایی و هسته ای است ولی در صنایع غذایی، داروسازی و پتروشیمی نیز استفاده می شوند.

از بین تمامی انواع اتصالات جوشی استیل، سه راهی های جوشی استیل، از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار هستند.

کارایی این نوع از اتصالات، تغییر جریان هر نوع لوله به صورت ۹۰ درجه ای است که در نتیجه ی آن، مواد تولیدی که می توانند مایع یا گاز باشند، در مسیرها و انشعابات دیگر جریان یابند.

مواد تشکیل دهنده اتصالات جوشی استیل

هرچند که آلیاژهای مهم و کاربردی ای همچون نیکل، آلومینیوم و مواد شیمیایی دیگری نیز در ساختار این اتصالات به کار می روند.

بسته به نوع آلیاژ و مواد به کار رفته در ساختار اتصالات، وزن این قطعات می تواند سبک یا خیلی سنگین باشد.

مزایای اتصالات جوشی استیل

این نوع اتصالات مزایای زیادی دارند که مهم ترین آن، عدم وجود درز و نشت است.

و فرآیند شکل دهی به آنها بسیار آسان، سریع و فشرده است.

این مزیت باعث استحکام طولانی مدت آن اتصالات می شود.

بهتر است بدانید فشاری که به اتصالات جوشی وارد می شود، بسیار پایین تر از سایر انواع اتصالات است.

از طرفی متنوع بودن این اتصالات بر کاربرد مناسب آنها در مکان های مختلف بسیار پر اهمیت است.

در نهایت یک سیستم جوش داده شده، برای ایجاد اتصال بین لوله ها حتی از نظر صرفه جویی در استفاده از فضا، بسیار کارآمدتر است.

فلنج قطعه‌ای از اتصالات صنعتی به شمار می‌آید. از فلنج‌ها برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر، اتصال لوله‌ها به دیگر قطعات مانند پمپ، شیرآلات، لرزه گیر و… و همچنین برای تغییر قطر لوله و یا مسدود کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

معروف ترین نوع اتصالات جوشی

اتصالات جوشی کربنی و اتصالات جوشی استیل هستند.

که نوع استیل آن کم هزینه تر بوده و فرآیند ساخت آن نیز کوتاه تبدیهی است که خطوط لوله کشی نمی توانند تنها در یک مسیر مستقیم تاسیس شوند و در اکثر مواقع لازم است در ناحیه هایی به آن ها انشعاب داده شود و یا جهت حرکت آن ها تغییر کند. تجهیزاتی که وظیفه تغییر مسیر، ایجاد انشعاب و یا تغییر قطر لوله را بر عهده دارند، اتصالات نامیده می شوند. اتصالات دارای دو دسته کلی اتصالات جوشی و اتصالات فشار قوی هستند. اتصالات جوشی خود به دو دسته اتصالات جوشی درزدار و اتصالات جوشی مانیسمان و اتصالات فشار قوی به دو دسته اتصالات فشار قوی ساکت ولد و اتصالات فشار قوی رزوه ای تقسیم می شوند که است موقعیت های استفاده از هریک متفاوت است و بسته به شرایط محیط و خصوصیات سیال باید نسبت به تهیه و استفاده از هر نوع اتصالات اقدام نمود. در این مقاله سعی بر این است تا با اتصالات جوشی و مزایای آن ها بیشتر آشنا شویم.
اتصالات جوشی
همانطور که در مقدمه نیز بیان شد، اتصالات جوشی یکی از دو دسته اصلی اتصالات در سیستم های لوله کشی هستند که از کربن استیل، استنلس استیل و یا آلیاژهای فلزی گوناگون ساخته می شوند. اتصالات جوشی به وسیله جوشکاری به لوله یا شیرآلات متصل می گردند و به همین جهت به آن ها اتصالات جوشی می گویند. اتصالات اغلب بخشی از لوله هستند و اتصالات جوشی از لوله های درزدار و یا لوله های بدون درز ساخته می شوند. بدین صورت که لوله را به چند قطعه تقسیم می کنند و تحت حرارت آن ها را از قالب هایی که به شکل اتصالات گوناگون همانند زانویی است، عبور می دهند. روش دیگری که اغلب برای ساخت اتصالات جوشی درزدار سایز بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، روش ریختگی است. این روش به دلیل وجود دو درز جوشی برای حرارت های بالا توصیه نمی گردد اما در برخی از ابعاد و همچنین برخی از اتصالات لازم است که از این روش استفاده شود. در روش ریختگی دو قالب به شکل دو نیمه اتصالات وجود دارند که فلز مذاب درون این دو قالب ریخته می شود و پس از اینکه سرد و به شکل قالب در آمد، دو نیمه را به وسیله قوس الکتریکی (همانند اتصال دو لبه لوله درزدار) یا به وسیله گاز بی اثر تنگستن به یکدیگر متصل می کنند.
مزایای اتصالات جوشی
اتصالات جوشی در صنایع گوناگون بسیار پر کاربرد بوده و دارای مقاومت به نسبت خوبی هستند. یکی از ویژگی های مهم اتصالات جوشی، مقاوت و آب بندی خوبی است که در هنگام جوشکاری جهت اتصال به لوله بر روی آن ها صورت می گیرد. همچنین اگر در هنگام جوشکاری دقت و تخصص لازم به کار گرفته شود، می توان از ورود اکسیژن و حتی تاثیر شرایط گوناگون آب و هوایی بر سیال جاری در سیستم جلوگیری نمود. جوشکاری اتصالات جوشی علاوه بر آب بندی بسیار خوب سبب می گردد پیچیدگی سیستم های لوله کشی کمتر شده و از لحاظ بصری یکدست تر و منظم تر به چشم بیایند. اگر اتصالات جوشی در یک سیستم لوله کشی دچار آسیب شوند، می توان نسبت به رفع آسیب و تعویض آن ها راحت تر از دیگر اتصالات اقدام نمود. در مواردی حتی می توان از یک تکه لوله، برای ناحیه آسیب دیده استفاده کرد. اتصالات جوشی پس از نصب به صورت یکپارچه در آمده و وزن نهایی سازه ساخته شده با اتصالات جوشی از وزن نهایی همان سازه که با اتصالات فورج ساخته شده است، کمتر است. بنابراین در موقعیت هایی که وزن از پارامترهای تعیین کننده برای یک سیستم بوده، توجه به این مسئله ضروری است. به عنوان آخرین مزیت این دسته از اتصالات، می توان مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی را نام برد. از آن جایی که اتصالات جوشی به وسیله جوش لب به لب به یکدیگر متصل می شوند، همپوشانی کمتری داشته و در نتیجه در مصرف فلز صرفه جویی می شود. در اتصالات فشار قوی از آن جایی که قسمتی از لوله برای نصب داخل اتصالات قرار می گیرد، همپوشانی رخ داده و در نتیجه هزینه نهایی افزایش می یابد.

بخشی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در زمینه ی لوله کشی و تاسیسات را ، در بر می گیرد. اتصالات استیلی و سایر اتصالات در سیستم لوله کشی دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اتصالاتی که در لوله کشی به کار می رود قطعاتی می باشند که وظیفه شان فرستادن جریان سیال به مسیر مد نظر است.

در واقع کنترل مسیر لوله کشی و جهت دهی به حرکت سیال به عهده ی اتصالات می باشد. همچنین استفاده از این اتصالات موجب می شود تا در هنگام ایجاد مشکل و خرابی در لوله، راحت تر تعویض و تعمیر شوند. در این مقاله قصد داریم با اتصالات استیل که یکی از انواع اتصالات است بیشتر آشنا شویم و اطلاعاتی در مورد انواع و کاربردشان بدست آوریم . پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع اتصالات استیل

اتصالات استیلی دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام کاربرد، مزایا و معایب مختص خود را دارد.

از استیلی مهم و پر کاربرد می توان به : اتصالات لب جوش ، اتصالات ساکت ولد و اتصالات رزوه ای استیل اشاره کرد.

اتصالات در تمامی لوله کشی ها در انواع  سازه ها ، ساختمان ها ،کارخانه جات و بسیار ضروری می باشند. این اتصالات نیز به علت داشتن  ویژگی ها و مزایای فراوان، بیشتر از سایر اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های استیل توسط سه راهی، زانویی، کپ و به یکدیگر متصل می شوند.

این اتصالات بدلیل جنس استیلی که دارند دارای مقاومت بالایی در برابر آتش و آب می باشند و خاصیت ضد رسوبی دارند، بنابراین استفاده از آن بسیار مناسب است. خاصیت قابل بازیافتی آن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اتصال استیل همچنین به علت خاصیت تغییر جهت دادن لوله و شاخه گذاری کاربرد بسیاری در لوله کشی صنعتی دارند.

کاربرد اتصال استیل در صنایع مختلف

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم اتصالات در زمینه های تاسیساتی و لوله کشی بسیار مهم و پر کاربرد هستند.

پیش از شرح کاربردهای اتصالات استیلی، بهتر است به برخی از ویژگی های این اتصالات اشاره کنیم. اتصالات استیلی به دلیل مواد موجود دارای مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده، اسیدها و بازها می باشد و قابلیت تحمل فشار ناشی از  شرایط شیمیایی و مکانیکی را دارند. همین موضوع باعث شده که اتصالات استیلی کاربردهای بسیار گسترده ای درصنایع مختلفی داشته باشند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

اتصالات استیلی به دلیل داشتن امکان ضد عفونی بهتر و همچنین مقاومت بالا در شرایط شیمیایی و مکانیکی دشوار، عدم ایجاد تغییرات در مواد غذایی و مقاوم بودن در برابر خوردگی، در صنایع غذایی کاربرد بسیار زیادی دارد.

کاربرد اتصال استیل در صنعت ساختمان :

لوله و اتصالات استیلی دارای شکل و ظاهی تمیز و مناسب هستند به همین دلیل این اتصالات گزینه کاملا ایده آل و مناسبی برای استفاده در ساختمان ها بحساب می آیند. یکی از مزایای استفاده از اتصال استیلی عدم کدر شدن و پایین بودن امکان لک شدگی می باشد.

کاربرد اتصال استیل در صنعت خودرو:

لوله ها و اتصال استیلی به علت داشتن مقاومت و تحمل بالا در برابر فشارهای مکانیکی و حرارت زیاد، کاربرد بسیار زیادی  در سیستم‌های جریان آب و هوا و سیستم‌های لوله کشی خودروها دارند.

کاربرد اتصال استیل در انتقال سیال:

اتصالاتی که برای انتقال آب گرم، مواد شیمیایی، نفت، گاز و گوگرد درون خطوط لوله کشی استفاده می شود باید همگی اتصالات استیلی باشند.

این اتصالات همچنین در صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب و کشاورزی نیز کاربرد دارند

البته کاربردهای اتصال استیل تنها در صنایع خلاصه نمی شود. این اتصالات دارای برخی کاربردهای عمومی نیز هستند که در ارتباط با صنعت خاصی نمی باشد.

از دیگر کاربردهای این اتصالات می توان به :

اتصال لوله به لوله

اتصالات لوله به شیرآلات

اتصال جریان از لوله ‌های استیل به تانکرها

تغییر جهت و تقسیم بندی در لوله کشی

اتصال شیرآلات ابزار دقیق به اتصالات و مخازن

استفاده در و بخار

اشاره کرد.

 

ر است.

پس اگر برای صنایع نیاز به خریداری اتصالات داشتید، به یاد داشته باشید که استیل بسیار بهتر و بادوام تر هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا