نرخ تسهیلات بانکی صنایع به ۴۰ درصد افزایش یابد

خبر روزانه/ خراسان رضوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریم می توان با تولید و دارایی های اقتصادی کشور را نجات داد، گفت: اکنون تسهیلات بانکی برای صنعت حدود 30 درصد است که این رقم باید به 40 افزایش یابد. ٪.”

علی رسولیان امشب 5 تیرماه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار داشت: امسال پس از گذشت بیش از دو سال محدودیت تاج گذاری، مراسم ملی صنعت و معدن با شکوه بیشتری برگزار شد. روزی نسبت به سالهای گذشته امسال نیز پس از چندین سال رئیس جمهور در مراسم روز صنعت و صنعت معدن حضور یافت. حضور آقای رئیسی نشان از نگاه و توجه ویژه ایشان به حوزه تولید دارد.

وی افزود: در روز ملی صنعت و معدن، این وزارتخانه پیشقدم شد و از فعالان اقتصادی خواست فرصت های خود را اعلام و مشکلات و راهکارهای خود را ارائه کنند. خوشبختانه، تقریباً 53 واحد نکات خوب و 157 راه حل را به صورت نوشتاری برجسته کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان مشاغل کوچک و شهرهای صنعتی ایران افزایش تورم در سال جاری را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مشکلاتی که اغلب فعالان اقتصادی به آن اشاره می کنند، مشکل تورم است. . در سال جاری رشد تورم تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفت. تورم علاوه بر نقدینگی تحت تاثیر عوامل دیگری از جمله جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفت به طوری که این مشکل تورم را در جهان 30 درصد افزایش داد و تاثیر آن بر کشور ما نیز مشهود است. را

رسولیان با بیان اینکه لغو ارز ترجیحی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد تورم در کشور شد، گفت: پایه واردات و تجارت کشور 4200 بود که به ارز ETS روی آورد. دولت برای رفع تاثیر منفی این ارز 2 راهکار اتخاذ کرد که یکی کاهش بازدهی کالاهای تجاری و دیگری کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به یک درصد برای کالاهای اساسی بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مشکلات بخش خصوصی بحث تامین مالی است، ادامه داد: عملا اکثر موضوعات در حوزه سرمایه در گردش، بازسازی و به روز رسانی تجهیزات و … با مشکل تامین مالی مواجه هستند. بر اساس محاسبات، سرمایه در گردش به ویژه در بنگاه های کوچک نسبت به سال گذشته باید سه برابر رشد کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان بنگاه های کوچک و شهرهای صنعتی ایران گفت: باید به تامین سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی رسیدگی شود و برای این امر چاره اندیشی شود. یکی از این راه حل ها، شناسایی زنجیره تامین مالی است که بسیاری از کسب و کارها می توانند از آن بهره مند شوند. انتظار می رود بانک ها بیشتر بر روی بخش های صنعتی و معدنی تمرکز کنند.

رسولیان با بیان اینکه صنعت و معدن حدود 40 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می دهد، افزود: علاوه بر این 45 درصد از اشتغال کشور نیز متولی این بخش است اما خدمات بانکی برای فعالان صنعت و معدن حدود 30 درصد است. % %

وی بیان کرد: در حال حاضر ورزت صنعت، معدن و تجارت را از عوامل مهم تولید معرفی کرده است. یکی از موضوعات مهم در این حوزه شفافیت است که برنامه های خوبی در این زمینه اجرا می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان بنگاه های کوچک و نواحی صنعتی ایران با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها برای متقاضیان نواحی صنعتی و صنایع گفت: از ابتدای سال جاری کل کشور فرآیند اعطای مجوز به صورت الکترونیکی انجام می شود و بخشی که از طریق سایت قابل انتقال نباشد، از طریق مزایده منتقل می شود. این حراجی ها هدفمند هستند. یعنی چارچوب آن مشخص است.

رسولیان با تاکید بر لزوم توجه به تامین زیرساخت‌ها از جمله آب و برق برای صنعت، گفت: امسال بنگاه‌های کوچک با همکاری بخش‌های مختلف در تولید نزدیک به 5000 مگاوات برق مشارکت داشتند و در کمتر از یک سال آنها در ایجاد 90 پست برق شرکت کردند. همچنین تمامی نقاط تامین آب صنعتی صنعت را برای تامین پایدار آن شناسایی کرده ایم.

وی درباره وضعیت راکد بودن تاسیسات صنعتی گفت: کشور ظرفیت بالایی از تاسیسات راکد دارد. اکثر واحدها با موفقیت توسط بخش خصوصی فعال و احیا شده اند. اکنون در کشور بیش از 31 درصد از اشیای راکد توسط نیروهای فعال اقتصادی مرمت شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا