ویپ چند ساعت باید شارژ شود

امروزه دستگاه‌های و پاد سیستم همواره در حال افزایش کاربران خود هستند و هرروز به محبوبیت آنها برای جایگزینی سیگار و قلیان اضافه میشود. در این مطلب قرار است تا به طور کامل یاد بگیریم چگونه باید باتری دستگاه خود را شارژ کرده و در ایده آل ترین حالت که کمترین ضرر به دستگاه وارد شود از آن استفاده کنیم.

ساختار باتری دستگاه های ویپ چگونه است؟

همانطور که در دنیای امروز همواره در حال پیشرفت و ارتقا در حوزه تکنولوژی هستیم در دنیای ویپینگ نیز این موضوع صادق است و کمپانی و برندهای بزرگ دنیا همواره تلاش میکنند تا کاربری آسان و راحتی را برای استفاده از دستگاه های خود ایجاد کنند. اگر دستگاه ویپ شما از مدل های اخیر تولید شده توسط کمپانی ها باشد، قطعاً با کابل‌های MICRO-USB یا USB-C شارژ میشود.

نکته‌ای که در شارژ و استفاده از باتری دستگاه های ویپ وجود دارد و خیلی از افراد از آن آگاه نیستند این است که ساختار باتری این دستگاه ها دقیقاً مانند ساختار باتری های گوشی هوشمند است.

این نوع باتری ها لیتیوم یونی نامیده میشوند و نسل جدید باتری هایی هستند که روی انواع گجت های هوشمند از جمله گوشی موبایل و موارد دیگری که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم وجود دارند. پس میتوان نتیجه گرفت برای استفاده از دستگاه خود باید دقیقاً مثل یک گوشی هوشمند عمل کنید که در ادامه به طور کامل به نکات و موارد اساسی آن میپردازیم.

باتری داخلی یا خارجی؟!

در ابتدا این نکته را بدانید که دستگاه های ویپ، ویپ پاد و پاد سیستم به طور کلی از دو نوع باتری استفاده میکنند

  1. یک نوع باتری که اغلب در دستگاه هایی با وات پایین و متوسط استفاده میشود، باتری های داخلی هستند که توسط کمپانی داخل دستگاه قرار گرفته است.
  2. نوع دیگری از این باتری ها وجود دارد که باتری های خارجی نامیده میشوند و اغلب برای دستگاه های پرچم دار مثل ویپ پادها که وات بالایی دارند، کاربرد دارند. در این نوع دستگاه ها شما در کنار خرید دستگاه اصلی خود نیاز دارید تا یک باتری هم برای آن تهیه کنید. باتری های خارجی مقدار میلی آمپر بالاتری دارند تا بتوانند دستگاه هایی با وات بالا را پشتیبانی کنند.

باتری-سامسونگ-2500-میلی-آمپر-های-پاور

البته باید توجه داشته باشید که باتری های اورجینال و اصلی را خرید کنید چون استفاده از یک باتری بی کیفیت قطعاً هم هزینه تراشی زیادی برای شما خواهد داشت و هم به دستگاه شما آسیب خواهد زد. از طریق لینک زیر میتوانید به بررسی و خرید باتری های اورجینال ویپ بپردازید.

خرید شارژر ویپ قلمی | دلیل زود خالی شدن باتری ویپ | شارژ پاد سیستم

آیا ویپ به شارژ اولیه نیاز دارد؟

جواب این سوال خیر است و همانطور که امروزه وقتی شما گوشی هوشمند خرید میکنید، مقداری درصد شارژ در باتری آن وجود دارد، دقیقاً در دستگاه های ویپ نیز همین موضوع صادق است و به هیچ وجه نیاز نیست بعد از خرید دستگاه نو آن را شارژ اولیه کنید و برای چندین ساعت داخل شارژ نگه دارید. این موضوع تنها به شما کمک نمیکند بلکه باعث ضربه های بدی به دستگاه میشود.

ویپ چقدر باید در شارژ باشد؟

مقدار میلی آمپر باتری های ویپ با همدیگر متفاوت است. برای مثال ممکن است یک باتری پاد سیستم ۷۵۰ میلی آمپر ظرفیت داشته باشد و یک باتری با توان ۲۰۰۰ میلی آمپر داشته باشد. پس نمیتوان مدت زمان شارژ شدن این دو دستگاه را با هم مقایسه کرد. به طور معمول

  • دستگاه‌های پاد سیستم برای فول شارژ شدن بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارند.
  • دستگاه های ویپ پاد یا ویپ بین ۴۵ دقیقه تا 1 ساعت زمان نیاز دارند.

نکات کاربردی دیگر

  • سعی کنید تا به دستگاه ضربه شدید وارد نشود و از آن محافظت کنید.
  • دستگاه را برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب و گرما قرار ندهید، این موضوع میتواند به باتری آسیب برساند.
  • استفاده مداوم و کام گیری پشت سرهم میتواند به باتری شما ضربه بزند. بین هر 4 تا 5 فایر، به دستگاه استراحت دهید.

نکاتی اساسی برای شارژ ویپ

باتری را بیش از حد شارژ نکنید!

از آنجایی که دستگاه های ویپ و به نوعی جایگزین سیگار و قلیان برای افراد هستند استفاده‌کنندگان علاقه دارند تا همواره در طول روز آنها را همراه خود داشته باشند و گاه ممکن است از اتمام شارژ آنها دچار اضطراب شوند. هر باتری لیتیوم یونی طول عمر محدودی دارد و هر بار که دستگاه را به شارژ میزنید یک عدد از این طول عمر کم میشود.

البته این موضوع نباید برای شما نگران کننده باشد چون به طور معمول یک باتری در صورت استفاده صحیح تا چندین سال برای شما کار خواهد کرد، اما زیاد از حد و پشت سر هم (زمانی که درصد باتری بیش از 50 درصد است) باتری خود را شارژ نکنید.

بین 20 تا 80 ایده‌آل است

بهترین درصد باتری برای متصل کردن به شارژ ۲۰ درصد و بهترین درصد برای بیرون آوردن آن از شارژ ۸۰ درصد است. زمانی که دستگاه به شارژ کمتر از ۳۰ یا ۴۰ درصد رسید میتوانید آن را به شارژ بزنید و در درصد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را از شارژ بکشید. این موضوع در استفاده روزمره بسیار به باتری شما کمک میکند.

اما لازم است تا در بازه های زمانی چند هفتگی یا ماهانه نیز صبر کنید تا دستگاه به طور کامل به صفر درصد برسد و سپس آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید تا به نوعی باتری خود را تنبل نکرده و به آن شوکی وارد کنید.

چگونه درصد باتری را متوجه شویم

دستگاه صفحه نمایش دار

در دستگاه هایی که دارای صفحه نمایش هستند به راحتی میتوانید با نگاه کردن به صفحه نمایش خود درصد شارژ را متوجه شوید.

دستگاه بدون صفحه نمایش

در دستگاه هایی که صفحه نمایش ندارند، با چراغ LED روی بدنه به راحتی میتوان متوجه درصد باتری شد. به طور معمول با سه رنگ مختلف سبز، آبی و قرمز وضعیت باتری را نشان میدهند. البته ممکن است این رنگها در دستگاه شما متفاوت باشد.

  1. رنگ سبز نشان دهنده درصد ۷۰ الی ۱۰۰ درصد
  2. رنگ قرمز درصد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد
  3. رنگ سبز زیر ۳۰ درصد

از شارژر استاندارد استفاده کنید

کلگی های شارژر دستگاه های امروزی از جمله گوشی موبایل، لپ تاپ و یا غیره که اکثراً فست شارژ و یا سوپر فست شارژ هستند به هیچ وجه برای دستگاه های ویپ مناسب نخواهد بود. ایده آل ترین کلگی شارژر برای شارژ یک دستگاه ویپ کلگی ۱۰ وات یا ۵ وات است. یا به نوعی کلگی 5 ولت 2 آمپر یا 5 ولت 1 آمپر.

این نوع کلگی معمولاً در گوشی های نسل قدیمی وجود داشت، البته که میتوانید شارژر کاملا استاندارد و اورجینال مناسب را از تهیه کنید.

به هیچ وجه از پاوربانک، فندکی ماشین، دستگاه هایی مثل لپ تاپ یا کامپیوتر و شارژرهای فست شارژ برای شارژ دستگاه خود استفاده نکنید. تمامی این موارد میتواند در دراز مدت باعث آسیب شدیدی به باتری و خود دستگاه شما شوند.

آیا میتوان از ویپ در حین شارژ استفاده کرد؟

دقیقاً موضوعی که در گوشی‌های تلفن همراه مطرح است و همه ما میدانیم که کار با گوشی هوشمند در حین شارژ برای آن مضر است، برای ویپ نیز صادق است. نباید حین شارژ شدن از آن استفاده کرد چون باعث بالا رفتن دمای دستگاه و در درازمدت پایین آمدن راندمان آن خواهد شد.

دستگاه فول شارژ را در شارژ نگه ندارید

بدترین مورد برای مرگ زودرس باتری یک دستگاه ویپ ماندن طولانی مدت آن در شارژ بعد از فول شدت است. بعد از فول شارژ شدن دستگاه خود آن را از پریز بکشید تا باعث بالا رفتن دما و کاهش طول عمر دستگاه نشوید.

جمع بندی

دستگاه ویپ به عنوان یک عضو همیشه همراه در طول روز با استفاده کنندگان است و رعایت نکات بالا به شما کمک خواهد کرد تا دستگاهی با طول عمر بالا و باتری قدرتمند داشته باشید. همچنین اگر سوال یا ابهامی داشتید از قسمت نظرات همین صفحهامروزه دستگاه‌های ویپ طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و افراد زیادی خصوصا جوانان، به استفاده از آنها روی آورده‌اند. بیشتر دستگاه‌های ویپینگ دارای باتری قابل شارژ هستند. این باتری‌ها باید توسط کابل‌های مخصوصی شارژ شوند تا کاربر بتواند از آنها استفاده نماید. در صورتی که باتری ویپ از شارژ کافی برخوردار نباشد، نمیتوان از دستگاه استفاده کرده و به ویپینگ پرداخت. اما چه مدت زمانی برای شارژ باتری ویپ لازم است؟ در این مطلب قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم و به نکات مهم در رابطه با اشاره نماییم.

ساختار دستگاه ویپ

بخشی از جذابیت دستگاه‌های ویپ، مربوط به تطبیق‌پذیری آنها است. در بازار وجود دارند که با لوازم جانبی‌های متعددی چون کابل USB تطبیق‌پذیر هستند. دستگاه‌های ویپینگی که از قابلیت اتصال با کابل USB و شارژ سریع برخوردارند، کاربری آسانی دارند و مورد توجه بیشتر افراد ویپر قرار دارند. بسته به اینکه دستگاه ویپ از چه باتری و ظرفیتی برخوردار باشد، مدت زمان استفاده از دستگاه متفاوت خواهد بود. برای همین نمیتوان گفت کارکرد دستگاه‌های ویپ یکسان است و همگی با یک بار شارژ، به مدت یک روز قابل استفاده خواهند بود. افرادی که قصد دارند با یک بار شارژ حداقل یک روز از دستگاه استفاده نمایند، باید به سراغ دستگاه‌هایی با باتری قوی و پرقدرت بروند. هر چقدر باتری از ظرفیت و قدرت بیشتری برخوردار باشد، مدت زمان استفاده از دستگاه بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است هنگام ، علاوه بر توان به باتری آن نیز توجه داشته باشید تا بتوانید یک دستگاه ایده‌آل برای خود تهیه نمایید.

در صورتی که خود را به تازگی خریداری کردید و قصد دارید آن را برای بار اول شارژ کنید، به مدت زمان بیشتری برای آن نیاز خواهید داشت. دلیل آن هم این است که ویپ پیش از آن هیچگونه شارژی نداشته و به صورت فابریک در بسته قرار گرفته است. بسیاری از سازندگان ویپ، باتری آنها را به صورت نیم شارژ یا بدون شارژ عرضه می‌کنند. با این حال باتری باید برای بار اول به طور کامل شارژ شود و مدت زمان بیشتری در شارژ قرار بگیرد. خوب است بدانید اندازه باتری در مدت زمان شارژ باتری تاثیرگذار است. برخی از باتری‌ها برای رسیدن به شارژ کامل تنها به 30 دقیقه نیاز دارند؛ در صورتی که ممکن است برخی دیگر به بیش از 4 ساعت زمان جهت شارژ کامل نیاز داشته باشند. یک قاعده کلی در این رابطه وجود دارد و آن این است که هر چقدر باتری بزرگتر باشد، زمان شارژ طولانی‌تر خواهد بود.

از آنجایی که بیشتر افراد ویپر از دستگاه‌های ویپینگ برای ترک سیگار استفاده می‌کنند، در خاموش شدن و اتمام شارژ باتری آن حساسیت زیادی دارند. برای همین این افراد سعی می‌کنند دستگاه خود را هر روز شارژ کنند تا با کمبود شارژ باتری مواجه نشوند. شارژ روزانه دستگاه ویپ، تاثیر نامطلوبی بر روی آن دارد و ممکن است به مرور باعث کاهش کارایی و عمر مفید آن شود. به خصوص اگر دستگاه ویپ تا نیمه شارژ باشد و مجددا مورد شارژ قرار بگیرد. برای همین بهترین راه جهت حفظ سلامت باتری ویپ، توجه به نکات زیر است:

  • باتری خود را بیش از حد شارژ نکنید؛ شارژ بیش از حد باتری باعث می‌شود تا باتری خیلی سریع‌تر فرسوده شود.
  • صبر نکنید تا شارژ باتری تمام شود تا برای شارژ آن اقدام کنید. زمانی که باتری‌ها از شارژ پایین‌تر از 50 درصد برخوردار باشند، می‌توان برای شارژ آنها اقدام کرد.
  • هر دستگاهی از باتری متفاوتی برخوردار است و طول عمر آنها با هم فرق دارد. بنابراین دستگاه خود را با سایر دستگاه‌ها مقایسه نکنید و از یک شیوه مشابه برای تمام آنها استفاده نکنید.

آیا میتوان هنگام شارژ دستگاه به ویپینگ پرداخت؟

بیشتر دستگاه‌های ویپ از چراغ‌های نشانگر برخوردار هستند که با توجه به آنها میتوان به میزان شارژ دستگاه پی برد. این چراغ‌ها بر روی بدنه دستگاه درج شده‌اند. برخی از چراغ‌ها به صورت چندتایی هستند و برخی دیگر به صورت تکی میزان شارژ باتری دستگاه را نشان می‌دهند. معمولا زمانی که شارژ دستگاه به طور کامل انجام شود، تمام چراغ‌ها روشن می‌شود و یا رنگ چراغ تکی روی بدنه، به رنگ سبز تغییر پیدا می‌کند. برای همین باید با توجه به نوع دستگاه خود، از میزان شارژ دستگاه خود پی ببرید. علاوه بر این، با توجه به رنگ چراغ و یا مشاهده صفحه نمایش دستگاه، میتوان به میزان شارژ باتری دستگاه پی برد. در صورتی که چراغ LED به رنگ سبز بود، یعنی دستگاه در حدود 70 الی 100 درصد شارژ دارد. در صورتی که چراغ به رنگ آبی بود، یعنی دستگاه بین 70 الی 30 درصد شارژ دارد. و زمانی که چراغ LED به رنگ قرمز بود، یعنی دستگاه زیر 30 درصد شارژ دارد. بهتر است زمانی که چراغ نشانگر به رنگ قرمز درآمده و شارژ زیر 30 درصد را نشان می‌دهد، برای شارژ کردن دستگاه اقدام کرد.

شارژ باتری 18650

برخی از دستگاه‌های ویپ دارای باتری 18650 هستند که قابل جدا شدن از دستگاه می‌باشند. برای این باتری‌ها بهتر است از یک شارژر باتری خارجی استفاده کرد. استفاده از یک شارژر باتری خارجی، به شما این امکان را می‌دهد که یک اسلات اختصاصی برای هر باتری داشته باشید. اکثر شارژرهای خارجی می‌توانند سرعت آمپر خود را تغییر دهند (0.5 آمپر تا 2 آمپر) و این یک راه‌حل عالی برای شارژ سریع و ایمن است.

چند نکته در رابطه با شارژ دستگاه ویپ

  • برای شارژ باتری دستگاه ویپ، حتما از کابلی که در بسته‌بندی موجود است استفاده کنید. در صورتی که از کابل‌های جایگزین استفاده کنید، ولتاژهای متفاوت بین سیم‌ها می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد سیگار الکترونیکی یا حتی انفجار آن شود.
  • دستگاه ویپ خود را روی سطوح قابل اشتعال شارژ نکنید. آنها را روی یک سطح صاف و تمیز شارژ کنید تا خطر آتش‌سوزی و مشکلات دیگر به حداقل برسد.
  • بهتر است زمانی که شارژ باتری دستگاه به زیر 30 درصد می‌رسد، برای شارژ آن اقدام نمایید. این کار علاوه بر حفظ عمر مفید باتری، به طولانی‌تر شدن عمر دستگاه نیز کمک خواهد کرد.
  • هنگامی که دستگاه درون شارژ قرار دارد، از استفاده از آن و انجام ویپینگ خودداری کنید. چرا که این کار خطرناک بوده و ممکن است دستگاه دچار آتش‌سوزی و سوختگی شود.
  • جهت اطلاع از مدت زمان لازم برای شارژ دستگاه ویپ، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • به هیچ وجه دستگاه را برای چندین ساعت در شارژ قرار ندهید و آن را به حال خود رها نکنید. در صورتی که دستگاه به مدت زیادی درون شارژ قرار بگیرد، منجر به خطرات جبران‌ناپذیری خواهد شد.
  • به طور کلی گفته می‌شود زمان شارژ باتری دستگاه چیزی در حدد 3 الی 4 ساعت است. با این حال حتما به اطلاعات دستگاه توجه داشته باشید و زمان لازم جهت شارژ آن را در نظر بگیرید.

آیا زمان شارژ دستگاه‌های ویپ مشابه است؟

خیر. زمان شارژ دستگاه‌های ویپ به باتری‌های استفاده شده در آنها بستگی دارد. بنابراین برای اینکه به زمان شارژ دستگاه خود پی ببرید، بهتر است به اطلاعات درج شده در دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. توجه داشته باشید علاوه بر ظرفیت و قدرت باتری، موارد دیگری نیز در مدت زمان شارژ باتری تاثیر دارند. نوع دستگاه ویپ و نحوه کامگیری از آن، در تمام شدن شارژ باتری و زمان لازم جهت شارژ مجدد آن تاثیر دارد.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل به نحوه شارژ دستگاه ویپ و مدت زمان لازم جهت شارژ آن پرداختیم. از آنجایی که باتری بخش مهمی از دستگاه ویپ را تشکیل می‌دهد، سالم بودن آن مسئله مهمی بوده و باید از نحوه شارژ درست آن مطلع بود. همانطور که اشاره کردیم بسته به نوع دستگاه و باتری به کار رفته در آن، مدت زمان شارژ دستگاه‌ها با هم تفاوت دارد. اما به طور کلی هر دستگاهی تقریبا بین 3 الی 4 ساعت شارژ می‌شود. برای اطلاع از میزان شارژ دستگاه میتوان به چراغ‌های نشانگر روی بدنه و یا عدد درج شده بر روی صفحه نمایش توجه کرد. در صورتی که شارژ دستگاه کمتر از 30 درصد باشد، بهتر است آن را به شارژر متصل کنید و تا زمان شارژ کامل، از دستگاه استفاده نکنید. استفاده از دستگاه در هنگام شارژ، خطرناک بوده و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

جهت خرید سالت نیکوتین تهران تماس بگیرید

دکمه بازگشت به بالا