چگونه استراتژی فارکس بسازیم؟

استراتژی در بازار های مالی به این معناست که معامله گر سرمایه خود را در چه زمانی وارد بازار کند و در چه زمانی از بازار خارج شود، که بهترین سود را از بازار بگیرد. یکی از صرافی های موفق در این امر nexo.com است. استراتژی‌ معاملاتی مجموعه ای از قوانینی هستند که یک معامله‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی آن ها را تعیین می کند و الگوی کار خود قرار می دهد و معامله‌گر از طریق این الگوها به معاملات سهام می‌پردازد.

برای یک معامله گر، استراتژی تنها راه حفظ سرمایه خود خواهد بود. اگر استراتژی معاملاتی نداشته باشید به دلیل هیجانی بودن بازار، ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است از سایت nezarat.com برای این امر کمک بگیرید. به ازای هر فرد معامله گر یک استراتژی معاملاتی ایجاد می شود. استراتژی معاملاتی بنیاد کار یک معامله گر حرفه ای است که یک معامله گر حرفه ای باید به استراتژی که خودش طراحی کرده پایبند و وفادار بماند.

در بازارهای مالی هزاران نفر فعالیت دارند که افراد زیادی از آنها در حال کسب سود به صورت مستمر هستند و گروهی بی شماری از آنها در حال ضررهای مکرر هستند و با از دست دادن سرمایه خود و با دلسردی و ناراحتی از بازار خارج می شوند و دیگر میلی به ادامه معامله گری ندارند.

به نظر شما تفاوت این دو گروه در چیست؟ حتما شما هم به ذهنتان خطور کرده که شاید گروه اول خوش شانس باشند و گروه دوم افرادی بد شانس بوده اند. ولی ما این فرایند را  به شانس ربط نمی دهیم، بلکه رمز موفقیت افراد همیشه در حال سود، تحلیل بازار و داشتن استراتژی معاملاتی است.

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با فکر و تحلیل، تدوین شده اند و وضعیت معاملاتی شما در آینده را مشخص می کنند. موفقیت و یا عدم موفقیت شما به طراحی استراتژی و پایبندی به تعهدی که به استراتژی معاملاتی خود دارید بستگی دارد.اگر شما استراتژی قابل قبولی را طراحی کرده باشید، مدیریت ریسک و سرمایه برای شما آسان خواهد شد و شما با داشتن استراتژی برای هر اتفاقی در بازار آماده هستید. اگر می خواهید یک حرکت موفق و هدفمند داشته باشید باید با یک استراتژی قوی خود را آماده حرکت کنید. یک استراتژی خوب باید ساده و قابل اجرا باشد و کاراکترهای زیادی نداشته باشد تا تمرکز کردن و ارزیابی بر روی آن آسان باشد.

ساخت استراتژی معاملاتی شخصی

استراتژی معاملاتی در بازار فارکس یک جنبه کلیدی در موفقیت هر معامله گر است. برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از رویکردهای مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات را کاهش داده و سود خود را افزایش دهید. در ادامه، یک دستور العمل برای ساخت یک استراتژی معاملاتی شخصی در بازار فارکس ارائه شده است:

تعیین هدف و ریسک:

مشخص کنید که هدف کلی شما از معاملات فارکس چیست.

تعیین کنید چقدر از سرمایه خود را می‌خواهید در هر معامله ریسک کنید.

تحلیل بازار:

مطالعه و تحلیل شیوه‌های مختلف تحلیل بازار، از تحلیل تکنیکال تا تحلیل بنیادی.

انتخاب یک یا چند ابزار تحلیلی که با سبک معاملاتی شما سازگار باشد.

انتخاب زوج ارز:

انتخاب زوج ارزهایی که با تحلیل‌ها و سیگنال شما سازگارند.

مطالعه رفتار و شرایط بازار مرتبط با زوج انتخابی.

تعیین زمانبندی معاملات:

تعیین زمانبندی و تایم‌فریم‌های مورد استفاده بر اساس سازگاری با روش تحلیلی شما.

ایجاد یک سیستم ورود و خروج:

تعیین قوانین ورود به معامله بر اساس سیگنال‌های تحلیلی.

تعیین قوانین خروج از معامله بر اساس اهداف سود و تلفات.

مدیریت سرمایه:

تعیین درصد مشخصی از سرمایه خود را در هر معامله ریسک کنید.

استفاده از تکنیک‌های مدیریت سرمایه برای کاهش ریسک و حفاظت از سرمایه.

آزمون و بهبود:

آزمون استراتژی در یک حساب دمو.

تحلیل نتایج و اصلاح استراتژی بر اساس تجربیات.

رصد و به‌روزرسانی:

رصد بازار و نتایج معاملات به‌طور مداوم.

به‌روزرسانی استراتژی خود با توجه به تغییرات بازار و تجربیات شخصی.

با رعایت این دستورالعمل، می‌توانید یک استراتژی معاملاتی شخصی بسازید که به شرایط و اهداف خود سازگار باشد. همچنین، همواره به توصیه‌ها و تحلیل‌های متخصصان بازار فارکس توجه کرده و استراتژی خود را بازبینی کنید.

اهمیت دفترچه یاداشت معاملاتی

گام اول برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی، اختصاص دادن یک دفترچه برای یادداشت های معاملاتی می باشد، شما باید بعد از انجام هر معامله شروع به یادداشت پارامترهایی که در معاملاتتان موثر هستند یا موثر نیستند کنید. پس از گذشت چند ماه شما یک کتاب پر از نکات معاملاتی که مختص شماست در دست دارید. و با انجام چنین کاری شما در بلند مدت به نتایج بسیار عالی دست پیدا خواهید کرد.

موفقیت در معامله گری رابطه مستقیمی با صبور بودن و درصد وفاداری شما به استراتژی معاملاتی تان دارد. شما نباید اجازه دهید پس از انجام یک معامله ضررده، استراتژی خود را تغییر دهید. یا اگر نمی توانید با پولی که در یک معامله از دست داده این کنار بیاید و پس از هر زیان به فکر انتقام و پس گرفتن پولتان هستید قطعا در معاملات بعدی تان شکست خواهید خورد. باید قبول کنید این بازار ضرر هم دارد و شما باید ضرر کردن را یاد بگیرید چون بخشی از معامله است.

اگر فقط روی استراتژی معاملاتی خودتان که چند نکته تحلیلی ساده است، تمرکز کنید به شما قول می دهم که در پایان این مسیری که انتخاب کرده اید به یک معامله گر موفق و سودآور تبدیل خواهید شد. در ابتدای مسیر احتمالا برای برخی از شما شاید سخت باشد که به یک سری از قوانین پایبند باشید و احساسات خود را کنترل کنید. اما مطمئن باشید پس از مدت خیلی کوتاهی به این قوانین عادت خواهید کرد و موفق خواهید شد.

برای اینکه شما به یک معامله گر سود آور تبدیل شوید باید در الگوی معاملاتی ضررده قبلی خود، یک تغییر الگوی بزرگ و سودساز داشته باشید. شغل معامله گری به صورت خیلی فاحش با بقیه شغل ها متفاوت است، در اکثر شغل ها باید بیشتر کار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و یا در آمد بیشتری داشته باشید ولی در معامله گری نیازی به تلاش زیاد ندارید بلکه بستگی به این دارد که شما چقدر آگاهانه از یک سیستم پول ساز استفاده کرده ید.

دو نکته مهم برای داشتن یک استراتژی معاملاتی مستمر و موفق

در ابتدای اجرای استراتژی ممکن است شما به صورت مقطعی ضرر کنید ولی به مرور زمان به سود دهی مستمر خواهید رسید. اگر بازار را درک کرده باشید و با روانشناسی بازار آشنایی داشته باشید خواهید دید با پایبندی و تعهد به استراتژی و کنترل هیجانات خود به سادگی به سود مستمر خواهید رسید. سعی کنید از شایعات دور بمانید و احساسات خود را در استراتژی تان دخیل نکنید و فقط طبق استراتژی خود پیش بروید.

شما به یک استراتژی ساده و قابل درک نیاز دارید. اگر یک استراتژی پیچیده و پر از پارامتر های سخت و غیر قابل اجرا طراحی کنید قطعا برای اجرای آن به مشکل بر خواهید خورد. باید از اطلاعات درست و تحلیل های صحیح و پارامترهای قابل اجرا و راحت استفاده کنید. در ابتدا از یک استراتژی ساده شروع کنید و پله پله آن را ارتقاء دهید و به صورت حرفه ای پیش ببرید.

گام های استراتژی

گام اول ابتدا بررسی کنید آیا معامله گری برای شما جذابیت لازم را دارد؟

در ابتدا با خودتان رو راست باشید و برسی کنید آیا من به این شغل علاقه ای دارم و اگر انگیزه لازم را برای ورود به دنیای معامله گری ندارید و صرفا به خاطر تعریف دیگران از بازار های می خواهید وارد این بازی خطرناک شوید به شما توصیه می کنم قبل از ورود به این دنیای بزرگ دیجیتالی آموزش های لازم را ببینید و انگیزه لازم برای معامله گری را در خود پیدا و تقویت کنید.

گام دوم این موضوع را برسی کنید چه نوع شخصیت معامله‌گری دارید؟

با توجه به شخصیت معامله گری و روحیات خود و با توجه به بازاری که قصد دارید درآن معامله کنید سبک معاملاتی را انتخاب می‌کنیم. ( در مورد شخصیت های معامله گری می توانید به مقاله مراجعه کنید).

 گام سوم بررسی کنید تا چه اندازه به پلن معاملاتی خود پایبند هستید؟

در مورد اهمیت پلن معاملاتی در مقاله صحبت کردیم لذا از تکرار مکررات اجتناب می‌کنیم و صرفا اهمیت پلن معاملاتی را تاکید می کنم.

 گام چهارم برسی کنید در چه بازه زمانی  بهترین بازدهی برای انجام یک معامله را دارید ؟

بهترین کار این است که یک تایم مشخص و ثابت برای معامله کردن برای خودتان مشخص کنید. ولی با توجه به انتخاب استراتژی معاملاتی که برای خودتان انتخاب کرده اید  یک بازه زمانی در طول روز تعیین کنید و وارد معامله شوید.

  گلم پنجم چه مقدار از سرمایه خود را می خواهید وارد بازار کنید؟

با توجه با میزان حد سود و حد ضرری که در پلن معاملاتی تان مشخص کرده اید میزان سرمایه ای که می خواهید وارد بازار کنید را مشخص کنید. بهتر است سرمایه تان را به صورت پله ای وارد بازار کنید . اگر شخصیت هیجانی و ریسک پذیری دارید بهتر که سرمایه کمتری وارد بازار کنید و مدیریت سرمایه را راعایت کنید.

  گام ششم با توجه به استراتژی معاملاتی که انتخاب می کنید نقاط ورود و خروج مناسب را پیدا کنید؟

یکی از سودآورترین کارهایی که به شما کمک میکنید که به یک معامله گر سود آور تبدیل شوید، انتخاب بهترین نقاط ورود و نقطه خروج  در بازار است . اگر نقطه ورود مناسب را انتخاب باعث می‌شود تا قسمتی از سود شما از بین برود و جذابت معامله گری شما را کم کند.

 گام هفتم با توجه به پلن معاملاتی که از قبل طراحی کرده اید حد سود و حد ضرر معامله خود را مشخص کنید؟

مهمترین و اساسی‌ترین بخش یک استراتژی خوب تعیین حد سود و حد ضرر است که باتوجه به مدیریت سرمایه و پلن معاملاتی خود آن را تعیین میکنید. اهمیت این موضوع به قدری بالا است که کتابها وآموزش های زیادی در مورد آن تدریس و مکتوب شده است، پس هیچ وقت این اصل مهم را فراموش نکنید

  گام هشتم بررسی کنید که آیا این معامله ای می خواهید انجام دهید برا شما جذاب است؟

از خودتان بپرسید آیا مقدار سودی که انتظار دارید برای بدست آوردنش این معامله را انجام دهید برای شما لذت بخش است، آیا به مقدار سودی که تعیین کرده اید راضی هستید.قبل از باز کردن یک معامله از خودتان بپرسید چه مقدار سود از این معامله دریافت کنید برای شما رضایت بخش است اینکار باعث میشود شما بتوانید مدیریت سرمایه خود را رعایت کنید.

گام نهم یک دفترچه یاداشت به معاملات تان اختصاص دهید و تمام موارد فوق را یادداشت کنید.

شما نیاز به یک دفترچه یاداشت شخصی دارید، که خودتان آن را طراحی و مکتوب کرده اید. این دفترچه بهترین کتاب آموزشی برای شما خواهد بود. باید همه نکات و رفتارهایی که در حین معامله گری داشته اید را یاداشت کنید. با این کار شما تمام نقاط قوت و نقاط ضعف خودتان در معامله گری را پیدا می کنید و می توانید آنها را حذف و یا تقویت کنید.

سخن آخر

باید رک و راست به شما بگویم که موفقیت در شغل معامله گری نیازمند این است که شما یک فرد منظم باشید و موفقیت شما به تعهدی که به استراتژی و پلن معاملاتی که برای خودتان طراحی کرده اید بستگی دارد.اگر نمی توانید به قوانینی که خود وضع کرده اید پایبند باشید پس هر چه زودتر قبل از اینکه شکست بخورید از شغل معامله گری دست بکشید و شغل دیگری انتخاب کنید که شخص دیگری برای شما طراحی کرده است. اینکه شما هر بار بخواهید به دنبال یک پلن یا استراتژی جدید، یک کانال جدید، یک آموزش جدید یا یک ربات جدید باشید، شکست خواهید خورد. تنها راه نجات شما در دنیای بزرگ معاملاتی پایبندی به استراتژی و پلن معاملاتی که خودتان طراحی کرده اید است.

محتوای خب روزانه نمایش تیتر محتوا
دکمه بازگشت به بالا