چرا چاقی باعث دیابت می شود؟

چرا چاقی باعث دیابت می شود؟ می دانیم که ناتوانی در تولید هورمون انسولین در بدن برای مقابله با قند خون دیابت نامیده می شود و همچنین مشخص است که چاقی باعث دیابت می شود، بنابراین می توان گفت که کنترل وزن و پرهیز از چاقی یک وسیله پیشگیری است. برای قرص لاغری تا انتهای این مقاله از فرازطب همراه ما باشید.

چرا چاقی عامل دیابت است؟

می دانیم که ناتوانی بدن در تولید هورمون انسولین برای مقابله با قند خون را دیابت می گویند و در عین حال مشخص است که چاقی باعث دیابت می شود، بنابراین کنترل وزن و پرهیز از چاقی راهی برای پیشگیری از دیابت است. متاسفانه طبق آمار سالانه دو درصد از مرگ و میرها ناشی از دیابت است.

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد، دیابت نوع 1 که بیشتر در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد که بدن توانایی تولید انسولین را ندارد و نوع دیگری از دیابت دیابت نوع 2 است که در نتیجه پاسخ ایجاد می شود. انسولین کافی در بدن وجود ندارد


آیا چاقی و دیابت مرتبط است؟

باید گفت که علیرغم باورهای قبلی، چاقی باعث دیابت نمی شود و دیابت باعث چاقی نمی شود، اما چاقی و دیابت منشأ مشترکی دارند و هر دو ناشی از مشکلات متابولیسم انسولین است.

عوامل زیادی وجود دارد که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. سن، نژاد، بارداری، استرس، مصرف برخی داروها، ژنتیک، کلسترول و چاقی از عوامل مهم هستند.

خطر چاقی:

در میان علل دیابت، اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از سایرین افزایش می دهد.

بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیز چاق یا اضافه وزن هستند. اضافه وزن یا چاقی فشار بیشتری بر بدن برای استفاده از انسولین وارد می کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

به طور کلی، افزایش انسولین باعث افزایش متابولیسم کربوهیدرات و افزایش سطح ذخیره چربی می شود. از سوی دیگر، زمانی که کربوهیدرات ها قابل استفاده یا در دسترس نیستند، مانند دیابت، بیماری های کبدی و گرسنگی مزمن، سرعت آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی را افزایش می دهد.

بررسی اجمالی:

بسیاری از هورمون ها بر متابولیسم چربی و چاقی تأثیر می گذارند. آسیب هیپوفیز و هیپوتالاموس یا هیپوتالاموس می تواند با چاقی همراه باشد، تولید بیش از حد و تولید هورمون باعث چاقی غدد فوق کلیوی در تنه و سر و گردن می شود و کم کاری تیروئید باعث چاقی در کل بدن می شود!

دکمه بازگشت به بالا